| Forfatter |
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 02 Marts 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
|
Takker Granholm.
Nu er det altså ikke fordi jeg er spicielt tungnem - men at montere en ledning i et stik, som placeres i en stikdåse er vel ikke nyetablering?
Mvh Mike
|
|
|
Som jeg har forstået det så bare du vil flytte lidt på en eksisterende kontakt eller etablere en ekstra kontakt på et kabel der er trukket rundt i forvejen så er det ny installation! Der hvor man selv må er hvis man udskifter noget gammelt eller defekt med nyt og ikke gør andet.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mike.
Hvis du laver en stjernedåse, og påmonterer et 3*2,5 kvadrat kabel, og herpå monterer et 3 faset stik, hvorfra du kobler brun på L1, blå på nul og gul/grøn på jord, kan jeg ikke se noget ulovligt i det du vil gøre. For mig at se er det en fin løsning, når andet ikke er muligt.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Er der forslag til yderligere punkter, så spyt endelig ud og sig frem  |
|
|
Først en stor tak til Toftdal for et enestående initiativ  Dernæst tak til alle de spændende indslag, forslag, udslag, nedslag og opslag  Måske kunne den ærede Ghammel & Suhr, direkte fra sit herreværelse, udvide FAQ'en med noget om jordspyd ! Ha' en velsignet dag |
|
|
Halløj og godaften MOtheFREAK,
Det kunne han godt, hvis han vel at mærke selv havde noget praktisk erfaring med det
Imidlertid har jeg kun praktisk erfaring med strøm med/uden jordforbindelse. Jordspyd har jeg hørt nogle gange gennem årene og dermed fået et indblik i hvordan det sandsynligvis bør laves for det bedste resultat - altså mere et startsted for mig selv, om man vil.
Derfor er det eneste jeg kan sige at det ser ud til, at vejen frem er et kobberspyd påskruet et kabel med stort kvadrat og helst nedbanket ikke lige ved siden af eventuelle andre kobberspyd.
Det er også muligt at typen af kobberspyd kan have noget at sige, ligesom installationskabler jo heller ikke er ligegyldige.
Så hvis der skulle være nogle ærværdige forumister med praktisk jordspydserfaring, så tøv endelig ikke med at berige os andre
Med høflig herreværelsehilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Derfor er det eneste jeg kan sige at det ser ud til, at vejen frem er et kobberspyd påskruet et kabel med stort kvadrat og helst nedbanket ikke lige ved siden af eventuelle andre kobberspyd.
Det er også muligt at typen af kobberspyd kan have noget at sige, ligesom installationskabler jo heller ikke er ligegyldige.
Så hvis der skulle være nogle ærværdige forumister med praktisk jordspydserfaring, så tøv endelig ikke med at berige os andre
Med høflig herreværelsehilsen G&S
|
|
|
God sen aften,
Jeg vil med stor fryd banke et kobberspyd ned til kineserne, vel og mærke når mit nye hjem (læs lytterum) er færdigbygget.
Men desværre vil håndværkerne ikke se os på matriklen de næste 5-6 måneder de skal have arbejdsro 
Kommer tilbage desangående.
God nu nat
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et hus må kun have en hovedudligningsforbindelse (jordforbindelse) vil man forbedre den skal man forbinde det nye jordspyd (gerne flere oven i hinanden og gerne parallel forbundet) til den gamle jordforbindelse i el tavlen for ikke at få potientiale forskel i huset, hvis man samtidig vælger at forsygne sin stikkontakt ved anlæget med en 3x2,5mm.2 så er jordledningen i det kabel tyk nok til at bruge til at få jordforbindelsen fra det nye jordspyd til det gamle forbundet.
Læs evt. tidligere i denne tråd hvordan jeg gjorde så er den OK __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Et hus må kun have en hovedudligningsforbindelse (jordforbindelse) vil man forbedre den skal man forbinde det nye jordspyd (gerne flere oven i hinanden og gerne parallel forbundet) til den gamle jordforbindelse i el tavlen for ikke at få potientiale forskel i huset, hvis man samtidig vælger at forsygne sin stikkontakt ved anlæget med en 3x2,5mm.2 så er jordledningen i det kabel tyk nok til at bruge til at få jordforbindelsen fra det nye jordspyd til det gamle forbundet.
Læs evt. tidligere i denne tråd hvordan jeg gjorde så er den OK
|
|
|
Ikke uvæsentligt input - tacker så mycket 
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en lille ting til, det med at rode lidt med strøm er jo mange gange bare 3-4 ledninger MEN den lille gul/grønne (jordledningen) er rimelig vigtig og det må gør det selv folket holde fingerne fra for hvis den ikke er forbundet rigtig eller virksom i tavlen og så det går galt så kan det gå alvorligt galt. jeg har hørt en del grimme ting igennem årene omkring det, der var et sted hvor en hobby elektrikker havde forbundet en opvaskemaskine i et komfurudtag ved siden af vasken der var jo kun 3 ledninger til opvaskemaskinen og de blev forbundet farve ret i udtaget/dåsen men jordledningen var ikke virksom, så da den gravide kone skulle vaske var der overgang i maskinen, hun fik sit livs forskrækkelse og var ved at miste barnet, så det kan gå galt. Hvis man forbinder anlæget til en ikke virksom jord så forbinder man anlægget til en kæmpe antenne (støjmodtager) og det hjælper ikke på lyden __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
csn1903 skrev:
|
Læs evt. tidligere i denne tråd hvordan jeg gjorde så er den OK
|
|
|
Hvis man ikke kan komme til at røre ved apparater der har hver sin jordforbindelse samtidigt, er det fuldt ud lovligt at have seperate jordforbindelser.
Et godt link, hvis man er i tvivl om reglerne på området:
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen /Love_og_regler/Staerkstroems-_bekendtgoerelsen.html
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det har du ret i. jeg har min lys installation i hjemmebiffen jordforbundet så jeg har 2 forskellige jordforbindelser i biffen så derfor har jeg forbundet dem sammen i tavlen, jeg forhørte vores elinstallatør i firmaet og han mente bare nye regler osv. at man ikke måtte have 2 forskellige jordforbindelser i huset __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at lave seperat gruppe til mit hifi,og er så heldig at jeg tidligere har muret noget installationskabel ind i væggen ved mit hifi. Dette kabel ender dog blindt oppe på loftet, og skal først sættes til tavlen i en ny gruppe. MEN, dette kabel er ikke langt nok til nå til tavlen i ét stræk, og der skal derfor være en samling et sted.
Mit spørgsmål er derfor: er det noget møg? -og skal jeg bede elektrikkeren om at udføre samlingen på en speciel måde, for at det bliver godt?
Kablet er desværre ikke lagt i flexrør, så jeg kan ikke bare udskifte det :(
med venlig hilsen
Jannik
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske uden jeg vil kalde mig ekspert,prøv at få ham til at presse dem sammen med en crimpning så kablerne bliver samlet under set stort pres.Det skulle give en god forbindelse så kunne han evt. sætte krympeflex på bagefter for at isolere det og beskytte det mod skidt.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh
Inden du begynder på en løsning med at reparere det eksisterende kabel - så husk, hvis det er en 1,5 kvadrat leder, så overvej istedet en anden løsning. Du bør istedet finde en løsning på at træke et helt nyt kabel i 2,5 kvadrat, da et 1,5 kvadrat ikke er det bedste.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar.
Ja, det tænkte jeg jo nok :) Og jeg er ret sikker på, at det er 3*1.5, desværre.
Der er en alternativ løsning, ved at komme ind igennem væggen bagfra. Så vil jeg kunne trække helt nye kabler. Hvis jeg gør dét kan jeg ligeså godt få lavet stjernekonfig. med det samme. Jeg skal bare være 100% sikker på, at jeg forstår hvordan det skal laves:
Hvis jeg skal have 3 dåser, så skal jeg have 3 seperate kabler kørende fra den nye gruppe og så koblet til hver sin dåse?
Er det rigtigt forstået?
mvh
Jannik
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ARHH, ja det er jo noget lidt andet
Dét skal jeg da ha'!
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad om man lagde 2 ledere sammen i et 5x2,5kv så man nåede det dobbelte tværsnit på 5kv eks. til forstærere nogle der har prøvet det.
Der er selvfølgelig også den med hvornår stopper man. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW:
Man stopper selvfølgelig først ved 4x1600 kvadrat højspændingskabel direkte fra nærmeste mast til stjernedåsen!
mvh __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter at have slæbt mig gennem tråden her er konklusionen klar : egen transformatorstation eller akkumulatordrift!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon
Der er ingen tvivl om at musikken får et gevaldigt løft, når man har en konstant og ordentlig strøm, der er endda meget stor forskel, så et lille elværk som leverer den konstante strøm - en ExactPower, er bestemt også i den bedste ende. Selv TV kassen får et bedre billede, hvis man lader sådan en sag styre begivenhederne på netsiden. Det er den nemme løsning, stikkene i og du har ordentlig strøm og konstant strøm, men man skal også ud og investere i størrelsesordenen 20.000 kroner. På den anden side har vi jo investeret mange gange 20.000 kroner på den hobby, så en del vil nok ikke være afskrækket af det, for man får også noget for pengene. System Audio er importør af ExactPower, hvis der er nogen der vil have nogle uddybende oplysninger om den.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |