Emne: flade kabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Et kabel eller en komponent uden reaktionstid overhovedet, vil ikke kunne høres. Det er det superlækre ved autentiske produkter, man ved faktisk ikke rigtigt hvad man skal sige om dem. Lynhurtig lyd har jeg hørt og hørt omtalt mange gange, så jeg ved faktisk godt hvad der hentydes til. Og det har intet med hurtighed at gøre, det er det modsatte. Det kunne sagtens være en forstærkers protester over træghed i kabelføringen eller i kabelføring+delefilter+HTenheder.
Hurtighed kan kun høres som fravær af påvirkninger, og det sidste der falder folk ind at kalde det er netop "hurtighed". Stil dig ved siden af en ganske almindelig guitar eller et klaver, og lyt så om det er hurtigt. Man kan faktisk ikke engang tale om hurtighed i den sammenhæng, det er der bare. Begynder det først at lyde hurtigt, så går det langsomt. |
|
|
se ovenstående er 100% det jeg mente
|
Til top |
|
|
emilius Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om du ved Kurt Kubik, at der findes en lov der hedder markesføringsloven. Ikke kun i Europa, USA men i de fleste lande i verden.
I den står der i DK klart at man ikke må vildlede forbrugerne. Du udtrykker ganske klart at mange firma incl. Nordost, Monster,WBT etc. ikke overholder disse regler. Du tror måske ikke, at disse firmaer ved at det er ganske strafbart at give urigtige oplysning til folk. Kun tåber fylder folk med løgn.
Jeg har simpelthen utrolig svært med at tage dig seriøs Hr: Von Kubik.. Jeg synes du til stadig i dette forum giver din mening til kende om ting, du ikke synes at have forstand på. Hvis du var smart som du giver udtryk for, hvorfor sælger du så ikke dine viden til alle disse tåbelige producenter( som efter din mening ikke har en disse forstand på, hvad de laver), således de kunne lave nogle seriøse produkter, vi alle kunne have glæde af.
Det er utroligt morsomt, at nogle af de bedst tested produkter i verden altid er dem, du aldrig bryder dig om. De fleste magasiner i verden tester de nye WBT RCA stik som det bedste de har hørt. Jeg er helt sikker på at WBT selvfølgelig har købt dem alle sammen. Valhalla fra NO har fået mere en 24 Awards as the best Cable. Men selvfølgelig er de alle disse magasiner selvfølgelig købt og betalt for at få disse udmærkelser.
Kurt Kubik, du er sgu noget for dig selv.
Hilsen
Emilius
|
Til top |
|
|
mr highend Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Emilius
Hørt!  __________________ vh Mr. High End
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilius skrev:
Jeg ved ikke om du ved Kurt Kubik, at der findes en lov der hedder markesføringsloven. Ikke kun i Europa, USA men i de fleste lande i verden.
I den står der i DK klart at man ikke må vildlede forbrugerne. Du udtrykker ganske klart at mange firma incl. Nordost, Monster,WBT etc. ikke overholder disse regler. Du tror måske ikke, at disse firmaer ved at det er ganske strafbart at give urigtige oplysning til folk. Kun tåber fylder folk med løgn. Hvad i alverdenhar det med flade kabler at gøre? Men nu du er inde på det, så tror jeg næppe der er noget audiokabelfirma, som markedsfører sig, som overhovedet ville overleve en nærmere undersøgelse af lige præcist deres markedsføring. Men da det ikke ligefrem medfører personskade, så tror jeg næppe du vil få forbrugermyndighederne til at interessere sig for sagen.
Jeg har simpelthen utrolig svært med at tage dig seriøs Hr: Von Kubik.. Jeg synes du til stadig i dette forum giver din mening til kende om ting, du ikke synes at have forstand på. Hvis du var smart som du giver udtryk for, hvorfor sælger du så ikke dine viden til alle disse tåbelige producenter( som efter din mening ikke har en disse forstand på, hvad de laver), således de kunne lave nogle seriøse produkter, vi alle kunne have glæde af.
Det er utroligt morsomt, at nogle af de bedst tested produkter i verden altid er dem, du aldrig bryder dig om. De fleste magasiner i verden tester de nye WBT RCA stik som det bedste de har hørt. Jeg er helt sikker på at WBT selvfølgelig har købt dem alle sammen. Valhalla fra NO har fået mere en 24 Awards as the best Cable. Men selvfølgelig er de alle disse magasiner selvfølgelig købt og betalt for at få disse udmærkelser. Du haraldrig læst nogen udtalelse fra mig om lyden af WBT´s nye nextgen stik, for jeg har ikke prøvet dem seriøst. Jeg ved de ikke kan være 75 Ohm, og det har jeg sagt og sørmeom det ikke er sandt osse endda.
Kurt Kubik, du er sgu noget for dig selv. JÆBBER!
Du er godt igang med at afspore en tråd med noget snask, som ingen interesserer sig for. Min anseelse hos dig interesserer mig på linie med HKH Prins Henriks hæmorhoider.
Så længe du kun kan gøre forsøg på, at angribe mig som person, frem for at frembringe saglig argumentation der underbygger dine påstande, så synes jeg egentlig du burde holde dig fra denne ellers generelt udmærkede tråd.
Hilsen
Emilius
|
|
|
BÅT der!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr highend skrev:
Hej Emilius
Hørt!  |
|
|
Hvor er du dygtig! Jeg kan osse da:     BÅT der!
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold jer nu til at tale om flade kabler, og hvorfor de er bedre eller ikke, i forhold til andre.
så kan i lave en tråd om hvis hemorider i vil, bare hold dem ude for en tråd om kabel geometri.
kan det være at disse falder kabler, er så "populære" fordi fremstillinge er nem. forstået på den måde at det møg lettere at valve et kabel, en lave et litzt, eller flættet efter et avanceret princip osv osv.
jeg er IKKE efter flade kabler, men spørg bare om det er skylden i udbredelsen, fra div. firmare, og mere eller mindre hjemme fabrikkanter?
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
hold jer nu til at tale om flade kabler, og hvorfor de er bedre eller ikke, i forhold til andre.
så kan i lave en tråd om hvis hemorider i vil, bare hold dem ude for en tråd om kabel geometri.
kan det være at disse falder kabler, er så "populære" fordi fremstillinge er nem. forstået på den måde at det møg lettere at valve et kabel, en lave et litzt, eller flættet efter et avanceret princip osv osv.
jeg er IKKE efter flade kabler, men spørg bare om det er skylden i udbredelsen, fra div. firmare, og mere eller mindre hjemme fabrikkanter?
|
|
|
Jeg tror du bliver nødt til, at definere flade kablerlidt nærmere. Flade ledere i bundter som f.eks. Tara og Bertram kan ikke helt kaldes fladkabler. Goertz er rigtige fladkabler, NO har en flad geometri, men i en del modeller er lederne runde. Hvilke er det præcist du tænkerpå?
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 25 August 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilius skrev:
I den står der i DK klart at man ikke må vildlede forbrugerne. Du udtrykker ganske klart at mange firma incl. Nordost, Monster,WBT etc. ikke overholder disse regler. Du tror måske ikke, at disse firmaer ved at det er ganske strafbart at give urigtige oplysning til folk. Kun tåber fylder folk med løgn.
Hilsen
Emilius
|
|
|
Nuvel, loven siger, at forbrugeren ikke må vildledes, men hvem tjekker fabrikanterne specifikationer osv. En kontoruddannet HK'er i Forbrugerstyrelsen? Tror næppe det er en fysiker eller ingeniør? Hvis de endeligt bliver "busted", bliver det vel kun til advarsler og påbud? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
NEED FOR SPEED Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
3DX skrev:
|
|
|
Jeg tror du bliver nødt til, at definere flade kablerlidt nærmere. Flade ledere i bundter som f.eks. Tara og Bertram kan ikke helt kaldes fladkabler. Goertz er rigtige fladkabler, NO har en flad geometri, men i en del modeller er lederne runde.
Hvilke er det præcist du tænkerpå? |
|
|
det er lige meget 
jeg tænker på at man har X antal kvd. og dem vælger man at lave flade, og ikke rund, som litze, eller solid osv-
hvorfor skulle X antal kvd. flad lyder eller være bedre end X antal kvd, udført på en anden måde.
Om bertram f.eks så vælger at sætte flere flade samme, er lidt lige meget. han kunne jo også sætte flere litzer sammen  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til nogle af de krydsede klinger i tråden – eller lidt amatør betragtninger om hurtighed.
Jeg oplever at producenter de sidste 10-15 år går mere efter hvad der efterhånden er teknisk muligt – end hvad der egentlig er nødvendigt. Og det er ikke alene på kabler. Det betyder at der tilføres noget nyt – for nogle lækre og for andre uønskede effekter. En af effekterne er hurtighed.
Da jeg som teen købte 7” singler – så blev de spillet 500 gange på 3 dage – så begyndte poppen at kede mig – men min gode plastik spille kunne sættes op i fart – og så kom der gang i løjerne igen i 1 –2 dage. Som hvis man genså landskampen mod England men afspilningen blev tunet 10% op.
High end folket ønsker hurtighed, musikmennesker ønsker naturlighed. Udadvendt eller indadvendt. Hifi er nået så langt at det er bedre end virkeligheden, derfor kommer vi op at toppes. Nogle vil gerne det vilde og imponerende, andre vil helst det kedelige og rigtige.
Når Lang Lang spiller Rachmaninov er det teknisk overperfekt og imponerende, når Earl Wild spiller Rachi er det kommunikation til lytteren fra Rachi himself.
Lidt om awards. Folk elsker det, og folk elsker når ”ekspertisen” giver karakter – hørte i radioavisen til morgen hvordan aviserne giver Fly’s nye film karakter. Karaktererne er en større nyhed end filmen. Awards har den egenskab at så er man fri for at tage stilling selv.
Når jeg har diskuteret en koncertoplevelse med andre, kommer det næsten altid til at dreje sig om hvad avisens kritiker skrev – og ikke hvad jeg og min medsnakker egentlig oplevede.
Jeg er den kedelige type – vil gerne høre musik på den ”langsomme naturlige måde” og tror faktisk også på hvad jeg hører og oplever.
Det var kommentarer til tidligere udsag i tråden – og desværre ikke noget til 3DX om kabel design. Jeg har et fremragende DNM kabel og et fremragende Fletcher kabel - det lyder ikke ens - men det skyldes nok ikke design forskellen.
|
Til top |
|
|
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Kan det ikke være lige meget hvor lang tid signalet er på vej bare det er det rigtige signal som kommer ud i den anden ende ???  Eller er jeg helt galt på den ?? __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
Til nogle af de krydsede klinger i tråden – eller lidt amatør betragtninger om hurtighed.
Som amatør vil jeg supplere med min erfaring omkring langsomhed/hurtighed.
Jeg oplever at producenter de sidste 10-15 år går mere efter hvad der efterhånden er teknisk muligt – end hvad der egentlig er nødvendigt. Og det er ikke alene på kabler. Det betyder at der tilføres noget nyt – for nogle lækre og for andre uønskede effekter. En af effekterne er hurtighed.
Jeg vil tillade mig at vende begrebet. Jeg har oplevet talrige systemer som spiller langsomt, læs grumset/utydeligt/manglende timing( kært barn...). Og i min terminologi, er et langsomt system ikke korrekt spillende. Et kabel eller et stykke elektronik kan ikke tilføje hurtighed, efter min bedste overbevisning. Alle komponenter filtrer i en eller anden grad, kan derfor ødelægge lyden, som betyder at der opleves en hvis "langsomhed". Jeg vil derfor have hurtighed, altså mere korrekt lydende egenskaber...
Da jeg som teen købte 7” singler – så blev de spillet 500 gange på 3 dage – så begyndte poppen at kede mig – men min gode plastik spille kunne sættes op i fart – og så kom der gang i løjerne igen i 1 –2 dage. Som hvis man genså landskampen mod England men afspilningen blev tunet 10% op.
Jeg mener ikke at systemer kan " øge farten på musikken". De kan tilgengæld så meget andet, bla. spille renere, mere dynamisk, transperant, og omvendt...
High end folket ønsker hurtighed, musikmennesker ønsker naturlighed. Jeg tillader mig at være i begge bokse, og ønsker hurtighed og dermed naturlighed.. Igen mener jeg at mange systemer spille sjasket og urent, hvilket ofte skyldes langsomhed og dermed unaturlighed. Udadvendt eller indadvendt. Hifi er nået så langt at det er bedre end virkeligheden, derfor kommer vi op at toppes. Nogle vil gerne det vilde og imponerende, andre vil helst det kedelige og rigtige. Jeg vil det rigtige, hvilket betyder hurtig og præcist formidling, og dermed en fed oplevelse. Når jeg er til små jazz og bluessession( Aalborg jazz&blues-uge) er musikken bestemt ikke langsom. Tvært om. Den er imponerende "hurtig", dynamisk og med megen energi. Når den lokale sax-guru trykker den så eftertrykkeligt af, er der dømt alt andet end langsomhed. Se det er en oplevelse...
Når Lang Lang spiller Rachmaninov er det teknisk overperfekt og imponerende, når Earl Wild spiller Rachi er det kommunikation til lytteren fra Rachi himself.
Lidt om awards. Folk elsker det, og folk elsker når ”ekspertisen” giver karakter – hørte i radioavisen til morgen hvordan aviserne giver Fly’s nye film karakter. Karaktererne er en større nyhed end filmen. Awards har den egenskab at så er man fri for at tage stilling selv.
Når jeg har diskuteret en koncertoplevelse med andre, kommer det næsten altid til at dreje sig om hvad avisens kritiker skrev – og ikke hvad jeg og min medsnakker egentlig oplevede.
Se her er vi meget enige...
Jeg er den kedelige type – vil gerne høre musik på den ”langsomme naturlige måde” og tror faktisk også på hvad jeg hører og oplever.
Jeg er den dynamiske type, og vil gerne høre musikken på den naturlige, dynamiske, og hurtige måde. Og det er præcist sådan jeg oplever musikken live, uanset om det er trommer eller sax...
Men heldigvis er der plads til os alle, og vi nyder jo musikken
|
|
|
__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
Sendt: 26 August 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
HJÆLP!!! Mine DIY højtalerkabler er begyndt at ire.
Har det indflydelse på lyden?
Hvad kan man gøre for at forhindre det?

Jeg syntes ikke at jeg kan høre forskel i lydbilledet, men det er jo også kommet gradvis, og øret vender sig til lyden.
Grunden til at det er begyndt at ire, er vel at kobberet for ilt. Så tape har altså ikke været nok. Har overvejet om man kan sprøjtelakere dem. Eller om det bare vil krakelere med tiden.
Nogen der har et forslag, og har det overhovedet nogen betydning for lyden. __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob5_10 skrev:
Kan det ikke være lige meget hvor lang tid signalet er på vej bare det er det rigtige signal som kommer ud i den anden ende ??? Eller er jeg helt galt på den ?? |
|
|
Ahh! Hvis detvarerlænge, kan det godt være jeg sover før det kommer såvidt  . Men ellers og såfremt alt andet er lige, så har du da fuldstændigt ret, med mindre det bliver træt undervejs  . Der er selvfølgelig dog den finte i det, at propagationen jo egentlig påviser "omveje", hvilket får en hurtig propagation til at se attraktiv ud, idet signalet dermed har rejst den korteste vej, og dermed også teoretisk set, burde have mødt en lavere DC modstand, og derved egentlig lyde som om, at det er kommet frem gennem et kortere kabel - you get?  Det burde dog udlignes, såfremt det lidt "langsommere" kabel fik filet lidt af længden. Jeg har dog engang hørt et eller andet fjols postulere, at strømmen altid bevæger sig den vej med den mindste modstand, så måske den lidt længere vej (marguiritevejen måske) alligevel er den bedste.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 August 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt der Gl. Spas! Sidst jeg så dig, så du lidt træt ud. Hvis du nu bestilte husets unge medicinfrue til at lægge dig i en langtidsnarkose, så skal jeg nok passe på hende imens .
Nå ikke mere alvor her da! Du kalder den levende musik hurtig. Her ihuset tralles der en del, ligesom flyglet får en omgang hver eneste dag. Hurtig er næppe det man kan blive enige om at kalde det. Det er nærmere vægtløst, svævende spændstigt og temmeligt dynamisk og ret larmende. Den hurtighed der ofte omtales vedr. hifi udstyr er desværre blot ringning. Kablerne ringer ikke, men en induktiv belastning kan nemt få en forstærker til at stå og ringe. Et delefilter kan være en sand djævel i den retning, i uheldige tilfælde kan kabler gøre det værre. Sagen er blot, at man er nødt til at have oplevet fænomenerne, i en situation, hvor man med sikkerhed kan tilskrive resultatet til et bestemt forhold. Når man hører ringning, så ved man efterfølgende hvordan ringning lyder. Jeg har hørt forstærkere der var helt ude i "motorboating", om nogen ved hvordan det lyder - dum- dum - dum. Ganske sagte ganske vist, mendet er et hørbart resultat af selvsving ved høje frekvenser. MHT om NO er hurtige eller ej, så foreslår jeg noget så simpelt som at sætte dem ind i en kæde, så er det afgjort. Kan du høre dem er de sløve, eller også sløver de noget andet. Jeg har ikke prøvet den slags med Valhalla, men med Blue Heaven. Og det var slemt, men der sad altså også verdens værste stik på, de famøse Neutric RCA stik med fjederbelastet stelkappe. De vælter ingen af hesten, kan jeg tilføje. Jeg aner ikke om disse stik stadig bruges på produktet, men det håber jeg da ikke.

|
 |
Det er denneher jeg mener.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 August 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
[
det er lige meget 
jeg tænker på at man har X antal kvd. og dem vælger man at lave flade, og ikke rund, som litze, eller solid osv-
hvorfor skulle X antal kvd. flad lyder eller være bedre end X antal kvd, udført på en anden måde.
Om bertram f.eks så vælger at sætte flere flade samme, er lidt lige meget. han kunne jo også sætte flere litzer sammen 
|
|
|
Jeg kan se 3 grunde til at lave flade ledere.
- Skineffekten
- Kapacitans og reaktans
- De kan ligge under et gulvtæppe
Tror det var det hele.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 August 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:

Jeg syntes ikke at jeg kan høre forskel i lydbilledet, men det er jo også kommet gradvis, og øret vender sig til lyden.
Grunden til at det er begyndt at ire, er vel at kobberet for ilt. Så tape har altså ikke været nok. Har overvejet om man kan sprøjtelakere dem. Eller om det bare vil krakelere med tiden.
Nogen der har et forslag, og har det overhovedet nogen betydning for lyden. |
|
|
Det ligner messinglinger
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 27 August 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahania skrev:

Nogen der har et forslag, og har det overhovedet nogen betydning for lyden.
|
|
|
Hvad for noget tape er det ?? Jeg tror at jeg ville prøve med et lag alutape det burde være mere gas tæt!! De ser iøvrigt seje ud  __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|