|
Jeg må beundre den energi at DIY folket ligger for dagen for at "forbedre" Dali Grand, men faktisk tror jeg ikke Dali Grand serien kunne gøres bedre ud fra de kriterier de er konstrueret ud efter.
At forbedre er noget relativt!.. man kan prøve med andre stumper, og herved en lidt anden klang som følge, måske kan man da nok pine et par små detaljer og opløsning mm. ud med bedre modstande og kondensatore, men helt ærligt så taler vi om ekstrem flue knæpperi, og om det er det værd skal jeg lade være at spekulere i!.. men det vil altid blive lidt smag og behag!..
Men jeg tror da at der ER lidt mere at hente i disse ellers glimrende enheder og konstruktionen som hele, (det er der næsten altid, og især med noget der faktisk er over 10 år gammelt efterhånden, både som færdig model og koncipering..) spørgsmålet er hvordan? uden at ødelægge mere end man vinder? og DET! kan være en kunst!..
Og Hother er jo ikke den sløveste kniv i skuffen...
JA!.. Det vil sgu da være synd at sige!.. han kan da helt sikkert et trick eller to både med det ene og det andet!..
Om man kan lide dem er jo op til hver enkelt, men jeg synes at det er en dejlig serie...
De er da gode! ikke verdens bedste som man kan få indtryk af, (men igen dette er jo et ganske subjektivt begræb! så joo ok!... for nogen måske??) men de er gode.
Nyder selv godt af en af de Diskanter der ellers er anvendt i dem, og den er sjofel god!..(når den først får lov til at folde sig ud og vise hvad den kan!)
Problemet ligger nok i at få dem op og synge, hvilket ikke er helt nemt.
De skal have en ganske kompotent amp. og de rette kabler.. men ok det gælder sgu for det meste hvad angår kablerne!.. (resten af grejet syntse jeg ik er så kritisk)
Faktisk vil jeg tro at 90% af dem, som har hørt den store Dali Grand har hørt dem spille UMBA UMBA (mig selv includeret).
Jo de første gange jeg hørte et par, tænkte jeg, hvordan faaan har de båret sig ad med at ødelægge den ellers fine diskant og ellers ganske fornemme speciel lavede Vifa enheder på den måde? hvor er luften og opløsningen mm.
Men så kom en Gravety på! så kom der sgu hul igennem.. det samme med et par E-Comp Nemo mono blokke.. SÅ! blomstrede de sgu op.. (også uden VdH CW) og lød ganske fornuftigt..
Da jeg fik tilbudt et par diskanter der høret til denne serie for en tudse nogle år siden, nuppede jeg dem, de har ligget i "rode kassen" et stykke tid, men så kom dagen hvor jeg stor og skulle bruge en 9700, (da nogle andre nyere modeller var solgt vidre til en kammerat der absolut skulle have nogle tilspillede i en fart!, så jeg ofrede (god som jeg er ) mine egne...) havde et par allerede (standard D2905/9700) men her var forbindelses "tappen" på den ene knækket! (så afsted til rep.) tjaaa.. så fandt jeg dem fren og støvede dem af1.. og gæt hvad?.. de fungerede helt fint og nøøøøj! hvor spiller de da godt... hvorfor i #"¤!&%$£@ har jeg da ik rodet lidt mere med dem før nu, tænkte jeg!??... men nu sidder de og "klimter" lystigt og dejligt der ud af!...
Faktisk var jeg klar til at sælge dem efter de første par dage. Dette var indtil at jeg fik hjælp til at prøve dobbelt Clearwater. Så skete der ting og sager!!!
CW er sikkert helt fint på dem, ikke lige min "kop" the... har prøvet single & dobbel.. det er et ganske ok! kabel/kabler, der er da hul igennem..
Det var en nat-dag oplevelse!
Det var jo ikke fordi at det var et "dårligt" kabel jeg havde på før: NLE50, men bassen var helt ude af kontrol med de HT kabler.
NLE har jeg aldrig stiftet nærmere bekendtskab med..
Derefter har jeg så trimmet ind med VDH501 og VDH300II i kæden og helt dumt er det altså ikke...
501 er ik så tosset endda! har også haft det inde og vende... det er dog den "gamle" model der synger!...(formoder det er DEN du hentyder til?) men igen hos mig passer nogle andre lidt bedre ind.. så'n er det så forskelligt.. (nøje match er nøglen til god lyd)
mvh. |