MAMs Hjemmebio: Sony – Jamo Concert – Philips – Audiosource
TV: Philips 37 PF9965
Receiver: Sony STR DA50ES
DVD: Sony DVP F21
Video: Philips VR550
Front ht: Jamo Concert 8
Center ht: Jamo Concert Center
Bag ht: Jamo E8Sur
Subwoofer: AudioSource SW4
HTPC: Soltek Qbic m. Hauppage WinTV-PVR-350
Alt det hjemmebio halløj startede vel egentligt i 1998 med at jeg syntes jeg så meget fjernsyn og derfor skulle have et godt fjernsyn. Derfor købte jeg et Sony KV28WS4E. Kanoooon TV på daværende tidspunkt med 2 tunere samt baghøjtalere og hvad har vi :). Jeg har det i øvrigt stadig og er mægtigt glad for det.
Efter det køb blev jeg sådan en slags Sonymaniac og måtte have en god Sony surround receiver og endte da også med en af de bedre af Sonys receivere nemlig den ovennævnte Sony STR DA50ES. Jeg havde nok valgt anderledes i dag, men den gør da et udmærket arbejde. Fjernbetjeningen gjorde udslaget…jeg måtte eje det dyr.
Det viste sig dog at prisen på forstærkeren var for ingenting at regne i forhold til det forbrug af batterier som fjernbetjeningen havde. Jeg fik den dog snart og uden vrøvl firmwareopdateret og har derefter ikke haft nogle problemer med den.
Jeg anskaffede mig også en over middel Sony video og fik fingrene i en over middel Sony DVD (DVP715??). Hehe, havde for resten kun lige fået Sony DVDen ind af døren, før konen smed den på gulvet. Damn hun slog sig. Den slår hårdt sådan en fætter. Den tog i øvrigt ikke skade af det og jeg huskede da også at spørge hende om hun var ok (da jeg havde checket DVD afspilleren sæføli’ :)).
En dag faldt jeg så over Jamo Concert Center og da prisen var overkommelig, tog jeg den med hjem. Den så jo farlig stor ud, så den måtte da være god. Den er jeg også rigtigt glad for!
Da jeg så efterfølgende læste om Concert serien blev jeg helt vild. Concert 8 og 11 blev i det tyske blad jeg tilfældigvis havde købt udråbt til noget jeg fik til verdens bedste (arh ok nok ikke lige vel… men noget i den stil :)). Jeg begyndte at undersøge markedet og fandt et demo sæt Concert 8 med standere og hele skidtet i lys kirsebærtræ til under ½ pris. Dem hoppede jeg straks på, da selv konen syntes de var om ikke smukke så i hvert fald udholdelige. (Jeg har stadig et sæt Cerwin Vega A324 stående på mit kontor til at sætte det hele lidt i perspektiv :). Dem har hun dog malet blå!!!!).
Da jeg skulle have en subwoofer, tog jeg ind til KT Radio (den på Frederiksberg), hvor jeg havde købt næsten alt ovenstående til fornuftige priser og han havde da lige sådan en AudioSource SW4 stående. Den købte jeg så med hjem og den fungerer fint som subwoofer og telefonbord! Jeg kendte ikke noget til den, men havde og har fuld tillid til ham jeg handlede med derinde. Jeg kan så nu se at det nok ikke er den mest udbredte sub, men det bliver den jo ikke dårligere af :).
Derefter blev jeg naturligvis nødt til at udskifte de jammerlige baghøjtalere der fulgte med Sony TV’et. Det kunne naturligvis kun blive et sæt Jamo E8Sur.
Jeg ville nu gerne have lys i den lille blå lampe på receiveren, der betyder at nu kommer der DTS gør der. Jeg kunne bare ikke få lys i den. Jeg havde en idé om at det var DVD afspilleren der var problemet. Den havde ikke DTS logoet på sig. Når man så går og shopper på egen hånd, kan der jo ske ting og sager. Jeg havde forvildet mig ind i El-Banditten og der stod en lille Sony DVD afspiller og spillede smart. Jeg skulle ikke have den, men jeg kunne jo lige spørge til prisen. Da det gik op for sælgeren at jeg rent faktisk ikke havde i sinde at købe den, kom han så langt ned i pris at jeg selvfølgelig købte den. Men en Sony DVP F21 ???? Nå ja, når jeg nu skulle hjem og præsentere den for konen, var det da meget rart at den havde lidt feminine træk. Den blev sat til og HIP HIP og 3 lange…der var lys i den blå lampe!!!
Da jeg så atter kom til penge, var det på tide at få et større billede og så var plasma jo vejen. Det endte som nævnt med et Philips 37 PF9965 og det er godt nok et lækkert TV. Den eneste anke jeg har, er at der ikke bliver vist noget OSD, når jeg skruer op og ned. Det var et sjovt sted at spare ;) Men det er da også det eneste, jeg kan udsætte på det stykke elektronik.
I samme åndedræt købte jeg en Soltek Qbic med Hauppage kortet i, for nu ville jeg både kunne surfe og lege harddisk optager med den. Den kan også det hele fortrinligt, men det er nu sjældent den bliver tændt. Det er åbenbart for besværligt for mig og derfor står en rigtig HDD optager også højt på ønskelisten.
Jeg kunne nu ligeså godt droppe Sony videoen, for lyden var skod. Men da ungerne gerne ville se deres tegnefilm og da konen stadig mente hun ville optage noget på bånd, købte jeg en billig Philips Video til formålet og så kan jeg da også bruge fjernsynets fjernbetjening til den.
Der bliver nu længere og længere imellem nyindkøbene da ungerne åbenbart både skal have tøj og mad og sådan noget ;).
På ønskelisten står der først og fremmest en HDD optager (en rigtig en ik’). En anden DVD afspiller (har luret lidt på Philips DVP 720 SA, den har nogle sjove features og så kan jeg lægge endnu en fjernbetjening væk). En Yamaha Surround receiver/forstærker. En sub som der rent faktisk er nogle der har hørt om :).
Puha det var en lang historie…håber i kunne li’ den for blablabla.
Jeg har netop her kl. alt for sent taget nogle billeder. Desværre var det for mørkt til at tage ordentlige billeder, men hellere dem her end ingenting. Jeg vil snarest få taget nogle ordentlige billeder i dagslys og inkludere Subben samt fjernbetjeninger.
EDIT: Hmmm kom lige til at se at jeg rent faktisk også ønsker mig et nyt TV bord temmeligt meget :).
Overblik

TV

Front HT

Center

Bag

Sony STR DA50ES

Sony DVP F21

Video

Qbic

Concert logo

A324