| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
suk, nu har jeg lige brugt hele mandagen på at skille min "center" ( 802´er ) af - dvs. "hovedet" ( mellemtonen og diskanten ) er blevet separeret fra bassektionen. Derefter har jeg monteret hovedet på en stand ( 40cm høj) så mellemtone/diskant netop er lige under lærredets kant ( fritspillende - før var den bag lærredet ) , men nu ca. 40 - 50 cm lavere end fronternes mellemtoner/diskanter. Derefter har jeg justeret hele l**t.. ind igen ( niveauer og afstande ). 
Konklusionen:
Lyden fra centerHT. er nu 100% identisk med fronterne ( før dæmpede lærredet de høje frekvenser en lille bitte smule) MEN man kan øjeblikkelig og utroligt præcist høre, at feks. stemmer som er midt på billedet er trukket en halv meter ned, så lyden kommer fra under lærredet ( ikke overraskende, men at det er så tydeligt - er ! ) .................forpu..... ..............havde håbet, at det ikke var så tydeligt - men det er det.
Til ære for L.B ( og min egen skyld ) har jeg så testet det imod ingen center ( så fronterne overtager center funktionen ) og lyden er ikke entydeligt bedre ( klarere eller renere ) men klart korrekt placeret igen, iforhold til billedet.
Så løsningen er en ud af to:
1: centeren/ højttaleren bliver samlet igen og placeret bag lærredet igen, så alle tre er i præcis samme højde (igen) og jeg investerer et et nyt super-duper stewart lærred med microperf. ( meget dyr løsning ).
2: Jeg dropper centeren ( L.B. vil elske mig for det  og det koster ingenting) og får derved også forstærkerkanaler nok til at bi-ampe fronterne
hmmm. det er et svært valg...... .... .....
...........Jeg vil gå igang med at samle min center igen __________________ dj
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så samlet igen
med til overvejelserne skal også nævnes, at spiller jeg uden center - skal man kun rykke 50 cm til siden fra optimal pladsen ( og lige bagved) og så kolapser center image totalt og trækker til den side man flytter sig ( naturligt nok ).
Med centeren på, er alt placeret korrekt, selv helt ude fra sidelinien.
.......det er sgu´ikke nemt, at få alt
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er hårdt arbejde denne hobby.
Det jeg godt kan li' ved ingen center er mere plads til andre komponenter samt din mulighed for at bi-ampe alle fire tilbageblivende højttalere. Du står med et valg der er svært, da du har en dedikeret bio og udseende ikke betyder så meget for dig.
Personligt ville jeg ikke være i tvivl, det ved du. Personer der ikke sidder i sweet-spot eller på 2. række 50 cm skævt, kan nok leve med en mindre præcis soundstage, men det er jo dit valg.
Min bio er for mig og så kan de andre få en udenmærket oplevelse alligevel. 
Den billigste løsning, som du selv nævner, er at fjerne center... så kan du jo også få endnu bedre fronthøjttalere ovenpå i den anden bio. 
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=L.B.]
det er hårdt arbejde denne hobby. Jep, men nogen skal jo tage tjansen
Det jeg godt kan li' ved ingen center er mere plads til andre komponenter samt din mulighed for at bi-ampe alle fire tilbageblivende højttalere. Du står med et valg der er svært, da du har en dedikeret bio og udseende ikke betyder så meget for dig.
Personligt ville jeg ikke være i tvivl, det ved du. Personer der ikke sidder i sweet-spot eller på 2. række 50 cm skævt, kan nok leve med en mindre præcis soundstage, men det er jo dit valg. Problemet her er, at det er ikke et spørgsmål om "mindre" præcist lydbillede for alle andre - det er vind og skævt lydbillede for alle andre og dermed IKKE en udemærket oplevelse for andre end mig ( og godt nok er jeg vigtigst , men andre må også godt have en god oplevelse ). Rent faktisk fungerer det ganske udemærket med centeren bag lærredet og du ved, man drømmer jo lidt om et nyt superlærred 
Min bio er for mig og så kan de andre få en udenmærket oplevelse alligevel. enig, men din placering og afstand er også markant anderledes og derfor trækkes lydbilledet ikke så skævt så hurtigt ( I kan sagtens rykke en meter til hver side og stadig have centerimage pga. afstanden ) 
Den billigste løsning, som du selv nævner, er at fjerne center( eller at lade den stå som nu, indtil en dag jeg opgrader lærredet alligevel)... så kan du jo også få endnu bedre fronthøjttalere ovenpå i den anden bio. Nænej dem får konen sgu´ikke - desuden skulle du jo også arve dem ( NEJ L.B. du arver dem IKKE, hvis jeg bliver kørt over  ...... - KUN ved naturligt dødsfald )
QUOTE] __________________ dj
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det samme sker hos mig. Jeg har også prøvet uden center for at kunne få mere plads, men det virker bare ikke. Jeg sidder for tæt på.
Så centeren bliver i hvert fald også stående hos mig. Der er vel også en grund til at der er 5.1 og ikke 4.1 lydspor på en dvd?
Mvh. JBL
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL.
Der er vist ingen tvivl om, at det er klart vores tætte placering på Htérne, som gør lydbilledet utroligt præcist, men også meget sårbart. Havde jeg haft mere plads ( kunne komme længere væk fra alle HTérne, ville jeg uden at blinke droppe centeren og centerbagHTéren, men jeg er låst til ca. 2,6 m fra alle Htérne, da mit rum ikke er længere og bredere .
Tak for indputtet.
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lidt.
Jeg sidder endda endnu tættere på end du gør. Jeg har lidt over 2m. til fronterne 
Men jeg føler at panoreringer fungerer rigtig godt. Fronter og centere lyder nærmest som en stor højtaler...
Er sgu lidt misundelig på al den plads du har, men jeg prøver at få det bedste ud af det selv 
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er det bare med at få røven med sig og få købt et nyt lærred...
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, gider du spørge din kone om jeg kan låne dem af dig   
Stewart lærreder hører ikke ligefrem til i den billigste ende ( læs: dyreste af alle )........desværre - men sådan er det jo med kvalitet, så et eller andet sted er det ok.
Men kommer tid, kommer råd
Er der nogen herinde, der har erfaring med stewarts microperferede rammelærreder 
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
 , du for ikke en gang lov til at tage det indenfor en dør, da hun så sikkert tror, at du har købt noget nyt igen
Er der slet ingen der har eller har haft et microperf stewartlærred ????
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må da også være andre end Steward der har lavet lærreder med micropreferering...
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, men jeg vil ha´det bedste ( og dyreste )
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
|
Jep, men jeg vil ha´det bedste ( og dyreste )
|
|
|
Det lyder overordentligt spændende, mindre kan ikke gøre det? (tydeligvis ikke, mr. perfectionist).
Hvordan går det egentligt med at få dit UD-skilt op? __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
  , yes yes....and "powered by the Dark Side"..... hæ,hæ, det ligner nu mere Rotel effekttrin .......ja, undskyld, men kunne ikke dy mig .
Efterhånden føler man sig lidt træg i det, "nogen" har nået at skifte HELE sit anlæg ud, andre fået op til flere effekttrin og ændret "premiere tema" på sin bio op til flere gange ,en har nået at få samlet nogle superflotte HTére OG standere mens det vildeste jeg har nået imens, er at skille en´ Ht. ad og gud hjælpe mig, samlet den tilbage igen 
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |