Forfatter |
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok seriøst det projekt. En ren gyser , glæder mig til for(t)sættelsen.
Sikke en energi  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så var de 8 sider læst med spænding hele vejen igennem. Som
ingeniørstuderende, er jeg jo helt bidt af den slags. Jeg har selv
overvejet at købe noget lækkert finer til mine DIY-højtalere, men har
hverken vist hvordan man gør, eller hvor man køber noget af det lækre
finer. Men det gør jeg nu!
Glæder mig til at læse fortsættelsen, som vel følger snart.
mvh
Ch
|
Til top |
|
|
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt ærligt Lux!
Det ser sørme godt ud, ka' du og din snedkermand ikke også lige klare mine højtalere nu I er i gang
Vh/Bob 
|
Til top |
|
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen må jeg sige, at det er en dejlig følelse at andre rent faktisk osse kan få noget ud af anstrengelserne.
Jeg vil prøve fortsat at have en detaljeret dokumentations-grad, så andre måske kan få inspiration til hvordan man kan lave disse ting...
Jeg var forøvrigt lige forbi her til morgen og hente en stribe finer mere, for vi fandt ud af at der faktisk er nogle flotte tegninger i træet, men det kræver at vi frådser lidt med det - på den anden side er det altså dumt at spare lige her, når man alligevel lægger så stort et arbejde i højttalerne..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik vi brugt det meste af en dag på projektet igen.. Denne gang gjaldt det frontpladerne..
Først de indledende øvelser - frontpladerne får lige en hurtig gang slibning med en båndpudser - ikke helt den rigtige måde at slibe finer på, men Leo har håndelaget til ikke at tage for meget..

Vi har sørget for at markere centrum af enhederne med et 2mm hul.. Men med fineén har vi fået dækket hullerne til på den side hvor der skal fræses.. ikke smart, så hullerne skal lige bores op igen...

Herefter er vi klar til at lægge en sål på overfræseren, så vi kan lade overfræseren dreje omkring en aksel. Vi sætter en 2mm stang i frontpladen og laver et 2mm hul i sålen på overfræseren - på den måde kan vi lave en perfekt cirkel med overfræseren og lade diameteren afhænge af hvor i sålen vi laver hullet...
Her ses sålen på overfræseren :

For nu at være sikker på at vi ikke nosser i det, laver vi først en test i et stykke affaldstræ. Første kørsel giver :

og efter lige at have savet "indmaden" ud, prøver vi lige med een af slaverne :

...perfekt pasform!! Så går vi i gang.. Først lidt glycerin, så overfræseren glider nemmere på frontpladen.. :

...og afsted med at fræse...

Første fræsning til slave-enheden klar..:

..første fræsning af bassen...:

...diskanten - og indimellem skal der lige støvsuges lidt for det sviner..!

...og her er den første fræsning færdig - bemærk (hvis det er muligt) at fræsninger har forskellig dybde.. det er meningen, at enhederne skal ligge plant med frontpladen, men de har ikke samme tykkelse...

..nu bruger vi så samme system, men uden den helt samme nøjagtighed til at fræse helt igennem, så der kommer flotte cirkulære huller... :

...og det færdige resultat, her med enhederne lagt i... :

..prøv lige engang at se denne tolerance... :

der er lige netop plads til at lakken osse kan være der... Han er fandme dygtig, ham Leo..! 
..og så se lige dette :

de ligger bare helt plant med fronten...
Jeg synes jo at træet så lidt træt og tørt ud.. Leo var i gang med at lakere noget andet arbejde mens vi gik og lavede dette, så han tog lige og gav en gang lak på een af de stykker træ vi havde fræset ud.. :

jeg véd ikke om man kan få et indtryk af det bagerste stykke.. I solen lå det og nærmest glødede gyldent.. fantastisk flot.. Og dette med en halv-mat lak der bare var kastet på med en pensel...

det kommer til at blive helt fantastik flot...
næste gang bliver fronterne limet på kabinetterne, og i samme omgang prøver vi nok osse at lægge finer på top og bagside.. Se hvordan beton'en, limen og fineen spiller sammen...
en go dag... og er på en måde næsten mest glad for den lille stump træ som blev lakeret... Så kan jeg se med øjnene, hvad jeg hele tiden har dannet billeder af i hovedet.. 
eejj.. det passer ikke.. er sgu mest glad for de fronter, og for det professionelle arbejde Leo præsterede i dag..
|
Til top |
|
|
Gmork Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 03 April 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan man sige udover: Smukt! 
Jeg har fulgt med i denne tråd fra starten, og det tegner jo til at blive nogle lækre højttalere!
- Christian __________________ Min DVD-samling: Gmork's DVD Profile
|
Til top |
|
|
Dyne Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 47
|
Sendt: 03 April 2005 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert - det må siges at i har styr på hvad i laver... __________________ Mvh Lars Larsen
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 03 April 2005 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glæder mig nu mest til at høre dem. Jeg kigger nok forbi når du er færdig  Men det ser ud til at blive nogle rigtigt lækre højttalere... Kan godt blive lidt (bare lidt) jaloux.
Med al det arbejde du lægger i dem, burde de næsten erstatte dine Sonus Faber - hvis altså lyden også følger med.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 April 2005 kl. 02:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg glæder mig nu mest til at høre dem. Jeg kigger nok forbi når du er færdig Men det ser ud til at blive nogle rigtigt lækre højttalere... Kan godt blive lidt (bare lidt) jaloux.
Med al det arbejde du lægger i dem, burde de næsten erstatte dine Sonus Faber - hvis altså lyden også følger med. |
|
|
Du skal være velkommen - og jeg sørger for at der er lidt øl til musikken.. 
Og Leo har faktisk osse snakket for at de skal erstatte SF'erne.. Han var vild med Avancerne dengang jeg spillede på dem... Nu får vi se... 
|
Til top |
|
|
DKMIK Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 03 April 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis samme grundighed bliver lagt for dagen, med hensyn til delfilter og enheder, så kan det kun blive godt. 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 April 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
DKMIK skrev:
Hvis samme grundighed bliver lagt for dagen, med hensyn til delfilter og enheder, så kan det kun blive godt.
|
|
|
enhederne er faktisk lagt fast - se tidligere i tråden - men planen er sådan set osse at dykke ned i delefilteret lyksagligheder, ligesom jeg nu er dykket ned i kabinettets lyksagligheder..
Nogen gange kører man fast og mister interessen, men jeg synes at dette projekt har haft den rette portion af fremgang og afveksling, sådan at jeg hele tiden har være motiveret for at lave næste trin lig e så godt som de foregående..
Og det hjælper helt klart osse at have en tråd (læs: forpligtelse) som man løbende opdaterer... Og takker lige i den forbindelse for alle roserne... 
|
Til top |
|
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2294
|
Sendt: 03 April 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Lux,
Har vist skrevet det før, men f**k det ser bare for godt ud.... 
Gad virkeligt godt høre/se dem i virkeligheden, når de er færdige (der er bare lidt langt til KBH!). De blir godt nok gennemførte.....super projekt 
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 03 April 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
God stil 
- BR
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 April 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ret skal være ret - og I skal osse se når undertegnede nosser i det..
Jeg havde jo målt frontpladerne op, altså hvor center for de forskellige enheder er. Og dette er så grunden til at jeg tjener til livets ophold foran en computer, og ikke i et værksted...:

Hvis I lægger mærket til det, er hullet til bassen en lille smule for langt nede i frontpladen - jeg har altså sat center lidt for langt nede - og det er ikke på grund af skyggen i solen .. Men hvis man så kigger på den passive enhed :

... hik... where's my bottle.... Den er bare alt for langt nede.. Hvor svært kan det være at måle...?? 
Nå - men heldigvis har jeg målt op på den anden frontplade fra den første - så frontpladerne er heldigvis lige skæve - så det betyder blot at jeg skal bruge mit (tør man sige - til formålet indkøbte ) diamantbor og fræse lidt mere i beton'en... No big deal - bare sjovt at se at det ikke er alt der er på 1/10 mm tolerance..
Til gengæld prøvede jeg lige at tage et par billeder mere af det lakerede stykke finer... :

gad vide om man overhovedet kan få et indtryk af hvordan solen spiller i træets tegninger...

..jeg har gjort de sidste 2 billeder lige lidt større... Er det ikke en flot finer?? Og mere end 55 år gammel...
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 04 April 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke overtale ham Leo til at tilbyde sine færdigheder til os andre selvbyggere. Han kunne godt få lov at være med til at bygge mit næste projekt,-hvad det så end måtte blive.
Skide flot __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 April 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
Kan du ikke overtale ham Leo til at tilbyde sine færdigheder til os andre selvbyggere. Han kunne godt få lov at være med til at bygge mit næste projekt,-hvad det så end måtte blive.
Skide flot
|
|
|
Takker mange gange.. og osse på Leo's vegne. Jeg føler mig heldig at have hans ressourcer til rådighed - han kan virkeligt levere et top-professionelt arbejde.
Men som han ofte har sagt i denne process, er disse DIY-projekter uhyre tidskrævende, og som sådan kan man omkostningsmæssigt slet ikke forsvare at benytte snedkere til at lave det hele.
Den måde jeg har valgt at gøre det på, er at lave så meget som muligt selv, og de steder hvor der virkeligt er brug for ekpertise, køber jeg hans tid. Jeg arbejder selv som konsulent, og ved at den tid man bruger på den ene kunde, går fra den anden betalende kunde - osse selvom man er venner.
Men hvis andre ville benytte samme ekpertise er det jo bare at tage dialogen med ham - hans værksted er jo åbent for alle kunder.. Jeg kan kun anbefale det, hvis man har nogle dele af sit DIY som man kan forsvare at bruge professionel hjælp til.
|
Til top |
|
|
PeptoBizmo Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 04 April 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
gad vide om man overhovedet kan få et indtryk af hvordan solen spiller i træets tegninger... |
|
|
Det kan man godt!! Det er en utrolig dybde der er i det. Det ligner næsten velour lagt sådan løst  __________________ Jamo er nu slet ikke så ringe
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 April 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev fronterne limet på... De ligger nu og hærder nede på værkstedet...
Igen - de indledende øvelser med at få fronterne til at ligge helt lige på højttalerne.. Opmåling.. På frontpladerne :

og på højttaleren...

..og så skal Araldit'en blandes.. en advarsel - det er et værre svineri.. og det klistrer, sådan noget lim... øhh...

..påsmøres med lind hånd...

...og lidt tættere på så man får et indtryk af lim-laget.. 

..og så begynder vi at spænde dem.. det er altså sværere end det ser ud til, for de glider i limen...

...og det endelige resultat ser så sådan ud...:

.... og endnu et par timers arbejde er gået i højttalerne...
Nu skal vi bare have noget thai-mad at sunde os på.... 
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 06 April 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det godt nok lidt forsent!! 
MEN! det optimale havde jo faktisk været at lime fronterne fast med noget viskoseelastisk lim, eller silikone masse, istedet for araldit som er eller bliver helt stift og hårdt, og derfor ikke særlig viberations & resonans absorberende..
Således at viberationer og resonanser genereret af enhederne ikke uønsket forplanter sig til kabinetterne.
Helt kanon vil være at også pålime 4 mm. bitumen mellem baffl og kabinet, og så lime det hel fast på højtaleren med nogel elastisk lim eller silikone, tungt, dødt, og elastisk nok til at være dæmpene og absorberende..
NÅ! men ok! det ser dog rigtig fornemt ud alligevel!! måske skulle du så istedet påklistre 4 mm. bitumen på alle højtalerens interne flader.
Nok er beton, tungt og stift, men vil dog alligevel bære resonanser i sig, ( især i det relativ høje frekvens område, hvor træ nok ligger lidt dybere, ) disse vil bitumen effektiv kvæle disse resonanser og svingninger, dette er bitumen ganske suverent til især i det høje frekvens område.
Som en side ting kan siges at bitumen dæmpning i bassen ikke fungere særligt godt! det er primært i den høje ende og lidt ned i øvre mid, det hjælper! ned efter fra øvre mid. er matrix afstivning, sand og generel tung og kraftig materiale tykkelse det der skal gøre tricket! her er dine beton kabinetter ganske suverene!.. stive og døde og kraftige, det dæmper uønskede bas resonanser så godt som nu muligt!..
Ulæmpen er som sagt højre oppe!.. ( og her kan du bitumen dæmpe!)
Jeg ved iøvrigt ikke hvor meget afstivning der er lavet inde i selve kabinetterne??? er de en stor hul "kasse" eller er der "rum" opdeling, hylder eller skuille plader??
Hvis der ikke er nogen særlig afstivning ( og selv om der er!?) så er det en god ide at foruden bitumen på inder fladerne, at sætte nogle træ rund stokke i spænd fra kabinet side til kabinet side og fra front til bag, ( kryds afstivning) det tager resonanser og svingninger som selv den tunge og døde beton ikke kan, og flytter dem op efter i frekvens, hvor bitumen effektivt kan dræbe det resterende.
Kabinetterne ser *§@&%€#$! tunge ud og ganske døde og stabile! MEN!! afstivning kan man aldrig få nok af! ( se bare B&W`s matrix!! mere effektivt kan det dårligt gøres!)
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 April 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Nu er det godt nok lidt forsent!! 
MEN! det optimale havde jo faktisk været at lime fronterne fast med noget viskoseelastisk lim, eller silikone masse, istedet for araldit som er eller bliver helt stift og hårdt, og derfor ikke særlig viberations & resonans absorberende..
Således at viberationer og resonanser genereret af enhederne ikke uønsket forplanter sig til kabinetterne.
Helt kanon vil være at også pålime 4 mm. bitumen mellem baffl og kabinet, og så lime det hel fast på højtaleren med nogel elastisk lim eller silikone, tungt, dødt, og elastisk nok til at være dæmpene og absorberende..
|
|
|
Hej, og tak for input'tet... Jeg havde overvejelser i dén retning - og faktisk på grund af dit input - men skrinlagde ideen igen, simpelthen for at forenkle arbejdet med at lægger finer på. Hvis man skulle have afkoblet frontpladen fra kabinttet, som helt sikkert ville have været en god ide, skulle vi have fineét fronten for sig med kanten, samtidig med at vi skulle have sikret os at afkoblingen - altså afstanden mellem kabinet og frontplade - osse blev "pæn".
Det var simpelthen for at skære nogle timers arbejdstid af projektet, at de blev limet direkte på kabintettet - så kan vi lægge finer på hele siden, osse udover kanten af frontpladen. Et eksempel på kompromis'ets kunst i dette projekt...
|
Til top |
|
|