Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 09:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Mest rigtig lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 55
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

waal skrev:

Optagelser hinsides "produktionskvalitet", fra 40'ene eller senere lader sig realisere (eksempler forefindes i samlingen) ved hjælp af simpelt grej, så simpelt at hobbyfolk har gjort det i generationer, og det uden at sætte hus og hjem over styr. Den slags optagelser, hvis de er analoge, kan uden problemer digitaliseres ved hjælp af konsumudstyr med et resultat der burde gøre pladeselskaberne gasblå i hovedet af misundelse.

Eneste "fælde" er valg af mikofoner/opstilling. Resten er ganske ligetil

Waal

Hejsa Waal!

Det lyder interessant, det du dér siger.

Fortæl-fortæl...

Med lang fredagshilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Der kan dog godt laves gode optagelser i dag (heldigvis) det kræver bare den rigtige indfaldsvinkel til opgaven. Morten Grønvad er efter min mening yderst talentfuld. Han har et lille studie og givetvis begrænsede midler, men laver et helt sublimt arbejde. Som eksembel kan nævnes Nulle & Verdensorkestret "A Global Affair" der faktisk er en af de bedste optagelser jeg har i min samling.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Halløj Karsten!

Jo-da, vel kan det stadig lade sig gøre. Men for 20-25 år siden kunne man fodre mange swin med hans slags. Det kan man sq ikke længere.

Tsk-tsk-tsk, hvad er der dog sket med vores audio-verden...?

Med høflig og audiorigtig hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Der er jo nok flere årsager til at det er gået så galt som det desværre er.

1. Teknik fiksering, alle disse knapper...sikke muligheder....

2 Kommersielle interesser, hvis ikke materialet lyder fedt på ringe og middelmådige anlæg, tja, så sælges det ikke til hovedparten af kundeunderlaget.

3. Total mangel på selvkritik.

4. Talentløshed.

5. Idol fremdrivelse (MTV syndromet) Babes sælger, så er det sq ligemeget hvad de ellers kan, den moderne teknik skal nok sørge for den moderigtige pop sound.

Der er sikkert flere årsager, men det var hvad jeg lige kunne komme på.

Spørgsmålet er så bare hvad vi som forbrugere kan gøre, for at få vendt udviklingen. Desværre er det jo en minoritet der efterspørger ordentligt studie arbejde. Måske skulle man true producerne med at spærre dem inde og lytte til deres eget arbejde, på et ordentligt anlæg

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

2 Kommersielle interesser, hvis ikke materialet lyder fedt på ringe og middelmådige anlæg, tja, så sælges det ikke til hovedparten af kundeunderlaget.

4. Talentløshed.

5. Idol fremdrivelse (MTV syndromet) Babes sælger, så er det sq ligemeget hvad de ellers kan, den moderne teknik skal nok sørge for den moderigtige pop sound.

Spørgsmålet er så bare hvad vi som forbrugere kan gøre, for at få vendt udviklingen. Desværre er det jo en minoritet der efterspørger ordentligt studie arbejde. Måske skulle man true producerne med at spærre dem inde og lytte til deres eget arbejde, på et ordentligt anlæg

Karsten

Jamen-Karsten-dog!

Du er jo en alvorlig konkurrent til det Gamle & Sure.

Spøg til side - jeg har selv en klar opfattelse aF, at punkterne 3 og 4 desværre gør sig gældende indenfor en stor del af musikbranchen i dag. Sørgeligt, men desværre nok sandt.

Kan de ikke bare ansætte os to, så skulle vi nok få dem banket på plads...!

Med musisk hilsen
G&S

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Internettråde kan være forunderlige.

Man poster et par billeder af en højttaler.

BANG!!

King vil på druk, og resten diskuterer optageteknikker.

Mvh.

Frederik Carøe

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu nok at optagelser passer godt i tråden.Vi kunne jo også

diskutere om ikke et par flasker rødvin ikke for det til at lyde bedre.

Men for at komme tilbage til billederne, er det muligt at høre højtallerne

før piloten løber med dem. 

MVH 

.  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Jeg mener nu nok at optagelser passer godt i tråden.Vi kunne jo også

diskutere om ikke et par flasker rødvin ikke for det til at lyde bedre.

Men for at komme tilbage til billederne, er det muligt at høre højtallerne

dem før piloten løber med dem. 

MVH 

.  

Såvidt jeg ved, er han løbet.

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

BANG!!

Mvh.

Frederik Carøe

Det må være SOM at kaste perler for svin

Optageteknik er dog ganske interessant, men i hifi4all sammenhæng måske mest som hjælp til forståelse af de problemer vi oplever hjemme i stuen. Jeg mener, vi er vel (forhåbentlig) allesammen en slags lobbyister overfor for folk med indflydelse i studier o.l. men det er vel de færreste der kan gøre ret meget mere ved det, end det (det skulle lige gennem ens valg/køb af musik). Personligt ville jeg dog meget gerne høre mere om emnet, især hvis der kom lidt 'kød' på.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 04:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tænk engang på de første CD plader fra begyndelsen af 80'erne der udkom i AAA. Nu er de fleste DDD.

AAA er kørt hele vejen igennem kæden analogt, på nær konverteringen til CD formatet.

DDD er kørt hele vejen igennem kæden digitalt.

Og hvad er mest musikalsk?

Det hersker der vist ikke meget tvivl om, nemlig de gamle optaget i AAA.

Det viser vel blot hvor meget DSP processorer er i stand til at ødelægge det vi andre forstår ved musik. (Endvidere div. digitale mixere og equlizere).

I dag bustes næsten alle optagelser, således de spiller lidt højere i radioen end "alle de andre gør". TC Electronic har f.eks et apparat til dette, vistnok kaldet en finalizer.

I dag laves det meste musik af kommercielle interesser og de få der gør det med hjertet kan næsten ikke overleve.

Store stjerner bliver dårligere og dårligere, tænk blot på Stings sidste CDer, var de gamle måske ikke bedre (jeg tænker på optagelserne)? Eks. høres det tydeligt hvordan hans stemme "helt er forandret" fra tidligere.

De fleste producenter tænker på om pladerne kan kopieres via MP3 eller fra en CD og over på CD-rom, men mange kopier kunne undgåes, hvis der blev lavet noget godt musik, for så var der nok mange der ville betale. Desværre køber jeg ikke ret mange nye CD plader, men bruger de gamle. Årsagen er som sagt det er så sjældent der kommer noget kvalitetsmusik, men når det kommer, så køber jeg det - jeg har aldrig brugt det med kopier.

Så... der er vist noget her, som mange pladeproducenter trænger til at få ryddet op i !!!

Med venlig hilsen,
Peter

Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Der ryddes skam op. Masser af gamle indspilninger kan ikke fås mere. Pladeselskaber går sammen og udvalget går ned, så vil man have moget specielt, så får man håbe at kende en, der har den, og få lavet en kopi. Man kan selvfølgelig nok som selskaberne håber undvære.

Der er fremragende indspilninger derude, men de vist mere uheld eller noget hvor prisen for optagelsen skal holdes nede.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej Peter AR, så vidt jeg ved er det kun LP'er der kan optages i AAA, CD'er vil som minimum være AAD. Jeg har gode optagelse i både AAD og DDD, så jeg mener ikke det er det digitale der gør optagelserne dårlige, men derimod de der sidder bag knapperne. Jeg har også LP'er der lyder dårligere en nogen fuld digital cd, så man kan vidst ikke generalisere her.

Jeg har selv en demo udgivelse med Saybia, hvorfra flere af numrene er overført til deres "producerede" CD. Dvs. eneste forskel ligger i masteringen, og det skal ikke være nogen hemmelighed at demo-cd'en lyder klart bedre.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen,

Jeg har flere CDer, som er mærket AAA. Det sidste led er naturligvis Digitalt; der hvor den analoge indspildning køres igennem en DSP.

Ingen tvivl om at LP slår CD, Super Audio CD, samt DVD Audio, til vær en tid, men kræver en god grammafon, en god RIA, og desværre er LP både upraktisk at bruge, samt svære at få fat i.

Forresten, så mener jeg det meste af det der masteres i dag ikke kan sammenlignes med det der blev lavet tidligere. Før nævnte jeg Sting, men Mark Knopler's indspildninger indenfor den sidste årrække kan da ikke slå de gamle optagelser med Dire Streets. Høre man noget som er blevet digitalt remasteret, så er det for det meste gået galt. Et af de positive eksempler, som hvor det til dels er gået godt er SACD'en med Dark Side of the Moon / Pink Floyd / (Allan Parson som producer). Alligevel kan det diskuteres om den originale ikke er bedre på LP.

Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:
Hej igen,

Tænk engang på de første CD plader fra begyndelsen af 80'erne der udkom i AAA. Nu er de fleste DDD.

AAA er kørt hele vejen igennem kæden analogt, på nær konverteringen til CD formatet.

DDD er kørt hele vejen igennem kæden digitalt.

Og hvad er mest musikalsk?

Det hersker der vist ikke meget tvivl om, nemlig de gamle optaget i AAA.

Det viser vel blot hvor meget DSP processorer er i stand til at ødelægge det vi andre forstår ved musik. (Endvidere div. digitale mixere og equlizere).

I dag bustes næsten alle optagelser, således de spiller lidt højere i radioen end "alle de andre gør". TC Electronic har f.eks et apparat til dette, vistnok kaldet en finalizer.

I dag laves det meste musik af kommercielle interesser og de få der gør det med hjertet kan næsten ikke overleve.

Det gælder ikke altid for "sære selskaber og kunstnere" især ikke når vi ser på genudgivelser, og nye produktioner uden kommercielt taskenspilleri ekstisterer da stadig

eks. 1  genudgivelser med Sun Ra (prøv en søgning på allmusic.com) og det meste kan fås i Danmark

eks. 2  Leo Records (England)

Waal

Store stjerner bliver dårligere og dårligere, tænk blot på Stings sidste CDer, var de gamle måske ikke bedre (jeg tænker på optagelserne)? Eks. høres det tydeligt hvordan hans stemme "helt er forandret" fra tidligere.

De fleste producenter tænker på om pladerne kan kopieres via MP3 eller fra en CD og over på CD-rom, men mange kopier kunne undgåes, hvis der blev lavet noget godt musik, for så var der nok mange der ville betale. Desværre køber jeg ikke ret mange nye CD plader, men bruger de gamle. Årsagen er som sagt det er så sjældent der kommer noget kvalitetsmusik, men når det kommer, så køber jeg det - jeg har aldrig brugt det med kopier.

Så... der er vist noget her, som mange pladeproducenter trænger til at få ryddet op i !!!

Med venlig hilsen,
Peter

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

BANG!!

Mvh.

Frederik Carøe

Ja - er det ikke herligt

Waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

4. Talentløshed.

Karsten

Det bør slet ikke være nødigt at efterspørge "ordenligt arbejde" optagelserne skal fanden tage mig være i orden - punktum

Det der ofte tilbydes svarer jo til at biler solgtes med 4 mangekantede hjul i varierende diameter, bukser og stole med ulige lange ben osv osv

Waal

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Har stor set glemt BMG - Universal - Sony - EMI. Det er de små uafhængige selskaber der stadig kan få det til at sne. BIS - Hyperion - Analektra - Channel - etc. etc. - det er såmænd superb hvad de laver både med skønne musikere, musikopførelser og optagelser.

Hvilke der spiller samme rolle inden rock, blues ved jeg ikke - men de er der, hvis man tør og købe en anderledes plade end alle de andre.

De store bevilger hinanden milliarder i fusioner og guldfaldskærme.

Så væk fra de slagne veje - hør noget nyt og sikkert bedre.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
waal skrev:

Optagelser hinsides "produktionskvalitet", fra 40'ene eller senere lader sig realisere (eksempler forefindes i samlingen) ved hjælp af simpelt grej, så simpelt at hobbyfolk har gjort det i generationer, og det uden at sætte hus og hjem over styr. Den slags optagelser, hvis de er analoge, kan uden problemer digitaliseres ved hjælp af konsumudstyr med et resultat der burde gøre pladeselskaberne gasblå i hovedet af misundelse.

Eneste "fælde" er valg af mikofoner/opstilling. Resten er ganske ligetil

Waal

Hejsa Waal!

Det lyder interessant, det du dér siger.

Fortæl-fortæl...

Med lang fredagshilsen
G&S

Har du aldrig stiftet bekendskab med det der i gamle dage hed "Dansk båndamatør Klub" ?

Eller andre der har syslet/sysler med "privatoptagelser" ?

Lagt øre til nogle af DR's uredigerede optagelser (gamle dage) ?

De direkte sendinger fra Montmartre i  70'erne ? En direkte tramision med Thad Jones og RBB kostede mig fire Beta8 enheder. Selv om jeg var en fattig stud. var det næsten pengene værd 

Desværre kræves at de heldige behandler materialet som var det møder i kontroludvalget

med langsommelig mandagshilsen

Waal

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Har stor set glemt BMG - Universal - Sony - EMI. Det er de små uafhængige selskaber der stadig kan få det til at sne. BIS - Hyperion - Analektra - Channel - etc. etc. - det er såmænd superb hvad de laver både med skønne musikere, musikopførelser og optagelser.

Hvilke der spiller samme rolle inden rock, blues ved jeg ikke - men de er der, hvis man tør og købe en anderledes plade end alle de andre.

De store bevilger hinanden milliarder i fusioner og guldfaldskærme.

Så væk fra de slagne veje - hør noget nyt og sikkert bedre.

Helt enig. Især BIS nydes ofte.

Saga Symfonien: Bulder og brag i islandsk gal/genial symbiose.

Mvh.

Frederik

DCA

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Der ryddes skam op. Masser af gamle indspilninger kan ikke fås mere. Pladeselskaber går sammen og udvalget går ned, så vil man have moget specielt, så får man håbe at kende en, der har den, og få lavet en kopi. Man kan selvfølgelig nok som selskaberne håber undvære.

Der er fremragende indspilninger derude, men de vist mere uheld eller noget hvor prisen for optagelsen skal holdes nede.

mvh  Steen Duelund

ha-ha.

Jeg tror den mere positive måde at se det på er, at en god optagelse er enkel. Besparelser på hele den store organisationen omkring produktionen, og de følgende mangeartede krav, holdninger og viden gør, at kompleksiteten reduceres ved besparelser. Det giver mere gennemsigtige optagelser. Det er ikke så meget et bevidst valg om at holde omkostningerne nede. Det er simpelhen systemernes kompleksitet som reduceres når der ikke er så meget kasse til stede.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

<< Forrige Side af 55 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes