Emne: Nyt højttalerkabel - kan det høres?! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 09 September 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så rens med isopropylalkohol så tit du gider. Intet holder kontakten uden også at forringe den.
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Findes der noget snask, man kan smøre på kabelender, så de ikke oxiderer med tiden? |
|
|
Rygter vil vide, at Linn-olie af den jomfruelie, koldpressede slags kan gøre trick'et.
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 September 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Tilspilning af metaller - Nope! Tilspilning af isolation - Nope! |
|
|
Båt dær i vinkælderen Jeg havde sidste år en sjov oplevelse sammen med en udstiller på KT radio's messe. En kuffertfuld netkawler af egenhændig oprindelse havde fundet vej til et større setup, og de var lige så dugfriske som en pils fra køleskabet. Dog havde de ligget passivt med strøm på natten over. Erfaringsvis ved jeg, at den primære "tilspilning" tager 12-14 minutter, hvorefter en hel masse ting falder på plads foran én i løbet af ganske få minutter, så udstillerens sunde skepsis tog jeg med et stille, smålummert smil Og ganske rigtigt. Ca. et halvt minuts tid inde i det tredje stykke musik faldt snorene på plads. Jeg nåede lige at få sat den tomme kabelkuffert under udstillerens underkæbe inden den ramte gulvet. Well, måske det tykke gulvtæppe havde været lidt at foretrække, fremfor en solid metalkuffert Det samme er i øvrigt oplevet adskillige gange både før og efter. Mine signalkawlwer begynder f.eks. først at arte sig efter 5 dage, hvor de inden da lyder rigtig wæmmerligt og indeklemte. Ja, første gang var jeg sq i kælderen efter ukrudtsbrænderen HT kawlerne tager ca. 180 minutter, sagde stopuret hver gang. Erfaringsmæssigt kan jeg altså nærmest stille uret efter, hvornår "begivenheden" indtræffer. Og det er uanset om det foregår ude eller hjemme. Hvodden vil du så lissom forklare dette fænomen, hvis ikke der er tale om tilspilning? Det skal lige nævnes, at vores tahitianske nabo flyttede for lang tid siden, han havde vidst noget imod ild Med fredawshilsen G&S |
|
|
Jeg skulle mene, at det kan forklares via kontaktfladerne G&S.Det er lidt ligesom med fruen på borgen, creme kontakt, ril kontakt og dippedut kontakt, alt har sin lyd forstår du . Synes i øvrigt din er mest charmerende med dupper,når nu sandheden skal frem i lyset .Mæn og jeg siger det lige igen igen MÆÆHHHHN- ingenting er som den rene skinbarlige, gennemført uhygiejniske og fuldstændigt gennemhumske direkte kontakt.Nul dikkedarer (OK! lidt måske) men så da næsten 0 dikkedarer er det bedste.Det med tiden tager i øvrigt til med alderen, men ved siden af det, så mener jeg at kunne sige, at kontakt er der lige med det samme, nærkontakt tager lidt længere tid - og mere simpelt kan jeg nok ikke forklare det overfor den samlede fynske alderdom PS!Det med de 180 minuttermener jeg er totalt ude i sneen, i casa Hubraum går det meget hurtigere, 176 min. er rekorden |
|
|
Jamen, hr. Hubraum dog, pas nu på den ikke bliver sort og falder af
Her i forvirringen er kontaktfladerne altid rene. Og skulle de efter hårdt brug være blevet en anelse anløbne, så er der skam hæller ikke dær nogen forskel at spore.
En svag tanke hældes herfra i retning af materalets beskaffenhed, eksempelvis kobberets renhed, om det er koldtrukket eller varmtrukket, rullet eller blot ganske almindeligt forstrakt
Jeg har efterhånden prøvet så mange gange, at jeg med ro i alderdommen kan berette, at det ikke alene handler om rene kontaktflader  Så det må være nået andet, yæs?
Vi kunne evt. lave et kontrolleret forsøg med lige dele single malt og Arnbitter, omend sidstnævnte må være det bedste til at rense stik i
Med næsten ædruelig hilsen
G&S
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 10 September 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hopsa i båthuset!
Man kan dytte og båtte hvem og hvor man lyster, med og uden dupper, med og uden snask , men afprøver man ikke påstande hjælper det ligesom ikke....
Prøv at smække et af de dersens virile latex-kabler i måsen på ampen en rum tid(2 uger) og skift så til et nyt ditto...Hvis ikke der kan høres forskel, trænger stigbøjlen til en alvorlig sanering, hvilket den lokale rørsmed klarer på under 16 minutter
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
A prøwer igen!
Tilspilning af metaller - Nope! Tilspilning af isolation - Nope! 
|
Til top |
|
|
milund Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline Indlæg: 81
|
Sendt: 12 September 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt,
der tager du helt fejl. Jeg har fundet følgende højt videnskabelige
tekst om kabel fremstilling og tilspilning. Jeg beklager den er på
engelsk.
Electrons are negatively charged and therefore form a low pressure area. In the northern hemishpere, they rotate in a counterclockwise direction (obviously). To make sure they flow smoothly, the wrap of the shield needs to be directed counterclockwise as well relative to the flow of signal electrons between components. Make sure that the inner conductors are wound in a clockwise direction to take full advantage of this phenomenon. To further enhance conductive flow, the copper crystal impurities must be arranged in a clockwise twist in order to remove any electrons that are not related to the main signal. These electrons contribute to magnetic wave inductance distortion that increases wire impedance and signal degradation When the strands are aligned correctly, best results come when the cables are laid in an exact east-west orientation relatve to the magnetic north pole so that interference is reduced.
Reverse all of this if the cables are to be used in the southern hemisphere.
Cable break-in is critical. The cables must first be cryogenically treated by immersing them in liquid hydrogen for 28 minutes, then immediately placed in a freezer at a constant -31.6C for 21 hours 37 minutes. Depending on the size of the conductors up to 1.45 volts DC must be run through the cables into a pure 110 ohm nichrome resistor bypassed by a 1.2uf teflon capacirot for 36 hours. Every 10 minutes during this time, the current must be interrupted for 5 seconds for the crystals to rest and recover from the stress. If the current is not interrupted according to this schedule, the copper gets angry and will pass all of the non-signal related electrons causing an increase in magnetic wave inductance distortion when and the cable capacitance will interrupe the flow of the pre-conditioned signal electrons. These problems can only be overcome by reversing the signal flow for two hours for each cycle missed. We don't want angry copper.
When soldering the cables, the ends should first be immersed for two hours in a mixture of 8cc 99% pure lanolin oil, 6cc of gondorian dwarf banana oil and 3 quarts of Mazola. After immersion, the cable insulator must be carefully cleaned wth a 20% reduction of 10cc of merlot (save the rest for later medicinal use during listening). Soldering must be performed in a glove box filled with 60% Argon./ 40% Neon mix to reduce the chance of copper crystal impurity realignment.

|
Til top |
|
|
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 12 September 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er ikke noget værre end vredt kobber....
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
milund skrev:
Kurt, der tager du helt fejl. Jeg har fundet følgende højt videnskabelige tekst om kabel fremstilling og tilspilning. Jeg beklager den er på engelsk.
Electrons are negatively charged and therefore form a low pressure area. In the northern hemishpere, they rotate in a counterclockwise direction (obviously). To make sure they flow smoothly, the wrap of the shield needs to be directed counterclockwise as well relative to the flow of signal electrons between components. Make sure that the inner conductors are wound in a clockwise direction to take full advantage of this phenomenon. To further enhance conductive flow, the copper crystal impurities must be arranged in a clockwise twist in order to remove any electrons that are not related to the main signal. These electrons contribute to magnetic wave inductance distortion that increases wire impedance and signal degradation When the strands are aligned correctly, best results come when the cables are laid in an exact east-west orientation relatve to the magnetic north pole so that interference is reduced.
Reverse all of this if the cables are to be used in the southern hemisphere.
Cable break-in is critical. The cables must first be cryogenically treated by immersing them in liquid hydrogen for 28 minutes, then immediately placed in a freezer at a constant -31.6C for 21 hours 37 minutes. Depending on the size of the conductors up to 1.45 volts DC must be run through the cables into a pure 110 ohm nichrome resistor bypassed by a 1.2uf teflon capacirot for 36 hours. Every 10 minutes during this time, the current must be interrupted for 5 seconds for the crystals to rest and recover from the stress. If the current is not interrupted according to this schedule, the copper gets angry and will pass all of the non-signal related electrons causing an increase in magnetic wave inductance distortion when and the cable capacitance will interrupe the flow of the pre-conditioned signal electrons. These problems can only be overcome by reversing the signal flow for two hours for each cycle missed. We don't want angry copper.
When soldering the cables, the ends should first be immersed for two hours in a mixture of 8cc 99% pure lanolin oil, 6cc of gondorian dwarf banana oil and 3 quarts of Mazola. After immersion, the cable insulator must be carefully cleaned wth a 20% reduction of 10cc of merlot (save the rest for later medicinal use during listening). Soldering must be performed in a glove box filled with 60% Argon./ 40% Neon mix to reduce the chance of copper crystal impurity realignment.

|
|
|
Man må jo bøje sig for videnskaben. Jeg lyttede lidt til Janis Joplin i går, og jeg tror sørme osse mit kobber er vredt.  . Men hvor er det dog dejligt at blive oplyst i dette pragtfulde efterårs tiltagende dunkelhed.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 12 September 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton skrev:
Ja, der er ikke noget værre end vredt kobber.... |
|
|
Jeg nåede ikke længere til at elektronerne skulle rotere mod uret(naturligvis), så stod jeg af. Har egentlig altid troet de fes forvirrede rundt. Untill now
Milund, hvor har du fundet dette nonsens henne?
|
Til top |
|
|
milund Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline Indlæg: 81
|
Sendt: 12 September 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var et indlæg på en mailing liste om højtaler bygning.
Skulle nogen være i tvivl, så er det naturligvis dybt ironisk.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 12 September 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for citatet, milund. Der er osse den her: "Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi" Jeg kan slet ikke holde op med at more mig over den sætning. Derfor får I den igen. Og stakkels mig, som troede at svagstrømsingeniør var en akademisk titel
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Tak for citatet, milund. Der er osse den her: "Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi" Jeg kan slet ikke holde op med at more mig over den sætning. Derfor får I den igen. Og stakkels mig, som troede at svagstrømsingeniør var en akademisk titel |
|
|
Øhhh bøøøø! Hvad med færdselsloven?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2005 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
A prøwer igen! Tilspilning af metaller - Nope! Tilspilning af isolation - nope!  |
|
|
Daw-daw i kabelladen hr. Auspufff,
Nåååhogdada, har der igen været komzusammen i Flat Earth Society, gnæk-gnæk?
Tag i stedet hellere en tur om til hovedstaden sammen med Sürhlingen. Deromme har de sådden en slags klinik, hvor man kan holde Skt. Hans hver eneste aften, året rundt. Eller osse er det stedet, der hedder sådden. Og så er de piller man får efter den gratis frokost også lidt sjovere, end dem i Risskov, specielt hvis man også kan nå at gafle sidemandens før man skal om og prøve dametøj i Illum. Og hvis man er rigtig, rigtig slem, så sørger de også for, at man kommer ordenligt i stødet
Nuvelsådasse, nu synes det jo ikke ligefrem at vælte ud med info fra Aarhus Rollator Racing Club, så jeg vil her tillade mig at komme med et mindre skvulp fra den ydre verden:
"...Electromigration is the mass transportation of a metal resulting from the momentum transfer between conducting electrons and diffusing metal atoms, and exists where ever current flows through metal wires. This provides another scientific and physical basis for cable conductor break-in effects.
(Jim Lloy og David Overhauser: "Electromigration wreaks havoc on IC design", EDN magazine (Electronic Design News), 25 marts, 1998, pp145-148)..."
In pørsån har jeg fra andre sammenhænge kendt til begrebet siden ca 1995, andre noget længere, så der er for så vidt ikke noget nyt i det stads.
Der er også en interesting artikel på Stereofejl
Det interessante vil jo være at vide, hvad der præcist sker, specielt set i lyset af en efterhånden pæn bunke statistisk reference, der vidner om konstaterede lydforandringer over en givet tidsramme. Personligt har jeg nemmerlig efterhånden en ret god idé om, at sandheden ligger et sted midt imellem.
Så kom frisk med et bud, hr. Auspufff
Med ægte rollatorracinghilsen
G&S
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:
A prøwer igen!
Tilspilning af metaller - Nope! Tilspilning af isolation - nope!  |
|
|
Daw-daw i kabelladen hr. Auspufff,
Nåååhogdada, har der igen været komzusammen i Flat Earth Society, gnæk-gnæk?
Tag i stedet hellere en tur om til hovedstaden sammen med Sürhlingen. Deromme har de sådden en slags klinik, hvor man kan holde Skt. Hans hver eneste aften, året rundt. Eller osse er det stedet, der hedder sådden. Og så er de piller man får efter den gratis frokost også lidt sjovere, end dem i Risskov, specielt hvis man også kan nå at gafle sidemandens før man skal om og prøve dametøj i Illum. Og hvis man er rigtig, rigtig slem, så sørger de også for, at man kommer ordenligt i stødet
Nuvelsådasse, nu synes det jo ikke ligefrem at vælte ud med info fra Aarhus Rollator Racing Club, så jeg vil her tillade mig at komme med et mindre skvulp fra den ydre verden:
"...Electromigration is the mass transportation of a metal resulting from the momentum transfer between conducting electrons and diffusing metal atoms, and exists where ever current flows through metal wires. This provides another scientific and physical basis for cable conductor break-in effects.
(Jim Lloy og David Overhauser: "Electromigration wreaks havoc on IC design", EDN magazine (Electronic Design News), 25 marts, 1998, pp145-148)..."
In pørsån har jeg fra andre sammenhænge kendt til begrebet siden ca 1995, andre noget længere, så der er for så vidt ikke noget nyt i det stads.
Der er også en interesting artikel på Stereofejl
Det interessante vil jo være at vide, hvad der præcist sker, specielt set i lyset af en efterhånden pæn bunke statistisk reference, der vidner om konstaterede lydforandringer over en givet tidsramme. Personligt har jeg nemmerlig efterhånden en ret god idé om, at sandheden ligger et sted midt imellem.
Så kom frisk med et bud, hr. Auspufff
Med ægte rollatorracinghilsen G&S
|
|
|
Båt der! Alt & Sauer! Nice indlæg! Jeg er desværre ikke længere medlem af FES, der var ét af medlemmerne, som så min globus  ,så cm3 er persona non grata, på trods af alle hans selverkendte universelle kvaliteter  . Men jeg er nyligen blevet optaget i TMIMOGSC, en herreforening med et godt formål, forkortelsen står naturligt nok for den indlysende sanhed: The Moon Is Made Of Green Soft Cheese - hvad ellers?  Det der med Skt. Hans hver dag, giver jo fremragende motion til ukrudtsbrænderen. Har de noget ordentligbrænde derovre - ligger det tæt på SA og AV eller hvad?  Mht. det der småkravl inde i ledningerne, så har jeg herset lidt med dem der er i mine. Mine tanker lyder lidt i denneher retning. Når man sender ladning gennem en leder, så sker der det sjove, at elektronerne inde i ledningen ligesom giver sig til at arbejde i takt, forestil dig at de sjipper i et langt sjippetov - hopla- hopla osv. De hopper altså lidt på stedet. Alligevel stepper de lidt fremad,men hvad vej er fremad, når det er AC vi kigger på? Ikke desto mindre er der næsten altid lidt DC til stede, som forårsager elektronvandring i lederen. Elektroner fiser afsted i et mildt sagt adstadigt tempo, faktisk er en rolator en ren racer i sammenligning. Elektronvandringen sker gennem hele kredsløbet, som jo skal være sluttet for at virke - man behøver altså ikke slukke alle ubenyttede stikkontakter i huset, for at strømmen ikke skal løbe ud på gulvet - Så på ét eller andet tidspunkt, så er elektronen tilbaws igen hvor den blev født, men det tager altså lidt tid. Sjipperiet inde i lederen fører normalt heller ikke til, at kablerne bliver tykkere i den ene ende end i den anden. Det man måske kunne synes, er nok at de kære små kræ, jo ligesom skal føle sig hjemme først, ligesom de skal finde sammen med nogle andre elektroner de godt kan lide, så der kan opstå sød musik, og måske enda små elektrosiner  , eller what do I know? Selvfølgelig kan mine betragtninger vel nærmest kun være subjektive, idet jeg da ikke endnu i hvert tilfælde, har følt det umagen værd at læse atomfysik for at undersøge fænomenet nærmere. Men det forekommer mig også, at de betragtninger der ligger til grund for teorierne om kabel break in også er subjektive. Og når jeg så skal være rigtig møg subjektiv og måske endda subjektiv i anden potens, set ud fra en ren objektiv vinkel, så er det jeg påstår: Kobber og sølv bliver kun ringere og mere sanvset efter det er renset, formet og indgår i et færdigt produkt . Jeg tror simpelthen det er lidt ligesom øl, der er absolut bedst 24 timer efter tapning, herfra går det ned ad bakke. Det var lidt strøtanker fra rolatorbremsen, giv mig en god anledning til at ændre mit synspunkt, f.eks. hvor meget AB hælder du på mig, for at få mig til at sige noget andet?  PS! Jeg kanikkefinde det sted hvor der omtales break in i the Essex Echoe.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom i tanker om, at vi faktisk har haft denne diskussion før.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15674&P N=2&TPN=7
Jeg tillader mig lige at citere Martins svar igen, da han har en PHD i metallers overflader eller noget i den retning :
"Hej Svend
Jeg kastede et blik på diskussisonen og jeg må tilstå at jeg ikke ved hvor man skulle begynde eller ende for at bidrage med noget sagligt. 'Elektronerne skal først fyldes på' eller tilsvarende husker jeg som nogle af de mere hårrejsende udsagn...
Problemstillingen, som diskuteres, kan faktisk nemt være meget kompleks - den detaljerede beskrivelse af transport af ladnings-pulser gennem et system med flere ledere (fx. kobbertråde) er givetvis ret vanskelig at gøre rede for. Men det ser jo ikke ud til at være der problemet ligger I diskussionen. Som jeg husker det, er problemet mere at (mange af) deltagerne I debatten ikke har en tilstrækkelige baggrundsviden om de bagvedliggende, simplere problemstillinger, som vil være nødvendige for at begynde en egentlig udredning. Fx. Vil det være nødvendigt at vide noget om ladningstransport I en ideel leder, og udbredelse af signaler I systemer med dæmpning, og nogen lader til også at have brug for at vide noget om hvad et elektrisk signal I det hele taget er.
Når det er sagt, må jeg også tilstå at jeg har svært ved - rent intuitivt - at forstå at der skulle være forskel på om højttalerkabler vender den ene eller den anden vej, hvis signalerne fra forstærkeren skifter mellem positiv og negativ spænding (bipolært signal) - I så fald vil der foregå ladningstransport begge veje I kablet, og det skulle derfor ikke betyde noget hvad vej det vender. Så vidt jeg kan se giver diskussionen kun mening, hvis den ene leder I højttalerkablet altid er fx positiv I forhold til den anden (unipolært signal) - I så fald sker ladningstransporten altid den samme vej I lederne, og derfor kunne man måske godt forestille sig at der kunne være en effekt af orienteringen. Jeg ved ikke på stående fod hvad årsagen til sådanne effekter kunne være, men man kunne måske forestille sig at de kunne skyldes en form for hysterese - fx i kontaktmodstanden mellem de enkelte kobbertåde I lederen.
Jeg vil anbefale nogle lærerbøger I elektrodynamik og I faststoffysik som grundlag for en egentlig udredning. Fx. I.S. Grant og W.R. Phillips, 'Electromagnetism', fra Wiley; og N.W. Ashcroft og N.D. Mermin, 'Solid State Physics', fra Brooks Cole.
Mvh, Martin
PS hvis du vil, må du såmænd gerne poste dette på diskussionslisten, blot må du love ikke at sende min adresse med! - jeg har ikke lyst til at have den liggende på diskussions fora, for jeg får spam nok som det er.
------------------------------------------------------------ -------- Martin Meedom Nielsen, Ph.D., senior scientist. The Danish Polymer Centre, Risoe National Laboratory.
Phone numbers: Direct: +45 4677 4745; Fax +45 4677 4791; Secretary: +45 4677 4714"
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
og endelig hans svar på det der egentlig var trådens emne:
"Angående at 'spille kabler til' kan jeg såmænd godt forestille mig nogle processer der sker I det man transporterer ladning igennem kablerne, men om det har hold I virkeligheden ved jeg ikke. Her ville jeg igen pege på overgangen fra een kobber-tråd til en anden inde I lederen, eller på overgangene fra kabler til stik. I det ene extrem kunne man måske forestille sig at der kunne være tale om at nogle fibre I kobberledningen bliver punkt-svejset sammen, eller måske at grænsefladen imellem fibrerne I kablerne reagerer kemisk med den omgivende luft, idet ladning bevæger sig fra den ene fiber til den anden og dermed ændrer sin kontaktmodstand. Men det er som sagt blot nogle gæt.
Når det er sagt vil jeg dog umiddelbart gætte på at der er en meget større effekt ved at spille højttalerne til(!). Det må også være meget vanskeligt at skelne imellem hvilke effekter der evt skyldes en ændring I de mekaniske dele af højttalerne og hvilke der svarer til en ændring I signalkablernes egenskaber - med mindre man kan bytte kabler og højttalere ud I kontrollerede forsøg. Da højttalerne netop indeholder bevægelige dele, er det jo oplagt at deres egenskaber ændres gennem det slid der opstår ved brugen af dem."
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
og endelig hans svar på det der egentlig var trådens emne:
"Angående at 'spille kabler til' kan jeg såmænd godt forestille mig nogle processer der sker I det man transporterer ladning igennem kablerne, men om det har hold I virkeligheden ved jeg ikke. Her ville jeg igen pege på overgangen fra een kobber-tråd til en anden inde I lederen, eller på overgangene fra kabler til stik. I det ene extrem kunne man måske forestille sig at der kunne være tale om at nogle fibre I kobberledningen bliver punkt-svejset sammen, eller måske at grænsefladen imellem fibrerne I kablerne reagerer kemisk med den omgivende luft, idet ladning bevæger sig fra den ene fiber til den anden og dermed ændrer sin kontaktmodstand. Men det er som sagt blot nogle gæt. De ligner jo mine gæt på en prik
Når det er sagt vil jeg dog umiddelbart gætte på at der er en meget større effekt ved at spille højttalerne til(!). Det må også være meget vanskeligt at skelne imellem hvilke effekter der evt skyldes en ændring I de mekaniske dele af højttalerne og hvilke der svarer til en ændring I signalkablernes egenskaber - med mindre man kan bytte kabler og højttalere ud I kontrollerede forsøg. Da højttalerne netop indeholder bevægelige dele, er det jo oplagt at deres egenskaber ændres gennem det slid der opstår ved brugen af dem." |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder jo så, at mine valgsprog understøttes af de lærde:
Tilspining af kobber - nope! Tilspilning af isolator -nope! Tilsmagning af Arnbitter - Yes!
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 16 September 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Det betyder jo så, at mine valgsprog understøttes af de lærde:
Tilspining af kobber - nope! Tilspilning af isolator -nope! Tilsmagning af Arnbitter - Yes! |
|
|
Ha, din gamle knallert! Dine og denne enkelte lærdes valgsprog er jo oversået/understøttet med " måske" og "tro". Lad os hoppe tilbage til udgangspunktet, nemlig tilspilning af ht-kabler. På dette felt er der ingen "hørbar" tvivl. Der er forskel på et sprit nyt og et tilspillet kabel. Min sidste sammenligning var dog mellem 2 netkabler, og her var forskellen sædeles stor. Et sprit nyt netkabel forandrer sig særdeles meget efter 1 til 2 ugers brug på amp. (hvor der selvsagt trækkes betydeligt mere strøm gennem kablet). En afprøvning anbefales.......
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 16 September 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud fra gl.Jas-logik skulle den store ændring=udskiftning af elværkets generator være virkeligt hørbar 
Teori: Old Chap er offer for placebo-effekten.
Og til slut et citat: "Der er ingen grund til at tvivle på, at det at ændre dine navne, hvori hvert bogstav består af en talværdi - eller rettere dine ENERGIER, så de kommer i harmoni med din fødselsdato, helt afgjort kan gøre livet en hel del lettere for dig." (fra numerologi-hjemmeside)
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|