Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Spencer skrev:
Thomas Sillesen skrev:
Sådan en højttaler skal faktisk hels lyde ens, uanset om du sidder foran eller bag ved den. Nope, det skal den ikke, for signalet på bagsiden af membranen er i modfase..

Nogle paneler krummer også, så spredningen forlæns og baglæns ikke er symmetrisk rent fase/spredningsmæssigt.

Lidt morsomt er det med Martin Logans centerhøjttalere, hvor de tilsyneladende ikke kan bestemme sig for, om den skal krumme indad eller udad, så de har lavet begge modeller.

Helt rigtigt Spencer, også derfor det citat jeg bragte fra KvK ikke var korrekt.

Iøvrigt kan jeg fortælle dig at redaktøren for audio har bekræftet overfor mig at målingen af signal støjforholdet for den Gravity var 65 db A-vejet (du har tidligere spurgt om det var A-vejet).

Det med de 65dB burde man kunne høre, som sus i højttalerne, helt henne ved lyttepladsen, når der er pauset på CD-afspilleren? Enig?

Quad ESL63 og Audiostatic, kører begge med asymmetri i forlæns/baglæns lyden, grundet tidsforsinkerkredsløb.
ESL63 spreder som en punktkilde (!), og Audiostatic som en cylinder.

Enig, man bør kunne høre sus med et SNR på 65dB, og hvis der er tale om højttalere med høj følsomhed kan man givetvis også!!

Jeg har været i stue med sådan en Gravity et par gange og må sige, at jeg ikke bemærkede sus fra højttalerne, men det var nok fordi jeg synes suset fra blæserne var så ulidelig højt, at det tiltrak sig al opmærksomheden i negativ forstand! Ironisk nok kan man jo sige, at forstærkerens dårlige signal-støjforhold så og sige bliver ''reddet'' af forstærkerens egne blæsebælges larmen    Dog en ''redning'' der ikke ligefrem er befordrene for oplevelsen af musikken, for jeg har da godt nok aldrig hørt live musik tilsat markant blæserstøj

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Egentlig lidt sjov debat her om signal/støjforhold.

Da jeg jo har sådan en fætter, så har jeg efterprøvet lige netop den problematik.
Og der er intet fra den ud over hvad der er fra alle mulige andre forstærkere pånær blæsernes støj.

Men test cdér med musik der dæmpes 80 dB er åbenbart ikke noget bevis.
I øvrigt er den støj der blander sig med -80 dB signalet ikke forstærkerstøj, men i stedet blæserstøj.
Og der er ingen vej uden om, blæserne støjer. Papst siger 26 dB svjh og da der er 2 stk, må det være 29 + evt. inteferens.
Det heldige ved det er så, at støjen er rimeligt heldigt placeret frekvensmæssigt. Motorerne er helt tavse, det er kun luftstrømmen og inteferensen der giver lyd fra sig.
Normalt ville de suse som følge af turbulensen, men i kabinettet dæmpes suset fra dem og bliver til bulder. Hertil er der den mekaniske forbindelse mellem de 2 blæsere, der gør forskelle i omdrejningstal hørbare. Det må man leve med.

Desværre er der intet realistisk alternativ til klasse A.
Det er alle andre principper totalt overlegent.
Alle ved det, derfor findes der enkelte fabrikater der går så vidt, at de opgiver klasse A effekter der "næsten" er tilstede.

Man kan prøve evt. at stille bias op på en klasse AB forstærker, så vil man forså hvad det er der sker. Men pas på - der findes forstærkere der ikke helt vil kunne stå for den slags.

Rigtige forstærkere er klasse A forstærkere
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Moralux
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil - tidligere cvo2004

Bruger siden: 26 Marts 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Egentlig lidt sjov debat her om signal/støjforhold.

Da jeg jo har sådan en fætter, så har jeg efterprøvet lige netop den problematik.
Og der er intet fra den ud over hvad der er fra alle mulige andre forstærkere pånær blæsernes støj.

Men test cdér med musik der dæmpes 80 dB er åbenbart ikke noget bevis.
I øvrigt er den støj der blander sig med -80 dB signalet ikke forstærkerstøj, men i stedet blæserstøj.
Og der er ingen vej uden om, blæserne støjer. Papst siger 26 dB svjh og da der er 2 stk, må det være 29 + evt. inteferens.
Det heldige ved det er så, at støjen er rimeligt heldigt placeret frekvensmæssigt. Motorerne er helt tavse, det er kun luftstrømmen og inteferensen der giver lyd fra sig.
Normalt ville de suse som følge af turbulensen, men i kabinettet dæmpes suset fra dem og bliver til bulder. Hertil er der den mekaniske forbindelse mellem de 2 blæsere, der gør forskelle i omdrejningstal hørbare. Det må man leve med.

Desværre er der intet realistisk alternativ til klasse A.
Det er alle andre principper totalt overlegent.
Alle ved det, derfor findes der enkelte fabrikater der går så vidt, at de opgiver klasse A effekter der "næsten" er tilstede.

Man kan prøve evt. at stille bias op på en klasse AB forstærker, så vil man forså hvad det er der sker. Men pas på - der findes forstærkere der ikke helt vil kunne stå for den slags.

Rigtige forstærkere er klasse A forstærkere

Hvis du, med hensyn til valg af komponenter, er tilfreds med dine egne valg, så forstår jeg ikke, at du igen og igen lader dig provokerer til at bruge den, efterhånden alt for kendte og i grunden rigtigt trælse gadedrengs retorik.

Hvis du skal gøre dig forhåbninger om nogensinde, at blive taget bare lidt alvorligt, tror jeg du skal lægge kursen voldsomt om, men igen, det er vist allerede for sent i forhold til visse mennesker.

Til top Vis Moralux's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moralux

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Moralux skrev:
Hvis du, med hensyn til valg af komponenter, er tilfreds med dine egne valg, så forstår jeg ikke, at du igen og igen lader dig provokerer til at bruge den, efterhånden alt for kendte og i grunden rigtigt trælse gadedrengs retorik.

Hvis du skal gøre dig forhåbninger om nogensinde, at blive taget bare lidt alvorligt, tror jeg du skal lægge kursen voldsomt om, men igen, det er vist allerede for sent i forhold til visse mennesker.

Moralux
Ny bruger
Ny bruger

Status: Online

------------

Har du en 'rigtig' profil, som er i fare, siden du opretter en ny, blot for dette indlæg ?
Eller denne bemærkning er måske den første på nettet, i et hifi-forum ?

Mangel på n*sser, er noget du skal arbejde lidt med, tror jeg.

Moralux
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil - tidligere cvo2004

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Moralux skrev:

Moralux
Ny bruger
Ny bruger

------------

Har du en 'rigtig' profil, som er i fare, siden du opretter en ny, blot for dette indlæg ?

Som vanligt, og i særdeleshed i forhold til mit indlæg, blander du dig i noget, du absolut ingen forudsætninger har for, at kunne forstå.

Prøv at skrue lidt ned for "moralen", det vil klæde dig.

Til top Vis Moralux's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moralux

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Moralux skrev:
Spencer skrev:
Moralux skrev:

Moralux
Ny bruger
Ny bruger

------------

Som vanligt, og i særdeleshed i forhold til mit indlæg, blander du dig i noget, du absolut ingen forudsætninger har for, at kunne forstå.

Jeg synes nu også det er et lidt mærkeligt første indlæg. Hvis det vitterligt er det første, synes jeg stadig det er malplaceret og langt fra kontruktivt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Diskanten blev vel bare for skinger...
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Moralux skrev:
Spencer skrev:
Moralux skrev:

Moralux
Ny bruger
Ny bruger

------------

Hvordan skruer man ned for Moraluxen ?
Lidt vandkøling måske ?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Kunne man med fordel smide Gravity'en ind i et tilstødende rum, for at slippe for blæserstøjen, og så til gengæld bruge lidt længere højttaler og phonokabler, der så bliver ført gennem muren, eller er det et stort no-no i denne klasse?

Efter KvK er gået tibage til dobbelt Clearwater, er det da ikke prisen på kablet der er afgørende for den løsning...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Kunne man med fordel smide Gravity'en ind i et tilstødende rum, for at slippe for blæserstøjen, og så til gengæld bruge lidt længere højttaler og phonokabler, der så bliver ført gennem muren, eller er det et stort no-no i denne klasse?

Efter KvK er gået tibage til dobbelt Clearwater, er det da ikke prisen på kablet der er afgørende for den løsning...

Bare byg en hushbox til den, som dem man bygger til de store CRT-projektorer.
Det er lidt omfattende, da ventilationen til denne, skal være i et tilstødende lokale, og føres ind med slanger. Men rigtig mange highend hjemmebioer, har brugt den metode, til at fjerne blæserstøj med.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Det er lidt omfattende, da ventilationen til denne, skal være i et tilstødende lokale, og føres ind med slanger. Men rigtig mange highend hjemmebioer, har brugt den metode, til at fjerne blæserstøj med.

Spencer, det vil da ikke forbedre signalstøjforholdet på de 65 db ??? det vil vist kun fjerne grundstøjen i rummet fra forstærkerens blæsere ?

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Men Spencer, grunden til at man bygger en hushbox, er jo at projektoren IKKE kan stå i et andet lokale for at fungere. Det kan Gravity'en jo godt.

(bort set fra at jeg en gang havde min projektor stående på en hylde i køkkenet, og så lyste den igennem et hul i væggen ind i stuen. Se DET var smart, he)

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer skrev:

Spencer, det vil da ikke forbedre signalstøjforholdet på de 65 db ??? det vil vist kun fjerne grundstøjen i rummet fra forstærkerens blæsere ?

Ja, men blæserne støjer jo 29dB.
Det er jo ren molbo, at rode med elektronikken, hvis grundstøjen i forstærkeren ikke kan høres, på grund af blæserne.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Det er jo ren molbo, at rode med elektronikken, hvis grundstøjen i forstærkeren ikke kan høres, på grund af blæserne.

Helt korrekt, selvom det måske også er lidt molbo overhovedet at rode med det, hvis man når blæserstøjen er væk skal høre på et signalstøjforhold som en båndoptager.

Anyway, så kan jeg se at Moralux også har fået sin profil lukket, ligesom Diskanten var der åbenbart tale om en dobbeltprofil.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Spencer skrev:

Helt korrekt, selvom det måske også er lidt molbo overhovedet at rode med det, hvis man når blæserstøjen er væk skal høre på et signalstøjforhold som en båndoptager.

Anyway, så kan jeg se at Moralux også har fået sin profil lukket, ligesom Diskanten var der åbenbart tale om en dobbeltprofil.

Du kan jo spørge Moralux, ovre på et tilstødende site, omkring støjen på Gravity, uden blæsere.
Han har en tråd om vandkøling af Gravity.
Men det vidste du vel godt ?
De 65dB signal/støjforhold, som det tyske blad har målt, skal nok ikke ses som generelt for den model. Ingen ejere har ikke meldt om sus i højttalerne, tyder det på.
Du kan jo spørge Moralux, om han har oplevet støj på sine Gravity-forstærkere, udover blæserstøjen.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Du kan jo spørge Moralux, ovre på et tilstødende site, omkring støjen på Gravity, uden blæsere.
Han har en tråd om vandkøling af Gravity.
Men det vidste du vel godt ?
De 65dB signal/støjforhold, som det tyske blad har målt, skal nok ikke ses som generelt for den model. Ingen ejere har ikke meldt om sus i højttalerne, tyder det på.
Du kan jo spørge Moralux, om han har oplevet støj på sine Gravity-forstærkere, udover blæserstøjen.

OK, jeg vidste så ikke at Moralux er CVO2006, normalt plejer der vist at stå hvem dobbeltprofilen ellers er.

Om de 65 db kun skulle gælde for den anmeldte model kan man selvfølgelig ikke afvise, det letteste er vist at få en målt igennem, og det skal vi da gerne gøre, vi har da udstyret.

Thomas Sillesen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Men Thomas, er der ikke noget med at jeres måleudstyr har en fejlvisning på op til 29%? Så er en måling jo ikke så meget værd.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Men Thomas, er der ikke noget med at jeres måleudstyr har en fejlvisning på op til 29%? Så er en måling jo ikke så meget værd.

Helt rigtigt Svend  F.eks når vi opgiver 125 W så får kunden altid mere end vi lover

Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Om de 65 db kun skulle gælde for den anmeldte model kan man selvfølgelig ikke afvise, det letteste er vist at få en målt igennem, og det skal vi da gerne gøre, vi har da udstyret.

Hvis det er med det samme måleudstyr, som man bruger til at måle tomgangsstrøm i udgangstrin med, tror jeg vi hellere må finde på noget alternativt. Måske det er meget svært at aflæse værdierne på det udstyr. Der går ihvert tilfælde rygter om, at der nemt smutter et 0 med foran kommaet, såfremt man ikke passer på. 

Er der egentlig en måde, hvor man sagtens kan høre -80 dB på et set-up, hvor signal/støj kun er 65 dB?
I givet fald, hvordan kan man det helt præcist?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Det er mærkeligt det med støj. Jeg ved ikke hvem der har hørt en Gravity, men jeg kan ikke høre noget generende støj på sådan en bandit. 65db endda A er ret meget støj. Stort set umulig at høre musik på. Ligesom i gammel kasette båndoptager dage. MP3 har jo ikke bedre signal/støj forhold men stort dynamik område. Ligesom en Tact.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes