| Forfatter |
|
nikolajb Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adam skrev:
Engang prøvede jeg for "sjov" at bruge en discman som CD-afspiller. Det
føg med skærende S-lyde så mine ører nærmest begyndte at bløde. På med
den normale CD-afspiller, og væk var det igen.
|
|
|
Ok, jeg vil prøve at sætte line out fra on-board lydkortet på min
tv-maskine til forstærkeren. Når mine ører så bløder skifter jeg
tilbage... :)
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Som du dog sprudler i dag, kære Knallertdreng. Du har endda fundet det tyske ord for l**t. Det er da ellers lidt af en præstation....
Svend P, er du ved at udvikle dig til en af Kurt´s trofaste deciple med brun næse ?
Men nu til det mere seriøse, Nikolaj, så er det måske en ide at overveje en anden højttaler, eftersom Diva´n anvender en variant af SS 9700, som er en hidsig børste af en diskant, med mindre man kan kompensere for det i delefiltret. Jeg har hørt den utallige gange, og den er meget anstrengende at høre på med den kraftige betoning af de øvre frekvenser. Dit øvrige grej er efter min mening af meget høj klasse, og det ville jeg da beholde.
Lars |
|
|
Jamen jeg er da i et perlehumør ligesom dig kære von Scheissehauer. Du skal da i øvrigt være glad for, at din slægt kun lige akkurat sneg sig uden om, at blive tvangsgift ind i Scheissesniffer slægten.  Som i øvrigt også undgik en katastrofe, ved at sno sig uden om et ægteskab med en von Scheissefresser. Ellers synes jeg jo dine vink og råd er i særklasse. Selvfølgelig er det SS9700 der er synderen, det er det jo altid. Den hvæser og sprutter så det er en lyst. Selv dine egne Mahler ligkister har sådan et bæst siddende, endda direkte forbundet til Thule elektronik. von den Dünscheissehauer en høreskade vi her kan forvente  . Jeg har i øvrigt et tegnsprogskursus billigt til salg, var det noget for dig kære von Dünscheissehauer?
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nikolajb skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
| Prøv evt med et Kimber Pbj, det vil nok kunne afhjælpe det en del eller køb MIT signal kabel der passer til dit højttalerkabel, men hver opmærksom på at du så skal op i pris da de biligere MIT kabler har en elendig opløsning. |
|
|
Ja, jeg har også hele tiden haft planer om at skulle have fat i et MIT signalkabel... men det er ikke så lige til :). Jeg nåede lidt et punkt, hvor alt måtte være bedre end det eksisterende (et gammelt Cambridge Arctic - det eneste kabel der ikke blev stjålet), og fik så anbefalet at prøve KCAG'en. Synderen er aktik her i forum, så han må jo melde sig, hvis han føler sig truffet :)
Men når nu I er ude efter kablet skulle man måske pseudo-balancere det, om ikke andet så for at have en undskyldning for at lege med loddekolben? :)
Jeg vil prøve at pille spikesene af igen - altid rart at smide rundt med kasserne :D
|
|
|
Jamen jeg går ikke specifikt efter KCAG kablet, det er et fremragende kabel, men det er sølv og har tendens til et løft i diskanten, især hvis udstyet hælder i den retning og det gør dine apparater ifølge mit kendskab til dem. Så sammensætnigen er forkert i mine øre og øjne, men når den nu er som den er og du måske vil beholde det , så kan der godt kompenseres for de s- lyde med andre kabler.
Det kan man så mene er forkert eller ej, men den bestlutning står du helt og adeles selv for . __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nikolaj
Prøv at sætte en Van den Hul signal kabel på. Du kan låne det af importøren i DK. (Du kan finde ham via van den huls hjemmeside www.vandenhul.com) De plejer at kunne tæmme uheldige lyst klingende diskanter. Specielt hvis du prøver et af de rene kulfiber kabler.
Mht lån, så skal du dog være obs på at han normalt kræver man betaler og så for pengene tilbage efter lån.. Det tilbød han ihvertefælde mig..
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolaj
Man kan dæmpe en diskant med et lille nummer. Prøv at sætte et stykke køkkenrulle fast med tape over diskanten og lad det falde ned foran. Det skulle gøre underværker!

|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Svend P, er du ved at udvikle dig til en af Kurt´s trofaste deciple med brun næse ?
|
|
|
Jep. Tomos RULEZ!
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gæt er, at du har sammensat din anlæg helt forkert.
For det første er dine højttalere det nærmeste du kommer "stuevenlige monitorer" - de er nådesløst afslørende (og kolde hvis du spørger mig).
Kimber KCAG gør lige præcist det du beskriver - TSCHHHH og SSZZSSSZS!! Det var det første jeg skildte mig af med.
Desuden er Densen/MIT nok ikke lige det største hit sammen - prøv evt. med noget Naim NACA5 - det lyder godt på Densen.
Sidste er Primare CDen heller ikke lige min kop the - jeg har hørt den og D30 i tapeconnection - de lød begge lidt à la det du beskriver...
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:
|
Som du dog sprudler i dag, kære Knallertdreng. Du har endda fundet det tyske ord for l**t. Det er da ellers lidt af en præstation....
Men nu til det mere seriøse, Nikolaj, så er det måske en ide at overveje en anden højttaler, eftersom Diva´n anvender en variant af SS 9700, som er en hidsig børste af en diskant, med mindre man kan kompensere for det i delefiltret. Jeg har hørt den utallige gange, og den er meget anstrengende at høre på med den kraftige betoning af de øvre frekvenser. Dit øvrige grej er efter min mening af meget høj klasse, og det ville jeg da beholde.
Lars
|
|
|
Jamen jeg er da i et perlehumør ligesom dig kære von Scheissehauer. Du skal da i øvrigt være glad for, at din slægt kun lige akkurat sneg sig uden om, at blive tvangsgift ind i Scheissesniffer slægten. Som i øvrigt også undgik en katastrofe, ved at sno sig uden om et ægteskab med en von Scheissefresser.
Ellers synes jeg jo dine vink og råd er i særklasse. Selvfølgelig er det SS9700 der er synderen, det er det jo altid. Den hvæser og sprutter så det er en lyst. Selv dine egne Mahler ligkister har sådan et bæst siddende, endda direkte forbundet til Thule elektronik. von den Dünscheissehauer en høreskade vi her kan forvente . Jeg har i øvrigt et tegnsprogskursus billigt til salg, var det noget for dig kære von Dünscheissehauer? |
|
|
Nu vil jeg til enhver tid foretrække min variant af 9300 i forhold til din variant af en 9700. Så det er vist ikke helt korrekt at postulere, kære knallertdreng, at der skulle sidde sådan en satan i mine ligkister. Så begynder jeg i hvertfald at tro på spøgelser...
Lars
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
lars37 skrev:
|
Lars
|
|
|
Jamen jeg er da i et perlehumør ligesom dig kære von Scheissehauer. Du skal da i øvrigt være glad for, at din slægt kun lige akkurat sneg sig uden om, at blive tvangsgift ind i Scheissesniffer slægten. Som i øvrigt også undgik en katastrofe, ved at sno sig uden om et ægteskab med en von Scheissefresser.
Ellers synes jeg jo dine vink og råd er i særklasse. Selvfølgelig er det SS9700 der er synderen, det er det jo altid. Den hvæser og sprutter så det er en lyst. Selv dine egne Mahler ligkister har sådan et bæst siddende, endda direkte forbundet til Thule elektronik. von den Dünscheissehauer en høreskade vi her kan forvente . Jeg har i øvrigt et tegnsprogskursus billigt til salg, var det noget for dig kære von Dünscheissehauer? |
|
|
Nu vil jeg til enhver tid foretrække min variant af 9300 i forhold til din variant af en 9700. Så det er vist ikke helt korrekt at postulere, kære knallertdreng, at der skulle sidde sådan en satan i mine ligkister. Så begynder jeg i hvertfald at tro på spøgelser...
Lars |
|
|
Du har ike hørt en 9700 være kradsbørstig. Det er simpelthen ikke sandt. Det er noget andet der gør det, som med lidt kløgt sagtens kan isoleres. Divaens 9700 har end ikke antydning af betoning i det øvre register.
|
| Til top |
|
| |
Skoust Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem sagde mudderkast?
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok, jeg har haft samme oplevelse med Kimber-kabler med sølv - det virker som om, at de forstærker s-lyde.
Men min erfaring er også, at disse kabler gør noget godt ved den dybeste bas.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja tak
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skoust,
Ja det må man sige ... kan være at de tror at lidt mudder kan dæmpe disse mislyde ...
Turde man forslå at KVK undlader at svare Lars37 ... så kunne vi andre måske få fred. Lars37 kan ikke så godt undlade at kommentere KVK, idet han så ikke længere ville skrive noget som helst i dette forum - og det ville jo være et ufatteligt stort tab for os alle!
Jeg ville umiddelbart søge at skifte signalkabler som foreslået ovenfor ... men jeg ville også teste om rummets akustik kunne forbedres. Hvor langt fra sidevæggen står dine speakers ... eller er der noget andet hårdt der reflekterer lyden. Du kunne eventuelt prøve med et tæppe foran dine speakers, og hænge noget dæmpning op på væggen - skråt ud for dine højttalere .. der hvor reflektionerne kunne tænkes at være.
Held og lykke med eksperimenterne
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft Divaer, og har aldrig haft problemer med hvislen eller hvæsen fra diskanten. Men det er også primært rørforstærkere, jeg har brugt (flere forskellige). Og så er min stue temmelig dæmpet akustisk, med tæppe på hele gulvet og forskellige ting på væggene , som spreder (cd-hylder, billeder, stort barometer etc.). Desuden er min ejendom gammel, så der er stuk hele vejen rundt imellem væg og loft. Det er altså en rigtig god idé i sig selv! Men ser måske nok dumt ud i et nyere hus.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg mener også det er diskanten i dine højttalere. Har aldrig rigtig været en stor fan af dem (det er vistnok Scanspeak-enheder). Prøv evt. at sætte nogle andre højttalere på.
Mvh / Flemming
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Skoust,
Ja det må man sige ... kan være at de tror at lidt mudder kan dæmpe disse mislyde ...
Turde man forslå at KVK undlader at svare Lars37 ... så kunne vi andre måske få fred. Lars37 kan ikke så godt undlade at kommentere KVK, idet han så ikke længere ville skrive noget som helst i dette forum - og det ville jo være et ufatteligt stort tab for os alle!
Jeg ville umiddelbart søge at skifte signalkabler som foreslået ovenfor ... men jeg ville også teste om rummets akustik kunne forbedres. Hvor langt fra sidevæggen står dine speakers ... eller er der noget andet hårdt der reflekterer lyden. Du kunne eventuelt prøve med et tæppe foran dine speakers, og hænge noget dæmpning op på væggen - skråt ud for dine højttalere .. der hvor reflektionerne kunne tænkes at være.
Held og lykke med eksperimenterne
SATMIT
|
|
|
Du læser åbenbart kun indlæg omkring Eben og relaterede emner, når du udtaler dig om mine indlæg mod KvK. Det er egentlig lidt trist, for det var egentlig min opfattelse, at du havde lidt mere at byde på.
Med hensyn til det du skriver ang. dæmpning af rummet, så opstår s-lyde som følge af musikmaterialet(mange indspilninger har s-lyde) eller igennem den hardware, som gengiver ens plademateriale. Det er her man skal finde problemet - rummet kan ikke skabe s-lydene.
Lars
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
S-Lyde er jo et ganske naturligt indhold i tale og sang. De skal som følge deraf selvfølgelig være til stede ved gengivet musik også. men de skal være skarpe - ikke uldne eller på anden måde forsøgt dæmpet eller opblødt. Fænomenet der også hedder sibillance og i øvrigt også omfatter t-lyde ch-lyde foruden de omtalte s-lyde. Særligt tydeligt bliver det ved næroptagelser, hvor der måske endda lægges rum på og anvendes kompressor. Så slærpes s-lydene og stiller krav til hardwaren. Cd spillere har notorisk vanskeligt ved at håndtere disse skarpe lyde. Oftest blødes der op og det bliver uldent. Her har en godt sammenskruet plov med styr på resonanserne en fordel. Jeg mener dog ikke det er helt umuligt at få de lyde igennem en CD spiller på ordentlig vis. Også forstærkere og kabler har stor indflydelse. Kontaktforvrængning kan virkelig være slemt i den forbindelse. Men derudover skal man lige være opmærksom på, at S-lydene slet ikke ligger ret højt oppe i frekvens. Mange højttalere, specielt 2 vejs systemer, deler så højt, at det faktisk ikke er diskantenenheden, der tager sig af ret meget af den slags. Diskantenhedn skal i højere grad kaste klarhed over det der foregår, end egentlig give ret meget lyd fra sig. Silkedomer har jeg endnu ikke hørt lave de unoder med S-lydene, sådan af sig selv. En anden historie er det med hårde domer. Men hvis vi bliver i silkedomerne, så vil det derfor være ret logisk, at den HT hvor problemet synes størst på, også er den der egentlig blot afslører problemet. Jeg synes du burde gå systematisk til værks. Prøv et andet HT kabel. Prøv at bytte rundt på netkabler og den slags. Prøv et andet signalkabel. Et led ad gangen, så burde du finde ud af hvad der bidrager til problemet. Faktisk er det vigtigste i den sammenhæng, at finde ud af hvilke(t) apparater du finder værd at satse på fremover, idet problemet ellers sagtens kan dukke op igen. Sikkert er det dog, at du ikke har nogen tilgivende HT i Divaén, den er ikke behagesyg som f.eks. vienna er det.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars37,
Du har for så vidt ret, når du siger at rummet ikke skaber disse S-lyde ... men det kan sagtens få disse til at virke ubehagelige ... hvis rummet er hårdt og udæmpet. Jeg tror også mest på signalkablet ... men man skal da aldrig forsømme, at forbedre akustikken.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |