| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Nu er det lidt spændende hvad Zorg har med i aften! Måske har han sin Parasound Halo A21 under armen, den ser da bestemt spændende ud |
|
|
Mon han også tager den dersens Carry-ting med så den kan lege lidt med 3560'eren ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arrangementet blev desværre aflyst pga sygdom. Skoldkopper nærmere bestemt i Casa Zorg.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Arrangementet blev desværre aflyst pga sygdom. Skoldkopper nærmere bestemt i Casa Zorg. |
|
|
Hmm. Min teori er at han kom til at zappe sig selv i stedet:
Det kan slå selv den bedste ud i dagevis!
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, masser af kubik, og en skodkobling (eller hvad det nu var), er en uheldig sammenblanding.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
Det omkring køling kan være meget kompliseret. Faktisk kan det tit hjælpe at "lukke" kølepladen inde i et "rør" for at få en skorstenseffekt. Feks kan det være en ulempe at tage låget af sin pc for at skulle man tro få bedre køling til. Når kabinettet er taget af er der ingen gennemtræk i kabinettet og nogle komponenter kan blive for varme så som disk drev. 
Husk lige at varmetabet fra chippen til kølepladen tit er det største problem. |
|
|
Og derfor undlader selvbyggere også Silicone/glimmer-skiverne! Og montererer udgangstransistorerne direkte på hver sin køleplade, til gengæld isoleres kølepladerne fra hver andre og chassis. Her hentes let 10 grader Celcius pr. køleplade alene på den konto.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan se det er de gl. MJ15022/24 3MHz Dinosauer transistorer  +  . Synd at designet ikke har mulighed for MJL 4281A/4302A....35MHz...De er dekader bedre i linaritet og junction-to-cace på max. 0,54 grad/W mod 0,7 på 022/024 er også alfa og omega her. Og hFE er 80-240 mod 15-30 .
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var godt nok træls, men jeg læsser naturligvis vognen med kabler og A21 så snart vi har fundet en ny dato  . Jeg er også helt med på at hælde min Cary på bålet  , men mon ikke vi skal tage et par ting ad gangen. Jeg flytter i alt fald ikke fra Århus lige med det første.  ... der føst nu har opdaget at i har snakket om ham her i tråden
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Kan se det er de gl. MJ15022/24 3MHz Dinosauer transistorer + . Synd at designet ikke har mulighed for MJL 4281A/4302A....35MHz...De er dekader bedre i linaritet og junction-to-cace på max. 0,54 grad/W mod 0,7 på 022/024 er også alfa og omega her. Og hFE er 80-240 mod 15-30 . |
|
|
Junktion to case er rigtig god på 4281/4302, men der er nu ingen probs med at holde temp under kontrol på dem der sidder der. Båndbredde ud over det den har er ikke relevant. Det er effektbåndbredden derimod, og den når snildt op omkring 300KHz og mere er slet ikke ønskeligt. HFe er ganske rigtigt højere på 42/43, men det resulterer ikke nødvendigvis i bedre lyd. SOA på MJ15024/MJ15025 er dejlig højt, ligesom de tåler mere strøm, hvis den skal holde er det meget vigtigt. Anyways - der er mere end rigeligt med båndbredde på ampen, faktisk ville man være nødt til begrænse den, om den havde mere, så båndbredder af den størrelsesorden er ikke ønskelig i en effektforstærker.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:
Kan se det er de gl. MJ15022/24 3MHz Dinosauer transistorer + . Synd at designet ikke har mulighed for MJL 4281A/4302A....35MHz...De er dekader bedre i linaritet og junction-to-cace på max. 0,54 grad/W mod 0,7 på 022/024 er også alfa og omega her. Og hFE er 80-240 mod 15-30 . |
|
|
Junktion to case er rigtig god på 4281/4302, men der er nu ingen probs med at holde temp under kontrol på dem der sidder der. Båndbredde ud over det den har er ikke relevant. Det er effektbåndbredden derimod, og den når snildt op omkring 300KHz og mere er slet ikke ønskeligt. HFe er ganske rigtigt højere på 42/43, men det resulterer ikke nødvendigvis i bedre lyd. SOA på MJ15024/MJ15025 er dejlig højt, ligesom de tåler mere strøm, hvis den skal holde er det meget vigtigt. Anyways - der er mere end rigeligt med båndbredde på ampen, faktisk ville man være nødt til begrænse den, om den havde mere, så båndbredder af den størrelsesorden er ikke ønskelig i en effektforstærker. |
|
|
Jeg har kørt samme konstruktion med begge typer altså MJ og MJL og med sidstnævnte er der betydeligt bedre "hul" igennem - hele vejen. I øvrigt er MJ15022 stort set udgået, så gem dem i har på lager 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Jeg har kørt samme konstruktion med begge typer altså MJ og MJL og med sidstnævnte er der betydeligt bedre "hul" igennem - hele vejen. I øvrigt er MJ15022 stort set udgået, så gem dem i har på lager 
|
|
|
Jeg tror ikke på, at det vil give pay off at bruge andre transistorer i denneher, 15022/23 har været nedprioriteret hos Motorola i 15 år, hvor 024/025 har været "prefered device" Kravet i den konstriktion du ser på billederne er strøm, og her er kapaciteten langt større i de anvendte end i MJL.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
|
Jeg tror ikke på, at det vil give pay off at bruge andre transistorer i denneher, 15022/23 har været nedprioriteret hos Motorola i 15 år, hvor 024/025 har været "prefered device" Kravet i den konstriktion du ser på billederne er strøm, og her er kapaciteten langt større i de anvendte end i MJL. |
|
|
I lydens navn kan man bare koble 32 eller 64 eller? stk. parallelt i hver kanal, kan ikke se det er bøvlet bortset fra de fysiske rammer. Det hele startede jo i tidernes morgen med 2 stk. 2N3055 På jobbet har vi tavler med flere tusinde parallelt koblet, så strøm ud og SOA er ikke et problem . Skal bare designes korrekt.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
|
Jeg tror ikke på, at det vil give pay off at bruge andre transistorer i denneher, 15022/23 har været nedprioriteret hos Motorola i 15 år, hvor 024/025 har været "prefered device" Kravet i den konstriktion du ser på billederne er strøm, og her er kapaciteten langt større i de anvendte end i MJL. |
|
|
I lydens navn kan man bare koble 32 eller 64 eller? stk. parallelt i hver kanal, kan ikke se det er bøvlet bortset fra de fysiske rammer. Det hele startede jo i tidernes morgen med 2 stk. 2N3055 På jobbet har vi tavler med flere tusinde parallelt koblet, så strøm ud og SOA er ikke et problem . Skal bare designes korrekt.
|
|
|
Nu er der forskel på audio og styring. Ved audio er der ønskeligt en meget lav udgangsimpedans dvs meget små emittermodstande. Hvsi man skal have mange parallelt i kl.A. skal man matche dem og sørge for de termisk matcher. Mange parallelt er ingen go løsning.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
2500A/100V afleveret i 40 en milliOhm spole er lavimpedans; selv for mig Og det er kontinuerligt. Nok om det...Holder fast på MJL vs. MJ i alle parametre.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
2500A/100V afleveret i 40 en milliOhm spole er lavimpedans; selv for mig Og det er kontinuerligt. Nok om det...Holder fast på MJL vs. MJ i alle parametre.
|
|
|
Det er nok ikee ligefrem uforvrængt audio den laver.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
|
Det er nok ikee ligefrem uforvrængt audio den laver.
|
|
|
Måske...Det når man aldrig at opleve  ! Men ellers ..selvsving på flere hundrede KHz kan observeres, hvilket viser en vis båndbredde  . DC til mavsen og mere op-over, end gamle drenge kan høre  Og så er der det der forbandede ripple på udg. bøsningerne! < 20mV pp. ved fuld skrue.
Nogen der lægger en HT til, - til et lille rent mono-eksperiment ?, - og lidt forudbetaling til Dongse fordres, da fyret lige skal varmes op før ydelsen er optimal?. Og så er der lige det med vandet - min. 30L/minut. pr. kanal!. SS 7.1 løber op.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at færdiggøre en tidligere diskussion omkring støj fra umodkoblede klasse A forstærkere, så har jeg fået målt lidt på min egen.
Der blev målt mange gange, og værdien med åben indgang blev gennemsnitligt målt til -82,6 dB. og over 100 dB med kortsluttet indgang. Herefter interesserer værdierne mig ikke mere, ligesom der i øvrigt ikke kan høres støj fra den.
Men noget sjovt er dog, og det har faktisk anet mig, at en mulig årsag til de sjove målinger der har været nævnt er en helt anden. Nemlig at måleudstyret har været for tæt på forstærkeren. Placeres måleudstyret lige op ad forstærkeren - specielt i nærheden af den forreste del - fås noget i retning af 70 dB på mit eksemplar. Det skyldes transformerens magnetisk felt, som man skal være klar over eksisterer. Forstærkerens dimensioner er bl.a. en følge af netop en kraftig UI kerne trafo, som skal holdes på afstand fra forstærkeren. Så hvis man ikke holder afstand mellem måleapparatur og trafoen, så får man ikke en korrekt måling. Jeg har oplevet det selvsamme ved bias justering. Hold afstand! Ellers får man forkerte værdier.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
For lige at færdiggøre en tidligere diskussion omkring støj fra umodkoblede klasse A forstærkere, så har jeg fået målt lidt på min egen.
Der blev målt mange gange, og værdien med åben indgang blev gennemsnitligt målt til -82,6 dB. og over 100 dB med kortsluttet indgang. Herefter interesserer værdierne mig ikke mere, ligesom der i øvrigt ikke kan høres støj fra den.
Men noget sjovt er dog, og det har faktisk anet mig, at en mulig årsag til de sjove målinger der har været nævnt er en helt anden. Nemlig at måleudstyret har været for tæt på forstærkeren. Placeres måleudstyret lige op ad forstærkeren - specielt i nærheden af den forreste del - fås noget i retning af 70 dB på mit eksemplar. Det skyldes transformerens magnetisk felt, som man skal være klar over eksisterer. Forstærkerens dimensioner er bl.a. en følge af netop en kraftig UI kerne trafo, som skal holdes på afstand fra forstærkeren. Så hvis man ikke holder afstand mellem måleapparatur og trafoen, så får man ikke en korrekt måling. Jeg har oplevet det selvsamme ved bias justering. Hold afstand! Ellers får man forkerte værdier.
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| For lige at færdiggøre en tidligere diskussion omkring støj fra umodkoblede klasse A forstærkere, så har jeg fået målt lidt på min egen.Der blev målt mange gange, og værdien med åben indgang blev gennemsnitligt målt til -82,6 dB.og over 100 dB med kortsluttet indgang.Herefter interesserer værdierne mig ikke mere, ligesom der i øvrigt ikke kan høres støj fra den.Men noget sjovt er dog, og det har faktisk anet mig, at en mulig årsag til de sjove målinger der har været nævnt er en helt anden.Nemlig at måleudstyret har været for tæt på forstærkeren.Placeres måleudstyret lige op ad forstærkeren - specielt i nærheden af den forreste del - fås noget i retning af 70 dB på mit eksemplar.Det skyldes transformerens magnetisk felt, som man skal være klar over eksisterer.Forstærkerens dimensioner er bl.a. en følge af netop en kraftig UI kerne trafo, som skal holdes på afstand fra forstærkeren. Så hvis man ikke holder afstand mellem måleapparatur og trafoen, så får man ikke en korrekt måling.Jeg har oplevet det selvsamme ved bias justering. Hold afstand! Ellers får man forkerte værdier. |
|
|
Hvilket udstyr er der målt med? og er 82.6 db flat eller a-vejet?
|
| Til top |
|
| |