| Forfatter |
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert setup, Ulrik - men hold fast der er da lidt bart  . Har du ikke problemer med efterklang, og alle mulige andre ubehageligheder? Det er måske quaden, der er så speciel at det ikke er et problem?
S.R
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ganske ret. Jo, der er mere plads i huset i stueetagen, men hvis jeg indtager den med QUADer er det muligt at jeg også får rigtig god plads i soveværelset . Spøg til side . Quaderne kunne fint tåle et rum på 4 x 6 m eller 5 x 5 (bredde x længde). Det giver et meget større lydbillede. Det praktiske problem er at QUADer skal stå ca. 1/3 fra bagvæggen og lyttepositionen skal være ca. 2/3 fra bagvæggen for at give optimal frekvensgang. Dvs. i den førstnævnte stue skulle højttalerne stå ca. 2 m fra bagvæggen. Som du ser af billedet, kan QUADer godt opfattes som brede og grimme. Min kone synes heldigvis de er charmerende (så længe de bliver i kælderen). Hun er rigtig dejlig . Hun tog også AGIen for en trendy Kloss radio (jeg havde ellers forberedet en lang historie om hvorfor dette gammeldags udseeende apparat skulle indkøbes ). Grundlæggende var jeg i den heldige situation at anskaffe højttalerne og konen i den rækkefølge for hhv. 22 og 20 år siden. Den omvendte rækkefølge kunne have været vanskelig. Efter hun har vænnet sig til QUADerne, tåler hun næsten alt.
Da vi har børn og bor i et treplanshus, har anlægget fået plads i kælderen. Så kan der også spilles højt uden at vække nogen. Rummet er ca. 3,3 x 3,6 m. Ulempen er som sagt et mindre lydbillede end jeg tidligere har været vant til. Og man bliver desuden uheldigvis mindre integreret i familielivet hvis man sidder der for meget. Heldigvis er den lille på 2 helt vild med at hoppe til musikken (favoritter: Den blå hund, De vilde kaniner, Bjørnen sover). Til gengæld er SPL i lyttepositionen rigeligt og scenen er helt intakt.
MVH Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
| Du er velkommen på besøg, bare skriv i forvejen. Bor i Højbjerg ved Århus. |
|
|
Det kunne være være jeg tog dig på ordet og tage en Namit med på en lytter....
ulrikmm skrev:
| KvK har nævnt at du har en Namit, men måske vil skifte til noget andet. |
|
|
Tænkte nok at det var sådan det hang sammen... Du fiskede efter en Namit og jeg bed på mens jeg samtidig fiskede efter en Pioneer M22!
Lad os se hvad der sker...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R Vaughan skrev:
Lækkert setup, Ulrik - men hold fast der er da lidt bart . Har du ikke problemer med efterklang, og alle mulige andre ubehageligheder? Det er måske quaden, der er så speciel at det ikke er et problem?
S.R |
|
|
Quaderne og SW er dipole og har meget store membranarealer. Det betyder at de ikke udstråler lyd i alle retninger. Principielt kun frem og tilbage. Dog er udstrålingen ligesom for almindelige højttalere afh. af bredden på membranen, og af lydens frekvens. Meget højfrekvente lyde gengives mere retningsbestemte end mere lavfrekvente lyde. Det er det man med et fy-ord kalder beaming, og årsagen til at diskant enheder almindeligvis gøres så smalle som muligt. Quadernes diskanter er ca. 4 cm bredde (hvilket er for meget til at give en moderne udstråling, men nødvendigt for at give højttalerne følsomhed nok til at kunne spille højt nok til at gengive en klassisk koncert med en 15 W forstærker). Diskanten er ca 70 cm høj, og buer lidt bagover. I dette plan er udstrålingen dermed en line-source.
Mellemtonen drives i to felter på 4 x 70 cm på hver side af diskanten.
Quadernes bas består af to membraner på ca 30 x 70 cm symmetrisk omkring diskant og mellemtonemembranerne.
QUADerne har på hele bagfladen fra fabrikken en dæmpemåtte monteret, sådan at lyden fremad er kraftigere end bagud. Muligvis dæmper den også ekko fra bagvæggen. Det er de færreste elektrostater, der således er delvist dæmpede bagud. Hvis man fjerner måtten (på højttalerne forstås), oplever man en mere rumlig lyd, men jeg oplever det som at det faktisk derved er lyden af ens EGET lytterum man hører, og ikke lyden af det rum musikken blev fremført i. Lad være med det.
SW bassen fra for og bagside er i fase/hhv modfase (det er jo for og bagside af den samme membran). Derfor udlignes lyden i et vist omfang (dette omfang stiger med 6 dB nedad i bassen, hvorfor SW også i et vist omfang er retningsbestemt. Den har derfor kun tendens til at danne stående bølger med en længde svt. afstanden til væggen bag højttalerne og væggen bag lytteren. Det er vistnok derfor at lyden bliver bedst i lyttepositionen med den angivne afstandsregel 1/3 og 2/3 (det kan jeg vist ikke selv regne ud, men jeg synes det virker godt).
Pyha. Alt dette summerer op til at QUADerne næsten ikke stråler lyd til siderne (så de kan sagtens stå lige op ad sidevæggen) eller gulv/loft (så tæppet er der kun for at varme mine kælderfødder). Udstråling til bagvæggen kan formentlig være problematisk, og det samme gælder i hvert fald returlyd fra væggen bag den lyttende (der har jeg anbragt et stort billede).
Hos KvK så jeg mellemgrå paneler ca. 60 x 60 cm på sidevæggen, vel for at dæmpe ekko derfra. Jeg ved ikke hvad de er lavet af, men de vil formentlig også kunne bruges på bagvæggen bag min lytteposition.
AFslutningsvis må beundres, at der blev tænkt så UTROLIGT grundigt over tingene, dengang i midten af 50erne, da de konstruerede QUADerne. Man har haft en meget fin fornemmelse for, hvordan de fysiske love begrænser mulighederne, og har manøvreret helt ud til grænserne og opnået en højttaler, der ikke er for stor, kan spille højt nok, og som har en glimrende klang og scene. Det man gav afkald på var bassen. QUADerne alene spiller for meget one-note bas. Det kan heldigvis afhjælpes godt med den dipole SW.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
ulrikmm skrev:
| Du er velkommen på besøg, bare skriv i forvejen. Bor i Højbjerg ved Århus. |
|
|
Det kunne være være jeg tog dig på ordet og tage en Namit med på en lytter....
ulrikmm skrev:
| KvK har nævnt at du har en Namit, men måske vil skifte til noget andet. |
|
|
Tænkte nok at det var sådan det hang sammen... Du fiskede efter en Namit og jeg bed på mens jeg samtidig fiskede efter en Pioneer M22!
Lad os se hvad der sker...
|
|
|
Du og jeg, Kaptajn, vi er så snu .Du er meget velkommen, lige velkommen med som uden Namit.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Krop er den rigtige. Du skal dog ændre fremgangsmåden lidt. Pil alle forbindelser til alle andre apparater fra, Mål derefter fra stel på AGI til jord. Enten rigtig jord, eller til f.eks. en radiator. Vend så stikket. Laveste spændingsforskel er den rigtige. Du skal i øvrigt måle AC spænding. Men jeg holder en klase bananer på, at fruen har ret, det gør i øvrigt også livet meget nemmere fremover såfremt det er tilfældet .
|
|
|
¨
Hej KvK,
jeg glemte helt at takke dig. Undskyld. Jeg har gået og spekuleret over det et par dage. Nu sidder netstikket i svt. KROP. Her ind under midnat begynder det at lyde godt, og rigtigt. Jeg er meget taknemlig .
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
Hej KvK,
jeg glemte helt at takke dig. Undskyld. Jeg har gået og spekuleret over det et par dage. Nu sidder netstikket i svt. KROP. Her ind under midnat begynder det at lyde godt, og rigtigt. Jeg er meget taknemlig . |
|
|
Jamen det var dog det mindste! Du skal dog lige tænke på, at sådan en AGI fæter er en følsom fyr. Det kan sagtens vare lidt, førend den rigtige position af netstik for alvor viser sin styrke. Jeg ved ikke hvorfor, men nogle gange er det ikke særlig charmerende at flytte rundt på den slags. Nye forbindelser kan virke lettere rundtossede. Egentlig håber jeg osse du har fået lidt mod på de digitale medier. det gør livet en del nemmere, og det udvider i høj grad den musikalske scene. Ikke at du skal glemme plastikken, men måske du kan supplere lidt med lidt digifis  . Måske det endda snart bliver muligt at spille fornuftigt fra en Harddisc. Svend P har lovet bøllebank til mit CD drev, når han er færdig med sin HTPC. Han påstår, at han så kan læse en CD ind i bæstet, lire den af fra harddiscen og så hælde den ud via SPDIF, som så kan konverteres af min DAC. Det vil iflg. Svend P være noget der sparker bagmås og boller på én gang. Tilmed skulle det være meget nemmere, idet man aldrig skal skifte CD mere. Og der er vist noget med at man kan tilslutte en skærm osse, så man kan se hvad det er for noget man lige kører af. Det lyder ekstremt spændende i mine - synes jeg. Og hvis det duer for alvor, så er jeg da vist på vej over på HD. Men lad os nu se da PS! Svend har fikset en liniær PSU til lydkortet. Lad være med at tro, at en SMPS overhovedet har noget at bestille der. Du risikerer at brænde dit set-up af, hvis der sidder SMPS i sådan en djævel.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for en god forklaring, Ulrik! Må tilstå at jeg lige skulle læse den to gange, før jeg rigtig fattede den  . Quad'en er så afgjort en spændende højttaler kan jeg høre, hvor der virkelig er tænkt over tingene og truffet nogle valg. Er jo altid dejligt med nogle produkter der har en holdning til tingene, og ikke bare er smasket sammen for at kunne lave lidt mønt. God lytning  !
S.R
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Egentlig håber jeg osse du har fået lidt mod på de digitale medier. det gør livet en del nemmere, og det udvider i høj grad den musikalske scene.
[/QUOTE]
Hej KvK
Jeg har muligvis en rigtig oldtimer på hænderne. Indenfor CD mediets tidsalder kan det vanskeligt gøres mere "vintage" : En toploadet Philips CD 202 fra 1983, hevet op af en skraldespand (!) af min bror for et par mdr. siden. Den deler drevmekanisme med CD 100. Det var dengang at billigste CD afspiller på markedet kostede 8000 bobs. Jeg har hørt den på min brors beocenter receiver, og den spiller vist egtl. OK. Bassen lød umiddelbart MEGET fin. Det foresvæver mig, at den havde en vis periode af berømmelse. Måske kan den noget. Jeg låner den af ham og ser, om det holder. Måske kunne drevet udbygges med en mere fix DA-konverter/analogdel (den oprindelige var vist et eller andet med 14 bit oversampling eller hvad I nu kalder den slags). Det kan vel blot kræve at man borer et hul i kabinettet og propper en eller anden ledning ind i dyrets indvolde .
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
I øvrigt fik Svend mig helt op i gear d.d. Han lavede fis med den gamle - ja han gjorde.
Da han sagde, at jeg gerne måtte tænde for den gruppe, som bruges til set-uppet, trukkede jeg godmodigt på knappen og JÆSSSSSSSSSSSSS! Stikflammer Den floteste stikflamme jeg har set i mands minde. Ikke nogen bette hyggegnist her, men en vaskeægte stikflamme på 2/3 m. Mummenum Jeg har ikke set noget så lækkert siden jeg futtede Lasses amp af med et skrald.
Med blanke øjne og glæden sitrende i kroppen, sidder jeg nu og lytter til de "veltoastede" elkabler. Intet stikker 3-400A og en lysbue fra 300V.
|
|
|
Også selv om jeg beviseligt havde byttet om på to ledninger , og det var det der i den sidste ende fik sikringen til at springe, er jeg overbevist om at det aldrig var sket med en NYPOLERET sikring!
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KvK,
Jeg har bemærket at du bruger 4 mm kork som afkobling under div. elektronik. Bruger du det også til afkobling af højttalerne?
Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
Hej KvK,
Jeg har bemærket at du bruger 4 mm kork som afkobling under div. elektronik. Bruger du det også til afkobling af højttalerne?
Ulrikmm |
|
|
Jeg mener ikke jeg bruger det andre steder end under HTérne for tiden. Jow under fusserne på mit Audio Magic rack. Gad i øvrigt vide, om ikke de originale hylder til det rack ryger i brændeovnen her til vinter  . Ved du om MDF luner eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mange år siden, da jeg brugte min første grammofon, en Ariston RD 40, svejsede jeg selv en lille sandfyldt hylde af 20 mm firkant stålrør til vægophæng af molesjavsen. Hertil donerede min far en SPÅNPLADE til at lægge øverst. Ih, hvor det lød: Bassen blev dybere, mellemtonen bedre, diskanten mere åben. 
Nej, spøg til side, det med lydindtrykkene er blot et citat fra en anden tråd om den mirakuløse lydforbedring ALLE tweaks medfører. Rent trolderi.
Nej, rent faktisk lød det ret godt i mine ører. Som spikes brugte jeg spånskruer (naturligvis) , som var skruet gennem pladen nedefra, sådan at Aristonens 3 fjedertårne hvilede på hver sin skrue. Ved at skrue skruen ind/ud kunne man vatre værkets basis ind, så basis og det flydende chassis begge var vandrette. Siden fik jeg mig en større hylde fra Target, med flot MDF plade, og rigtige spikes, der vendte den konventionelle vej. Men AK: Herved blev bassen slappere, mellemtonen diset og diskanten mere klemt. Så slemt kan det gå.
Faktisk er basis i mit DIY værk af MDF . Det er meget billigt at eksperimentere i MDF. Planen er at lave basis i akryl, som jeg har oplevet fungere eminent godt i Pierre Lurne's Audiomeca Roma.
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KvK Hvad er dine erfaringer med Vdh. scs6, i forhold til de andre Vdh. kabler du har brugt? Måske skriver du lidt om det på en af dine sider, men jeg har desværre ikke været i stand til at finde det.  Nu er det jo så heller ikke sites korteste tråd.  Kan det være en ide med en lille indholdsfortegnelse for overblikkets skyld? Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
Hej KvK
Hvad er dine erfaringer med Vdh. scs6, i forhold til de andre Vdh. kabler du har brugt?
Måske skriver du lidt om det på en af dine sider, men jeg har desværre ikke været i stand til at finde det. Nu er det jo så heller ikke sites korteste tråd.
Kan det være en ide med en lille indholdsfortegnelse for overblikkets skyld?
Mvh.
|
|
|
Indholdsfortegnelse? Er min tråd blevet så lang?  . Jeg har prøvet en del VdH kabler, samt en stak andre også. Jeg kan nævne lidt af det, jeg gennem tiderne har prøvet:
- Monster
- VdH CS12
- VdH D300
- VdH D300S
- VdH SCS12
- VdH SCS18
- VdH SCS6
- VdH Clearwater
- Furukava - 2 forskellige modeller
- Gryphon guideline
- MIT
- Isoda
- Tara Labs
- AudioQuest
- Belden
- NKT
- VdH MC silver
- VdH MC Thunderline
- VdH D102
- VdH D102 MKII
- VdH D202
- VdH D501/502
- The first
- The second
- Hertil lidt hybrider
En blanding af signal og HT kabler forstås.
SCS 6 er klart det af kablerne, hvor du opnår den tætteste forbindelse til højttaleren. De kobles benhårdt til ampen på godt og ondt. Det giver ind imellem nogle ganske overvældende oplevelser, i form af nærvær og punch og speceilt overgange til stilhed er breathtaking. I en del set-ups kan dette sagtens blive for meget, og specielt hvis der optræder små mængder af tilbageholdenhed i afgrænsede frekvensafsnit. Så ender du hurtigt med én eller anden svulstig bas, der kører afsted helt for sig selv. I rette sammenhæng befordrer kablet uhørt kontrol og specielt dynamikken er langt vildere med så tykt et kabel.
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Rytmik skrev:
Hej KvK
Hvad er dine erfaringer med Vdh. scs6, i forhold til de andre Vdh. kabler du har brugt?
Måske skriver du lidt om det på en af dine sider, men jeg har desværre ikke været i stand til at finde det. Nu er det jo så heller ikke sites korteste tråd.
Kan det være en ide med en lille indholdsfortegnelse for overblikkets skyld?
Mvh.
|
|
|
Indholdsfortegnelse? Er min tråd blevet så lang? . Jeg har prøvet en del VdH kabler, samt en stak andre også. Jeg kan nævne lidt af det, jeg gennem tiderne har prøvet:
- Monster
- VdH CS12
- VdH D300
- VdH D300S
- VdH SCS12
- VdH SCS18
- VdH SCS6
- VdH Clearwater
- Furukava - 2 forskellige modeller
- Gryphon guideline
- MIT
- Isoda
- Tara Labs
- AudioQuest
- Belden
- NKT
- VdH MC silver
- VdH MC Thunderline
- VdH D102
- VdH D102 MKII
- VdH D202
- VdH D501/502
- The first
- The second
- Hertil lidt hybrider
En blanding af signal og HT kabler forstås.
SCS 6 er klart det af kablerne, hvor du opnår den tætteste forbindelse til højttaleren. De kobles benhårdt til ampen på godt og ondt. Det giver ind imellem nogle ganske overvældende oplevelser, i form af nærvær og punch og speceilt overgange til stilhed er breathtaking. I en del set-ups kan dette sagtens blive for meget, og specielt hvis der optræder små mængder af tilbageholdenhed i afgrænsede frekvensafsnit. Så ender du hurtigt med én eller anden svulstig bas, der kører afsted helt for sig selv. I rette sammenhæng befordrer kablet uhørt kontrol og specielt dynamikken er langt vildere med så tykt et kabel.
|
|
|
Tak for svaret. Du har jo fået afprøvet en del Vdh. Er scs6 kablet stadigt i handlen? Og hvad mon ca. prisen er? Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
|
Tak for svaret. Du har jo fået afprøvet en del Vdh. Er scs6 kablet stadigt i handlen? Og hvad mon ca. prisen er?
Mvh.
|
|
|
Jeg mener et sæt med terminering på 2 X 2,5m koster omkring 1.200 €
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Rytmik skrev:
|
Tak for svaret. Du har jo fået afprøvet en del Vdh. Er scs6 kablet stadigt i handlen? Og hvad mon ca. prisen er?
Mvh.
|
|
|
Jeg mener et sæt med terminering på 2 X 2,5m koster omkring 1.200 € |
|
|
Tak! Det vil jeg prøve om jeg ikke kan få lagt øre til. Jeg bruger CW lige for tiden. Synes det mangler lidt klarhed i mellemtonen i forhold til mit vante kabel. Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
Tak! Det vil jeg prøve om jeg ikke kan få lagt øre til. Jeg bruger CW lige for tiden. Synes det mangler lidt klarhed i mellemtonen i forhold til mit vante kabel.
Mvh.
|
|
|
Jeg tror de er lidt svære at finde rundt i landet. 1.200 Euro for et sæt, er da trods alt en slags penge og der er vist ikke solgt mange sæt. Måske fokus er på de nye varianter efterhånden f.eks. Super Nova
|
| Til top |
|
| |