| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
| Nu er det jo ikke fordi der kræves det helt vilde udstyr til at måle det, så hvis ikke man vil acceptere tallene fra Tyskland, kunne man vel selv komme med nogle ? |
|
|
'Tallene fra Tyskland', er det nogle du selv har set, eller har hørt om ? En indscanning fra selve magasinet, vil give lidt klarhed her. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behøves du at lege talkontrollør her? Hvorfor sprede mistro til tallene bare fordi de er i den lave ende af hvad man kunne ønske sig?
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
| Behøves du at lege talkontrollør her? Hvorfor sprede mistro til tallene bare fordi de er i den lave ende af hvad man kunne ønske sig? |
|
|
Du kan da vælge at tro på de tal, der passer i dit kram, selvom det er udokumenteret. Indtil videre har du kun hørt det fra Sillesen, men accepterer det uden videre som facts, uden at have set det selv. Siges tingene tit nok, af mange nok, så ender det let med at blive facts. Det undrer mig lidt, at du ikke stiller spørgsmålstegn ved en måling af referenceudstyr, der er ringere end en kassettebåndoptager, med Dolby B. Jeg vil gerne se det blad, inden jeg tror på facts, der afviger så ekstremt fra sund fornuft. EDIT: Hvis nu de 65dB viser sig at være kanalseparationen, hvad så ? Nogen kunne jo have læst forkert på papiret. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
hifihuset.dk skrev:
| Behøves du at lege talkontrollør her? Hvorfor sprede mistro til tallene bare fordi de er i den lave ende af hvad man kunne ønske sig? |
|
|
Du kan da vælge at tro på de tal, der passer i dit kram, selvom det er udokumenteret. Indtil videre har du kun hørt det fra Sillesen, men accepterer det uden videre som facts, uden at have set det selv.
Siges tingene tit nok, af mange nok, så ender det let med at blive facts. Det undrer mig lidt, at du ikke stiller spørgsmålstegn ved en måling af referenceudstyr, der er ringere end en kassettebåndoptager, med Dolby B.
Jeg vil gerne se det blad, inden jeg tror på facts, der afviger så ekstremt fra sund fornuft.
|
|
|
Præcist. Der er alt for mange påstande om dit og dat. Som Hurtige og den Doxa som bankede alverdens hi-end - det forblev kun en påstand da han ikke kunne remse et navn op som Doxa´en skulle være bedre end. Nu er jeg sikker på sådan en Doxa er udmærket, det er slet ikke den det handler om.
Vil folk have røverhistorier eller fakta?
Så vil folk have fakta, så er det med til at kaste faktuelt lys over tingene. Det er vel stadig god stil med dokumentation, selv for Dolby B brugere?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Spencer skrev:
hifihuset.dk skrev:
|
|
Du kan da vælge at tro på de tal, der passer i dit kram, selvom det er udokumenteret. Indtil videre har du kun hørt det fra Sillesen, men accepterer det uden videre som facts, uden at have set det selv.
Siges tingene tit nok, af mange nok, så ender det let med at blive facts. Det undrer mig lidt, at du ikke stiller spørgsmålstegn ved en måling af referenceudstyr, der er ringere end en kassettebåndoptager, med Dolby B.
Jeg vil gerne se det blad, inden jeg tror på facts, der afviger så ekstremt fra sund fornuft.
|
|
|
Præcist. Der er alt for mange påstande om dit og dat. Som Hurtige og den Doxa som bankede alverdens hi-end - det forblev kun en påstand da han ikke kunne remse et navn op som Doxa´en skulle være bedre end. Nu er jeg sikker på sådan en Doxa er udmærket, det er slet ikke den det handler om.
Vil folk have røverhistorier eller fakta?
Så vil folk have fakta, så er det med til at kaste faktuelt lys over tingene. Det er vel stadig god stil med dokumentation, selv for Dolby B brugere?
Mvh |
|
|
Når jeg straks stiller spørgsmålstegn ved det, er det fordi jeg kender til tvivlsomme kinesiske rørforstærkere, der har klart bedre signal støjforhold end 65dB. Denne overgår jo også de 65dB, med en pæn afstand. (Om der sidder kinatumper i, skal jeg ikke kunne sige, men det gør der jo efterhånden i mærkevarer). EDIT: Denne lille rørforstærker, til iPod, påstår den har et signal/støjforhold på 80dB. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Giver det mening at man har fratrukket den støj som blæserne laver? Hvis de eks. larmer med 30 dB, og man så trækker det fra eks. 95 dB, der ville være det "rigtige" niveau? Jeg er klar over at vi snakker om to forskellige ting her, men man kan vel godt argumentere for at blæserne sætter en grænse for hvor stille der kan være i rummet, og dermed ødelægge signal/støj forholdet?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Giver det mening at man har fratrukket den støj som blæserne laver? Hvis de eks. larmer med 30 dB, og man så trækker det fra eks. 95 dB, der ville være det "rigtige" niveau? Jeg er klar over at vi snakker om to forskellige ting her, men man kan vel godt argumentere for at blæserne sætter en grænse for hvor stille der kan være i rummet, og dermed ødelægge signal/støj forholdet? |
|
|
Man kan ikke vide hvor langt lytteren sidder fra forstærkeren. Så det er ikke let. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
I ved godt hvad SIGNAL/STØJFORHOLD er ikk ? 
Det er forskellen i db på det musik der SKAL være der og det støj der er.
Signal/støjforholdet bliver aldrig bedre end det dårligste led i kæden - Hvad er signal/støjforholdet på en god P.U. under afspildning ?
I gamle dage havde mange anlæg en -20 DB knap, der dæmpede hele signalet 20 DB ved et enkelt tryk.
20 DB er meget og med den trykket ind hvor man så bare skruede højere op, ja så var lyden jo egentlig god nok - hvad mon Signal/støjforholdet er der ?
20 DB = 100 --- hvad mon 65 db er ?
Hvor mange kan mon høre forskel på 65 DB og 68 DB, når vi snakker Signal/støjforhold ? - det er jo en fordobling/halvering.
Er det ikk - ENDNU ENGANG - bare nogle tal som folk hænger sig i ?
100 Watt i 8 ohm / 190 Watt i 4 ohm ---- Contra -
100 Watt i 8 ohm / 180 Watt i 4 ohm --- Hvem kan høre at den ene giver 10 watt mere i 4 ohm, hvis vi forestiller os at de har præcis samme klang/lyd ?
Husk nu, at for at høre en fordobling, skal man ha noget der ligner 10 gange effekten --- 9 til 12 Db.
----------------------------------------------
For effekterne P1 og P2 gælder det, at forholdet mellem dem er:

De 10, der ganges med, er bare en omsætning til decibel.
Af formlen ses, at forholdet 1:1 svarer til 0 dB, mens 10:1 er 10 dB, 100:1 er 20 dB og 1:100 er -20 dB.
Hvis en effektdæmpning i et transmissionsled er 100 gange (20 dB) og dæmpes yderligere til halvdelen af effekten (3 dB) er den totale dæmpning 20 + 3 = 23 dB.
Et signals reelle størrelse er også muligt at angive udfra en oplyst reference.
Hvis f.eks. et signal har størrelsen 0,0001 watt (0,1 mW), ligger det 10 dB under 1 mW og kan angives som -10 dBmW eller bare -10 dBm.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en pæn række af kendte højttalerproducenter som du remser op, hvilke modeller taler vi om og hvad gjore at en "billig" højttaler (Diva) kunne tage pladsen i casa del kubik.
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, vi ved godt hvad S/N er. Men vi er osse vant til CD-maskiner og forstærker med S/N på 100+dB og lige der omkring...
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Jo, vi ved godt hvad S/N er. Men vi er osse vant til CD-maskiner og forstærker med S/N på 100+dB og lige der omkring...
|
|
|
Jeps - noget er vi vant til, men hvad kan vi høre og hvilke tal er relevante ?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Giver det mening at man har fratrukket den støj som blæserne laver? Hvis de eks. larmer med 30 dB, og man så trækker det fra eks. 95 dB, der ville være det "rigtige" niveau? Jeg er klar over at vi snakker om to forskellige ting her, men man kan vel godt argumentere for at blæserne sætter en grænse for hvor stille der kan være i rummet, og dermed ødelægge signal/støj forholdet? |
|
|
Så er min playstation også gået gevaldigt ned i signalstøjforhold. Så vil larmen fra naboer også påvirke det "praktiske" signal/støjforhold. Nej Svend, det kan man naturligvis ikke. Men du kan købe en kasse fra en industrimatrixprinter og kaste over forstærkeren, så har du forbedret det praktiske signal/støjforhold....proppe en klud i munden på konen, det vil tredoble mit praktiske signalstøjforhold.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Det signal støjforhold der er opgivet lyde rmeget i retning af at blæserstøjen er fratrukket i en bestemt afstand. Det kan jeg ikke afvise. Det jeg kan sig er at den i praksis er fuldstændigt fri for støj af nogen art - på nær blæserne. Dem kan man høre og sådan er det nødt til at være. jeg er i besiddelse af denneher testplade, hvor track 60 - 70 netop er demonstrationstracks af lavere og lavere niveauer. Altså hvis jeg indstiller volumen til et niveau hvor jeg lige akurat kan høre tracsene ved -60 dB, så burde min amp nærme sig klippegrænsen ved de kraftigste tracks (0dB) Det er ingenlunde tilfældet, der er endda meget langt igen. Så hvis de har haft problemer med at måle mere end 65 db, så tror jeg de bør kigge på måleudstyret. Jeg kender dog i hvert tilfælde en preamp der er mere støjsvag end min egen. AGI 511 er uovervindelig på dette punkt. Måske også Gamut den nyeste. Og det er pga opampsene, der har noise cancelling circuit. På det punkt er opamps altid bedst. Omkring effekten fra Gravity, så står det hugget ind i frontpladen på den, at det er en 100 watt klasse A amp. no more no less. På Dalis hjemmeside liger der en manual der siger 120. Det er en brugsanvisning, som egentlig vist nok er lavet en del senere end selve ampen og altså ikke salgsmateriale. Jeg kan ikke tro, at man tror det er en 120 watter, eftersom der simpelthen er graveret dybt ind i forpladen på den, at den er god for 2 x 100 wat. Mht. fordobling i den halve impedans, så ved alle vel efterhånden, at det kun næsten kan lade sig gøre. Dernæst er der altid en helt bestemt faktor man skal kompensere for - nemlig netspændingen. Det gælder naturligvis for alle forstærkere, men i højere grad high power amps. Gravity alene smækker i tomgang netspændingen ned med ca. 6 V. Belaster man den ud over klasse A punktet, som er 2 x 100 watt i 8 ohm, så vil nettet belastes ud over tomgangen. Det betyder spændingsfald på nettet. Kompenserer man for det, så er der forbandet tæt på en fordobling af effekten i halv impedans. Desværre er der kun tale om en måling i 8 og 4 Ohm, jeg ville meget hellere se nogle i 2, 1 og 0,5 Ohm, for den bliver ganske enkelt ved i samme stil. Det den ikke kan hente fra nettet skal blive til varme på lysnettet, resten passer meget fint overens med en dæmpningsaktor på omkring de 400 opnået helt uden modkobling - nemlig  .
|
| 60.0dB No dither |
| 61.0dB Dither |
| 62.0dB Sony |
| 63.-20dB No Dither |
| 64.-20dB Dither |
| 65.-20dB Sony |
| 66.-40dB No dither |
| 67.-40dB Dither |
| 68.-40dB Sony |
| 69.-60dB Dither |
| 70.-60dB Sony |
| 71.Volume Level Warning: |
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
''Omkring effekten fra Gravity, så står det hugget ind i frontpladen på den, at det er en 100 watt klasse A amp. no more no less. På Dalis hjemmeside liger der en manual der siger 120. Det er en brugsanvisning, som egentlig vist nok er lavet en del senere end selve ampen og altså ikke salgsmateriale. Jeg kan ikke tro, at man tror det er en 120 watter, eftersom der simpelthen er graveret dybt ind i forpladen på den, at den er god for 2 x 100 wat.''
Du af alle må vide at det nødvendigvis ikke forholder sig således, om så watt opgivelsen var hugget ud i granit med hammer og mejsel, er det ingen garanti for at det er sandt.
Interessant at du fuldt ud acceptere at det må være den sandfærdige watt-opgivelse, når bare det står på en front eller manual fra Dali så må det være sandt.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
At hæve effekten 5-10 watt hvis det skulle være nødvendit, koster 0 kr. At fordoble effekten hver gang man halverer impedenasen koster de hvide ud af øjnene. Og effekt afgivelsen afhænger en del af netspæningen.
Her er i det mindste dog gjort et forsøg.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov Mr.DTY. 20dB er ikke 100gg ved S/N det er 10gg
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvk. Alt er jo relativt. Hvis du har en angivet til 100w ved 8 ohm forstærker og den afgiver 10W ved 8ohm, mon ikke den afgiver 20w ved 4 ohm og mon ikke den kan drive 40w ved 2ohm ved samme indgangssignal????
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|