Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 13:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: flade kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

ja det kunne jo være man skulle prøve samme løsning som Ahania

det burde jo afsløre en del om geometrien

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 August 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Kvk:

Prøv evt. den carbon recording, som jeg har nævnt, så vil du helt sikkert ikke snakke om fnidder mere.

gl.jas:

Det er vel ikke umuligt at finde en enkelt optagelse som matcher Vdh-kul, men de resterende, og det er trods alt en del, vil afsløre fnidder og grums i betragtelig mængde.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 August 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

ja det kunne jo være man skulle prøve samme løsning som Ahania

det burde jo afsløre en del om geometrien

Det er ihvertfald en billig måde at få et højtalerkabel på. Og tror også i vil blive positivt overrasket over hvor godt det lyder. Ser frem til at høre noget respons fra dem der prøver.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Ahania; koster en sådan Jantzen spole ikke 300-400kr og der skal vel bruges 2 stk pr. kanal. Hvor mange meter er der på en sådan rulle?

Gl. Jas og hr von Auspuff (vist mest sidstnævnte) nævner flere steder ustabilitet i forstærkeren, grundet disse nordøstlige kabler. Her spiller (ifølge tyske Hifi-tidsskrifter) forholdet imellem udgangs- og indgangsimpedans ind og dette forhold skal helst være så stort som muligt, måske!?

Jeg nævner så lige, at i mit system er CD-afspillerens/forstærkerens impedansforhold ca 1:800, det burde række! (22ohm/20Kohm.)

Mit spørgsmål er så; hvorfor får jeg en renere og mere letflydende (ugrumset) diskant med et langt billigere kabel? (Black Knight kontra Blue Heaven) (Mission 752 Freedom har en 1" håndvævet silkedome, det er der ikke megen skrat, piv og hvin i, nej)

Note: Magic 1 og første leverance af Black Knight (1997) er med hvad de i nordøst kalder "low mass"-stik, mærket kender jeg ikke! Meeen gammelt kontra nyt Black Knight: Den nyeste version har på trods af noget tungere stik en 10-25% mere detaljeret bas, som endda tillader hidtil uhørt bas/mellemtone-detaljer at træde frem, rent subjektivt forståes (10-25%)! Ordet er vist "velartikuleret"  

Nå; bare man er glad og det er jeg. Jeg tror lige, at jeg vil købe et par CD-plader på vej hjem!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Kvk:Prøv evt. den carbon recording, som jeg har nævnt, så vil du helt sikkert ikke snakke om fnidder mere.

gl.jas:

Det er vel ikke umuligt at finde en enkelt optagelse som matcher Vdh-kul, men de resterende, og det er trods alt en del, vil afsløre fnidder og grums i betragtelig mængde.

Jeg er ikke sikker på, at jeg har udtrykt mig klart. Carbon recordings bruger VdH kulkabler allevegne. Og det kan man faktisk godt høre. Men det er IKKE som fnidder, men en vis tilknappethed.

Nu er denne her meningsudveksling nok ikke verdens mest interessante og publikumsvenlige, men jeg vil da lige tilføje, at du er den første jeg har hørt om, der har kaldt kulfiduserne fnidrede, og i øvrigt har jeg aldrig hørt ham lave noget som helst produkt, der kunne kaldes således. At han laver sager der gør forskellige ting er helt klart, og til dels tror jeg det et stykke af vejen er ret bevidst. MC Gold har jeg dog aldrig forstået og er den der i mine øjne kommer tættest på lidt rundt gjalderi.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Ahania; koster en sådan Jantzen spole ikke 300-400kr og der skal vel bruges 2 stk pr. kanal. Hvor mange meter er der på en sådan rulle?

en 12 AWG spole vejer 1,7 Kg og koster 238 kr. 12 AWG svare til 3,1 mm2 så det burde give 300m flad kabel

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 31 August 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Kyhn; så burde det jo række til et surround-setup i en riddersal!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Eller et trible-quadro- plus det løse bi wire (25dobbelt) sæt

77,5mm2 pr side  ved 2x3meter

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 31 August 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Flade kabler

Bare til oreintering - Nordost bruger Neutric stik på alle deres RCA kabler - uanset prisen på disse kabler. Man må undres, for med de priser burde der være plads til Nextgen fra WBT elelr andet i tilsvarende finish og kvalitet.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Flade kabler

Bare til oreintering - Nordost bruger Neutric stik på alle deres RCA kabler - uanset prisen på disse kabler. Man må undres, for med de priser burde der være plads til Nextgen fra WBT elelr andet i tilsvarende finish og kvalitet.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg mener nu ikke at det er fordi Neutrik stikkene er en billig løsning, de er faktisk lidt halvpebrede, og så forhandles de jo igennem andre kanaler end hjemme hifi, hvilket gør at avancerne er noget mindre.
Neutrik stikke er jo rimeligt avanceret og består af mange dele.
I semiprof verdenen, er det jo snildt at kunne hive stikkene og putte dem i igen, uden at det knalder i HTén. Prisen er så blot, at signalet skal gennem en fjeder, som nødvendigvis må være af en slags stål eller et andet spændstigt metal. Og det er måske knap så heldigt. Kigger man på konstruktionen, så ser det ud som om, at kappen presses mod  den krave, som man lodder stellederen fast på. Den tension som kan opretholdes i forbindelsen stammer så fra, at inderlederen holder fast i bøsningen, mens stelkransen skubber stikket ud af bøsningen.
Det er nok klogt at checke den forbindelse i ny og næ, lidt varme og lidt good vibes, skal nok få has på den forbindelse med tiden.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 August 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Flade kabler

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Og det er formentlig derfor de bruger WBT i den nye generation. Jeg har lyttet en del på den nye serie, og kan sige, at disse WBT-stik gør et meget solidt "lydarbejde"...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 01 September 2005 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Fladvalsede ledere vil jeg på det stærkeste fraråde, de lyder lige klæmt som..

Da CFAC-spolerne introduseredes vidste jeg konseptet ville føre til avsporinger ettersom svært få tydeligvis fatter hvorfor den flade tråd gir fordeler i spoler. Anvendt som kabel derimot fungerer den svært dårlig, forsøg hellre med riktig tyk, rund massiv!

Mvh.  RS   - ekstremt erfaren

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2005 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Palerider.

Ja det lyder og fungerer måske sådan i dit setup. Det er absolut ikke rigtigt, at fladvalsede kabler ikke lyder godt - jeg kan modbevise det meget klart og tydeligt.
Jeg kører kun med fladvalsede kabler - og de bevirker at der kan formidles virkelig High End musik. De samme kabler anvendes i mange andre setup's og med samme flotte virkning.

Så den med at fraråde folk noget så bestemt, det er nok et meget stort skridt at tage, uden at have videnskabeligt bevis for påstandene.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2005 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

gl.jas

Ja det er kun en forbedring at Neutric stikkene er udfaset fra dem, jeg har selv lyttet lidt til den nye serie - jeg ved ikke lige om det er nogen revolution, hvad angår både kablerne og stikkene / helheden.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2005 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

palerider du er jo svært tilhænger af tykke kabler har du prøvet noget fladt med højt kvadrat?

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 01 September 2005 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Palerider.

Ja det lyder og fungerer måske sådan i dit setup. Det er absolut ikke rigtigt, at fladvalsede kabler ikke lyder godt - jeg kan modbevise det meget klart og tydeligt.
Jeg kører kun med fladvalsede kabler - og de bevirker at der kan formidles virkelig High End musik. De samme kabler anvendes i mange andre setup's og med samme flotte virkning.

Så den med at fraråde folk noget så bestemt, det er nok et meget stort skridt at tage, uden at have videnskabeligt bevis for påstandene.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg kan også kun genkende dine oplevelser med fladkabler, Toftdahl, men det er unægtelig en anden oplevelse end runde.

Er iøvrigt ved at lave en test med fladkabel vs. stor kvadrat rund (Grypon PSC1 OFC prototype vs. DIY 50mm2 (d=8) 100-ledet 370g/m OFC-kabel).

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
Toftdahl skrev:

Palerider.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg kan også kun genkende dine oplevelser med fladkabler, Toftdahl, men det er unægtelig en anden oplevelse end runde. Er det noget pøbelen må indvies i?

Er iøvrigt ved at lave en test med fladkabel vs. stor kvadrat rund (Grypon PSC1 OFC prototype vs. DIY 50mm2 (d=8) 100-ledet 370g/m OFC-kabel).

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 September 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Selv om det sikkert været nævnt før, fortsætter diskussionen om flade vs. runde ledere uafhængnit af diskussionen om kabelgeometri. Men er lederne indbyrdes placering ikke af mindst lige så afgørende betydning som ledernes udformning?

AlphaCore/Goertz kablerne udnytter at lederne kan lægges klos op ad hinanden så der bliver minimal induktans i kablet - prisen er så, at der bliver en tårnhøj kapacitans, hvilket ikke alle forstærkere er begejstrede for.

DeCorp-kablerne (som jeg gerne vil introducere i diskussionen)  http://www.decorp.com/dewire.htm har lederne liggende side om side, hvilket resulterer i reduceret kapacitans, men også en stigende induktans. Jeg mener, de tidligere har haft kabler i lag-på-lag, men tilsyneladende ikke længere.

Så vidt jeg husker, er det god latin at lavimpedante kredsløb (forstærker>højttaler) har kabler med lav induktans (Goertz) - og så sikre sig, at man har en stabil effektforstærker til de høje kapacitanser.

Derimod er det ok at højimpedante kredsløb (ved signakabler) ser en vis induktans, så der ikke er grund til at lægge lederne tæt på hinanden i de tilfælde.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Jeg er helt enig med din beskrivelse af Neutrik stikkene.

Ang. indvielse i de fladvalsede kabler, det finder vi ud af en dag, de er nye og meget spændende lydmæssigt. Tilbagemeldingerne er, at man oplever setup'pet slapper af og kablerne ikke eksisterer.
Naturligvis vil der altid være en påvirkning, men her synes den bare at være absolut minimal, jeg har ikke hørt det bedre - og som sagt, andre tilbagemeldinger tyder på de samme oplevelser. 
Ligesom det tillader en forrygende bund og det samme i mellemområderne og toppen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 01 September 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Er det noget pøbelen må indvies i?

I forbindelse med det korte lyt jeg har haft (med midlertidig terminering), vil jeg udover Toftdahl beskrivelse, beskrive det som hele dybdeperspektivet umiddelbart bliver større, især frem mod lytteren.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes