Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Fint kom gerne med noget tilbagemelding om hvordan du syntes om det når det er lavet nogle glemmer dette og det er da sjovt når man har været indvolveret i en spændende debat omkring dette.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Fint kom gerne med noget tilbagemelding om hvordan du syntes om det når det er lavet nogle glemmer dette og det er da sjovt når man har været indvolveret i en spændende debat omkring dette.

Det kan du tro

Så snart jeg har el-skitsen fra elektrikeren, får I den at se - billeder vil også følge.

Idag er elektrikeren færdig med at rillefræse.

Det store øjeblik bliver når strømmen tilsluttes    

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Sendt: 28 April 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Nilau skrev:
MOtheFREAK skrev:

[QUOTE=gl.jas]

Er det en fordel med skærm?

For nogle er det, for andre ikke. Jeg har ikke afprøvet skærmet installations-kabel, men et skærmet netkabel er ikke at foretrække, så derfor har jeg naturligvis ikke skærm på hverken installationskabel eller netkabel. Skærmen dræber mikrodynamikken og begrænser båndbredde. Musikken bliver rund og alt for "pæn"...

"Skærmen dræber mikrodynamikken" ...interessant !

Er ved at lave nyt lytterum - forventer at lave en decideret tavle i lytterummet, med 25 A trukket fra hovedtavlen via 6 kvadrat kabel (I alt 50 A ind til huset). I hi-fi tavlen vil jeg have fire 16 A grupper: én per monoblok (som jeg snart skal have  ), og yderligere én til forstærker og én til CD-afspiller.

Måske overkill - men hva, det hele bygges fra bunden og bliver alligevel betalt over de næste 30 år

Nu kommer spørgsmålet: for enden af 6 kvadrat kablet, forventer jeg at montere et netstøjfilter (altså inden indgangen til min hi-fi-tavle).

Hvad er de ærede medlemmers kommentarer til dette tiltag ?

Og sidst men ikke mindst, jeg havde forestillet mig meget korte skærmede netkabler "direkte" fra tavlen til de enkelte enheder - men (jvf. ovenstående kommentar) er det måske en dårlig idé ?

Kan næsten ikke vente på Jeres kommentarer

Det lyder dejligt med sådan en (måske) overkill-løsning! 

Jeg vil dog knytte en enkelt kommentar: Alle de netstøjsfiltre jeg igennem årene har (af)prøvet har alle været dynamik-dræbere i forskelligt omfang. Måske findes der noget 'derude' som faktisk virker uden ulemper - jeg er bare ikke stødt på det...

Har du konkrete problemer, som du mener et netstøjsfilter kan afhjælpe? Hvis ikke...så drop det! De tidligere bemærkninger til 'lyden' af skærmede kabler kan jeg kun tislutte mig.

Med venlig hilsen

Nilau

Har du prøvet Shunyata hydra 8

mvh

Måske er jeg lidt dum, men hvad er microdynamik?

Trods alt kommer netstrømmem gennem en strømforsyning og bliver som regel lavet om til jævnstrøm! Man nogle lytter og andre kondensatorer til at fjerne al netstøj, særligt 50 Hz brum, når så denne strøm er blevet helt jævn, hvor kommer så denne "microdynamik" ind?

John

Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Mikrodynamik er i musikken det er forskelle i de små nuancer i nivo så vidt jeg ved.Så noget med strømmen at gøre direkte er det ikke.

Der er en lille detalje man lige skal tage i betragtning ved kabelmontage i sikringer og relæ og lign. Jeg har været ude for at en ledning ikke havde fat i klemmuffen så der ikke var støm i den ene kontakt, det havde virket før men efter elektrikkeren havde pillet skete dette.Det kan nok gå galt hvis man stopper eks. flere kraftige kabler ned i klemmuffen måske skulle de krimpes sammen for at undgå dette.Prøv i det mindste at trække kraftig i alle kabler for at få en ide om de har ordentlig fat (selvfølgelig uden strøm ved etableringen)

Hvis et kabel eks. bare ligge løst imod og har forbindelse er det jo ingen nytte til med det kraftige kabel da du her har en dårlig forbindelse.Jeg vil nævne dette da jeg har prøvet dette.

Jeg ville gerne om hvis I snakkede med elektrikkeren at i spurgte på hvad de syntes om Neutrik Powercon stik til strøm, ikke nødvendigvis fordi i skulle vælge denne løsning men jeg ville gerne vide hvad en fagmand siger til det.Skriv gerne resultatet enten som en pm til mig eller i tråden her.Også for at vide om det er et skråplan rent lovgivningsmæssigt med Neutrik.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har ganske vist bestilt en elektrikker til at lave 2 nye grupper med 2.5 Kvadrat kabel til mine effektforstærkere.

Men jeg forventer da mest det vil hjælpe til en nemere opstart, uden at lyset blinker .

Ellers skulle jeg mene at netstrømmen mest betyder noget i bass-området og ved forstærkere med for små lytter, er jeg helt galt på den der?

Netfilter har jeg ikke tænkt mig at investere i, det er der jo i forvejen i de forskellige strønforsyninger apparaterne har og jeg kan ikke høre noget netstøj. Undtaget er min Linn LP12, den er temmeligt kritisk med hvor den står, men mon ikke det har noget at gøre med at den ikke er ordentligt skærmet .

John

Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

TaForm

Du vil sikkert blive oerrasket over hvor meget din lyd vil ændre sig i positiv retning, mere dynamik og detaljer, ja generelt lidt mere af det hele, og ro over tingene.
Personligt ville jeg aldrig sætte et netfilter på, jeg har kun dårlige oplevelser med netstøjsfiltre, både i egne steup´s og det jeg har hørt hos andre.
Så du kan roligt glæde dig til din nye investering i HiFi hobbyen, det er nogle af de penge som er givet godt ud.
Og vi andre glæder os også til at høre fra dig når du har fået det igang - og jeg tror det bliver bedre efter nogle dages brug.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

TaForm

Du vil sikkert blive oerrasket over hvor meget din lyd vil ændre sig i positiv retning, mere dynamik og detaljer, ja generelt lidt mere af det hele, og ro over tingene.
Personligt ville jeg aldrig sætte et netfilter på, jeg har kun dårlige oplevelser med netstøjsfiltre, både i egne steup´s og det jeg har hørt hos andre.
Så du kan roligt glæde dig til din nye investering i HiFi hobbyen, det er nogle af de penge som er givet godt ud.
Og vi andre glæder os også til at høre fra dig når du har fået det igang - og jeg tror det bliver bedre efter nogle dages brug.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg håber og tror du har ret, men under alle omstændigheder er det ikke smart man ikke kan sætte en støvsuger i gang samtidig med at anlæget er tændt, så jeg har ikke strøm nok i forvejen.

Med den halve mill. jeg i forvejen har brugt på det, er der ikke den store økonomiske forskel.

Med venlig hilsen John www.taform.dk

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Nu springer jeg med på strømvognen....

Jeg har bestilt elektrikeren til på onsdag, men inden da regner jeg med at købe 50 meter 5 x2,5mm efter anbefalingerne her på sitet. Kan dette kabel med isolering gå igennem et standard flexrør på vist nok 16 mm, som løber inde i vores husmur ?

Hvilken strømudtag/stikkontakt kan tage 5 mm kabel som udgangspunkt (dem som jeg har set inkl. det, der allerede er monteret i væggen, kan vist kun tage op til 2,5mm) ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Nu springer jeg med på strømvognen....

Jeg har bestilt elektrikeren til på onsdag, men inden da regner jeg med at købe 50 meter 5 x2,5mm efter anbefalingerne her på sitet. Kan dette kabel med isolering gå igennem et standard flexrør på vist nok 16 mm, som løber inde i vores husmur ?

Hvilken strømudtag/stikkontakt kan tage 5 mm kabel som udgangspunkt (dem som jeg har set inkl. det, der allerede er monteret i væggen, kan vist kun tage op til 2,5mm) ?

Lars

Jeg tror du får meget svært ved at trække det inden i et 16 mm rør. Der fås dog en "let" udgave af kablet der kun er beregnet til indvendig brug. Det er ikke så stort i omkreds, men om du kan få det i et 16 mm rør, tvivler jeg på.

En alm. Fuga stikkontakt har to klemmer til både fase og nul. De kan hver tage en 2.5 mm2 leder.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar, Svend.

Jeg har overvejet at skrælle den ydre isolering af kablet de sidste meter, som det skal løbe inde i flex-røret. Det er vel ikke ulovligt ?

Har du et link til denne Fuga stikkontakt, så jeg evt. kan få købt den inden elektrikeren kommer og installere mine mange nye udendørslamper + min nye strømforbindelse ?

Lars

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=lars37]

Mange tak for dit svar, Svend.

Jeg har overvejet at skrælle den ydre isolering af kablet de sidste meter, som det skal løbe inde i flex-røret. Det er vel ikke ulovligt ?

[QUOTE]

Nej, det kan du roligt gøre. Stikkontakten er den hvide tingest i midten, der sidder lidt skævt:

Jeg plejer at handle her: http://www.alletiders-el-vvs.dk/shop/default.asp men andre webshops er sikkert lige så billige.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Stikkontakten er den hvide tingest i midten, der sidder lidt skævt:

Ja, det er ikke nemt at få 5x2,5 kvmm ind bag ved - av min tommelfinger! 

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tusind tak for svaret, Svend.

Lars

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
[QUOTE=lars37]

[QUOTE]

Den stikkontakt kan tage 5 x 2,5 kvt.  Den fås i en lavere udgave som jeg købte, men her er der lidt mindre plads hvilket gør det meree besværligt.

Et kabel på 5 x 2,5 kvt. 1 til jord. 2 til fase og 2 til stel.

Mvh.

Sven Palvig

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 August 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa og daws,

Så er det vist ved at være tiden til at puste lidt liv i denne hengemte tråd

Elektrikeren var på besøg hos undertegnede for en del uger siden.

Med en idé om at adskille signalkilden (CD) fra de øvrige apparater, fik han sammenflikket to separate grupper med hver 5x2.5 kvmm (2x5 + 1x2.5 kvmm) og 16A smeltesikringer, taget i parallel fra HFI relæet (dvs. samme fase).

Som altid var lyden en smule harsk i starten, men efterfølgende skal jeg da lige love for, der er sket noget, fydaføjda!

Separationen af CD-afspilleren giver oven i hatten samme virkning, som at gå fra en almindelig forsyning og over til en enkelt, separat gruppe.

De enkelte stemmer i selv store korværker kan nu høres, og der er endnu mere ro og kontrol over begivenhederne. Skal noget fremhæves, så må det nok blive det øgede dybdeperspektiv. Den ekstra ro giver nu lejlighed til at kigge noget i henretning af dobbelt så langt bagud i musikken (hvis altså det er på optagelsen) i forhold til før. Ikke at det på nogen måde var dårligt førhen - dette er blot flere klasser bedre.

Totalt set er lyden nu også mere frigjort, end den før har været med en enkelt, separat gruppe til det hele.

Der er kommet mere relief mellem de udøvende, og på gode optagelser er det nu muligt også at høre bagom musikerne og deres instrumenter.

Disse ting har alle været der før, men er nu fremhævet og integreret i musikken på en anden måde, som virker endnu mere naturligt.

Mens det måske for nogle kan virke som vildt overkill at sætte CD afspilleren på helt sin egen EL-gruppe, så prøv selv.

Virkningen er mere udtalt, end jeg havde regnet med. Og det er jo altid rart at blive taget lidt på fusen, når det også gør godt

Pris? Små 2K + moms med det hele - og hver en øre værd!

Prøv det før din nabo

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 August 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Hejsa og daws,

Så er det vist ved at være tiden til at puste lidt liv i denne hengemte tråd

Med en idé om at adskille signalkilden (CD) fra de øvrige apparater, fik han sammenflikket to separate grupper med hver 5x2.5 kvmm (2x5 + 1x2.5 kvmm) og 16A smeltesikringer, taget i parallel fra HFI relæet (dvs. samme fase).

Præcist denne "konfiguration" skal etableres ved den gamle, og det lige så snart den lokale el-svend slipper ud af skurvognen Jeg betvivler slet ikke resultatet,(eftersom EN separat gruppe imponerer) men eftersom vi snarligt skal mødes til en uanstændig hifi-øl-spise-althvadduformår-dag, vender vi  superlativt de gigantiske forbedringer

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 14 August 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Er de to grupper taget fra samme fase? Det formoder jeg, men vil da lige spørge..

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 August 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Er de to grupper taget fra samme fase? Det formoder jeg, men vil da lige spørge..

Mvh

G&S:

G&S´s indledende forklaring omkring etablering af 2 grupper....

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 15 August 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Skal man nu også til at læse for at forstå . Jeg må hjem og se om der er mere plads i målerskabet.... Men det bliver tidligst om et par år da vi lige har malet og istandsat entre og stue så ingen nye riller i vægen mm. før der skal skiftes farve igen engang. Hvis det giver lige så meget som den seperate gruppe jeg allerede har fået lavet så er det da så billigt at det må prøves.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 August 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
Skal man nu også til at læse for at forstå .

Nej-nej, det er slet ikke nødvendigt

Her på stedet var det nødvendigt med en ny tavle, men den side af sagen gik forholdsvis hurtigt og smertefrit, da den kunne sættes op på samme sted som den gamle.

Havde i går en længere midnatslytter, hvor jeg stadig kunne høre nye ting på ellers velkendte skiver. Jeg må forbavses. Og rumgengivelsen er sq ved at være der, må jeg sige
Glem ikke, hvad blomster undertiden kan gøre

gl.jas skrev:
Præcist denne "konfiguration" skal etableres ved den gamle, og det lige så snart den lokale el-svend slipper ud af skurvognen

Jamen, så luk dog staklen ud

gl.jas skrev:
Jeg betvivler slet ikke resultatet,(eftersom EN separat gruppe imponerer) men eftersom vi snarligt skal mødes til en uanstændig hifi-øl-spise-althvadduformår-dag, vender vi  superlativt de gigantiske forbedringer

Her på matriklen passer hatten altid, når der kommer besøg fra hovedlandet

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes