Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: SA 1280 & 18" sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Der er ikke voldsomt tryk på et par SA1280 mkII når jeg ser film eller holder fest - så der skal gøres noget ved sagen..

Til formålet har jeg indkøbt en Rockford Fosgate 18" sub model RFP-1418 indbygget i et kabinet bygget efter forskrifterne. Jeg gad dog under ingen omstændigheder have sådan et skrummel stående fremme, så kabinettet bliver degraderet til sofabord - med de hifi-mæssige problemer det så må indebære..

Sættet bliver drevet af 2 stk. NAD 216 THX forstærkere - hvor den ene så bliver brokoblet til bassen.

Mit spørgsmål er hvordan jeg nemmest får styr på niveau, fase og delefrekvens?

Mit bedste bud vil være et aktivt delefilter indsat før den brokoblede effekt-forstærker - men hvor finder jeg en velegnet (billig) slags?

EDIT: Projekt er færdigt - kan løbende ses på side 1 & 2 (Er nu sat til salg under køb, salg, bytte"

Til top Vis teddyjoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af teddyjoe

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Du skal kontakte www.lcaudio.dk De har et subwoofer filter som indeholder alle de ting du efterlyser

0-180 grader variable fase
50-120Hz filter (24db/okt)
Volume kontrol

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Vi vil se billeder!!!

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Wvack skrev:
Vi vil se billeder!!!

hehe, jamen kigger lige nu også efter et brugt digital-kamera omkring 1500 kr. Når jeg finder det så lover jeg læssevis af billeder...

Iøvrigt har jeg kigget lidt på filtrene fra LC-audio. De ser fede, men også dyre, ud. Havde forestillet mig at ofre ca. 500-700 kr. på filter - men det ser vist ikke ud til at slå til.. Vil dog kontakte LC med en mail.

Projektet er jo ikke ligefrem hi-fi, så der skal være en sammenhæng mellem pris/ydelse. Måske er der andre der har en mere økonomisk løsning på problemet? Evt en passiv løsning indsat lige før effektblokken?

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hermed lidt billeder som lovet:

Herover basenheden på 18", samt de to 4" DLS refleksrør med en længde på 36 cm.

Ved siden af SA1280's originale 5" bas/mellemtone enheder, er der trods alt lidt forskel.. Som jeg har skrevet før skal den nye sub altså ikke bruges til musik..

Den medfølgende kasse er grim som bare f....., og har ligget i bagagerummet på en Citroen Saxo inden den blev gjort færdig . Dog er samlingerne meget pæne lavet, og kabinettet er da bygget i 22 mm. MDF med opskummende lim. Da kassen tilmed passer pænt ind under mit sofa-bord, har jeg valgt at beholde den. Lidt slibning, spartelmasse og hvid maling bør kunne hjælpe på monstret..

Sofabordet kan begynde at se skæbnen i øjnene; de hvide kasser bliver udskiftet med bas-kabinettet. Størrelsen passer meget pænt.

Jeg har endnu ikke grejet hvordan jeg får styr på fase, niveau og delefrekvens på en økonomisk måde - så forslag er velkomne...

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Blot grundmaling og lidt spartling:

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på dit sofabord ikke kommer til at stå og hoppe?

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

DnxDk skrev:

Jamen det håber jeg da det gør! En NAD 216 THX leverer 400 Watt vedvarende i 8 ohm når den er brokoblet - hvilket nok også bliver nødvendigt da den store membran er røv-tung.

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Der er jo næsten lidt DB-Drag over det. hehe, fedt sofa bord.

har selv rodet lidt med det samme bare mere i biler. men indtil videre ser det godt ud, kom endelig med flere billeder som projektet skrider frem..

Nicolai

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

teddyjoe skrev:

DnxDk skrev:

Jamen det håber jeg da det gør! En NAD 216 THX leverer 400 Watt vedvarende i 8 ohm når den er brokoblet - hvilket nok også bliver nødvendigt da den store membran er røv-tung.

Jamen så husk lige at flytte skålen

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Det er bestemt et potent sofabord - er spændt på den endelig udgave, både udformning og evnen til at spille.

Her er et billede fra en gut der også har bygget sig et sofabord:

Her er lidt tekst fra byggeriet:

Et stort 96 kg tung subwoofer projekt. Sofa bordet er så stabilt at selv når der virkeligt spilles højt, er der intet der bevæger sig på bordet. I bunden af kabinettet, i eget kammer,  sidder en Thommessen SW2.5 der har fået blæser køling så forstærkeren altid holder en lav temperatur nu hvor den er helt kapslet ind. Normalt vil køle- profilen være fri og så er det ikke nødvendigt med ekstra køling. I soklen er der cement, der sikrer en meget solid platform for afsættet af luft fra de to 12"-ere.
Systemet bygger 2 SLS 12" basser parallelt koblet.

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

S V J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej Teddyjoe

Du skal nok kunne få rystet Park kollegiet......

Stakkels naboer

mvhj

SvJ

Til top Vis S V J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S V J

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

EDIT: Så virker billedet..

Den grimme kasse har nu fået 4 lag maling - så efter et afsluttende lag imorgen, regner jeg med at begynde transformeringen til sofabord..

Kan det virkelig passe at INGEN har forslag til en delefilter løsning?!  

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Maj 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

teddyjoe skrev:

Hvis billedet er et rødt kryds, er det fordi mit webhotel har lidt problemer lige for tiden.. Prøv at bruge denne her side http://bigup.peecee.dk/ set billed in der og kopiere der fra og sæt ind på hihi4all 

Den grimme kasse har nu fået 4 lag maling - så efter et afsluttende lag imorgen, regner jeg med at begynde transformeringen til sofabord..

Kan det virkelig passe at INGEN har forslag til en delefilter løsning?!   24db 60Hz - 12db 40Hz det er bare et par forslag  vis den kun skal levere det dybe bas.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Kan det virkelig passe at INGEN har forslag til en delefilter løsning?!   24db 60Hz - 12db 40Hz det er bare et par forslag  vis den kun skal levere det dybe bas.

[/QUOTE]

Ja det lyder fornuftigt - men umiddelbart ville jeg gerne have en løsning, hvor jeg selv kunne justere delefrekvensen, og evt. også fase.. Jeg havde forestillet mig dette skulle ske imellem for- og effektforstærker.. 

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

TA TY TATA! Så er skidtet færdigt.. Hermed lidt billeder af processen:

Kassen er først skruet fast til bordpladen med en masse skruer - der netop ikke går igennem så de stikker op på oversiden..

Kassen er 10 cm. højere end de oprindelige hvide kasser med skrammel. For at kompensere, og for at enheden ikke balrer i gulvet når den spiller højt, er bordbenene flyttet længere væk fra bordpladen med en liste.

Enheden monteres med 8 mm. unbraco skruer, og en skrueterminal er tilføjet i den ene side.

Og sådan ser det så ud!  Dejlig diskret i forhold til før - så damerne stadig gider være her..  Bordet er blevet lidt højbenet, 51 cm. helt præcist. Det er dog til at leve med da farverne på træet passer meget godt sammen.

Det ser lidt dumt ud at den hvide kasse ikke når helt ud til enden - jeg spekulerer på hvordan det kan løses...

Afstanden fra enheden ned til gulvet er ca. 60 mm. Dåsen på gulvet er blot for at give indtryk af størrelsen.. Den er faktisk pænt voldsom..

Enheden fra Rockford Fosgate koster 500 euro fra ny, og er altså trods alt ikke helt håbløs. Svingspolen er på 4" og følsomheden er pæn: 96 dB ved 1 W. Kantophænget er ret blødt, og membranen er af noget meget stift komposit-materiale.

Jeg er nu spændt på hvordan dette makkerpar kommer til at fungere sammen. Indtil videre har jeg kun prøvet at parallel-forbinde på den ene udgang på forstærkeren. Men det fungerer selvfølgelig ikke særlig godt, da der intet delefilter er monteret, og da det er svært at styre fasen med bordet midt på gulvet.. Men det kommer inden længe!

Dog bliver der flyttet en voldsom mængde luft! Membranen har en meget lang vandring, omkring +- 20 mm. Få lidt indtryk af det her.

Al slags kritik og kommentarer er velkomment...

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jakob5_10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob5_10

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

He he, videoen var ret sjov.

Ret gennemført projekt. Jeg kunne dog forestille mig at man ret tydeligt vil kunne høre at lyden kommer fra bordet?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:

http://www.go-loud.dk/default.asp?show=produkt&page=1&am p;am p;id=1002&kategori=5&maerke=11

Den er måske hvad jeg leder efter! Tak for det Jakob! Skal den mon tilsluttes 12V for at fungere?

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

He he, videoen var ret sjov.

Ret gennemført projekt. Jeg kunne dog forestille mig at man ret tydeligt vil kunne høre at lyden kommer fra bordet?

Hvis der deles ved fx. 70 hz. så tror jeg det næppe? Lavfrekvent lyd er jo ikke særlig retningsbestemt.. Problemet er nok større i det faktum at tidsforskydningen mellem subben og fronthøjttalerne kan resultere i at visse frekvenser bliver kraftigt ophævet eller forstærket.. Det er derfor jeg gerne vil have et delefilter der har trinløs variabel fase 0-180 grader..

Men jeg får jo at se hvor slemt det bliver.. Hurtig og luftig bas har jeg glemt alt om at opnå!  Jeg kan jo bare slukke for den når der skal høres "pæn" musik..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes