Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: forbandede s-lyde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nikolajb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Gah, jeg er ved at blive sindssyg.

Efter at det gamle anlæg blev stjålet og jeg er flyttet har jeg stykket mig et nyt sammen. Og det lyder egentlig meget godt... udover at der er noget irriterende hvislen på vokaler - primært s'er.

Er der nogen, som kan hjælpe mig med at lokalisere og løse problemet?

Hardware:
cd: Primare D20
forstærker: Densen DM-10
højttalere: Dali Grand Diva
signalkabel: Kimber KCAG
højttalerkabel: MIT Terminator 2 sw

Jeg har prøvet at dreje højttalerne og flytte dem længere ind i rummet, uden at det ændrede noget. Derudover har jeg forsøgt mig med et andet (ringere) signalkabel, men det hjalp heller ikke noget.

Rummet kan ikke helt udelukkes, men der er alligevel en del oppe på væggene efterhånden.

Hvad ellers?

Alle komponenter er købt brugt, men ingen havde lignende problemer ved køb.

Nåja, jeg har også forsøgt mig med en gang øre-rens. Det har desværre heller ikke hjulpet :(
Til top Vis nikolajb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nikolajb

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme tendens i mit anlæg. Jeg har også prøvet at ændre en række af de aktuelle forhold, så som kabler, ht-placering osv., men det hjalp først rigtigt på situationen da jeg fik komponenterne afkoblet lydmæssigt i et stabilt rack. Jeg er ikke helt sikker på hvilken komponent der er mest følsom, men CD-drevet er et godt bud. Det skal dog siges at lyden via pladespiller også blev forbedret væsentligt - ikke mindst ved gengivelse af kvindestemme. Min pladespiller har hele tiden været placeret på en pladespillerhylde så i den sammenhæng må forbedringer stammer fra afkobling af for- og effektforstærker.

Jeg har desuden haft mulighed for at låne et Nordost Vishnu powerkabel, hvilket  bl.a. gav endnu mere klarhed og reduktion af fnidder i hele frekvensområdet.

Til top Vis Buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buch

Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har i nogen grad haft samme problem. Det der har hjulpet mig mest er at ændre på afkoblingen af højttalerne (jeg har i øvrigt samme højttalere som dig). Jeg har et gammelt trægulv og har nu brugt nogle skum/dæmpningsfødder.

Noget der også gør en forskel er, hvilken D/A konverter jeg bruger. Den der sidder i min DVD-afspiller er en smule bedre (reducerer S-lydene) end den, der sidder i min surround receiver.

Mvh. Kim

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

hej.

jo det er et død irreterende problem som jeg selv har haft men har fundet ud af det som regel er forstærkeren og højtaler kombinationen som giver problemet.især hvis det er på alle signalkilder.

måske skal dy prøve en anden forstærker eller et par andre højtalere.og finde ud af om der er ændringeer.

sagen er jo den at man kan kombinere apparater i en uendelighed og kan komme ud for der er ting i lydkæden som forstærker hinanden.og så er der kun og skifte ud.

men værste kombination på dette feldt var da jeg havde en elektrokompaniet 100watt på et par plus 1 højtalere.

men da jeg satte det på min vens magneplanar højtalere var problemet pist væk.

så min erfaring er at det er kombinationen der gør det.

mvh kenn

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Diva er en ægte diva, kritisk med kvaliteten....prøv med en anden forstærker....

nikolajb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Tak, allesammen.

Jeg fik vist ikke nævnt, at anlægget ikke er jordet, eftersom jeg mangler et par kabler til det. Vil det gøre en forskel?

Jeg frygter lidt, at det er et problem med divaneserne. jeg ville godt nok være ked af at skille mig af med dem. Men omvendt har jeg heller ikke meget lyst til at udskifte de andre dele, fordi de ikke passer fruen :)

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørge KurtK, han er vist den lokale Diva expert 

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Tror os det er dine diva der forstærker problemet, og en anden amp vil afhjælpe det .. selv den så berømte nad har en lille tendens til s lyde på dali diva, men kender desværre ikke dm 10 godt nok til at kunne sige om det er den, dine kabler er heller ik nogen jeg forbinder med læsben din primare ku os være værd at se på, og prøve en anden, burde være muligt at låne sig til
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

nikolajb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Divaerne har indtil nu stået på spikes på gulvtæppe. Jeg prøvede at sætte dem op på et par træplader i mangel af bedre, og det lød til at give en ændring... ved ikke helt, om det var til det bedre :). Jeg vil prøve at nappe et par fliser med hjem fra fabrikken i morgen. Det skader vel ikke noget at prøve :)

Endnu en ting jeg er kommet til at tænke på: HT-kablet er som nævnt single-wire. De to bananstik er forbundet med et kabel, som fulgte med sammen med højttalerne. Det kan godt være, at det ikke ligefrem er super-hi-fi kabel, der er brugt her. Har det noget at sige? Skal jeg mobilisere nogle stumper af noget ordentligt kabel?

Derudover skal jording også lige have chancen. Ellers må jeg lige ned i den lokale Expert (Thisted er hifi-uland) for at se, om de er til at snakke med :)

Nå, men endnu engang tak for hjælpen.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hej nikolajb

Oplevede samme tendenser i mit gamle anlæg (Yamaha NS-700x højt, AX-1070 amp, CDX-1060 cd). I det anlæg, jeg har idag (Audiovector 6X højt, Gryphon Tabu amp, Yamaha CDX-1060 cd m. modificeret analogtrin) er s-lydende der kun når de skal være der.

Jeg giver HifiIsFun ret i, at de ofte er kombinationen, der gør det. Prøv evt. skiftevis at låne nogle andre amps og cd, hvis du har mulighed for det... Men pas på at du ikke mister andre elemeter i lydbilledet end bare s-lydende (dybde, bredde, nuancer, varme osv).

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Halløj Nicolaj B
Det er da godt de ikke siger BÅT hva´?
Well!
Divaerne siger ikke i sig selg ZZZZZZZZZZZ eller SSSSSSSSS eller TCHSSSSSS
Eller noget der ligner, men der skal ikke være mange tendenser til stede i resten af line-uppet, før du har det i ørerne osse.
I øvrigt! Jeg har aldrig oplevet det som andet end en bagdel at stille den HT på spikes. Ned med den.
Hvis der stadig er problemer, kunne jeg ganske levende forestille mig Densen som synderen, prøv en anden en dag ved lejlighed.
Du kan føle dig 100% sikker på, at fejlen ikke ligger i Diva, så langt er du i hvert tilfælde.
Om det er Densen eller Primare, skal jeg ikke kunne sige, jeg tror dog D ampen er den skyldige.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Halløj Nicolaj B
Det er da godt de ikke siger BÅT hva´?
Well!
Divaerne siger ikke i sig selg ZZZZZZZZZZZ eller SSSSSSSSS eller TCHSSSSSS
Eller noget der ligner, men der skal ikke være mange tendenser til stede i resten af line-uppet, før du har det i ørerne osse.
I øvrigt! Jeg har aldrig oplevet det som andet end en bagdel at stille den HT på spikes. Ned med den.
Hvis der stadig er problemer, kunne jeg ganske levende forestille mig Densen som synderen, prøv en anden en dag ved lejlighed.
Du kan føle dig 100% sikker på, at fejlen ikke ligger i Diva, så langt er du i hvert tilfælde.
Om det er Densen eller Primare, skal jeg ikke kunne sige, jeg tror dog D ampen er den skyldige.

Jeg er vist ikke overrasket over den konklusion....LOL

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Primare-Densen og diva......tja, personligt ville jeg nok ikke have sat disse ting sammen.

Primare og Densen hælder lidt mod det lyse og det bliver så ikke bedre af at du så sætter et Kimber KCAG på som er et sølvkabel af den ældre type som i den her sammenhæng nok er med til at fremhæve toppen.

Prøv evt med et Kimber Pbj, det vil nok kunne afhjælpe det en del eller køb MIT signal kabel der passer til dit højttalerkabel, men hver opmærksom på at du så skal op i pris da de biligere MIT kabler har en elendig opløsning.

Bedst er det dog at skifte ud i apparaterne, for det er udemærket produkter hver for sig, men det er selvfølgelig nok den dyreste løsning.  

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Gaaab!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Båt båt von Granatenwürfer!

Altid en fornøjelse.
Jeg har i øvrigt haft gang i lidt international slægtsforskning på det seneste.
Jeg troede jeg havde noget til fælles med en familie, der hedder von Hubraum. Men det viste sig at være en attrap granat.
Til gengæld røg forskeren på et spinoff, der førte ham til en slægt der hedder von Scheissehauer, og der er næsten 100% sikre og bekræftende forlydender om, at de fører direkte op til dig.
Tillykke din gamle bandit, du er lige ved at blive plantet om .
Hvad siger du så von Scheissehauer, lyder det ikke så mundret, elegant og sexet som et navn næsten kan?.
Jeg er lige ved at være misundelig, meeeen jeg synes godt nok også mit eget navn har en fantastisk melodi i sig. Man får nærmest lyst til at bryde ud i sang.
Eeeeer du dus med Tomos tuning
Og hjulspind i præstens beeeeeed
Så har du fundet ind til det, der gør en Tomos allermest leeeeed

fantastisk ikke?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
lars37 skrev:

Gaaab!

Jamen, er du da uenig Svend P?

På trods af konklusionen, Kubik, må jeg her give dig ret . Kunne også godt forestille mig Densen'en, herefter Primare'n. Jah, hvis det ikke er dem, siger næste komponent næsten sig selv...

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Kubik, vil du være venlig at skrue proppen på tanken til to-takteren - du kan vist ikke tåle flere dampe på én aften

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Som du dog sprudler i dag, kære Knallertdreng. Du har endda fundet det tyske ord for l**t. Det er da ellers lidt af en præstation....Smile

Svend P, er du ved at udvikle dig til en af Kurt´s trofaste deciple med brun næseLOL ?

Men nu til det mere seriøse, Nikolaj, så er det måske en ide at overveje en anden højttaler, eftersom Diva´n anvender en variant af SS 9700, som er en hidsig børste af en diskant, med mindre man kan kompensere for det i delefiltret. Jeg har hørt den utallige gange, og den er meget anstrengende at høre på med den kraftige betoning af de øvre frekvenser. Dit øvrige grej er efter min mening af meget høj klasse, og det ville jeg da beholde.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har før oplevet det samme fænomen, og det har altid været signalkilde eller forstærker (eller begge to), som var problemet.

Engang prøvede jeg for "sjov" at bruge en discman som CD-afspiller. Det føg med skærende S-lyde så mine ører nærmest begyndte at bløde. På med den normale CD-afspiller, og væk var det igen.
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

nikolajb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Prøv evt med et Kimber Pbj, det vil nok kunne afhjælpe det en del eller køb MIT signal kabel der passer til dit højttalerkabel, men hver opmærksom på at du så skal op i pris da de biligere MIT kabler har en elendig opløsning.

Ja, jeg har også hele tiden haft planer om at skulle have fat i et MIT signalkabel... men det er ikke så lige til :). Jeg nåede lidt et punkt, hvor alt måtte være bedre end det eksisterende (et gammelt Cambridge Arctic - det eneste kabel der ikke blev stjålet), og fik så anbefalet at prøve KCAG'en. Synderen er aktik her i forum, så han må jo melde sig, hvis han føler sig truffet :)

Men når nu I er ude efter kablet skulle man måske pseudo-balancere det, om ikke andet så for at have en undskyldning for at lege med loddekolben? :)

Jeg vil prøve at pille spikesene af igen - altid rart at smide rundt med kasserne :D

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes