Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 04:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2014 kl. 17:45 | IP-adresse registreret Citér Aksa

The Real Wiz skrev:
Et kobberkabel hmmmm det havde aldrig jeg ikke gættet på

Det er godt med en reference til videre eksperimentern.

Det bliver interessant at høre om dine oplevelser med de nye stik og høre om de gør en foreskel hos dig

Ja, man er nødt til at være klar over, hvordan den eksisterende "lyd" er, når man begynder at lege med kabler - af enhver slags. Her har jeg så heldigvis elimineret højttalerkablerne, og så er der kun signal- og netkabler tilbage.

Lige nu har jeg så fokus på strømmen og dermed netkabler og -forbindelser. Anlægget er rimeligt afslørende, og jeg hører endog temmeligt store forskelle, når jeg bytter en type netkabel ud med en anden. Og ja - netop derfor bliver det rigtigt interessant "kun" at skifte stikkene ud, medens kablerne forbliver de samme

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 13:06 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

Vi venter på din tilbagemelding når du har fået sat dem på

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 15:21 | IP-adresse registreret Citér Aschwarz

Det er nogle fantastik flotte højttalere, og det har været særdeles interessant at følge dit projekt. Jeg kan dog ikke lade være
med at tænke på om dine strømforsyninger er gode nok, når der er hørbar forskel på netledninger og netstik. En korrekt
konstrueret strømforsyning vil være ligeglad om modstand i kablet varierer med nogle få ohm, eller om der er skærm på
netledningen, de sidste meter op til herlighederne. Jeg tror at du vil få mere ud af at se på dine strømforsyningers opbygning.
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret Citér Aksa

The Real Wiz skrev:
Vi venter på din tilbagemelding når du har fået sat dem på

Ja, nu skal jeg så lige et smut til High End udstillingen i München på torsdag og ugen ud, så der sker ikke rigtigt noget inden da.

Men vær forvisset om, at jeg nok skal vende tilbage og dele mine oplevelser med alle jer andre - det er jo det, denne site er til

Jeg har den holdning, at vi kan allesammen kun blive klogere, når nogen giver sig i kast med at eksperimentere. Og da jeg selv har haft stor fornøjelse af at læse om og lære af andres erfaringer, så vil jeg bestemt ikke holde mig tilbage

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 12 Maj 2014 kl. 22:00 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

Det lyder godt.

Kan du have en rigtig god tur.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Aschwarz skrev:
Det er nogle fantastik flotte højttalere, og det har været særdeles interessant at følge dit projekt. Jeg kan dog ikke lade være
med at tænke på om dine strømforsyninger er gode nok, når der er hørbar forskel på netledninger og netstik. En korrekt
konstrueret strømforsyning vil være ligeglad om modstand i kablet varierer med nogle få ohm, eller om der er skærm på
netledningen, de sidste meter op til herlighederne. Jeg tror at du vil få mere ud af at se på dine strømforsyningers opbygning.

Tak for roserne!

Jeg tror, at du misforstår mine bevæggrunde til opgradering af det strøm-relaterede i mit system.

Jeg har ingen som helst bekymringer omkring strømforsyningerne i forstærkere m.m. i mit system. For effektforstærkernes vedkommende er der tale om gedigent og intelligent opbyggede strømforsyninger, hvilket også er tilfældet i min forforstærker og afspiller.

Mine strømforsyninger og apparater i det hele taget er helt sikkert totalt ligeglade med et par ohms modstand mere eller mindre

Næh, det handler om noget helt andet - nemlig ren og støjfri strøm. Og det er noget, som almindelige strømforsyninger kun i ringe grad tager højde for.

Jeg har allerede et ret så effektivt netfilter, men jeg er nysgerrig på, om beskaffenheden af stikkene også har en indvirkning. Jeg ved - som tidligere nævnt - allerede, at netkabler kan gøre en væsentlig forskel i mit system, og har en idé om, at materiale-overgange kan have en negativ effekt på lyden - også på strømsiden. Hvorvidt der er tale om en diodeeffekt, en filtereffekt eller noget helt tredje eller femte er jeg helt ligeglad med. Hvis der er en forbedring at hente, så er det godt. Hvis det bare er "anderledes", så gider jeg ikke rigtigt gøre mere ud af det.

Det er spændende at eksperimentere, men jeg er også allergisk over for "snake oil", så hvis der ikke er noget at hente, så skal I også nok høre om det

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2014 kl. 00:14 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Endelig fik jeg tid til at starte på udskiftningen af stikkene på strømkablerne

Her går det løs med at hive det ene kabel ud af kabelskjuleren:

En detalje af kablet:

Så er det første kabel på "operationsbordet":

Stikkene er ret så lækre at arbejde med og har virkeligt gode tilspændinger og aflastninger. Desuden er der tydelige mærkninger af, hvor de forskellige ledere skal monteres.

Så er der et opgraderet kabel!

Tilkobling:

Og så strøm på og på med noget musik! Kan man høre forskel?

Fortsættelse følger .....

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juni 2014 kl. 08:25 | IP-adresse registreret Citér Selvbyggeren1

Ser godt ud !

Er spændt på at høre din mening om forskelle i lyden

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juni 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret Citér Heine Dupont

Som sædvanligt gør du jo ikke noget halvt - så det ser rigtig godt ud. Stikkene er lækre.

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2014 kl. 13:48 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Heine Dupont skrev:

Som sædvanligt gør du jo ikke noget halvt - så det ser rigtig godt ud. Stikkene er lækre.

Hilsen Heine

Furutech-stikkene er virkelig kram! Det fik jeg også bekræftet på high end udstillingen i München, hvor en række andre stikproducenter (ud over Furutech) var til stede. Der var masser af flotte stik, men når man så kiggede lidt nærmere på tilspændinger m.m., så var det virkelig noget tyndt skidt, især hos nogle af kopi-producenterne. Men selv nogle af de andre og mere kendte producenter kunne ikke helt matche Furutechs kvalitet, synes jeg.

Men lad os nu se, hvordan det er med lyden, for stikkene kan være nok så lækre - hvis ikke der er en lydmæssig forbedring, så vil jeg ikke investere i helt så dyre stik fremadrettet, omend jeg vil fortsætte med at gå efter stik med ordentlige tilspændinger - det er trods alt 240 volt, vi arbejder med her!

Indtil nu har det knebet med tiden til at lytte pga diverse ting, der "lige" skulle laves i huset og lidt familiekomsammen, men jeg håber snart at få lidt "kvalitetstid" med anlægget

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juni 2014 kl. 13:57 | IP-adresse registreret Citér mx jelle

Ser frem til at høre din kommentar på seneste upgrade!

Har længe beundret dit setup, det er virkelig fedt og gennemført. Det giver bestemt anledning til inspiration! Har selv
haft noget lignende i tankerne, bare i mindre målestok, har dog ikke mønten til det pt. Er imponeret over dit endelige resultat
på de speakers!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2014 kl. 23:28 | IP-adresse registreret Citér Aksa

mx jelle skrev:
Ser frem til at høre din kommentar på seneste upgrade!

Har længe beundret dit setup, det er virkelig fedt og gennemført. Det giver bestemt anledning til inspiration! Har selv
haft noget lignende i tankerne, bare i mindre målestok, har dog ikke mønten til det pt. Er imponeret over dit endelige resultat
på de speakers!

Det er altid rart med roser - tak! Håber du på et tidspunkt kommer i gang med at bygge selv. Det fede ved det er, at man kan gøre nøjagtigt som det passer en!

Jeg har fået lyttet en del efter at jeg skiftede stikkene. Og jeg har fået bekræftet min mistanke - de gør en forskel!

Hos mig sker der det, at de små, fine detaljer i lydbilledet kommer bedre frem - eller måske skulle jeg snarere sige, at de står klarere, for der er ikke tale om, at de rykker hverken frem eller tilbage i lydbilledet. De bliver bare nemmere at høre.

Det samme gælder nuanceringer, som bliver en hel del tydeligere. Derudover bliver rummet endnu bedre beskrevet/gengivet på gode optagelser. Dette gælder også nuanceringer i basområdet, som samtidig står lidt mere vægtigt.

Alt i alt ganske besynderligt, bare fordi man skifter et par stik! Men jeg har - som sædvanlig - lyttet til musik, som jeg kender særdeles godt - for ikke at sige til hudløshed ...

Jeg må vist kigge lidt nærmere på at få fat i nogle flere af de stik ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2014 kl. 14:39 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det var jo spændende, at ombytningen af stik på de eksisterende netkabler gav en forbedring

Men man skal jo ikke hvile på laurbærrene, siges det, så jeg skal også have udskiftet IEC-netbrøndene på højttalerne. Lige nu sidder der nogle almindelige IEC-netbrønde til en tyver stykket, hvor ledermaterialet i hvert fald ikke er kobber.

De eksisterende netbrønde udskiftes med disse:

Furutech IEC netbrønd med ledere i ren kobber

Det kræver dog, at jeg skal ændre i udskæringerne på de kraftige alu-vinkler, som de nuværende netbrønde sidder i, så der skal lige arbejdes lidt på sagen

Jeg forventer ikke umiddelbart, at denne udskiftning giver det helt store lydmæssigt, men IEC-stikkene sidder langt bedre fast i Furutech-netbrøndene. Det hjalp ganske vist allerede på dette, da IEC-stikkene blev skiftet fra Supra til Furutech, men nu gør vi lige tingene helt færdige her

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2014 kl. 00:24 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Er netop hjemvendt fra et par ugers ferie ... men lige inden jeg tog af sted, skete der noget

Der kom en mand med 4 stk. papkasser ........

(billeder og forklaring følger)

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Sendt: 01 August 2014 kl. 12:09 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

Hej, hvordan er frontpladerne på højtalerne monteret (er det limet sammen)

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2014 kl. 13:16 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Søren Andersen skrev:
Hej, hvordan er frontpladerne på højtalerne monteret (er det limet sammen)

Hej Søren,

Forpladerne er dobbelte. Den yderste forplade er forsynet med gevindbøsninger på bagsiden, og der er så sat bolte i fra bagsiden, som holder den på plads. Mellem de to forplader er der blygummi for at give en "død" sandwich

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Sendt: 01 August 2014 kl. 13:54 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

Okay takker, er nemlig ved at finde den bedste kabinet løsning til et sæt af Troels DTQWT-12 mkII
Og forestiller mig at jeg kunne bruge samme løsning på front og bagplade (der hvor enhederne er monteret)
Regner med at bruge 19-22mm krydsfinner som yderste lag så blygummi og inderst 15-19mm MDF
Lyder det fornuftig ?
Hvilke blygummi har du anvendt ?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Søren Andersen skrev:
Okay takker, er nemlig ved at finde den bedste kabinet løsning til et sæt af Troels DTQWT-12 mkII
Og forestiller mig at jeg kunne bruge samme løsning på front og bagplade (der hvor enhederne er monteret)
Regner med at bruge 19-22mm krydsfinner som yderste lag så blygummi og inderst 15-19mm MDF
Lyder det fornuftig ?
Hvilke blygummi har du anvendt ?

Synes det lyder helt fornuftigt med en "blanding" af krydsfiner og MDF. Dog ved jeg ikke, om de gevindbøsninger, jeg har benyttet, kan bruges i krydsfiner (har ikke prøvet) - men ellers kan man jo sætte nogle pæne, undersænkede skruer/bolte i forfra

Jeg fandt blygummiet hos Harald Nyborg til rimelige penge, men det kan fås i de fleste autotilbehørsforretninger.

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2014 kl. 00:57 | IP-adresse registreret Citér Heine Dupont

Halløj og velkommen hjem fra ferie

Jeg kan godt gætte hvad der i i kasserne ;-)

Kan det mon være være 4 kasser med 2 stk. i hver?

Hilsen Heine
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2014 kl. 01:00 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Heine Dupont skrev:
Halløj og velkommen hjem fra ferie

Jeg kan godt gætte hvad der i i kasserne ;-)

Kan det mon være være 4 kasser med 2 stk. i hver?

Hilsen Heine

Jaeh - tampen brænder

<< Forrige Side af 63 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum