Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Har Blu-Ray allerede vundet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 September 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Jeg tror jdg1 hentyder til, at Toshiba HD-DVD afspilleren selv dekoder HD lydsporet på de respektive discs og sender signalet ud af 5.1 udgangen og ind via 5.1 indgangen på forstærkeren. Det er i denne sammenhæng underordnet hvad forstærkeren understøtter da dens dekodere bliver bypassed.

Yes sur´!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 September 2006 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte egentlig på, om det ikke kan lade sig gøre for producenterne, at komme med en firmware opgradering til lydkortet, så det understøtter Dolby TrueHD/DTS-HD? Ville ærge mig lidt, hvis jeg skal have skiftet mit lydkort ud til den tid, når jeg har givet 2000 kr. for det
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 September 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Well, historisk set har det været så godt som umuligt at opgradere en Dolby Digital processor til f.eks Dolby Digital EX og ligeledes med DTS/DTS-ES, medmindre produkterne på forhånd var konstrueret til sådanne opgraderinger hvilket skete med nye/udskifting af moduler og ikke en softwareopgradering alene.

Toshibas HD-DVD afspillere har fra designstadiet været konstrueret til denne opgradering, hvilket forklarer hvorfor det var muligt alene med en firmwire opdatering - den nødvendige hardware var allerede til stede i afspilleren.

Men det er blot mit gæt.

Det bliver en dyr affære at gøre en PC 100% klar til HD-DVD/Blu-ray på dette tidspunkt.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 05 September 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

fra Ingeniøren i dag: http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006109080021&NL =1&Category=ELEKTRONIK

Ingeniøren skrev:

B&O: Vi venter med at vælge side i DVD-krigen

B&O har endnu ikke valgt side i DVD-krigen, men hælder, ud fra tekniske betragtninger, til Blu-Ray-formatet.
Af Nikolaj Hänselt | tirsdag 05.09.2006 kl. 08:55

Den væsentlige danske producent af dvd-afspillere, B&O, vil vente med at tage endelig stilling i formatkrigen mellem HD-DVD og Blu-ray. De besindige jyder vil gerne se markedet lidt an først.
»Vi har som sådan ikke valgt side endnu. Det, der er vigtigt for os, når vi skal vælge, er, at vi får det format, der bredest muligt understøtter de HD-film, som vi skal bruge mediet til,« siger Peter Petersen, teknologidirektør i B&O.

Netop fordi der er tale om en igangværende format-krig, mener folkene fra Struer, at det er for tidligt at indtage den endelige og faste stilling i kampen. Her synes man, at de foreløbige udmeldinger mest skal ses som annonceringer af, hvad de forskellige producenter fra henholdsvis hardware- og software-siden har til hensigt at gøre.

»Vi vil heller basere vores valg på kendsgerninger, for man vinder ikke sådan en formatkrig på statements over, hvad man har hensigt at gøre. Her skal der facts på bordet,« siger han.

En begrundelse for den nødvendige ventetid er bl.a. hensynet til kundernes efterspørgsel. Hos B&O er de stadig i tvivl om, hvilket format der bedst understøtter kundegruppens interesser og behov inden for high definition-film. Derfor venter virksomheden også til der er klarhed over, hvilke filmproducenter, der vælger hvad.

»Begge lejre er jo kommet med kraftige udmeldinger fra Hollywood om, at nogle vil udgive på det ene format, mens andre vil udgive på det andet. Det er noget af det, der bliver afgørende for vores kommende valg,« siger Peter Petersen.

Rent teknisk der mange ligheder mellem afspillerne, mener Peter Petersen. De har f.eks. samme chip, men Blu-ray kan med sine 50 GB rumme mere end HD-DVD'en, der ligger på 30 GB. Alligevel anes der en svag hældning til blu-ray-formatet i Struer.

»Teknisk set tror jeg, at der flere ting, der taler for at vælge blu-ray, da den er mere fremtidssikker end HD-DVD'en pga. bitkapaciteten. Men det er ikke sikkert, at det er det format, der bliver den kommercielle realitet,« siger han.

Også udviklingen på konsolmarkedet har betydning for B&O's kommende formatvalg. Her deler vandene sig nemlig også. Sony går efter blu-ray til deres Playstation, mens Microsofts 360 Xbox sætter sig på HD-DVD. Beslutningen skal først tages endeligt, når spillekonsollerne kommer på markedet.

Endelig har det også betydning for B&O's valg, hvordan den hardware, der kommer på markedet, vil opføre sig. Her mener Peter Petersen, at der grund til at være opmærksom på, hvilke svagheder, der eventuelt, ville skjule sig i den nye hardware.

»Vi har så meget is i maven, at vi heller vil vente og se, til hvilken side læsset hælder,« siger Peter Petersen.

Så man kan godt gå ud fra de ikke satser på CD-I mere?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Så man kan godt gå ud fra de ikke satser på CD-I mere?

Ja jeg kan også godt huske deres indbyggede CD-I drev, imens resten af verden implementerede DVD teknologien. Det lyder som at de har lært af tidligere fejltagelser.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 05 September 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper:

Tak for dit svar, men har lige fundet en løsning, og det er, at købe en surround forstærker fra Thule, hvor man har mulighed for at opgradere chippen til nye lyd formater, når de bliver lanceret i fremtiden
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
Agent Cooper:

Tak for dit svar, men har lige fundet en løsning, og det er, at købe en surround forstærker fra Thule, hvor man har mulighed for at opgradere chippen til nye lyd formater, når de bliver lanceret i fremtiden

He he, det er sikkert også billigere end at opgradere til nyt lydkort i PC'en.  

Held og lykke med det!

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 September 2006 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Angel skrev:
For at høre Dolby TrueHD skal lydkortet og en surround receiver understøtte dette format?

Nej, du kan også kører 5.1 analog ud af HD-DVD afspilleren (Blu-Ray afspillere har ikke en dekoder Hvor ved du det fra? )

Jeg skal ikke have en Blu-Ray afspiller, hvis det du skriver passer.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 06:03 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
jdg1 skrev:

Angel skrev:
For at høre Dolby TrueHD skal lydkortet og en surround receiver understøtte dette format?

Nej, du kan også kører 5.1 analog ud af HD-DVD afspilleren (Blu-Ray afspillere har ikke en dekoder Hvor ved du det fra? )

Jeg skal ikke have en Blu-Ray afspiller, hvis det du skriver passer.

Synes nu godtnok jeg har læst, at Sony's kommende Blu-ray afspiller har en DTS-HD (udover DTS og DD) dekoder indbygget. Panasonic og Pioneers er der endnu ingen oplysninger om hvorvidt de har indbyggede HD dekodere for lydformater eller ej.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Sendt: 06 September 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Blu-ray afspillere skulle komme med indbyggede dekodere. Ved ikke lige hvor jdg1 har hørt det modsatte.

Men nu har han jo selv HD-DVD som er konkurrenten.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 06 September 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 06 September 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Surt nyt fra Sony!

Så må vi jo bare vente og se hvornår der kommer et HD-drev til XBOX360

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Blu-ray afspillere skulle komme med indbyggede dekodere. Ved ikke lige hvor jdg1 har hørt det modsatte.

Ikke nødvendigvis dekodere til Dolby Plus/TrueHD og DTS-HD. Blu-ray specs kræver f.eks. ikke understøttelse af Dolby Digital Plus ligesom HD-DVD's specs gør (som ikke skal misforståes som et krav om indbyggede dekodere i afspillerne).

Sonys BD afspiller er indtil videre den eneste maskine hvor en indbygget DTS-HD dekoder er specifikt nævnt i dens specs. Dertil kommer, om DTS-HD i denne forbindelse er det samme som DTS-HD master audio?

Trist med PS/3 for de eventuelt interesserede i PAL land. Hvis der generelt er problemer med at fremskaffe nok blå laserdioder, så er det vel også noget der kan ramme HD-DVD udvidelsen til Xbox360?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Klap lige hesten makker! Desuden står der nok snart også en BluRay afspiller i min stue

Som nævnt er dekoderne ikke en del af specs'ne.

Samsungs afspiller har eksempelvis ikke en dekoder.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 06 September 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

ØV!

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 September 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Bassøe skrev:

Klap lige hesten makker! Desuden står der nok snart også en BluRay afspiller i min stue  Gør det???

Samsungs afspiller har eksempelvis ikke en dekoder. Er det så en argument for at påstår nedenstående:

(Blu-Ray afspillere har ikke en dekoder)

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:

Klap lige hesten makker! Desuden står der nok snart også en BluRay afspiller i min stue  Gør det???

Samsungs afspiller har eksempelvis ikke en dekoder. Er det så en argument for at påstår nedenstående:

Jeg forstår ikke helt din første kommentar? (jeg forstår dog godt at et spørgsmål er et sådant, ved brug af ét spørgsmålstegn).

Mht. til sidstnævnte, så udtalte jeg mig om den afspiller, der er på markedet idag -  så ja, det burde have stået i ental.

Men mens vi er ved spørgsmålet; er der annonceret BluRay afspillere med Dolby TrueHD dekodere?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:

Derudover ser det ud til, at ingen af de BluRay afspillere der er på vej (i nær fremtid?) har indbygget dekoder.

Læs bl.a. her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=720425

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:

Derudover ser det ud til, at ingen af de BluRay afspillere der er på vej (i nær fremtid?) har indbygget dekoder.

Det ser nu ud til at Panasonic DMP BD-10 har det endda 7.1:

http://crave.cnet.co.uk/dvdpvr/0,39030701,49283237,00.htm

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2006 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
jdg1 skrev:
keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:

Det ser nu ud til at Panasonic DMP BD-10 har det endda 7.1:

http://crave.cnet.co.uk/dvdpvr/0,39030701,49283237,00.htm

Så vidt jeg kan læse understøtter den kun Dolby Digital Plus??

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes