Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 21:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Erfaringer med Dali 850 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 24 December 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

okay, men altså en 216 kan sådab lige klare opgaven mens at to stk, 214 bukker under.. hmm æv.. så skal jeg ud med penge pungen for en ny effekt
Til top Vis Kristian-d's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian-d

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

hvis du brokobler de 2 stk 214 vil de nok kunne, men så går lydkvaliteten ned med et brag

Hvis du allerede har de 2 214 så brug dem og vent til du får råd til bedre. (du behøver jo ikke købe ALT på en gang)

Det vil spille og lyde godt nok, du vil dog tydeligt kunne høre forstærkerens begrænsning hvis du skruer højt op.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 December 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft et par engang og har lidt delte erfaringer med denne højttaler. I demonstrationsrummet i Hifiklubben bemærkede jeg ikke en sønderlig hård eller grovkornet diskantgengivelse men det gjorde jeg til gengæld på dem jeg senere købte brugt og vil ikke kun tilskrive anlægget der var koblet til skylden, men også at højttalerene vitterligt ikke lød ens selvom det var den samme model. Ikke første gang jeg oplever at to umiddelbart ens sæt højttalere lyder forskelligt.

Bassen er meget blød og lettere svampet så der skal virkelig kobles en god forstærker på der kan håndtere basenhederne. Diskanten er som sagt ikke min kop te, virkelig ringe ihvertfald på dem jeg havde...diskantgengivelsen på f.eks en Dali 104 er i mine ører klasser højere! Mellemtonegengivelse er dog bedre og samtidig også mere behagelig end på ældre Dali modeller som Dali 400 og 810.

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

hvis du brokobler de 2 stk 214 vil de nok kunne, men så går lydkvaliteten ned med et brag

Hvorfor vil lydkvaliteten gå ned med et brag ved at lave det sådan og er det en brokobling og ikk en bi-wirering?

Jeg har kun en 214, men ville lige høre om det var en mulighed at gøre det på den måde?

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Taurus: Ved du om det er muligt at komme ind og skifte enheden i den 850 så`hvis den er så slem som alle siger den er?

Og hvorfor er det at man ikk bare regulere på "treble" knappen på anlægget? det skulle vel løse problemet hvis den er for skarp eller er jeg helt på herrens mark?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:
tonyax skrev:

Hvorfor vil lydkvaliteten gå ned med et brag ved at lave det sådan og er det en brokobling og ikk en bi-wirering?

Jeg har kun en 214, men ville lige høre om det var en mulighed at gøre det på den måde?

bi-wire

det bruger du forstærkeren som den er beregnet til, at gi 2x80w og så lader du den ene trække bassen og den anden diskanten

Brokoble

der tribler man effekten, men halvere strømstyrken i forstærkeren, dvs den yder mere, men kan trække mindre (mener også at den ved brokobling, kun er stabil ved 8ohm) dvs hvis den spændes for en højtaler med 4ohm, vil kunne slå fra da den vil se den som en kortslutning

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:

Taurus: Ved du om det er muligt at komme ind og skifte enheden i den 850 så`hvis den er så slem som alle siger den er?

Og hvorfor er det at man ikk bare regulere på "treble" knappen på anlægget? det skulle vel løse problemet hvis den er for skarp eller er jeg helt på herrens mark?

Til det første du spørger om: Ved der er nogle herinde der har erfaringer med at skifte diskanten i Dali 450, så det burde jo også kunne lade sig gøre i Dali 850 som har den samme diskant. Kan ikke huske hvilken diskant det drejer sig om men det kan måske opklares. Dog skal man være opmærksom på man ikke sådan lige skifter diskanten uden at tilpasse delefiltret, så vil man ikke det skal man nok finde en diskant med samme tekniske data og samme klang som den originale før det bliver godt.

Til det andet du spørger om, handler det ikke blot om for meget niveau i diskanten på Dali 850, men i endnu højere grad om selve domens lydkvalitet der i mine ører er decideret ringe. Den er grovkornet og meget lidt findetaljeret i de øverste oktaver...at den så tilmed/dermed også opleves for markant og hård gør det ikke bedre. Men okay du kan måske nok formindske problemet ved at bruge tonekontrollerne, men den dårlige lydkvalitet i diskanten bliver jo ikke bedre af den grund, højst den overordnede klangbalance.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 25 December 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Kristian du skal være velkommen til at komme forbi og høre mine spille inden at du begynder at lede med lys og lygte efter et par. Jeg kan dog se at du bor i nordjylland og der er jo et stykke derfra til Kbh.
Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Fenris: Lyder kanon, men du har fat i noget med geografien..

Men hvis jeg skal over mod øen af, så høre du sikkert fra min, vil nemlig gerne høre de "berygtede" diskanter..

Men har tænkt på et par alternativer. Kunne en Dali 8008 eller en Dali caoncept 8 være et alternativ til Dali 850? Nogen der har nogle erfaringer med de to andre højtaler?

Hvis man køber dem istedet er man vel også ude over problemet med at skulle have en effektforstærker hvis man har en H/K avr7000 (5*100W)?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Dali 8008 tilhører Dali´s blå serie og det er primært en rock højtaler. Den kan IMO ikke måle sig med 850 da de begge har 8" basenheder og 850 udover det er af bedre kvalitet.

Dali concept 8 kender jeg ikke så den kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om. Men umiddelbart minder den meget 8008 udfra beskrivelsen.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 December 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Kristian jeg havde en 30 år gammel JVC forstærker på 16 kg og 2x80 watt i 8ohm sat foran mine 850'ere og det gik helt fint, det kunne spille sindssygt højt, og det lyd rigtigt godt ved lavere niveauer. Dvs. at JVC'en gik i knæ når jeg spillede rigtigt højt, lydbilledet blev "tåget" bassen blev slap, og diskanten lidt skarpere (dog kun ved rock musik). Ved lavere niveauer spillede det rigtigt godt og sammenhængende. Så jeg ville ikke spekulere så meget på om 5x100 HK watt er nok, for det er jeg næsten sikker på det er, men jeg ville spekulere på om højttaleren og forstærkeren kan spille sammen, og om det lyder godt i dine ører. Ham jeg købte mine 850'ere af havde en af de "større" sonyer på, og det mente han var klart nok til at få dem til at spille op.

Ellers er det vel en mulighed for dig at tage den forstærker du har stående med til sælger og se hvordan det lyder?

Mvh og god Jul Morten.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

lige netop det du omtaler med at lydbilledet blev tåget når der blev skruet op er det jeg vil forsøge at undgå ved at købe en større forstærker.
Men det med diskanten der var skarp/skinger må jeg indrømme skræmmer mig en del,er ikk specielt vild med diskant nemlig. så derfor kom jeg på alternativet at man kunne kigge på andre højtalere end lige netop 850'eren, så ville lige høre om folk have erfaring med de to ovennævnte højtallere..

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 December 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu stadigt du skal give dem et lyt.

Men, Concept 8 virker som en udemærket højttaler, men den er "billigere" end en 850'er, og det samme er 8008. Disse her dog den fordel at du kan lytte på dem i hifiklubben, så kan du jo hurtigt finde ud af om det er noget for dig. Hvis det er kan du jo så enten købe dem i klubben, eller finde et par brugt. Hvis ikke, jamen så findes Dali 850 jo stadigt :)

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Alternativt ku du jo overveje et sæt Dali 810, også berygtet af mange, men som i mine ører har en væsentlig mere behagelig og velopløst diskantgengivelse...mellemtonen er så en anelse mere pågående end i Dali 850. Alt i alt bedre end Dali 850 og blå-serie modellerne, men det er jo som med meget andet en smagssag.

Dali 800 er næsten identisk med Dali 810 pånær mellemtoneenheden, har ikke lyttet til dem men tror ikke der er den store forskel imellem dem.

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Den Dali 810 lyder bestemt som en konkurrent til 850'eren kan jeg høre. Elsker jo som sagt mellemtone og det at diskanten er mere tålelig er jo ikk dårligt, vil prøve at se efter om jeg kan komme til at give begge modeler et lille lyt..

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 December 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Skal det partout være DALI? Der findes jo altså også andre højttalere

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

nej du siger noget, ved ikk helt hvorfor jeg har skudt mig blind i Dali? Et andet bud kunne jo også være en JBL, for synes ikk at Dali's design af HT'ere er skide fedt, faktisk lidt vattet i de nævnte modeller. Euphio og ikon serien er fedt designet. men sidespring.

jkjaers: har du et bud på en anden højtaler som ville være et kig værd..?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Der er et par til salg på Den Blå Avis til 4000,- (sat på den 27/12)

Om ikke andet så kan det måske give dig en mulighed for at høre dem da højtalerne befinder sig i Aalborg.

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

En lidt heftig pris, efter min ydmyge mening. Der burde være grobund for lidt forhandling

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

De kostede fra nye i Hifiklubben 7000,- så det er nok også lige i overkanten af hvad jeg ville betale for dem.

3000-3500,- virker som en mere fair pris.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes