Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 September 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer med XDP/DTI der har forsøgt at anvende to PS2'ere - altså en til XDP og en til DTI. Giver det overhovedet mening at forsøge den slags?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 September 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Måske, men DTI bruger kun +5V, så en hel PS2 til denne er nok overkill. En seperat +5V fungere dog udmærket, har aldrig prøvet andet

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 September 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Grunden til at Iout benyttes er at her tilsluttes den ene ende af feedbackmodstanden til I/U konverteren...det er direkte som beskrevet i databladet for TDA1547.

Lytten i udgangen er en Sanyo OS-CON, (husker ikke værdien) parallelt med en lille rød/brun sag (100nF?). Den er nødvendig, da udgangen er en single-ended emitterfølger.

Har du fjernet reguleringen i PS2 og afkoblingerne af lytterne? Det kan vel godt få to af reguleringerne i XPD til at svede? De to med køleplade tæt på TDA1547 er 5V typer, men regulerer ned fra de 18V. Giver du dem 24V har de 19V over sig.....pu-ha ...men de er jo internt beskyttet imod temp. og overload....men på grænsen vil de måske stå og begrænse ind imellem?

Jeg kører med en ekstern strømforsyning af avl, 4 seperate trafoer, RIFA lytter og LM317/337 reguleringer. Det spiller fint.

Jeg vil dog droppe den for en intern PSU i et fælles kabinet. Så vil jeg køre +/-24V direkte på den analoge del. Jeg vil også køre fælles PSU for de to kanaler.

Kan se du kører med 75 Ohm på dig. out på DTI hvad giver det? At lade en trafo stå utermineret på sekundæren, med firkanter på primæren er nok ikke det bedste...JEg overvejer helt at deaktivere det S/PDIFF output længere fremme i kredsløbet.

Spændende!

Har du prøvelyttet din egen PSGroove  op imod PS2?

Kunne du evt smide et billede af den et eller andet sted?

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at fikse nogle billeder....

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 September 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Nice - gerne med lidt forklaring!

Grooves underskrift skrev:
Jeg var bare lige ude at tisse....er der sket noget? 

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Groove skrev:
Nice - gerne med lidt forklaring!

Grooves underskrift skrev:
Jeg var bare lige ude at tisse....er der sket noget? 

Nok bare en forklaring på, hvorfor der er vådt i bunden af klædeskabet.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Båt i tråden der!

Jeg vil lige tilføje, at 5V ike er nok til AA produkterne, de skal have noget headroom, så reguleringen kan virke. +-12V er helt på toppen og de bliver ikke varme. 24V er passende til 15V sektionen i XDP, men den bliver noget smålun, men det gør den egentlig allerede med 18V ind.

Well!
Jeg vil gerne lige drøfte de dersens udgangslytter med jer.
Jeg har målt på dem, at der står 0,9V DC på udgangen af XDP, som så filtreres af lytterne.
Forsøgsvis har jeg så lige prøvet at bypasse dem, og lade Detal korrigere for det med servokredsen. Det gør dog brugen af volumenkontrollen en del besværlig, der skal nemlig reguleres meget langsomt, specielt nedad, men det er fordi spændingen er negativ. Heldigvis protesterer Gravity ret hurtigt - KLAK siger relæerne så.
Men hvordan får vi den DC væk?
Kan man nøjes med at trimme den væk, og hvor skal vi så sætte trimmeren ind, og hvilken værdi skal den have?
Eller skal der servoer til?

Håber Hurtig eller Groove kan hjælpe her.

I øvrigt er det besværet værd.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Davs igen,

Jeg var lidt hurtig med den 5V, det er naturligvis 8V fra den eksterne....

Da det diskrete trin er DC-koblet internt lige fra DAC'en til output kan lytten jo fjernes og off-set justeres væk. Da der ikke er DC-modkobling er arbejdspunktet dog ikke reguleret og drift vil forekomme. Men en trimning er måske stabil hvis efterfølgende amp har en DC-servo og driften ligger inden forereguleringsområdet. 0,9V er dog for langt væk, vi snakker nok under 0,1V...

Der kan jo også laves en servo i selve XPD....det er en alternativ mulighed. Eller justere udgangen så der er måske 5V DC så lytten bliver rigtigt forespændt....det har de godt af. Det er iøvrigt en OS-CON 33uF/16V

Problemet er jo nok at  du nu ved der er en lyt i udstødningen, så er det ikke sådan at glemme igen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Davs igen,

Jeg var lidt hurtig med den 5V, det er naturligvis 8V fra den eksterne....

Da det diskrete trin er DC-koblet internt lige fra DAC'en til output kan lytten jo fjernes og off-set justeres væk. Da der ikke er DC-modkobling er arbejdspunktet dog ikke reguleret og drift vil forekomme. Men en trimning er måske stabil hvis efterfølgende amp har en DC-servo og driften ligger inden forereguleringsområdet. 0,9V er dog for langt væk, vi snakker nok under 0,1V...

Der kan jo også laves en servo i selve XPD....det er en alternativ mulighed. Eller justere udgangen så der er måske 5V DC så lytten bliver rigtigt forespændt....det har de godt af. Det er iøvrigt en OS-CON 33uF/16V

Problemet er jo nok at  du nu ved der er en lyt i udstødningen, så er det ikke sådan at glemme igen

Hvor sætter vi så trimmeren på?
I øvrigt tror jeg det osse er 33µF 16V OSCON der sidder efter 15V reguleringen i den. Jeg tror på, at en lidt større værdi i 25V vil pynte. Gerne Philips de blå. Hertil 78/7918 uden M, så har vi 1A at gøre godt med istedet for 500mA

Det med om jeg kan glemme den igen er egentlig not the issue. Jeg kunne helt og aldeles glemme 2 parallelkoblede caps i mine Namit amps, ganske enkelt fordi jeg ikke kune høre dem. Dem her har jeg dog ikke besvær med at høre - i GUARANTEE.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 01 September 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt i tråden der!

Jeg vil lige tilføje, at 5V ike er nok til AA produkterne, de skal have noget headroom, så reguleringen kan virke. +-12V er helt på toppen og de bliver ikke varme. 24V er passende til 15V sektionen i XDP, men den bliver noget smålun, men det gør den egentlig allerede med 18V ind.

Well!
Jeg vil gerne lige drøfte de dersens udgangslytter med jer.
Jeg har målt på dem, at der står 0,9V DC på udgangen af XDP, som så filtreres af lytterne.
Forsøgsvis har jeg så lige prøvet at bypasse dem, og lade Detal korrigere for det med servokredsen. Det gør dog brugen af volumenkontrollen en del besværlig, der skal nemlig reguleres meget langsomt, specielt nedad, men det er fordi spændingen er negativ. Heldigvis protesterer Gravity ret hurtigt - KLAK siger relæerne så.
Men hvordan får vi den DC væk?
Kan man nøjes med at trimme den væk, og hvor skal vi så sætte trimmeren ind, og hvilken værdi skal den have?
Eller skal der servoer til?

Håber Hurtig eller Groove kan hjælpe her.

I øvrigt er det besværet værd.

Det bliver nok problematisk at trimme 0.9 volt væk. Havde det været 100-200mV, kunne man sikkert ret let trimme sig ud af det, men 0.9 volt kan rykke voldsomt i arbejdspunkter.
Jeg synes jer læste, at udgangen af DAC'en er en emitterfølger med en strømgenerator som load. Altså single-ended. Mit bud er, at de 0.9 volt primært stammer fra basis-emitter-strækningen i den ene transistor i udgangen. Måler man på dens basis, vil der sikkert ligge ca. 200mV DC, som stammer fra generel offset.

Hvis analogdelen er opbygget som jeg kunne forestille mig, kan det sikkert lade sig gøre at justere sig ud af problemet.
Der sidder sikkert et differential trin i starten af analogdelen og evt nogle strømspejle. Dem kan man ret let trimme.
Er der nogen der har et diagram på fætteren??? Ellers så må vi "back-engineere" os frem til det...

Uanset hvad, så vil der altid være drift i analogdelen, og jeg vil kraftigt fra at man begynder at lave en DC-servo et et eksisterende kredsløb. En manuel justering kan gå an, men ikke noget servo-halløj.
Med en manuel trimming kan man sikkert komme ned omkring 25mV DC. Og det er vel OK.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at alt offset skyldes sidste trin, den single ended emitterfølger. Filteret er også opbygget omkring denne og der er mere en 10k i serie med basis. Sammen med BE spændingen giver det de 0,9V.

Jeg ser to muligheder umiddelbart:

1. Udgangssignalet tages før filter og emitterfølger, direkte fra spændingsforstærker trinnet.

2. Emitterfølgeren laves til push-pull og offset problemet kan omgås

Den første er let at prøve, den sidste kræver lidt operation....

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Det er rigtigt at alt offset skyldes sidste trin, den single ended emitterfølger. Filteret er også opbygget omkring denne og der er mere en 10k i serie med basis. Sammen med BE spændingen giver det de 0,9V.

Jeg ser to muligheder umiddelbart:

1. Udgangssignalet tages før filter og emitterfølger, direkte fra spændingsforstærker trinnet.

2. Emitterfølgeren laves til push-pull og offset problemet kan omgås

Den første er let at prøve, den sidste kræver lidt operation....

Hmm onebit uden filter?
Bliver det ikke noget snavs?
PP er i mine ører at foretrække, men så skal der jo skaffes komplementære transer. Dem der sidder er bipolare og laves endnu. m - ét eller andet 90 fidus eller deromkring. Normalt betyder PP en klart mere kropslig karakter end SE og hertil langt mere magt og større dynamik, måske som følge af mindre støj.

Har du i øvrigt tænkt lidt på den interne PSU dimensionering?
Jeg mener der sidder samme Os-con lytter i psuén efter reguleringen.
33µF 16V og den regulerer ned til 15V. Jeg synes godt nok der er tale om stram dimensionering.
100µF25V skulle jeg mene var mere passende og så gerne blå Philips eller lign, og så uden bypass capén. 78/79m15 regulator ICérne burde nok hedde 79/7918 i stedet, så er der 1A og 18V til analogdelen.

Håber i øvrigt at toilettet klarede tåren, det må unægteligt have været en frydefuld fornemmelse at give los for de mængder

PS!
Har du et forslag til PP?
Har du osse måske et forslag til hvor transerne kan købes?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

I øvrigt vil jeg lige beskrive min observation af en DC koblet XDP.
Det der sker er, at den bliver ganske usædvanligt smooth. Faktisk én af de ting der kendetegner SE konstruktioner. De jager sjældent katten af grøden, men deer så smooth så det gør næsten ondt.
Faktisk er den nok lidt til den tamme side i den konfig.
Det er ligesom om, at filtreringen i udgangen får den til at have lidt kvantespring over lyden - you get? Det er lidt som om, at det slipper igennem i små pakker.
Det forsvinder helt uden filtrering.
Til gengæld så har filtreringen den fordel, at den ligesom undertrykker lyden en anelse i mellemregistret. Det gør så at man har en rimeligt neutral lyd i sidste ende.
Når filtret fjernes, så er det meget tydeligt, at toppen bliver utroligt frigjort, men der mangler til gengæld lidt saft og kraft i mellemregister og grundtoneområde. Også det kender jeg fra SE konstruktioner. At man så i tilgift kører trinnene lidt "lean" på forsyningssiden kan i mine øjne være det udslagsgivende.

Min konklusion omkring XDP i øvrigt må være noget i retning af, at enten er den et korthus, hvor tingene med vilje er tilpasset hinanden på trods af de enkelte elementers tydelige begrænsninger. Eller også har vi her fat i konstruktionens achilleshæl, som måske er valgt for at undgå trimmere og justeringer helt.
Den første mulighed tror jeg personligt ikke helt på.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 02 September 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

@ Groove: Jeg ville nødigt tage signalet før emitterfølgeren. Typisk vil signalet nemlig være MEGET højimpedant inden denne buffer. Hvis konstruktionen er som jeg kunne forestille mig, så vil bealstninger før bufferen direkte påvirke analogdelens forstærkning.

Den med at lave en push-pull buffer er jeg klart mere med på. Det kunne faktisk blive en ret god løsning.

Jeg mener jeg har et print liggende, med en push-pull buffer. I så fald tager jeg den med ud til Kubik en gang i næste uge. Så ser vi lige om det er noget der rykker.
Hvis det rykker foreslår jeg, at vi får lavet et lille print med en lille klasse-A puss-pull buffer, og evt en DC-servo. Det burde godt kunne laves tilstrækkelig kompakt, til at kunne være i det lille AA kabinet.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

De første trin er en diskret op-amp med modkobling, den driver så filteret og efterbetoning. Derefter så en emitterfølger som en del af filteret også.

Signaler kan fint tages efter første del, dog på bekostning af filter, etc...men til en hurtig test er det jo ok.

En buffer i stil med HF suoerbuffer ville sikkert være fin?

Jeg vil prøve at scanne mine diqagramnoter så i kan se dem...det er vist nemmere. Transerne er MPS8098/99, her tror jeg BC546/56 er gode erstatninger.

Hvordan går det med jeres DAC projekt, er det ikke noget hen i denne retning?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt fjernes ikke alt filtrering, kun de 3. ordens standard LP-filter. Omkring første op-amp (den integrerede i DAC'en) sidder 3 kondensatorer.

DAC'en er iøvrigt lidt speciel omkring outputtet. Modstandene i I/U konverteren er 13K for udstyring til 1V. Det giver en max. strøm på 76uA..ikke meget sammenlignet med I-output DACS.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 September 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

SÅ! den herrrr Von Kubik... så er det NU der skal slås til!...  NU! er muligheden der for multikanal   (eller et sæt til når de andre er "slidt" (!?) op   )

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=23439

he he... 

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

De første trin er en diskret op-amp med modkobling, den driver så filteret og efterbetoning. Derefter så en emitterfølger som en del af filteret også.

Signaler kan fint tages efter første del, dog på bekostning af filter, etc...men til en hurtig test er det jo ok.

En buffer i stil med HF suoerbuffer ville sikkert være fin?

Jeg vil prøve at scanne mine diqagramnoter så i kan se dem...det er vist nemmere. Transerne er MPS8098/99, her tror jeg BC546/56 er gode erstatninger.

Hvordan går det med jeres DAC projekt, er det ikke noget hen i denne retning?

En diskret opamp?
Det må du vist uddybe lidt.
Mener du den der er bygget ind i TDA1547?
Transerne er så vidt jeg har kunnet stave mig frem MPS8099 og MPS8599, hvor hhv 80 og 865 er NPN og PNP udgaverne. 98érne er vist bare en anden udgave.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 September 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

En diskret opamp ja....tænk på HFs gamle modul til RIAA forstærkeren...

Det er et forstærkertrin med to indgange (inverteret og ikke inverteret), samt en udgang. Se evt. her: http://www.passdiy.com/pdf/diyopamp.pdf (pass på du ikke får en fet galt i halsen )

http://sound.westhost.com/project07.htm

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 07 September 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Endnu en udfording i støbeskeen til Kubikken:

Jeg får i løbet af en måned lavet en HTPC i et kabinet mage til dette:

Den bliver monteret uden blæsere inden i, så den er altså helt lydløs under brug.

Jeg synes det kunne være interessant at smide en af Kubikkens test-cd'er ind på harddisken ukomprimeret med EAC, smide lyden digitalt ud på Kubikkens Audio Alchemy konverter, og så høre hvordan den vil gøre sig som "drev" op mod 3560'eren.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes