| Forfatter |
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Jeg tror jdg1 hentyder til, at Toshiba HD-DVD afspilleren selv dekoder HD lydsporet på de respektive discs og sender signalet ud af 5.1 udgangen og ind via 5.1 indgangen på forstærkeren. Det er i denne sammenhæng underordnet hvad forstærkeren understøtter da dens dekodere bliver bypassed.
|
|
|
Yes sur´! 
|
| Til top |
|
| |
Angel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 05:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte egentlig på, om det ikke kan lade sig gøre for producenterne, at komme med en firmware opgradering til lydkortet, så det understøtter Dolby TrueHD/DTS-HD? Ville ærge mig lidt, hvis jeg skal have skiftet mit lydkort ud til den tid, når jeg har givet 2000 kr. for det
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, historisk set har det været så godt som umuligt at opgradere en Dolby Digital processor til f.eks Dolby Digital EX og ligeledes med DTS/DTS-ES, medmindre produkterne på forhånd var konstrueret til sådanne opgraderinger hvilket skete med nye/udskifting af moduler og ikke en softwareopgradering alene.
Toshibas HD-DVD afspillere har fra designstadiet været konstrueret til denne opgradering, hvilket forklarer hvorfor det var muligt alene med en firmwire opdatering - den nødvendige hardware var allerede til stede i afspilleren.
Men det er blot mit gæt. 
Det bliver en dyr affære at gøre en PC 100% klar til HD-DVD/Blu-ray på dette tidspunkt. __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
fra Ingeniøren i dag: http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006109080021&NL =1&Category=ELEKTRONIK
Ingeniøren skrev:
B&O: Vi venter med at vælge side i DVD-krigen
B&O har endnu ikke valgt side i DVD-krigen, men hælder, ud fra tekniske betragtninger, til Blu-Ray-formatet.
Af Nikolaj Hänselt | tirsdag 05.09.2006 kl. 08:55
Den væsentlige danske producent af dvd-afspillere, B&O, vil vente med at tage endelig stilling i formatkrigen mellem HD-DVD og Blu-ray. De besindige jyder vil gerne se markedet lidt an først. »Vi har som sådan ikke valgt side endnu. Det, der er vigtigt for os, når vi skal vælge, er, at vi får det format, der bredest muligt understøtter de HD-film, som vi skal bruge mediet til,« siger Peter Petersen, teknologidirektør i B&O.
Netop fordi der er tale om en igangværende format-krig, mener folkene fra Struer, at det er for tidligt at indtage den endelige og faste stilling i kampen. Her synes man, at de foreløbige udmeldinger mest skal ses som annonceringer af, hvad de forskellige producenter fra henholdsvis hardware- og software-siden har til hensigt at gøre.
»Vi vil heller basere vores valg på kendsgerninger, for man vinder ikke sådan en formatkrig på statements over, hvad man har hensigt at gøre. Her skal der facts på bordet,« siger han.
En begrundelse for den nødvendige ventetid er bl.a. hensynet til kundernes efterspørgsel. Hos B&O er de stadig i tvivl om, hvilket format der bedst understøtter kundegruppens interesser og behov inden for high definition-film. Derfor venter virksomheden også til der er klarhed over, hvilke filmproducenter, der vælger hvad.
»Begge lejre er jo kommet med kraftige udmeldinger fra Hollywood om, at nogle vil udgive på det ene format, mens andre vil udgive på det andet. Det er noget af det, der bliver afgørende for vores kommende valg,« siger Peter Petersen.
Rent teknisk der mange ligheder mellem afspillerne, mener Peter Petersen. De har f.eks. samme chip, men Blu-ray kan med sine 50 GB rumme mere end HD-DVD'en, der ligger på 30 GB. Alligevel anes der en svag hældning til blu-ray-formatet i Struer.
»Teknisk set tror jeg, at der flere ting, der taler for at vælge blu-ray, da den er mere fremtidssikker end HD-DVD'en pga. bitkapaciteten. Men det er ikke sikkert, at det er det format, der bliver den kommercielle realitet,« siger han.
Også udviklingen på konsolmarkedet har betydning for B&O's kommende formatvalg. Her deler vandene sig nemlig også. Sony går efter blu-ray til deres Playstation, mens Microsofts 360 Xbox sætter sig på HD-DVD. Beslutningen skal først tages endeligt, når spillekonsollerne kommer på markedet.
Endelig har det også betydning for B&O's valg, hvordan den hardware, der kommer på markedet, vil opføre sig. Her mener Peter Petersen, at der grund til at være opmærksom på, hvilke svagheder, der eventuelt, ville skjule sig i den nye hardware.
»Vi har så meget is i maven, at vi heller vil vente og se, til hvilken side læsset hælder,« siger Peter Petersen.
|
|
|
Så man kan godt gå ud fra de ikke satser på CD-I mere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Så man kan godt gå ud fra de ikke satser på CD-I mere? |
|
|

Ja jeg kan også godt huske deres indbyggede CD-I drev, imens resten af verden implementerede DVD teknologien. Det lyder som at de har lært af tidligere fejltagelser.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
Angel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper: Tak for dit svar, men har lige fundet en løsning, og det er, at købe en surround forstærker fra Thule, hvor man har mulighed for at opgradere chippen til nye lyd formater, når de bliver lanceret i fremtiden
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 September 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angel skrev:
Agent Cooper:
Tak for dit svar, men har lige fundet en løsning, og det er, at købe en surround forstærker fra Thule, hvor man har mulighed for at opgradere chippen til nye lyd formater, når de bliver lanceret i fremtiden  |
|
|
He he, det er sikkert også billigere end at opgradere til nyt lydkort i PC'en. 
Held og lykke med det! __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Angel skrev:
| For at høre Dolby TrueHD skal lydkortet og en surround receiver understøtte dette format? |
|
|
Nej, du kan også kører 5.1 analog ud af HD-DVD afspilleren (Blu-Ray afspillere har ikke en dekoder Hvor ved du det fra? )
|
|
|
Jeg skal ikke have en Blu-Ray afspiller, hvis det du skriver passer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 06:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Angel skrev:
| For at høre Dolby TrueHD skal lydkortet og en surround receiver understøtte dette format? |
|
|
Nej, du kan også kører 5.1 analog ud af HD-DVD afspilleren (Blu-Ray afspillere har ikke en dekoder Hvor ved du det fra? )
|
|
|
Jeg skal ikke have en Blu-Ray afspiller, hvis det du skriver passer.
|
|
|
Synes nu godtnok jeg har læst, at Sony's kommende Blu-ray afspiller har en DTS-HD (udover DTS og DD) dekoder indbygget. Panasonic og Pioneers er der endnu ingen oplysninger om hvorvidt de har indbyggede HD dekodere for lydformater eller ej.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blu-ray afspillere skulle komme med indbyggede dekodere. Ved ikke lige hvor jdg1 har hørt det modsatte. 
Men nu har han jo selv HD-DVD som er konkurrenten. 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surt nyt fra Sony!
Så må vi jo bare vente og se hvornår der kommer et HD-drev til XBOX360
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Blu-ray afspillere skulle komme med indbyggede dekodere. Ved ikke lige hvor jdg1 har hørt det modsatte. 
|
|
|
Ikke nødvendigvis dekodere til Dolby Plus/TrueHD og DTS-HD. Blu-ray specs kræver f.eks. ikke understøttelse af Dolby Digital Plus ligesom HD-DVD's specs gør (som ikke skal misforståes som et krav om indbyggede dekodere i afspillerne).
Sonys BD afspiller er indtil videre den eneste maskine hvor en indbygget DTS-HD dekoder er specifikt nævnt i dens specs. Dertil kommer, om DTS-HD i denne forbindelse er det samme som DTS-HD master audio? 
Trist med PS/3 for de eventuelt interesserede i PAL land. Hvis der generelt er problemer med at fremskaffe nok blå laserdioder, så er det vel også noget der kan ramme HD-DVD udvidelsen til Xbox360? __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
|
|
|
Klap lige hesten makker! Desuden står der nok snart også en BluRay afspiller i min stue 
Som nævnt er dekoderne ikke en del af specs'ne.
Samsungs afspiller har eksempelvis ikke en dekoder.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ØV!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|
Klap lige hesten makker! Desuden står der nok snart også en BluRay afspiller i min stue Gør det???
Samsungs afspiller har eksempelvis ikke en dekoder. Er det så en argument for at påstår nedenstående:
(Blu-Ray afspillere har ikke en dekoder)

|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|
Klap lige hesten makker! Desuden står der nok snart også en BluRay afspiller i min stue Gør det???
Samsungs afspiller har eksempelvis ikke en dekoder. Er det så en argument for at påstår nedenstående:

|
|
|
|
|
|
Jeg forstår ikke helt din første kommentar? (jeg forstår dog godt at et spørgsmål er et sådant, ved brug af ét spørgsmålstegn).
Mht. til sidstnævnte, så udtalte jeg mig om den afspiller, der er på markedet idag - så ja, det burde have stået i ental.
Men mens vi er ved spørgsmålet; er der annonceret BluRay afspillere med Dolby TrueHD dekodere?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
Derudover ser det ud til, at ingen af de BluRay afspillere der er på vej (i nær fremtid?) har indbygget dekoder.
Læs bl.a. her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=720425
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
Derudover ser det ud til, at ingen af de BluRay afspillere der er på vej (i nær fremtid?) har indbygget dekoder.
|
|
|
Det ser nu ud til at Panasonic DMP BD-10 har det endda 7.1:
http://crave.cnet.co.uk/dvdpvr/0,39030701,49283237,00.htm __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
jdg1 skrev:
keyvan skrev:
jdg1 skrev:
Bassøe skrev:
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det ser nu ud til at Panasonic DMP BD-10 har det endda 7.1:
http://crave.cnet.co.uk/dvdpvr/0,39030701,49283237,00.htm
|
|
|
Så vidt jeg kan læse understøtter den kun Dolby Digital Plus?? 
|
| Til top |
|
| |