Forfatter |
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 06 April 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok! det kan godt se!....
Jeg tror faktisk ikke det trods alt har den helt store hørbare forskel!..
Bare kabinettet dæmpes godt på alle andre tænklige måder!.. så skal det nok lyde fint! for uden at ser rigtig godt ud..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
Sendt: 06 April 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville lige vise resultatet af gårsdagens arbejde...
Her har jeg sat enhederne løst i den ene højttaler, bare for at jeg kunne få et indtryk af hvordan den færdige højttaler kommer til at se ud...

..ja - sådan ser kabinetterne altså foreløbigt ud... Børnene kommer hjem i morgen, så der sker ikke mere på dem før i næste uge...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 06 April 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo nydeligt ud!
Danmarks mest ombyggede "original" højttaler?
Det er jo egentlig ret cool, at der er et Avance logo på diskanterne, når nu højttaleren originalt er en Avance.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert!
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
dav
med al det epoxy, ville jeg bruge hansker
jeg ved det OT, men det er altså ikke kildevand sådan noget epoxy.
men møg flotte er de da blevet.
tillykke  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 07 April 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
 nice!!!!!!!!!!!! __________________ M.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
dav
med al det epoxy, ville jeg bruge hansker
jeg ved det OT, men det er altså ikke kildevand sådan noget epoxy.
men møg flotte er de da blevet.
tillykke 
|
|
|
....selvfølgelig har du ret - man bør omgås materialerne på den rette måde når man udstiller det på billeder...
men takker iøvrigt - der er jo stadig meget arbejde der skal laves..
Og det værste er stadig tilbage - siderne.. og lakken - men lakken er mest tidskrævende, ikke svært. Det er noget med at højttalerne skal frem og tilbage til autolakereren og så skal der slibes imellem... Min egen forventning er at de kan nå at få en gang lak om ugen.. Og skal nok have en 4-5 gange...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal nok passe med de er færdige til jul. Så kan du holde en julefrokost og præsentere dem for interesserede
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 April 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Det skal nok passe med de er færdige til jul. Så kan du holde en julefrokost og præsentere dem for interesserede  |
|
|
tak for tilliden ...og gå så ud og vask din mund med sæbe... 
et realistisk bud - 1½-2 mdr endnu.. og så ved jeg ikke hvor længe det vil tage at få delefilter iorden.. kunne godt forestille mig at det måske blir' en slags løbende proces....
Men 1½ - 2mdr før målet - "lyd ud af alle enheder" er nået... Så i stedet for julefrokost, blir det nok en sommer-øl på altanen - for de interesserede... 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
puha... nu gik der lige noget tid hvor projektet stod stille.. Man kan godt mærke, at man er ved at komme til den besværlige del snart...
Men i week-enden gik det lidt i gang igen... Planen var, at frontpladerne skulle slibes til...
først fik toppen en tur med båndsliber...

Vi er utålmodige, så båndsliberen tager det grove... dernæst med høvlen..

Dernæst skal siden have samme tur...

...og høvlen...

Og resultatet ses her... Ved ikke om man kan fornemme at fronterne ligger helt plant med kabinettet nu... ?

Planen var så osse, at bagsiderne skulle have finer i samme arbejdsgang.. Først skal fineen skæres til..

Limen er blandet i den lille skål til is.. Så det er bare på med limen med en spatel...

...og på med fineen..

...da fineen er forholdsvist porøs, lægger vi et stykke papir ovenpå.. Det betyder, at når limen trækker igennem, blir det papiret der blir limet til fineen, og den er nem at slibe af igen..

Da bagsiden ikke er helt plan, købte jeg lige en plade "blød masonit", som har den egenskab, at den kan give sig når man spænder på den. På den måde kan vi stadig få et ensartet tryk på fineen, selvom fladen nedenunder er en lille smule ujævn..

...og til sidst en træplade til at spænde på...

og til sidst.... masser af skruetvinger... eller... det er faktisk ikke helt rigtigt. Planen her var faktisk at presse med et moderat tryk, lidt for at simulere det tryk vi kan lægge på siderne. Så der blev ikke trykket helt til.

Og resultatet... Det ser skævt ud, men det er fordi Leo kun har høvlet den ene side til - bare lige for at se hvordan det så ud. Man kan fornemme fineen med tape på - den bliver skåret/høvlet af..

og lidt tættere på.... Bemærk den lille "grå" plamage øverst.. det er faktisk limen der er gået gennem fineen...

konklusionen er, at det faktisk ser meget lovende ud.. Det virker somom det sidder rigeligt godt fast, hvilket er en lettelse - når man har siderne i baghovedet..
Nu kommer der til at gå nogle dage igen, mens projektet ligger stille... Børnene kommer igen på torsdag, og så blir det først i næste uge vi kan komme videre... Sådan er livet - den ene gode ting afløser den anden... 
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 19 April 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot arbejde, det går bestemt den rigtige vej 
- BR
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nydeligt! Venter spændt på, når den første lyttetest starter.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 19 April 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op - det ser sgu godt ud. Det projekt kan kun gå hen og blive en succes!
Masser af gå-på-mod og entusiasme - herligt! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.. så kom vi lidt videre... Selvom det begynder at gå lidt langsommere nu, end i starten - mest fordi tiden ikke tillader så meget.. 
Denne gang fik vi lagt finer på top-pladen..

Der er ikke så meget hokus-pokus med det... Disse plane flader er bare noget med at lægge limen på med en tandspartel, et et stykke finer, et stykke papir (fordi noget af limen trækker gennem finéen, og ellers ville lime fast til den plade vi lægger over), derefter et stykke blød masonit (sikrer at der kommer pres overalt på finéen, osse selvom der skulle være små ujævnheder), og endelig en plade vi kan spænde skrue-tvinger på..

Efter et døgns tid pakkes ud. På billedet kan man se noget af papiret der er limet fast på finéen - men hellere det end masonit-pladen 
Så klipper vi lige groft til, fat i båndpudseren og til sidst en meget skarp høvl for at få kanterne slebet helt til... Slutresultatet :

he he... finér på toppen... ..Og et vu ned langs bagsiden... :

...og et indtryk af front/top.. :

tilbage står nu det suverænt mest tidskrævende... At lave et "skelet" af plader på begge sider af højttaleren, så vi kan presse på de buede sider. Men optegning og opmåling vil være noget jeg kan nusse med herhjemme på spise-bordet, så det kommer forhåbentligt ikke til at tage så lang tid før der sker noget..
|
Til top |
|
|
DKMIK Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser imponerende ud, du må have en kæmpe toldmodighed/gåpå mod, jeg ville have mistet interessen for længe siden.
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er sgu flot håndværk. Håber lyden kommer til at indfri dine
ønsker. Kabinettet ser jo realativt småt ud, til den størrelse enheder.
Hvilke enheder skal der i og hvordan vil du dæmpe dem inden i?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
ja det er sgu flot håndværk. Håber lyden kommer til at indfri dine ønsker. Kabinettet ser jo realativt småt ud, til den størrelse enheder.
Hvilke enheder skal der i og hvordan vil du dæmpe dem inden i?
|
|
|
Takker for roserne... Jeg har lige sakset fra et tidligere indlæg i tråden.. :
Lux550 Freak skrev:
Så kom der lidt skred i projektet igen... Efter en hyggelig aften med Daniels med masser af input og beregninger - og mange tak for det - besluttede jeg mig for at holde ambitions-nivauet nede. Det betyder, at jeg vil forfølge en strategi om at lave en 2-vejs slavebas-konstruktion som den oprindelige, og så prøve at benytte andre enheder der lægger sig nogenlunde op ad de oprindelige.
Nu er jeg lige kommet hjem fra DAT med en kasse under armen.. Det blev til.. :
Scan Speak 9900 Revelator (valgt ovre 9700 pga. tilbudspris)

Bas/mellemtone Scan Speak 21W-8554-07. Var egentligt ude efter en 8554-00, men denne var hjemme, og på tilbud, og skulle have præcis de samme specs som 00'eren, samtidig med at den skulle være lidt bedre i mellemtonen.. :

Samtidig vil jeg lægge en ekstra magnet på 8554'eren.
Endeligt en passiv enhed. Jeg valgte at købe en decideret passiv enhed, da det for det første er billligere og nemmere, og så er der en lille smart skrue bagpå til at skrue ekstra vægt-skiver på.. Alt i alt lidt nemmere..

Til sidst en vue ud over alle enheder - og magneterne... :

|
|
|
Med hensyn til dæmpning har jeg købt noget bitumen, som det er planen at lægge på indersiden af kabinettet, og derudover blir det noget fåreuld, tror jeg..
Men jeg må indrømme at mit mindset er meget på at få det praktiske arbejde med finish lavet færdigt.. Men jeg glæder mig ret meget til at få enheder i og gå i gang med at stykke elektronikken sammen..
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare pas på med ikke at dæmpe den ihjel. Jeg tror man skal lægge meget arbejde i netop dæmpningen af en højttaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
Bare pas på med ikke at dæmpe den ihjel. Jeg tror man skal lægge meget arbejde i netop dæmpningen af en højttaler. |
|
|
Du mener at man skal lægge meget arbejde i ikke at dæmpe den for meget?
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|