Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hvor high-end kan man lave det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Lux550 Freak skrev:
..og endeligt poleres med maskine..

Hvad bruger du til polermiddel og hvilken polermaskine/polerskive anvender du til dette?

Hvis du har læst hist og pist i tråden har du set, at min gode ven Leo har ret mange fingre seriøst med i projektet. Han var forbi for et par dage siden og konstaterede, at lakken stadig er blød. Det kommer til at tage et par måneder, før den er hærdet op. Når det er sket, skal vi først slibe den med vandslibepapir (korn 1500), og de steder hvor der er "huller" i lakken skal der lige dryppes lidt lak ned og lukke dem.

Når det er sket, bliver det polering med Leo's polermaskine, men jeg ved faktisk ikke endnu hvad han har tiltænkt at vi skal polere med.

Iøvrigt tyder meget på, at der sker en gennemmåling af højttaleren med enheder, og konstruktion af et delefilter i version 1 i starten af næste uge.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
Det kommer til at tage et par måneder, før den er hærdet op. Når det er sket, skal vi først slibe den med vandslibepapir (korn 1500), og de steder hvor der er "huller" i lakken skal der lige dryppes lidt lak ned og lukke dem.

Jeg tror I bliver nødt til at give hele skidtet en gang lak igen. Hvis I kun dypper med lak tror jeg det bliver synligt..
Lux550 Freak skrev:
Når det er sket, bliver det polering med Leo's polermaskine, men jeg ved faktisk ikke endnu hvad han har tiltænkt at vi skal polere med.

Vend endelig tilbage når du har fået afklaret dette. Jeg overvejer nemlig også at polere mine højttalere men er lidt i tvivl om hvordan det skal foregå...

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:

Vend endelig tilbage når du har fået afklaret dette. Jeg overvejer nemlig også at polere mine højttalere men er lidt i tvivl om hvordan det skal foregå...

Prøv at stikke hovedet forbi en maler, eller der du har købt/køber din lak. De har sikkert noget de gerne vil sælge dig

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Et spørgsmål til de kloge og erfarne... Når man skal montere enheder og måle ofr at lave dele-filter -  skal der da være den dæmpning i højttaleren som man regner med at ende med?

Hvor meget vil dæmpnings-materiale ændre på målinger og delefiler? Eller er det ligegyldigt?

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Skal vi have nogle reelle målinger ud af det, skal de være så tæt på det endelige resultat som muligt. Det vil sige med dæmpemiddel.

I første omgang skal kablerne monteres på enhederne, og trækkes ud af kabinettet, så de kan tilsluttes et eksternt delefilter. Så kan man skrue på komponentværdierne, uden at skulle skille den ad hele tiden.

Hvis ikke dæmpemiddel er lagt i højttaleren, så bliver målinger ikke korrekte.

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

er lige kommet hjem efter en aften med Daniels - og som sidst var det rigtigt hyggeligt og lærerigt.. Tak for det, Daniel

Jeg havde forinden fået (delvist) foret højttaleren med bitumen, og midlertidigt sat enheder i.

Højttaler opstillet, og Daniel er ved at sætte mikrofon op..

Herefter fulgte en lang række målinger. Vi startede med at måle diskanten alene, uden nogen form for delefilter.

den ser jo pæn ud, og matcher meget godt ScanSpeak's egen måling. Herefter var det bas/mellemtone's tur - igen alene uden delefilterkomponenter.

igen ser den pæn ud, og matcher meget godt hvad ScanSpeak selv opgiver.

Begge enheder - nu med dæmpning i kabinettet, slavebas med 45g vægt (5x5-kroner+møtrik) men stadig uden delefilterkomponenter.

Som jeg har forstået det, kan man godt se at bas/mellemtone rækker "langt" op, samtidig med at diskanten "rækker" dybt.. Så uden nogen form for afrulning af frekvenser kommer der for meget signal fra 1k og opefter..

første forsøg med spole på 0,53 mH (var det delefrekvens ved ca. 2300 Hz?), kondensator på 6.8yF (vistnok delefrekvens ved ca. 2900 Hz?) og endeligt en modstand på diskanten på 3,3 Ohm.

nu kom der et dyk omkring 500 Hz.. Vi prøvede flere forskellige modstande mellem 3,3 og 18 ohm - og her er måingen for de 18 ohm.

dykket er der stadig, men diskanten er blevet sænket lidt, sådan at dykket ikke virker så dramatisk på målingen..

Imidlertid kunne en lyttetest afsløre, at diskaten var blevet for dæmpet - det lød somom der lå en dyne over højttaleren. Så faktisk lød delefiltret med 3,3 ohm bedst.

Der er ikke nogen tvivl om, at man med mere tid og komponenter kunne konstruere et mere kompliceret delefilter der kunne udjævne dykket, men i samråd med Daniel har jeg besluttet, at det meget simple delefilter bliver første udkast. Så kan der komme musik ud, og det lød faktisk rigitgt hæderligt (lyttet på gennem målings-opstillingen med computer og kun venstre kanal).

Nu skal der købes lidt delefilter-komponenter, skruer til enheder og det sidste bitumen skal limes i.

daniels skrev:
Det skal nok passe med de er færdige til jul. Så kan du holde en julefrokost og præsentere dem for interesserede

...og så må jeg hellere følge op på et udemærket forslag der dukkede op tidligere i tråden..  Julefrokost er nok forpasset, men lad mig se om ikke der kan blive lavet eet eller andet form for indslag for de interesserede..

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kan i fortælle noget om målingerne ? Målingen på diskanten er efter min overbevisning ikke på 1meters afstand. Eller tager jeg fejl ? Er der mulighed for målinger af hver enhed, med filter på 1meter ? samt en sumering ? Så tror jeg i vil finde hvor hunden er begravet til det dip. Men det ser utrolig hyggelig ud. Er målingerne gated?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

He he, jeg troede de højtalere var meget større. Det er vel første gang de bliver vist ved siden af et menneske, eller er personen på billedet bare meget stor?

Målinger har jeg ikke meget forstand på, men hvis det lyder godt er der vel ikke så meget at klage over.

/hansson

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Målinger er en ting, lytteindtryk noget ganske andet!

HVORDAN LYDER DE? Forhåbentligt ligesågodt som de ser ud! Dvs High-End lyd!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hey,

Slap nu af drenge. Alt den snak med at målinger ikke betyder noget, er lidt noget fis. De skal måle godt, og de skal lyde godt. De to ting hænger somregel sammen, hvis ellers det er lavet ordenlig. Dem der siger det modsatte, er somregel folk der ikke har adgang til måleudstyr, og har måtte undvære.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Slap nu af drenge. Alt den snak med at målinger ikke betyder noget, er lidt noget fis. De skal måle godt, og de skal lyde godt. De to ting hænger somregel sammen, hvis ellers det er lavet ordenlig. Dem der siger det modsatte, er somregel folk der ikke har adgang til måleudstyr, og har måtte undvære.

Jeg sagde ikke at målinger var skidt, bare at jeg ikke har en skid forstand på det.

Det er da klart at en højtaler der lyder godt, formodentlig også måler godt. Men hvordan noget lyder er jo som bekendt meget subjektivt/individuelt. Så jeg ville da ikke hænge mig i målingen hvis jeg virkelig var tilfreds med lyden. Men man skal jo passe på med at hænge sig i en delefilterkonstruktion, da man formodentlig kan lave noget der er bedre. Men det kan jo så igen være svært, hvis man ikke har tidligere erfaring med high-end lyd.

/hansson

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kan i fortælle noget om målingerne ? Målingen på diskanten er efter min overbevisning ikke på 1meters afstand. Eller tager jeg fejl ? Er der mulighed for målinger af hver enhed, med filter på 1meter ? samt en sumering ? Så tror jeg i vil finde hvor hunden er begravet til det dip. Men det ser utrolig hyggelig ud. Er målingerne gated?

her må jeg nok melde pas - jeg ved simpelthen ikke nok om målemetoden...

Men jeg var forbi DAT i eftermiddag, og købe komponenter.. I aften har jeg lige limet en side bitumen mere på inde i højttalerne, og mangler at lime bitumen på bagvæggen. Jeg bruger Araldit, der skal hærde i 24 timer, så et bud er at jeg fredag kan lodde delefilter på, og få lyd i week-enden..

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det navn der yder da næsten ikke den højttaler retfærdighed...

Hva´med "Avance concrete Lux" - eller noget i den stil

mvh S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Det navn der yder da næsten ikke den højttaler retfærdighed...

Hva´med "Avance concrete Lux" - eller noget i den stil

mvh S.R

Hmm.. måske skulle man oprette en tråd med opfrodring til gode betegnelser for de gamle Avancer...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

@syncroniq
Målingerne er lavet fra kun 10cm afstand, og det skyldtes til dels fordi vi ville undgå refleksioner fra rummet. Men også fordi diskanten havde svært ved at gengive et niveau der var højt nok til at jeg ville belaste den uden filter fra 1 meters afstand.

Der vil sikkert komme 1 meters målinger, når der kommet delefilter på. De første målinger er kun vejledende, og beregnet på at give en ide om et delefilter.

Målingerne er ganske pæne og indenfor +/- 5dB fra 60Hz til 20KHz - Dette på helt nye uinspillede enheder, og med et minimum af komponenter (3 stumper).

Der skal mange flere målinger og analyser til, før jeg vil drage nogen endelig konklusion, men når filteret er på plads, vil en 1 meters måling være interessant.

Har selv den holdning til målinger, at de kun er vejledende, og kun til at afsløre større fejl og mangler.

Dette blev netop bevist da vi lavede de første tests med delefilter komponenter. Vi fik en meget flot kurve frem, hvor højttaleren var næsten eksemplarisk med +/-1,5dB fra ca. 500Hz og op til 20KHz. Men det lød som om nogen havde lagt et tæppe over højttaleren. Ved at hæve de øvre frekvenser lidt, kom der endelig luft i det øvre frekvensområde - men målingen var ikke lige så pæn.

Selvom det ikke ser ud til den spiller dybt, så manglede vi ikke bas, da vi lavede et par musiktests.

Det skal også bemærkes at der ikke er taget hensyn til nogen form for korrektion af fejl i disse målinger. Ingen baffelkorrektion, ingen impedanskorrektion etc.. Der kan være en del at hente ved at korrigere en smule. Det er jo et slavebas-system, og sådanne systemer slipper man sjældent godt fra uden korrektion.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

@hansson
Kan godt være jeg har et stort rumfang, men de er ikke helt så små, som de faktisk fremstår på billedet.

De er vist ca. 80 cm høje.

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

daniels - Nu har du jo set og rørt ved højtalerne, hvad siger du til finishen? den er jo ren killer på billeder, er det endnu vildere in real life?

/hansson

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

Diskanten kan sagtens holde til 1m uden filter. Det gør jeg hele tiden. Problemmet er at en nærfeltsmåling ikke siger noget man kan bruge til noget, andet end at enheden ikke er istykker. Når i laver en 1m (eller ~70cm-1m) måling ved i hvad i har at gøre med, ikke før.

Hvordan ser filteret ud ?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

@syncroniq
Jeg kender den 9900 rigtigt godt, og det var derfor ikke så vigtigt at måle på diskanten. Det var bas/mellemtonen der tog energien. Desuden var der også begrænset tid sat af til det, så der skal stadig en del målinger til før resultatet er tilfredstillende.

Det er kun et hurtigt startfilter (som også er beskrevet af Lux550 i indlægget med kurver).

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Så kom der sørme osse delefilter på..

ja.. det er de "gamle" Sonus Faber's fod, man kan skimte i "skammekrogen" ved siden af de nye "Avanace Concrete 180 modificeret"

Her er lige et nærbillede...

Komponentrene er loddet sammen, og jeg har valgt at bruge skrue-terminaler for at holde lidt styr på ledningerne, og for at det skal være nemt at skifte delefilter for at prøve andre delefrekvenser/filter-principper. Jeg har tænkt mig at prøve at sætte det oprindelige delefilter på..

der er diskant-regulering med 3 forskellige modstande...

Iøvrigt påtænker jeg at holde en lille seance, hvis der skulle være en håndfuld interesserede. Jeg havde tænkt på at det skulle være lørdag d. 4. februar ved 13-tiden.. Men jeg har ikke meget plads, så hvis det viser sig at der skulle være interesserede, modtager jeg meget gerne en PB med et telefonnummer, så jeg kan ringe og aftale nærmere. Jeg bor i Hellerup.

Daniel gav udtryk for at ville kigge forbi og medbringe sine egne delefiltre fra hans eget projekt, hvor enhederne ligner mine ganske meget.

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes