Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2025 | 02:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ultimative LCD-TV til HTPC. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Det er nok det samme som sker her:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25840&P N=1&TPN=4

...hvor et FSC MYRICA V27-1 på DVI porten scalerer på trods af at det fødes med dets native opløsning på 1280x720.

Det virker meget underligt og som det vist også nævnes i den tråd eller denne er den eneste chance for at finde ud af om dette sker jo ved at låne TV'et med hjem og tjekke.

Ja, det er netop hvad der sker med Myrca'en 

Et enklere alternativ, end at slæbe de mange Tv hjem, kunne være en bærbar PC når man er på LCD-shopping

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 September 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Et enklere alternativ, end at slæbe de mange Tv hjem, kunne være en bærbar PC når man er på LCD-shopping

klart. Kender dog ikke til mange bærbare med DVI port men de findes vel.

Jeg stak lige hovedet ned for at se den udstilling hos 2tal og det var godt nok et sørgeligt syn. Der var én skærm fra Pioneer der viste lidt HD men resten viste bare DVD og generelt var kvaliteten rigtig dårlig.

Jeg forstår ikke at de ikke gør lidt mere ud af at vise noget ordentligt materiale - måske lige bruge et par timer på at flytte en PC over og køre noget 1:1 materiale, om ik andet over VGA. Det ville da være lækkert at se hvad udstyret virkeligt dur til når man kører uden om scaleren i TV'et.

Om ik andet kunne de da vise noget TV så man kunne se hvordan tuneren i de forskellige apparater artede sig, men kvaliteten på deres stofa som yderligere er delt ud til 40 apparater mener de måske alligevel ikke man kan byde TV'et ??

At sælgeren hellere vil bruge den tid til at hente drikkevarer til kunden mener jeg er ærgeligt. Det er da god service men jeg tror de fleste folk er kommet for at se på TV 

Til top Vis sn1009's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sn1009

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:

zerocool skrev:

klart. Kender dog ikke til mange bærbare med DVI port men de findes vel.

Jeg stak lige hovedet ned for at se den udstilling hos 2tal og det var godt nok et sørgeligt syn. Der var én skærm fra Pioneer der viste lidt HD men resten viste bare DVD og generelt var kvaliteten rigtig dårlig.

Jeg forstår ikke at de ikke gør lidt mere ud af at vise noget ordentligt materiale - måske lige bruge et par timer på at flytte en PC over og køre noget 1:1 materiale, om ik andet over VGA. Det ville da være lækkert at se hvad udstyret virkeligt dur til når man kører uden om scaleren i TV'et.

Men de vil åbentbart hellere bruge deres tid på at hente drikkevarer til kunderne

Tjah... Den slags oplevlser er vel ikke ualmindelige i den form for butikker. Havde de for øvrigt overhovedet 1280x720 Lcd'er?

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

ov.. redigerede lige mit indlæg...

Nop.. sony havde ingen 1280x720. Allle deres LCD kørte noget med 700x400 ca.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:

ov.. redigerede lige mit indlæg...

Nop.. sony havde ingen 1280x720. Allle deres LCD kørte noget med 700x400 ca.

700x400...??? Er du nu helt sikker på det? Jeg har i hvert fald aldrig hørt om paneler med den opløsning Hvad var den fysiske størrelse af disse, i tommer?

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg bare ikke passer til det der er opgivet på prad.de

Her findes opløsningen 700 og noget gange 400 og noget ikke engang... Underligt.

På prad.de står Sony da også som at have et par 1280x720 skærme men det var Sony-manden måske ikke klar over?

På hele udstillingen mente sony-manden ikke engang at der var et 1280x720 panel til stede. Altså blandt alle fabrikaterne. De fleste kørte 1366x768.

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

700x400...??? Er du nu helt sikker på det? Jeg har i hvert fald aldrig hørt om paneler med den opløsning Hvad var den fysiske størrelse af disse, i tommer?

Det var omkring de 30" . Måske har jeg hørt gal?

Han sagde dog at alle Sony's paneler anvendte samme opløsning og den er da hel gal. Måske snakkede han kun om dem der var til udstilling. Anyway, der var ikke rigtigt noget der kunne få mig til at slå øjnene op.

Havde du egentligt fat i Fujitsu Siemens for at høre om en firmware update til FSC MYRICA V27-1 ville løse problemet med et interpoleret billede ved 1:1 på DVI?

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:

Det synes jeg bare ikke passer til det der er opgivet på prad.de

Her findes opløsningen 700 og noget gange 400 og noget ikke engang... Underligt.

Nej, men som sagt tror jeg ikke den slags paneler eksistere. Var den Sony-manden der oplyste dig om denne opløsning?

sn1009 skrev:
På prad.de står Sony da også som at have et par 1280x720 skærme men det var Sony-manden måske ikke klar over?

Tror det er nogle forholdsvis gamle skærme. Efter mine informationer er 1280x720-Lcd'er lige så stille ved at blive udfaset fra markedet.

sn1009 skrev:
På hele udstillingen mente sony-manden ikke engang at der var et 1280x720 panel til stede. Altså blandt alle fabrikaterne. De fleste kørte 1366x768.

Det er også den gængse standard for 32"-37" Lcd'er (i øjeblikket).

sn1009 skrev:
Han sagde dog at alle Sony's paneler anvendte samme opløsning og den er da hel gal. Måske snakkede han kun om dem der var til udstilling. Anyway, der var ikke rigtigt noget der kunne få mig til at slå øjnene op.

Tror måske kun han snakkede om de udstillede modeller, for Sony's produktportefølje strækker sig, for LCD-Tv, fra 640x480.

sn1009 skrev:
Havde du egentligt fat i Fujitsu Siemens for at høre om en firmware update til FSC MYRICA V27-1 ville løse problemet med et interpoleret billede ved 1:1 på DVI?

Det var Brian Binnerup som havde haft fingrene i det, men du kan roligt regne med der ikke kommer en firmwareopdatring til det. I hvert fald ikke en der løser problemet. 

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 September 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Følger en smule med i tråden. Kan se at Philips 9830 har et panel med native  1920x1080...kan man så umiddelbart køre 1:1 på dén?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

sn1009 skrev:

Det var Brian Binnerup som havde haft fingrene i det, men du kan roligt regne med der ikke kommer en firmwareopdatring til det. I hvert fald ikke en der løser problemet. 

Du har nok ret. Det er nok ik den model der er mest fokus på for tiden.

Og ja. Det var sony-manden der snakkede om noget med 700x400, men mon ik vi har snakket forbi hinanden. Det kunne det godt tyde på.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Følger en smule med i tråden. Kan se at Philips 9830 har et panel med native  1920x1080...kan man så umiddelbart køre 1:1 på dén?

mvh. Per.

Med det jeg kender til Philips' videokredsløb, så er svaret desværre nej.
Du vil jo naturligvis godt kunne sende et 1920x1080 signal til skærmen, men den vil opfører sig som Fujitsu Siemens - nævnt ovenfor - og først skalere signalet ned for derefter at skalere det op igen.
Svaret skal dog tages med forbehold, da jeg ikke har stiftet indgående bekendtskab med de nyeste modeller. Er dog 99% sikker.

sn1009 skrev:
Det var sony-manden der snakkede om noget med 700x400, men mon ik vi har snakket forbi hinanden. Det kunne det godt tyde på.

Det kan være han var praktikant

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Det kan være han var praktikant

Muligvis.. Han lignede det godt nok ikke.

Nu hørte jeg godt ikke efter det men i og for sig var det lidt dumt at de ikke udnyttede det dvb-t signal der hænger i Nordjylland til at hive noget HDTV fra DR1, TV2 og DR2 ned og sætte på et par af TV'ene.

Ifølge http://www.dr.dk/omdr/article.asp?aid=326 og http://www.sattv.dk/guides/dvbt/dvbt.aspx skulle det da være aktivt.

Det ville måske nok ha vist lidt mere potentiale med LCD'ene.

Men igen...det er nok de drikkevarer der trækker

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Det signal fra prøvemasterne i Nordjylland er digitalt omend ikke High Definition. Desuden er det de færreste fladskærme på markedet, som har en indbygget DVB-T tuner. 

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Angående 42PF9830 og 1:1 pixel mapping, så faldt jeg lige over et halv-teknisk datablad udgivet i kontekst med lanceringen af den nye Pixel Plus 2 HD.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke er sikker på, om signalet bliver skaleret ned eller ej ved 1920x1080, men umiddelbart behandler Pixel Plus 2 HD signaler uden nedskalering ved 1366x768. Den tidligere version af anden udgave, Pixel Plus 2, skalerede ethvert Tv-signal ned til 840x576p eller 840x480p for derefter at skalere signalet op til 1366x768 igen.

Der er en illustation i databladet som viser, at et 1920x1080 bliver nedskaleret til 1366x768 for 32" modellen, men der står ikke umiddelbart noget om, hvordan det behandles ved 37 og 42" modellen.

Læs mere i databladet: http://www.flatpanels.dk/download/Backgrounder%20PixelPlus%2 02HD.pdf

Det kunne da være interessant at få endeligt bekræftet.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Det signal fra prøvemasterne i Nordjylland er digitalt omend ikke High Definition.

Ja. Det har du jo nok egentligt ret i.

zerocool skrev:
Desuden er det de færreste fladskærme på markedet, som har en indbygget DVB-T tuner. 

Så har man jo muligheden for sætte en ekstern dekoder boks op. Billedkvaliteten må da været noget kun bedre end det stofa eller kabel tv som normalt hænger på skærmene i en radio-tv butik.

Jeg ved så ik hvordan interfacet mellem decoder boksen og TV'et arter sig. Jeg kunne da forestille mig at nogle decoder bokse gav mulighed for VGA eller ligefrem DVI/HDMI tilslutning. 

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Angående 42PF9830 og 1:1 pixel mapping, så faldt jeg lige over et halv-teknisk datablad udgivet i kontekst med lanceringen af den nye Pixel Plus 2 HD.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke er sikker på, om signalet bliver skaleret ned eller ej ved 1920x1080, men umiddelbart behandler Pixel Plus 2 HD signaler uden nedskalering ved 1366x768. Den tidligere version af anden udgave, Pixel Plus 2, skalerede ethvert Tv-signal ned til 840x576p eller 840x480p for derefter at skalere signalet op til 1366x768 igen.

Der er en illustation i databladet som viser, at et 1920x1080 bliver nedskaleret til 1366x768 for 32" modellen, men der står ikke umiddelbart noget om, hvordan det behandles ved 37 og 42" modellen.

Læs mere i databladet: http://www.flatpanels.dk/download/Backgrounder%20PixelPlus%2 02HD.pdf

Det kunne da være interessant at få endeligt bekræftet.

Tjah, hvis Philips bruger den præcis samme skaleringsteknik i deres 1920x1080 som i deres 1366x768 Pixel Plus 2 Lcd-Tv, så burde man ved et 1366x768-signalinput ikke blive skaleret på nogen måde på et 1366x768-panel. Det adskiller sig dog ikke fra det Alfa View Tv, jeg havde til test på side 1 i tråden, men det bevirker jo også at man ikke kan få problemfrit 1:1 pixelmapping, jf. ovenstående beskrivelse af grafikkorts opløsningsbegrænsning i deres TDMS generator-chip. 

sn1009 skrev:

Så har man jo muligheden for sætte en ekstern dekoder boks op. Billedkvaliteten må da været noget kun bedre end det stofa eller kabel tv som normalt hænger på skærmene i en radio-tv butik.

Jeg ved så ik hvordan interfacet mellem decoder boksen og TV'et arter sig. Jeg kunne da forestille mig at nogle decoder bokse gav mulighed for VGA eller ligefrem DVI/HDMI tilslutning.

Jeg synes vi er ved at bevæge os en smule off-topic nu, men billedkvaliteten bliver ikke nødvendigvis bedre af at være digital. Faktisk klager mange af norjyderne over den dårlige billedkalitet med systemet.
SetTopBox'ene bruger selvfølgelige HDMI-tilslutning. Der ville jo ikke være meget idé ved systemet om det blev lavet om til analog (VGA).

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 10 September 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Tjah, hvis Philips bruger den præcis samme skaleringsteknik i deres 1920x1080 som i deres 1366x768 Pixel Plus 2 Lcd-Tv, så burde man ved et 1366x768-signalinput ikke blive skaleret på nogen måde på et 1366x768-panel. Det adskiller sig dog ikke fra det Alfa View Tv, jeg havde til test på side 1 i tråden, men det bevirker jo også at man ikke kan få problemfrit 1:1 pixelmapping, jf. ovenstående beskrivelse af grafikkorts opløsningsbegrænsning i deres TDMS generator-chip. 

Den almindelige Pixel Plus 2, altså ikke HD versionen, skalerer også et nativt signal i nogle tilfælde - ved ikke om det er det du hentyder til?

Jeg mente nu primært i opløsningen 1920x1080 på 37 og 42" modellen, afledt af den startende diskusion ovenfor om det er muligt at køre 1:1 i 1920x1080.

Nej naturligvis - det er klart at TDMS chippen skal kunne håndtere signalet med opløsningen 1366x768, hvilket ikke kan gøres med de mest populære grafikkort pga. 8-delingsproblematikken, men mit sidste i mit sidste indlæg sad jeg bare med spekulationerne omkring 1920x1080 og en native opløsning.

Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Jeg mente nu primært i opløsningen 1920x1080 på 37 og 42" modellen, afledt af den startende diskusion ovenfor om det er muligt at køre 1:1 i 1920x1080.

Nej naturligvis - det er klart at TDMS chippen skal kunne håndtere signalet med opløsningen 1366x768, hvilket ikke kan gøres med de mest populære grafikkort pga. 8-delingsproblematikken, men mit sidste i mit sidste indlæg sad jeg bare med spekulationerne omkring 1920x1080 og en native opløsning.

Undskyld misforståelsen...

Jeg er ret sikker på, at alle de nye Philips Pixel Plus 2 Tv benytter samme signalbehandlingssystem, hvorfor 37" og 42" modellerne også skalere et 1920x1080 input ned til 1366x778. Desværre...
Hertil skal dog siges, at jeg som førnævnt ikke er 100% velsondret i de nyeste Philips modeller, så svaret skal tages med forbehold.

kimjay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2005
Sendt: 11 September 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hvem kan hjælpe?
Jeg har fornylig købt et samsung 32" LCD. Det er superlækkert
fjernsyn...indtil idag. Pludselig er der begyndt at komme forstyrelser
på skærmen med lilla og pink "sne". Troede imidlertid først at det var
tvsignalet der drillede. Men det sker også når jeg ser dvd. Gunden til
at jeg bruge "jer" at jeg har handlet det i tyskland. Her er meget at
spare skal jeg hilse at sige.

Er der nogen som kan ha' en ide til hvorfor overnævnte problem er
opstået??

Mvh Kimjay

Til top Vis kimjay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimjay

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 September 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

@ Kimjay

Jeg har oprettet dit indlæg i en tråd for sig, hvor det skulle ha´ været fra starten af, den er her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28877&P N=1

Pøj pøj med det.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes