Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: tip til Dali Grand ejere! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg må beundre den energi at DIY folket ligger for dagen for at "forbedre" Dali Grand, men faktisk tror jeg ikke Dali Grand serien kunne gøres bedre ud fra de kriterier de er konstrueret ud efter.

Og Hother er jo ikke den sløveste kniv i skuffen...

Om man kan lide dem er jo op til hver enkelt, men jeg synes at det er en dejlig serie...

Problemet ligger nok i at få dem op og synge, hvilket ikke er helt nemt.

Faktisk vil jeg tro at 90% af dem, som har hørt den store Dali Grand har hørt dem spille UMBA UMBA (mig selv includeret).

Faktisk var jeg klar til at sælge dem efter de første par dage. Dette var indtil at jeg fik hjælp til at prøve dobbelt Clearwater. Så skete der ting og sager!!!

Det var en nat-dag oplevelse!

Det var jo ikke fordi at det var et "dårligt" kabel jeg havde på før: NLE50, men bassen var helt ude af kontrol med de HT kabler.

Derefter har jeg så trimmet ind med VDH501 og VDH300II i kæden og helt dumt er det altså ikke...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Lars M
Branchemedlem
Branchemedlem

VM Acoustics

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Jeg vil ikke bruge et udæmpet rum, da det ikke forstærker lineært, samt danner det ekko. Så er gating et bedre kompromis...

Man måler naturligvis også efterklangstiden, så der korrigeres for disse forskelle.

mvh Lars

Til top Vis Lars M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars M

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 September 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Jeg må beundre den energi at DIY folket ligger for dagen for at "forbedre" Dali Grand, men faktisk tror jeg ikke Dali Grand serien kunne gøres bedre ud fra de kriterier de er konstrueret ud efter.

At forbedre er noget relativt!.. man kan prøve med andre stumper, og herved en lidt anden klang som følge, måske kan man da nok pine et par små detaljer og opløsning mm. ud med bedre modstande og kondensatore, men helt ærligt så taler vi om ekstrem flue knæpperi, og om det er det værd skal jeg lade være at spekulere i!..  men det vil altid blive lidt smag og behag!..

Men jeg tror da at der ER lidt mere at hente i disse ellers glimrende enheder og konstruktionen som hele, (det er der næsten altid, og især med noget der faktisk er over 10 år gammelt efterhånden, både som færdig model og koncipering..) spørgsmålet er hvordan? uden at ødelægge mere end man vinder? og DET! kan være en kunst!..

Og Hother er jo ikke den sløveste kniv i skuffen...

JA!.. Det vil sgu da være synd at sige!..    han kan da helt sikkert et trick eller to både med det ene og det andet!..

Om man kan lide dem er jo op til hver enkelt, men jeg synes at det er en dejlig serie...

De er da gode! ikke verdens bedste som man kan få indtryk af, (men igen dette er jo et ganske subjektivt begræb! så  joo ok!... for nogen måske??) men de er gode.

Nyder selv godt af en af de Diskanter der ellers er anvendt i dem, og den er sjofel god!..(når den først får lov til at folde sig ud og vise hvad den kan!)

Problemet ligger nok i at få dem op og synge, hvilket ikke er helt nemt.

De skal have en ganske kompotent amp. og de rette kabler.. men ok det gælder sgu for det meste hvad angår kablerne!.. (resten af grejet syntse jeg ik er så kritisk)

Faktisk vil jeg tro at 90% af dem, som har hørt den store Dali Grand har hørt dem spille UMBA UMBA (mig selv includeret).

Jo de første gange jeg hørte et par, tænkte jeg, hvordan faaan har de båret sig ad med at  ødelægge den ellers fine diskant og ellers ganske fornemme speciel lavede Vifa enheder på den måde? hvor er luften og opløsningen mm.

Men så kom en Gravety på! så kom der sgu hul igennem.. det samme med et par E-Comp Nemo mono blokke..  SÅ! blomstrede de sgu op.. (også uden VdH CW) og lød ganske fornuftigt..

Da jeg fik tilbudt et par diskanter der høret til denne serie for en tudse nogle år siden, nuppede jeg dem, de har ligget i "rode kassen" et stykke tid, men så kom dagen hvor jeg stor og skulle bruge en 9700,  (da nogle andre nyere modeller var solgt vidre til en kammerat der absolut skulle have nogle tilspillede i en fart!, så jeg ofrede (god som jeg er ) mine egne...) havde et par allerede (standard D2905/9700) men her var forbindelses "tappen" på den ene knækket! (så afsted til rep.)  tjaaa.. så fandt jeg dem fren og støvede dem af1.. og gæt hvad?..  de fungerede helt fint og nøøøøj! hvor spiller de da godt...  hvorfor i #"¤!&%$£@ har jeg da ik rodet lidt mere med dem før nu, tænkte jeg!??...  men nu sidder de og "klimter" lystigt og dejligt der ud af!...

Faktisk var jeg klar til at sælge dem efter de første par dage. Dette var indtil at jeg fik hjælp til at prøve dobbelt Clearwater. Så skete der ting og sager!!!

CW er sikkert helt fint på dem, ikke lige min "kop" the... har prøvet single & dobbel.. det er et ganske ok! kabel/kabler, der er da hul igennem..

Det var en nat-dag oplevelse!

Det var jo ikke fordi at det var et "dårligt" kabel jeg havde på før: NLE50, men bassen var helt ude af kontrol med de HT kabler.

NLE har jeg aldrig stiftet nærmere bekendtskab med..

Derefter har jeg så trimmet ind med VDH501 og VDH300II i kæden og helt dumt er det altså ikke...

501 er ik så tosset endda! har også haft det inde og vende... det er dog den "gamle" model der synger!...(formoder det er DEN du hentyder til?) men igen hos mig passer nogle andre lidt bedre ind.. så'n er det så forskelligt.. (nøje match er nøglen til god lyd)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

@miju

Ja VDH 501 den gamle uden hybrid og silver...

Jeg har faktisk lidt 501 hybrid liggende og skal da have det monteret og prøvet af for at kunne sammenligne, men jeg forventer ikke at hybrid er bedre!

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 September 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Jagshemash!

Nu har jeg jo lidt sydlandsk blod i årene, så anlægger jeg mig lidt fuldskæg, tager en hvid kjole på, og får en perlekæde, så tror jeg godt, jeg ville kunne gå i fred i Bagdad. Nu håber jeg ikke Pia K ser dette indlæg og opdager, at jeg ikke er REN dansker.

Jeps, det kræver en håndfuld horizontale målinger, at for at kontrollere om powerresponcen er lineær, men du må ikke ændre målehøjden, da den skal ligge fast. Ellers har du ret, man er nød til at lave et antal målinger i en halvcirkel i en fast afstand fra højttaleren. Hvis du også vil gøre det samme i det vertikale plan, får du dig en overraskelse, det kan man ikke, da du ændrer afstanden til diskanten, når du sænker mikrofonen, og afstanden til mellemtonen, når du hæver den. Det ødelægger fuldstændig pointen i 12 db Linkwitz-Riley, hvor lyttehøjden ligger fast, som eneste minus. Største plus er nul fasefejl i hele frekvensområdet.

Jeg vil ikke bruge et udæmpet rum, da det ikke forstærker lineært, samt danner det ekko. Så er gating et bedre kompromis...

MLSSA bruger pink noise som signal, som er meget lidt følsomt for andre lyde i rummet (det er forsøgt), også selv om man ikke gater. Hvis man så vælger at gate, kan du stort set måle hvor det passer dig.

Desværre har jeg lagt melamin-møbler bag mig (fejlkonstruerede højttalere ligeledes), så jeg må melde pas til din date. Men du er velkommen til at fylde traileren og optage et billigt AcceptCard forbrugslån. Skulle du evt. have brug for hjælp til at få samlet dit nye ahornmelamim-sofabord, kan du bare smide en PM

Jagshemash! skriver du. Jeg skal gi' dig smæk skal jeg! Jeg siger ikke en lyd til Pia K, hun har rigeligt med tønder der buldrer.

Forklar hvorfor du mener målinger i en halvcirkel er tilstrækkeligt. En højttaler bliver mere og mere rundstrålende med faldende frekvens, så for at få et retvisende billede bør man vel måle hele vejen rundt om en højttaler, som placeret midt i et rum?

Måske kan man "snyde" med målinger, som udfra en enkelt dimension beregner sig frem til andre. Men går det godt nok? Nu er vi ude i nogle akustiske beregninger og målinger hvor jeg ikke er professor, så for min og andres skyld bedes du forklare så godt som du kan.

Hvis MLISSA kunne klare det hele for 20.000,- hvorfor bygger 2 fabrikanter så målerum til millioner? Nå jo, de har jo tjent 100 mio. i forvejen ved snyd og bedrag (jeg ku' it' nære mig!)

Mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Til alle de undrende læsere kan jeg tilføje, at Jagshemash = "Båt der" på cm3´sk
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 03 November 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg smider lige denne tråd tilbage på topic igen (beklager mange gange)

Et andet tip, som der skal med i guiden, men som jeg ikke helt ved hvordan skal være, og som jeg heller ikke har lavet endnu:

Jeg har fra 2 forskellige fået tip om at lodning af højttalerklemmerne var en god ide. 

Skal man klippe spadestikkene af, og afisolere lederen, så man lodder ledningen direkte på klemmen, eller skal man bare sørge for at kabelskoen har ordenligt fat på en ren klemme, og så forsegle den forbindelse med loddetin? Det sidste skulle give den mest direkte kontakt, da man har kobber mod kobber, og signalet derfor ikke skal løbe igennem tinnet?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg smider lige denne tråd tilbage på topic igen (beklager mange gange)

Et andet tip, som der skal med i guiden, men som jeg ikke helt ved hvordan skal være, og som jeg heller ikke har lavet endnu:

Jeg har fra 2 forskellige fået tip om at lodning af højttalerklemmerne var en god ide. 

Skal man klippe spadestikkene af, og afisolere lederen, så man lodder ledningen direkte på klemmen, eller skal man bare sørge for at kabelskoen har ordenligt fat på en ren klemme, og så forsegle den forbindelse med loddetin? Det sidste skulle give den mest direkte kontakt, da man har kobber mod kobber, og signalet derfor ikke skal løbe igennem tinnet?

Crimp + lidt tin er min favorit, men jeg kunne ikke drømme om at lodde noget direkte til et apparat. Altså er det i min verden nødvendigt med en terminering af en slags - banan eller gaffel (spade)
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

D.v.s. at du også mener man skal sikre ordenlig forbindelse fra de eksisterende kabelsko, og så forsegle den forbindelse med loddetin?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

D.v.s. at du også mener man skal sikre ordenlig forbindelse fra de eksisterende kabelsko, og så forsegle den forbindelse med loddetin?

Sådan synes jeg bedst om det.
Egentlig er crimpningen nok bedst af alt, men den holder ikke - desværre.

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 November 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det er den mest fornuftige løsning - jeg har selv gjort det samme med mine højttalere..

Det virker bare mere "færdiggjort", når sådanne ting er loddet fast.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Faktisk overvejede jeg kraftigt at modde mine Grand som beskrevet, men da jeg fik taget den ene bas ud blev jeg så begejstret for hvad jeg så derinde at jeg fik alvorlige ryk i banditten!

Jeg skyndte mig at sætte bassen på igen inden det gik helt galt!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Faktisk overvejede jeg kraftigt at modde mine Grand som beskrevet, men da jeg fik taget den ene bas ud blev jeg så begejstret for hvad jeg så derinde at jeg fik alvorlige ryk i banditten!

Jeg skyndte mig at sætte bassen på igen inden det gik helt galt!

Pas på med det med banditten, det kan resultere i myoser og den slags.

Mjorgensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 September 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

For ikke og glemme et godt stykke arbejde fremført for efterhånden noget tid siden, vil jeg gerne sige tak for tippet, og opfordre til de der er ejere af disse fantastiske tårne (hvem sagde grand ;-) ) at man bør unde sig selv og bruge den time det tager!

Er imponeret over løftet det gav på diskantområdet!
- og det er trods mine grand er med den nye type delefilter, med koberleder på begge sider af printet.

er kun og hive et gammelt citat frem fra tiden der var engang; "prøøv dét" :D

Mvh
Til top Vis Mjorgensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mjorgensen

fjord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Ditto herfra. Var ved at blive vanvittig over tilsyneladende tilfældige mikroudfald og skratten i begge kanaler.

Var så småt begyndt at se mig om efter et helt nyt setup da det var temmeligt svært at identificere kilden. Tråden her har sparet mig for en formue og givet mig glæden over mit anlæg tilbage, takker!

Til top Vis fjord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fjord

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Tak for rosen

Til gengæld har jeg nok ødelagt brugtmarkedet for mig selv og andre, idet man nu ikke kan købe lettere skrattende Dali Grands billigt

(jeg overvejede lige to som center-højttalere, hvis de var billige)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes