Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: subwoffer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 November 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

hej jeg er ny herinde og håber at jeg kan få lidt hjælp med en enhed jeg har fundet kan man få en sub udad sådan en enhed her, jeg er åben for (lukket,basrefleks eller bandpass) Wink

SP-300C subwoofer
SP-300C subwoofer on oikea elementti kun haet tiukka ja tarkkaa bassotoistoa. Kotelovaatimus on pieni mutta SP-300C tuottaa mahtavan äänenpaineen jo 60-litraisessa refleksikotelossa. 

Tekniset tiedot:
Ominaisuus Yks. SP-300C
Impedance ohm 4
Frequency range Hz 30-2000
Free Air Resonance Hz 30
Crossover freq. (12dB/oct) Hz 1500
Peak music power W 300
Power rating W 100
Sensivity SPL (1W/1m) dB 95
Suspension compliance mm/N 0,46
Moving mass g 62
Mech. Q - 2,58
Electr. Q - 0,48
Total Q - 0,41
VAS ltr 172
DC resistance of voice coil ohm 3,8
Inductance of voice coil mH 0,65
Voice coil diameter mm 50
Voice coil former - Alu
Voice coil wind. height mm 14
Lin. excursion peak to peak mm 6
Max. excursion peak to peak mm 10
Air gap height mm 8
Force factor B x L Tm 9,6
Eff. cone area cm² 510
Magnet diameter mm 140
Magnet weight oz 40
Baffle cutout mm 283
Mounting depth mm 145
Min. net volume
with QTC 0,7
with QTC 0,6 ltr
ltr 90
150
Min. net. vol. for bass reflex ltr 195
Dimensions mm 305
Weight kg 4,0
Suositushinta    

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke finde nogle programmer til at beregne en box er virker særligt godt er der nogle der har nogle link. På forhånd tak

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 November 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 11 November 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt føre det i 99% ud af 100% af alle tilfælde, ikke til ret meget andet, end et forsøg med den type enhed, man bør tage udgangs punkt i en mere eller færdig konstruktion…!

Flere gange har jeg sagt det i dette form, køb en færdig subwoofer, eller find et ”passende” bygge sæt, se disse link. http://www.aos-lautsprecher.de/  http://www.frequence.dk   http://inosic.de   http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?webpage_id=3&SO= 2&&DID=7&CATID=43&ObjectGroup_ID=505   http://www.lautsprechershop.de  http://www.danskaudioteknik.dk

På/ved disse link findes der meget om dette emne.

I øvrigt skulle HIFI4 ALL få lavet et par sider men ofte stillede spørgsmål ang. Subwoofer, altså tilsvarende det, som kendes indenfor edb og byg selv PC…!

Med et sådant link til ofte stilede spørgsmål,  kunne man undgå alle disse gentagelser…!

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Lytteren skrev:

I øvrigt skulle HIFI4 ALL få lavet et par sider men ofte stillede spørgsmål ang. Subwoofer, altså tilsvarende det, som kendes indenfor edb og byg selv PC…!

Med et sådant link til ofte stilede spørgsmål,  kunne man undgå alle disse gentagelser…!

Hørt hørt!

Det må vi have. Deltag her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16564&P N=1&TPN=1

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

hvilken ond stemning der er her inde, et spørsmål og straks bilver man haglet ned, men tak for (hjælpen).........

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 11 November 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

TJA nu skal man jo ikke lade sig gå på af modgang (slet ikke hvis man er på vej til DIY)

men kunne du ikke bruge mit link eller?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 November 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

For nu lige at citerer et par velvalgte linier.............af mig selv, så se her fra tråden 'Hjælp til udregning af basport'

Selvom søgefunktionen er set bedre (bliver den ikke snart det??) så kan den med fordel bruges til at orienterer sig inden man spørger - men ellers god fornøjelse med Unibox.

HeJu skrev:

Når du nu har alle TS parametrene så mangler du jo blot lidt formler og tommelfinger regler - et eksempel på et sådant sæt finder du i Dynabels (Norge) lille højtaler manual - som du kan hente her: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//ht_bok_2 .pdf

Med lidt træning er det at læse Norsk ingen sag - der er både formelværk og eksempler.

Alternativt eller som suplement kan du downloade unibox som er en 'Excelifiseret' version af samme sæt grundformler - det findes her: http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html

God fornøjelse

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

tak for det og ja jeg kan godt bruge det link. igen mange tak

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 November 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Enheden kan skam godt bruges til sub i en reflekskonstruktion - men du kommer til at acceptere en stor kasse, noget over 100 liter netto. Linearteams online beregner (som Kyhn gav link til), siger at du kommer lige under 30Hz i et 180 liter kabinet afstemt til 29,5Hz.. 120 liter afstemt til 30Hz giver dig -3dB v. ~33Hz. Osse fint, men du må dog regne med at den mindre kasse er lidt mindre præcis i basgengivelsen. Skal du overvejende bruge subben til film, vil jeg dog ikke mene, at det er et problem.

Lukket boks ville jeg ikke bruge til sub med denne enhed - den kræver små 90 liter for at gå til 50Hz (det længste den kan gå ned i en lukket boks). Selv med EQ'ing mener jeg ikke, at det kan betale sig.

Håber du kan bruge det til noget - folk herinde er generelt ret hjælpsomme .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Havd ville der ske hvis man nu haved et ca.10500 l. (kabinet) jeg har mulighed for vægmontering til et tilstødene rum. jeg syndes at jeg har læst et eller andet sted noget med at bruge huset som kabinet er det helt forkert, iøvrigt tak for svarene

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 November 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

bred151 skrev:

Havd ville der ske hvis man nu haved et ca.10500 l. (kabinet) jeg har mulighed for vægmontering til et tilstødene rum. jeg syndes at jeg har læst et eller andet sted noget med at bruge huset som kabinet er det helt forkert, iøvrigt tak for svarene

Du kan prøve det, men for vægmontering (IB~uendelig baffel) kræves det normalt hvis en qts<0,5 og fs>30hz (jo laver fs jo bedre).

Hvis du gør det, tror jeg ikke at du vil få bas nok

Jeg ville heller købe 4 af dem ´her -> http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=460&pk=27 til 899,-

Dem har jeg selv brygt et par gange til IB sub. Og det virker bare 100% !
lad dig ikke skramme af at de er billige.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16580&K W=torkild

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

ok jeg kan ikke rigtig finde udad hvad qts står for eller betyder. Fs kan man ændre ved fks. cotning fjerne noget af "fjederen" bag selve menbranen, kan man også ændre qts ???.  Confused

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Ok jeg vil prøve om jeg måske kan give en hånd…!

Se grundlæggende findes der 3 forskellige typer af den såkaldte ”Qfaktor” den første er højttalerenheden målt i fri luft, den anden, er når enheden er monteret i et givent kabinet, den tredje, er når der også forekommer et passivt delefilter…!

Nu er det  sådant, der til en dedikeret subwoofer konstruktion, ikke må forefindes noget passivet delefilter…! Det skyldes følgende.

Ved næsten alle former for passivet delefilter, findes der en mere eller mindre stor spole i serie med basenheden, alle spoler har en såkaldt dc impedans, denne ligger sig til højttalerens dc modstand, og forøder den såkaldte Qes. Faktor…! (”Qes” står for den elektriske Q faktor)

Når denne bliver forøget, bliver den totalt Q faktor større, men desværre, går der en relativ stor mænget energi tabt i denne serie spole (!!)

Men nu er det sådan, en højttaler i sig selv, udgør et dele filter, det er bl.a. derfor, mange seriøse højttaler systemer ser meget mærkelig ud når man ser diagrammet, tag f.eks. et meget kendt fabrikat som KEF, og deres CS9 system (en byg selv kopi af 105.2) her kunne KEF køre med en stor 12½” basenhed i et lukket kabinet på kun 70 liter (!!) altså  tilsyneladende et klassisk anden orden, system, (anden orden, betyder, -12DB en oktav ned,. Dvs. ved en resonansfrekvens på 40HZ. Vil lydtryket være faldet12DB ved 20 HZ.) men KEF, havde en usædvanlig stor kondensator i serie med basenheden…! Herved blev div. TSP- data påvirket sådan, membranen elektrisk set, var tunger end i virkeligheden…!

Det du skal gøre, hvis forsat vil køre med den basenhed, fra Monacor , er et lukket kabinet på minimum 100 liter, med akustik ventil (disse kan købes ved Frekvens, se link. http://www.frequence.dk ) der skal bruges to styk, ved så stort kabinet…!

Hvad gør denne (disse) ventiler, i et lukket kabinet stier impedansen, meget kraftig under den såkaldte systemresonans, dvs. der bliver ikke afsat ret meget forstærker effekt under denne, den akustiske ventil modvirker til dels dette, der kan med andre ord, afsættes langt mere energi end ellers…!          

Du skal anvende et dedikeret aktiv forstærker modul, med elektroniskdelefilter . en anden løsning, er den som fagbladet High.fidellety bragte tilbage i 1982-83, hvor man lavede en spec. Elektronisk styring af basenheden, det vil dog føre alt for hvidt, at komme ind på det her, jeg kan dog sende dig en kopi af disse artikler, hvis jeg får din adresse, dog vil jeg havde mine udgifter til porto dækket.

Mvh.

”Lytteren”

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Tak for et godt lærerigt indlæg Lytteren, det kunne bruges til noget!  I hvert fald for mig..

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

tak for det gode indlæg (lytteren) jeg er vildt inponeret over hjælpsomheden her inde (efter lidt startvanskligheder)  

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

De fleste moderne basenheder er designet til at kunne give en rimeligt kraftig og præcis bas i en boks af moderat til lille størrelse, ned til 40-50Hz. Desværre medfører de lave Qt-værdier (= kraftig dæmpning v. basresonansen), at disse enheder bliver mindre velegnde til sub-brug - populært sagt 'kvæler' den kraftige magnet evnen til at give dybbas.

Uerfarne selvbyggere bliver naturligt nok imponerede over disse enheder med store magneter - men de er altså ikke nødvendigvis en fordel, når vi taler dyb bas . Hvis enheden ellers kan klare det, kan man selvfølgelig hæve bassen elektronisk - faktisk bruger langt de fleste kommercielle sub'er denne mulighed.

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Et stykke af vejen har ” mollecon” ret …!

Men der dog en meget stor misforståelse, en given basenhed af den type som gerne ligger tydelig fremme i en elektronik forretning, altså den med kæmpe magnet, bliver ganske rigtig betegnet som makværk…! Idet, de i 99% af alle tilfælde kun kan bruges som Pyndt, eller mellemtone (!!!!!!!!!!!!!!!) men der dog et men..!

Der dog, netop denne 1% tilbage, hvor disse er ”perfekte” den i/ved byg selv flok anerkendte artikel serie fra 1982-83 samt 84 i fagbladet High. Fidelity hvor man netop gjord brug af total håbløse basenheder som bl.a. Auadx HD 38 S 100. Coral 15L100 Fostex FW 405.  JBL 136A  og JBL 2231A.

Alle disse basenheder kunne stort set kun bruges som udstillings stykke, men ved hjælp af et dedikeret elektronisk kærs løb, som blev afstemt SPEC. Efter f. eks Audax HD 38 S 100 kunne denne eller mere præcist, et sæt af disse, i kun 135 liter lukket kabinet gå helt ned til 12Hz, under forudsætning af hjørne placering (!!!!!!!!!!!!!!!!)

Jeg  havde for mange år siden, lejlighed til at høre et sæt af disse, det var mildt sagt en rystende oplevelse…!

Kvaliteten af den type subwoofer, kan den dag i dag, måle sig med selv kostbare high end modeller. Men problemet for mange spec. I dag, er  kasser på køleskabs strøelse, ikke kan finde accept, alle som her set en ellers nydelig stue, ødelagt med et par hæslige ”køleskabe” forstår mere en nogen hvorfor Audio Pro, er så kendt, og populær,  men de laver jo også meget spec. Konstruktioner.

En anden og meget væsentlig årsag, til det går galt for mange håbefulde selv bygger, er det faktum, man ikke har adgang til spec. fremstillede basenheder, som alle seriøs fabrikanter af subwoofer har.

Det må kunne lade sig gøre, at få High Fidelity til igen, at offentliggøre disse banebrydende artikler, så det igen kunne komme ud til en stører kræs…!

Mvh.

”Lytteren”

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jamen, det var jo sådan set osse hvad jeg sagde, da jeg refererede til at hæve bassen elektronisk - det er præcis hvad kredsløbene fra de pågældende artikler gør! Det raffinerede i HF's kredsløb lå i den specielle tilpasning til de anvendte enheder - læste artiklerne dengang med stor interesse . Deres 'prototype' anvendte forøvrigt en Fostex 12", såvidt jeg husker - som osse blev testet i basrefleks og som compound-konstruktion. Man kan sagtens anvende princippet til mindre enheder/kasser.

Men subjektivt opleves dybbas fra store enheder &/eller kasser som bedre - mere vægtløs, så at sige. Selvom de mindre bokse både teoretisk og målemæssigt kan følge med, har de svært ved at konkurrere med de store i praksis, såfremt man går efter det ultimative.

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Ganske rigtig, først bragt de to artikler hvor ”HF” konstruerede to systemer med Fw305 12” basenhed fra Fostex. Disse artikler var den virkelig ”banebrydende” og selv i dag, har de stor aktuelværdi (!!!!!!!!) men netop det faktum, kræsløbet var spec. til en bestemt basenhed (læs en bestemt basenhed,) og  ikke 25 forskellige, var/er lige så stor en forskel som dag og nat…!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dvs. havde man f.eks. en Coral 15L100, ja så var det den, og kun den (!!!!) filtreret kunne bruges til, der er jo noget helt andet en det sædvanlige basbost…!

Lad os lige få en ting helt på plads, hvis det var ”ultimativ” basgengivelse der var tale om, var denne tråd ikke begyndt med en af de simple basenheder fra Monacor…! De har langt mere kompetente basenheder på deres program.

De kunne f.eks. være model SPH 390TC en kraftig 15” med stor lineær membran vandring. Den ville passe fremragende ind i subwoofer system som netop det fra ”HF” (!!) Se kopi.

SPH-390TC  
Number 10.1520
HiFi subwoofer, 2 x 300WMAX, 2 x 8Ω

High-power dual voice coil chassis in a stable sheet steel basket with carbonized PP cone, capable of very great linear excursion, parameters for extra powerful bass reproductions of very low fundamental resonance in bass-reflex cabinets.
Technical Facts Speakers
 Impedance (Z) 2 x 8Ω 
 Resonant frequency (fs) 22Hz 
 Max. frequency range f3-1,500Hz 
 Rec. crossover freq. (fmax.) 500Hz 
 Music power 2 x 300WMAX 
 Power rating (P) 2 x 150WRMS 
 SPL (1W/1m) 96dB 
 Suspension compl. (Cms) 0.52mm/N 
 Moving mass (Mms) 99.8g 
 Mech. resistance (Rms) 3.1kg/s 
 Mech. Q factor (Qms) 4.51 
 Electr. Q factor (Qes) 0.29 
 Total Q factor (Qts) 0.27 
 Equivalent volume (Vas) 531 l 
 DC resistance (Re) 2 x 6Ω/ 3Ω 
 Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH/0.7mH 
 Voice coil diameter 65.5mm 
 Voice coil former Kapton 
 Voice coil winding height 22mm 
 Air gap height 8mm 
 Linear excursion (XMAX) ±7mm 
 Eff. cone area (Sd) 850cm2 
 Volume displacement (Vd) 595cm3 
 Force factor (BxL) 11.95Tm 
 Reference efficiency (No) 1.9% 
 Magnet diameter 182mm 
 Magnet weight 65oz. 
 Mounting cutout Ø 353mm 
 Mounting depth 153mm 
 Dimensions Ø 385mm 
 Weight 7.5kg 
 Rec. net cabinet volume   
   Closed 100 l 
   Bass-reflex 160 l 

MONACOR INTERNATIONAL
 Pressespiegel-->

Da jeg selv har haft kumme fryser store subwoofer med 15” for 10 år siden, ved jeg naturligvis hvilken betagende oplevelse det kan være, men det står dog ikke i noget realistisk forhold til  f. eks Infinity. Kappa den model med 12” eller Avance Signature Sub 10 MK II. Med 12” Peerless en af de bedste subwoofer i forhold til størrelsen jeg har hørt…!

I øvrigt er det meget mærkeligt, hvad der blev af de aktiv styrtede slave systemer, altså, her kørte man med en komplet basenhed hvor svindspolen var koblet til et filter, der ved en bestemt frekvens næsten låste membranen, en interessant konstruktion kunne være en 12” og en 15” som aktivslave , et af de store problemer ved konventionelle slave subwoofer, er mærkelige ukontrolreder svinger, den berømte XL12 fra Peerless kan stort set ikke køre uden tilhørende slave enhed, men denne har en kedelig tendens, til selvstændighed , dette er dog problem den deler med stort set alle andre passive  slave systemer…!

Jeg vil prøve om jeg kunne få ”HF” til at offentliggøre de omtalte artikler.

Mvh.

”Lytteren”

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum