Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 11:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2015 kl. 11:10 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Janhp skrev:
Hej AksaJeg har fulgt med, og læst hele tråden.Lad mig først sige! (så du ved hvor jeg kommer fra)Jeg vil af hele mit hjerte ønske dig held og lykke med det store projekt som du har udført,og stadig væk arbejder videre på.Og håber at du når der hen med det, hvor du gerne vil hen.Men jeg har noget kritik af det (set ud fra min optik) som jeg havde tænkt mig at skrive om her,men vil gerne forberede mig lidt mere.så ser jeg at du skriver dette!.  *Det er især vigtigt, at mellemtone/diskant ikke bliver forstyrret af vibrationer fra baskabinetterne.*kunne du ikke lige uddybe dette, så man har den dybere forståelse hvorfor at *det er især vigtigt..............*Mvh.Jan H.Pedersen

Hej Janhp!

Hyggeligt, at du har fulgt med i tråden!

Mht min udtalelse omkring delte kabinetter og forplader, så tror jeg såmænd ikke, at der er så voldsomt meget at forstå. Men filosofien er denne: Selv med meget stabile og stive kabinetter, vil basenhederne provokere nogle vibrationer i kabinetterne og forpladerne. Alt andet lige, så vil vibrationerne have nemmere ved at "nå" og forstyrre diskant- og mellemtone-enhederne, hvis der er tale om ét samlet kabinet og én samlet forplade. Ved at dele både kabinetter og forplader op i moduler, får vibrationerne fra baskabinetterne rigtigt svært ved at lave den slags "ulykker"

Som det også fremgår tidligere i tråden, så er mine 2 x 3 kabinetter helt separate. De er så blot stablet oven på hinanden med blygummi imellem hver samling, så her er der igen en "stopklods", der forhindrer vibrationer i at vandre fra det ene kabinet til det andet. Og med med en samlet vægt på omkring de 100 kg pr. side står de godt fast!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 11:53 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Flemming skrev:
Hej Aksa,

Seje ting du har gang i :-)

En forklaring på lige netop det med samme areal fordelt på forskellige diameter giver forskelligt "hug", er muligvis den at enhedens membran i bestræbelsen på at overføre akustisk energi til luften (relativt høje impedans) udviser en meget reaktiv belastning.

Det er sådan at den maksimale effektoverførsel er hvor afsender impedansen er lig med modtager impedansen. Det er ret skidt for mindre enheder da membranens radius indgår i beregningen af denne reaktive impedans.

Jo mere reaktiv en impedans er jo sværer er det at overføre energien. En 15" har en anelse bedre strålingsimpedans" end tilsvarende mindre enheder selvom de har samme areal er deres strålingsimpedans netop betinget af membran radius og derved "dårligere".

Så selvom en 15" har en forfærdelig lav reel impedans er den endnu lavere for enheder <15". Det tror jeg er noget af forklaringen på hvorfor en stor membran i basområdet kommer godt fra land!

Hej Flemming!

Det giver rigtigt meget mening, hvad du skriver og forklarer faktisk også, hvorfor 8 stk. 8" kommer til kort over for blot 4 stk. 10" ift "hug". Jeg er sikker på, at enhedernes kvalitet (bedre motorsystem) også har en vis betydning, men fysikkens love løber man jo ikke lige fra

Som det er her hos mig, så kan der ikke implementeres større enheder end 10" - både fordi de ikke kan være i kabinetterne, men også fordi vi ikke ønsker større højttalere (i bredden) end de nuværende, som faktisk indgår ret harmonisk i vores stue - så jeg må "nøjes" med 4 stk. 10" i hver side.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 15:24 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

Jeg har også fulgt lidt med og kan godt se fornuften i at lave forpladen så den kan afmonteres, MEN jeg mener du ødelægger ideen bag sandwichen (blygummiet) da "alle" boltene som du bruger til forpladen bare overføre vibrationerne fra den ene pladerne uden om blygummiet til den anden plade, hvilket jeg kan se et problem i, nu når du har valgt en super konstruktions metode til dine højtaler.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2015 kl. 17:09 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Søren Andersen skrev:
Jeg har også fulgt lidt med og kan godt se fornuften i at lave forpladen så den kan afmonteres, MEN jeg mener du ødelægger ideen bag sandwichen (blygummiet) da "alle" boltene som du bruger til forpladen bare overføre vibrationerne fra den ene pladerne uden om blygummiet til den anden plade, hvilket jeg kan se et problem i, nu når du har valgt en super konstruktions metode til dine højtaler.

Ja, det har du fremført tidligere. Men jeg tror, at du misforstår, hvad det er, jeg opnår med sandwichkonstruktionen. Eller måske forstår du ikke ideen bag 'constrained layer dampening'?

Basalt går den ud på, at når man klemmer to plader sammen med et dæmpende materiale imellem, så opnår man en kraftig dæmpning af pladernes resonanser, fordi det dæmpende materiale forhindrer pladerne i at opføre sig som membraner/trommeskind. Bevares, der vil da altid være nogen vibrationer tilbage, og de vil da ganske rigtigt kunne overføres via boltene. Det vil dog stadig være meget begrænset, hvor stor effekt rest-vibrationerne kan have, da boltene er placeret i kanten af pladerne, tæt på højttalersiderne, som også er konstrueret med indbygget egendæmpning.

Og hvis man sammenligner mine forplader med en traditionel forplade uden dæmpning, så er mine voldsomt "døde" i forhold til den traditionelle!

Der er naturligvis ingen tvivl om, at den super-optimale løsning ville være at konstruere to kabinetter med blygummi imellem uden på hinanden. Det var bare ikke det, jeg har valgt, fordi der var nogle andre parametre, jeg også ønskede at tilgodese, såsom f.eks. udskiftelige forplader

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Vi har nu fået alupladen leveret, som skal bruges til at lave de 6 stk. nye forplader af. Som tidligere nævnt, så har vi fået den leveret i "strimler" i den rette bredde, således at der stadig er lidt gods tilbage til at lave bearbejdning.

Planen er at starte i weekenden, hvor vi vil skære "strimlerne" ud i de seks enkeltstykker, som udgør forpladerne til de enkelte kabinetter. Jeg vil forsøge at få taget nogle billeder af processen, så der bliver lidt nyt at kigge på her inden så længe

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Eftersom vi ikke har en produktionshal til rådighed, hvor vi bare kan svine med metalspåner osv., skulle skæring af pladestykkerne foregå uden for og derfor lige afpasses med vejret, men det viste sig heldigvis fra sin venlige side, så vi kunne komme videre i dag

En af "strimlerne" ses her:

Den ser måske ikke ud af meget, men den er 2 m lang og vejer 30 kg ...

Vi mærker op til den første skæring:

Der gøres klar til at skære (vi endte dog op med at bruge en styreskinne).

Det var kun skæringen af de fire stk. plader til baskabinetterne, der blev foretaget udendørs. Pladerne til diskant/mellemtonekabinetterne var ikke større end at vi kunne klare dem på båndsaven:

Seks stk. plader klar til videre bearbejdning:

Der skal nu laves skrå kanter, udfræsninger til enheder og skruehuller til montering

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 20:54 | IP-adresse registreret Citér allanowich

**

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2015 kl. 16:08 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Der er nu fuld gang i arbejdet med at lave huller i pladerne til enhederne, og jeg har lige knipset lidt under processen.

Her er der gang i undersænkningen til basserne:

Når man gnasker pænt mange millimeter af, bliver det til en hel det spåner, som det ses

Her får kanten i hullet til mellemtonen lige det sidste "snit": 

Og så skal der lige laves plads til terminalerne på diskanten: 

Når alle udfræsninger til enhederne er på plads - forhåbentlig inden for en uges tid - skal vi have boret monteringshuller og lavet gevind i dem. Ikke en helt lille opgave - det handler om skruehuller og gevind til i alt 12 enheder!

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 28 Marts 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Ser godt ud - spændt på at høre om aluminiummet synger med når musikken spiller!

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Marts 2015 kl. 17:48 | IP-adresse registreret Citér Selvbyggeren1

Det bliver virkelig flot!

Har du adgang til sådan en CNC fræser?
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lave sådan nogle fronter til mine højttalere !

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2015 kl. 19:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Ningbo skrev:
Ser godt ud - spændt på at høre om aluminiummet synger med når musikken spiller!

Nænæ - det skal vi ikke have noget af

Og det kommer heller ikke til at ske - for mine forplader er jo "dobbelte", forstået på den måde, at kabinetterne er forsynet med faste forplader i MDF, som er en integreret del af kabinettet, ligesom på andre højttalere.

De forplader, jeg er ved at få lavet, bliver skruet fast uden på de andre forplader - vel at mærke med et lag blygummi imellem! Så der bliver ikke noget, der "synger" (undtagende selvfølgelig kunstnerne i den musik, jeg spiller ).

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2015 kl. 23:11 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Det tror jeg gerne på, når du gør det sådan.

Det er fandme et spændende projekt, glæder mig hver gang der er nyt.

Og jeg er slet ikke bare en lille smule misundelig... (Lille er ikke ordet)

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2015 kl. 23:20 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Selvbyggeren1 skrev:
Det bliver virkelig flot!Har du adgang til sådan en CNC fræser?Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lave sådan nogle fronter til mine højttalere !

Ja, det bliver ret lækkert. Det skal så siges, at forpladerne ikke kommer til at stå rå, men bliver malet med pulverlak, så de passer til det øvrige interiør i stuen

Der er i øvrigt ikke tale om en CNC fræser, men en manuelt styret professionel fræser, der kan fræse emner på op til 400 kg!

Den tilhører en af mine venner, men han er desværre meget ophængt og kan ikke påtage sig yderligere opgaver.

Men mon ikke man kan finde små maskinværksteder rundt omkring, der kan påtage sig den slags opgaver?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2015 kl. 15:49 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Endelig påskeferie!

Noget af tiden skal naturligvis bruges til at komme videre med projektet - og foreløbig er det aftalt, at vi bruger noget tid i morgen på at få boret huller til montering af enhederne og skåret gevind i dem. Til enhederne drejer det sig om i alt 80 huller - så der er nok at hygge med

For at det ikke skal være nok, skal der også laves huller og gevind i bagsiden af forpladerne til de bolte, der holder dem på plads i kabinettet. Her kommer vi op på 44 huller!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2015 kl. 11:55 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Først brugte vi en spand kørnerprikker , og så gik vi i gang med at bore:

Og så i gang med at skære gevind. Det går en hel del nemmere, når man kan sætte et gevindskæreværktøj op i søjleboremaskinen :

Diskant- og mellemtone-enhederne monteres med M4 bolte, medens basenhederne får M5 bolte.

Næste skridt er hullerne i bagsiden af pladerne, som er målt op, og boring er påbegyndt. Her bliver der brugt M6 bolte. 8 stk. i hver bas-forplade og 6 stk. i hver diskant/mellemtone-forplade.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Med hullerne i pladernes bagsider klaret var der kun en enkelt opgave tilbage - nemlig at få lavet pæne rundinger på de meget skarpe pladekanter efter bearbejdningen med fræseren.

Vi havde ingen maskiner til rådighed, der kunne udføre den opgave, så den blev udført helt manuelt:

Både for- og bagkanter samt hjørner skulle have en tur, men det er klaret nu, og pladerne er sådan set klar til maleren.

Jeg skal dog lige lave en prøve-påsætning med et par af pladerne for at sikre, at alt passer

Det er noget nemmere at rette noget inden pladerne er malet, men hvis alt går vel, så ryger de til maleren i slutningen af ugen.

Pladerne skal males i samme farve som korpus på mine reoler, nemlig RAL 9010, som er en let "brækket" hvid

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 April 2015 kl. 19:02 | IP-adresse registreret Citér gx55

Det ser jo godt ud men er det ikke lidt ærgeligt og male dem har du over vejet og få dem anodisering i sted.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 16:43 | IP-adresse registreret Citér Aksa

gx55 skrev:
Det ser jo godt ud men er det ikke lidt ærgeligt og male dem har du over vejet og få dem anodisering i sted.

Der har været rigtigt mange ting under overvejelse mht. overfladebehandling af de nye frontplader, men ikke anodisering. Det skyldes ganske enkelt, at det high-tech "look" det ville give, ikke passer ind i vores stue herhjemme.

Enden på overvejelserne er blevet, at forpladerne skal pulverlakeres i den samme hvide farve som korpus på vore reoler - på den måde forsvinder de ikke blot i lydbilledet, men også i synsbilledet

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 April 2015 kl. 17:17 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Aksa skrev:
gx55 skrev:

Der har været rigtigt mange ting under overvejelse mht. overfladebehandling af de nye frontplader, men ikke anodisering. Det skyldes ganske enkelt, at det high-tech "look" det ville give, ikke passer ind i vores stue herhjemme.

Enden på overvejelserne er blevet, at forpladerne skal pulverlakeres i den samme hvide farve som korpus på vore reoler - på den måde forsvinder de ikke blot i lydbilledet, men også i synsbilledet
Ja, du må jo så passe på, ikke at få for mange blå mærker.....
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2015 kl. 17:43 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Aksa skrev:

Det vil givetvis blive pænt, men vil det ikke være lidt ærgerligt, hvis besøgende overseer højttalerne, nu da du har lagt så meget knofedt I dem ?

<< Forrige Side af 63 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes