Emne: Kubikkens set-up ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
Det er mærkeligt det med støj. Jeg ved ikke hvem der har hørt en Gravity, men jeg kan ikke høre noget generende støj på sådan en bandit. 65db endda A er ret meget støj. Stort set umulig at høre musik på. Ligesom i gammel kasette båndoptager dage. MP3 har jo ikke bedre signal/støj forhold men stort dynamik område. Ligesom en Tact. |
|
|
Det er jo det! Men meget kan jo ske når en eller anden måling, ingen ved hvordan er lavet, bliver en mærkesag. Jeg kan godt høre, at f.eks. en AGI 511 er så tavs, at intet er at høre. Men var såmænd også gennem Gravity i øvrigt. Den er afgjort mere støjsvag end f.eks. min Detal, men den er dog ikke helt så velopløst, selvom det er decideret imponerende det den kan. Jeg ærgrer mig over, at jeg har skilt mig af med min. Den ville være for fed at slæbe med rundt. Men nu ved jeg også, at den ville kunne udfordre hvad som helst af moderne udstyr, på netop støj og forvrængning, og tilmed tvære dem ud. Det skal man ikke forvente af en umodkoblet forstærker, den har andet at byde på, specielt effekttrin. men der skal godt nok lægges noget magt og vilje bag for at komme så langt. Men back to your business - den støjer ikke en skid. Det den giver fra sig elektrisk, vil helt klart blive overdeøvet af det mindste vindpust. Blæserne er dog en anden historie
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes bare at lige som med pressen stoler folk på tallene uden at tænke sig om  Så hvem stoler man på instrumenterne eller ørene? Ens sunde fornuft eller de negative rygter?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Blæserne er dog en anden historie |
|
|
Så spørger jeg lige igen: Kan man med fordel flytte Gravity'en ind i et andet rum?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Kurt von Kubik skrev:
| Blæserne er dog en anden historie |
|
|
Så spørger jeg lige igen: Kan man med fordel flytte Gravity'en ind i et andet rum? |
|
|
jep! Dog skal man tænke på kabellængde også!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg med på. Sagt på en anden måde, er det noget du har overvejet, eller mener du at de længere kabler ødelægger ideen?
PS. SMARTE mænd har ingen advarsler
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placer en Rockfonplade på væggen, bag Gravityen, så væggen ikke får lov at forstærke støjen fra blæserne. Jeg har selv dæmpet støj fra en PC på den måde, tidligere, med fint resultat. Det kan anbefales.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placer en mikrofon i lyttepositionen og optag blæserstøjen gennem denne. Vi et andet (identisk?) anlæg sender du nu samme signal ud i modfase. Dette burde reducere blæserstøjen.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men Kjeldsen, hvis det skal være et identisk anlæg, introducerer du jo en Gravity med blæserstøj mere til systemet!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nytårsaften konstaterede jeg, at en stryger larmer mere end en blæser.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Egentlig lidt sjov debat her om signal/støjforhold.
Da jeg jo har sådan en fætter, så har jeg efterprøvet lige netop den problematik. Og der er intet fra den ud over hvad der er fra alle mulige andre forstærkere pånær blæsernes støj.
Men test cdér med musik der dæmpes 80 dB er åbenbart ikke noget bevis.
|
|
|
Lige nøjagtig i dit tilfælde er den med test cd'en ikke noget bevis! Du har jo kørt nogle benhårde smædekampagner mod alt og alle, som -efter din subjektive mening- ikke har haft styr på deres dokumentation, argumentation, målinger osv osv osv. Derfor må du jo naturligvis forvente, at netop du afkræves solid dokumentation, når du kommer med subjektive påstande uden den dokumentation du tager for givet at alle andre leverer. For kravet om dokumentation gælder vel også dig selv og dine ytringer?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må vel formode at volumenkontrollen på forforstærkeren er i brug ? Så skruer man de -80dB op, indtil man kan høre dem. Det er jo ikke en CD-afspiller med samme output ved 0dB som effektdelens følsomhed, der er smækket direkte på indgangen, uden forforstærker ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Egentlig lidt sjov debat her om signal/støjforhold.
Da jeg jo har sådan en fætter, så har jeg efterprøvet lige netop den problematik. Og der er intet fra den ud over hvad der er fra alle mulige andre forstærkere pånær blæsernes støj.
Men test cdér med musik der dæmpes 80 dB er åbenbart ikke noget bevis.
|
|
|
Lige nøjagtig i dit tilfælde er den med test cd'en ikke noget bevis!
Du har jo kørt nogle benhårde smædekampagner mod alt og alle, som -efter din subjektive mening- ikke har haft styr på deres dokumentation, argumentation, målinger osv osv osv. Derfor må du jo naturligvis forvente, at netop du afkræves solid dokumentation, når du kommer med subjektive påstande uden den dokumentation du tager for givet at alle andre leverer. For kravet om dokumentation gælder vel også dig selv og dine ytringer? 
|
|
|
Tjah! Jeg mener nu ikke jeg har kørt smædekampagner mod nogen. Men anyways! Nu er det sådan, at jeg ikke forsøger at sælge noget til nogen, jeg er blot en kritisk forbruger. Andre vil gerne sælge, nogle endda gerne på bekostning af andre. Hvad der piner mig er, når sandheden så får en ny og alternativ vinkel. Det er som når præsten, der er i stand til at rage en "dårlig" til sig på et offentligt toilet, og kaptajnen (ikke den kaptajn), der kan få det samme ved at tisse op mod vinden - kun vi andre skal bedrive hor for at komme i lignende omstændigheder. Så når klasse B bliver til klasse A er der jo i markedsføringsmæssig henseende kun tale om et enkelt bogstav i alfabetet, som gør forskellen. Realiteterne er lidt mere besværlige - desværre. Men selv den bedste kan jo tage fejl A sidder da i hvert tilfælde indenfor rækkevidde af B på et tastatur på en dansk PCér. Det må vel være dokumentation nok for den udenforstående. Hvis jeg kan nøjes med samme dokunetation, så føler jeg mig vældig fint kørende.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Man må vel formode at volumenkontrollen på forforstærkeren er i brug ? Så skruer man de -80dB op, indtil man kan høre dem. Det er jo ikke en CD-afspiller med samme output ved 0dB som effektdelens følsomhed, der er smækket direkte på indgangen, uden forforstærker ?
|
|
|
Næ Næ! Man sætter 0 dB til så højt som man tror klippegrænsen er, og så checker man om man nemt kan høre - 80 dB uden at pille ved volumenkontrollen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
Næ Næ! Man sætter 0 dB til så højt som man tror klippegrænsen er, og så checker man om man nemt kan høre - 80 dB uden at pille ved volumenkontrollen. |
|
|
Kender det godt, det med at gætte hvor det nok vil klippe.  Det bliver dog noget værre gætteri, med de AA DAC's, som giver op til 3,5 VRMS, på nogle af deres modeller. Visse forforstærkere klipper endda i indgangen, med dem. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Marts 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
Næ Næ! Man sætter 0 dB til så højt som man tror klippegrænsen er, og så checker man om man nemt kan høre - 80 dB uden at pille ved volumenkontrollen. |
|
|
Kender det godt, det med at gætte hvor det nok vil klippe.  Det bliver dog noget værre gætteri, med de AA DAC's, som giver op til 3,5 VRMS, på nogle af deres modeller. Visse forforstærkere klipper endda i indgangen, med dem.
|
|
|
Jeg synes nu klippegrænsen hos mig er pænt tydelig, så jeg forsøger aldrig at bevæge mig ud over den, nærmere holde lidt afstand. Min AA giver ikke 3,5V, men indgangen på Detal kan dog tåle en del mere end det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa der!
Jeg var i øvrigt på besøg hos Boman i forgangne uge. Boman er en entusiast, der er gået temmeligt langt for at nå sine mål, man kunne jo næsten fristes til at sige ligeså langt som jeg selv . Der var tale om et set-up baseret alene på rippet musik. Der var en harddisk, der var forbundet til en boks, der fungerede som interface. Forbindelsen var fast ethernet 100 Mb. Herfra gik turen videre til en dedikeret PC, som stod for den digitale delefilterproces, niveau tilpasning og fasekorrektion m.m. Jeg mener der her var tale om TOSlink forbindelse. Næste step var et "interface" med adskillige kanaler, som kunne modtage f.eks. TOSlink og videresende som AES/EBU eller spdif. Boman valgte AES/EBU her. Herfra gik signalet ned i 3 digitale Lyngdorf forstærkere, én af dem var faktisk en tact, men altså et sammenligneligt apparat. Jeg mener at den hed 2250 i Tact versionen. Han havde altså 3 stk. stående, som hver især drev sit sæt enheder direkte. Højttalerne var B&W DM6, som vel nok er 25-30 år gamle eller deromkring. De var dog voldsomt modificerede, de havde bl.a fået nye mellemtoner i form af Nautilus enheden på 6" med kevlar membran. Toppen klaredes af en Scan Speak Ringradiator. Det eneste originale var således kabinetterne og basenhederne, resten var enten skiftet ud eller fjernet. Der var jo f.eks. intet filter i dem mere, det sad jo i PCén og blev udført digitalt med fase som udgangspunkt. Det var med andre ord et set-up, hvor nørdfaktoren var lidt oppe og sige bimmelim der.
Jeg blev i øvrigt informeret om, at dagen før jeg var der, havde HF været på besøg. Morten Bruun havde været forbi, for at tage tingene i øjesyn. Han er i øvrigt en god dreng Morten, og jeg kan lige præcist fornemme hvad der triggede ham i denne her sag.
Nå men vi kom altså i gang med at høre en masse musik, Boman styrede suverænt begivenhederne, da jeg jo kun havde CDér med. De passede jo ikke ind i denne rippede cyper world. Men vi hørte en masse af Bomans foretrukne numre fra Harddisken. Jeg vil som sådan ikke kommentere lyden som en absolut parameter, det kan Morten få lov til. Men der var en fantastisk ting der skete, for Boman havde loaded en del musik ned på nogle USB "datatravellers". Altså dissehersens memorysticks forstås. I direkte sammenligning var de lyden fra harddisken kolosalt overlegen. Der var ingen sammenligning mellem disse 2 kilder. Harddisken ville her på matriklen ryge direkte i brændeovnen. Til gengæld var der faktislk noget kødeligt over den dersens USB ting. Det overraskede mig faktisk temmeligt meget. Så herfra skal lyde en stor tak til Boman for den oplevelse. Jeg finder det tankevækkende mildest talt. Tænk engang at signalet i digital form åbenbart ikke kan sendes via Fast Ethernet til et brugerinterface, foruden at det på vejen korumperes på én eller anden måde.
Nå! Men det var sådan set budskabet. De varmeste hilsener går til Boman.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke uddybe lidt på lyden? Du plejer da ikke at lægge fingre imellem når du skal beskrive lyden fra andet udstyr!
Boman's opsætning MÅ da kunne noget ret specielt i forhold til konventionelle systemer - godt eller skidt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Kan du ikke uddybe lidt på lyden? Du plejer da ikke at lægge fingre imellem når du skal beskrive lyden fra andet udstyr!
Boman's opsætning MÅ da kunne noget ret specielt i forhold til konventionelle systemer - godt eller skidt.
|
|
|
Jeg har jo altså ikke hørt ét eneste rigtig kendt nummer på det set-up, ligesom mediet jo også var mig ubekendt. Jeg kunne med al ønskelig tydelighed, kende forskal på om det var USB memoryen der var i brug eller om det var hardisken. Jeg kunne dog rimeligt nemt genkende B&W mellemtoneenheden, den kan nok ikke helt undertrykkes uanset filterteknologi.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Svend P skrev:
|
|
|
|
Jeg har jo altså ikke hørt ét eneste rigtig kendt nummer på det set-up, ligesom mediet jo også var mig ubekendt. Jeg kunne med al ønskelig tydelighed, kende forskal på om det var USB memoryen der var i brug eller om det var hardisken. Jeg kunne dog rimeligt nemt genkende B&W mellemtoneenheden, den kan nok ikke helt undertrykkes uanset filterteknologi. |
|
|
Manglende paplyd er altid svær at undertrykke. Det kan f.eks. ikke undertrykkes må mine elektrostater.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gennem den senere tid har der været en del debat omkring emnet klasse A på et eller andet site udi datamaskineverdenen. Det har været lidt interessant at følge debatten fra sidelinien. En af de varme kartofler har været Anders Thules "virtual class A", som er en kredsløbsteknik, der får forstærkeren til at opføre sig som "lige netop" en klasse A forstærker i det påkrævede tidsrum. Dvs at forstærkeren har et "sliding bias" system, hvor den hele tiden tilpasser tomgangsstrømmen til signalet. Definitionen på klasse A er dermed egentligt opfyldt, idet definitionen af classe A er, at udgangstrinnet i 360 grader skal anvende indgangssignalet. Det betyder samtidig, at Klasse A er den eneste forstærker topologi, der kan levere et udgangssignal, som er en kopi af indgangssignalet. Thule har antageligt på den måde lavet en forstærker med alle fordele fra klasse A, men uden den værste ulempe af dem alle - effektafbrændingen og dermed varmen. Der er så kun det problem, at Thule forstærkeren så vil have en svingende temperatur, men det skulle da være til at leve med. Den vil nok knirke lidt, når den får lov at lave noget, fordi den så varmes voldsomt op i korte perioder, men det gør min nu osse, men pga. afkøling, når effekten ikke længere afsættes i kølepladerne, men i stedet sendes til højttalerne - så er det faktisk som at slukke for forstærkeren - knirk knirk.
Men pointen her er faktisk en helt anden ting. Klasse A definitionen er som før nævnt, at indgangssignalet anvendes i 360 gr. Hvilket oversat betyder, at forstærkerens udgang altid afsætter den effekt den er specificeret til. Enten som varme eller som et forstærket signal. Dette medfører en række ting, bl.a. et meget stort og jævnt effektforbrug. Klasse A topologien burde faktisk udvides med netop dette kriterium - effektforbruget. Det fordi et svingende strømforbrug, der skal hentes på nettet i takt med at det forbruges, altid vil have induktion imod sig. Induktion er populært sagt et kredsløbs inerti rettet imod ændringer i strømmen, og er faktisk én af årsagerne til at gnister opstår. Prøv evt. selv at tænde en el-keddel, sluk så lyset og hiv ledningen ud af stikkontakten. Du vil kunne iagtage utroligt lange gnister, som skyldes trægheden overfor ændringer i strømmen. Den faktor gælder ikke i en klasse A forstærker, idet den simpelthen æder rigeligt med strøm hele tiden. Så mens alle de kunstige klasse A forstærkere hele tiden skal hente energi ind i kredsløbet, så skal en ægte klasse A forstærker blot omdirrigere energien ud omkring højttaleren. Man undgår helt og aldeles inertien i kredsløbet, i elektrolytter, ensrettere, transformatorer og lysnet med klasse A, effekten er til stede hele tiden.
En anden ting ville jo også være en realitet, om de kunstige kredsløb havde virkning. Nemlig den, at ægte klasse A amps jo blot kan skrues ned i bias til det niveau, som man har brug for. Altså hvis man ikke spiller ret højt, så kan jo bare skrue bias ned til et passende niveau. Men det kan man ikke! Udgangstrinnet bliver langt mere levende, når der skrues op for bias, og desværre er det sådan, at jo højere jo bedre. Jeg har selv prøvet det, og der er en tydelig sammenhæng mellem bias og lyd. Mit udgangstrin er designet til at brænde omkring 8A af pr. side i tomgang, men af sikkert efter mange overvejelser, satte man bias til 7A, idet man også byggede 110V udgaver, der kunne komme til at stå i f.eks. Texas eller Florida i et lokale uden aircondition. Så dte var såmænd nok klogt nok. Men min står jo her, så den er skruet op igen, og det kan høres helt tydeligt. Men jeg skal nok dy mig for mere. Jeg hader lyden af slukningskøretøjer .
Som et sidste kuriosum, er der lidt debat omkring temperatur som følge af effektafsætning. Køleprofilers effektivitet opgives som Kelvin pr watt. Det hentyder til, hvor meget varmere profilen bilver ved afsætning af 1 watt. Altså hvis temperaturen i lokalet er 21 grader, og du afsætter 1 watt i en køleprofil, der er opgivet til 0,5K/watt, så vil profilens temperatur stige til 21,5 grader. Hvis du har 2 af de samme køleprofiler, så vil temperaturstigningen være den halve. Så vidt jeg husker var effekten der skulle afsætes i de pågældende profiler i nærheden af et par hundrede watt. Så kan man selv regne videre. Men varme bliver det da til. Men og lige igen MEN, en køleprofils effektivitet er ekstremt afhængig af, at den får lov at sidde helt frit. Den mindste afskærmning ødelægger effekten fuldstændigt. Monteres sådan en profil inden i et aluminiumskabinet, så kan den ikke komme af med strålevarmen, som faktisk kastes direkte tilbage til profilen. Dernæst vil konvektionen blive begrænset, med temperaturstigning til følge. Disse ting bør man lige forholde sig til, før man skruer bias op på sin forstærker, for kølekapaciteten er faktisk ikke til stede. Mao regnestykket passer fint, bare ikke på virkeligheden.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|