| Forfatter |
|
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at vende kabler. Ikke en hujende fis sker.
Hvis nogen mener der er forskel vil jeg meget gerne se objektiv
dokumentation - helst med måleresultater. Jeg er ikke tilhænger af et
subjektivt testpanel - skal det være i test skal det i hvert fald være
blindtest.
Tager jeg derimod loddekolben frem og skifter lidt komponenter, behøver
mange gange ikke være for mange kr. komponenter, så kan der ske store
ting og sager med lyden - og ved man hvad man gør er det som oftest til
positiv side! Forandringer der selv med billige kabler overgår hvad
kabler til flere tusinde kr./meter kan gøre.
Dokumentationen: Tja, til en start kunne man jo kigge i komponenternes
datablad - det er første skridt i retningen på forståelsen af
forandringen - og her kan forandringen i hvert fald måles, helt uden
indblanding af subjektivitet (omend man jo ikke kan vide om det er til
positiv eller negativ side for det menneskelige øre).
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 13 Marts 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg også har lidt svært veg at gennemskue den tekniske begrundelse for ensretning af kabler, på trods af at jeg er uddannet i metalformgivning, og har tæsket rundt størknediagrammer, krystalsrukturer, valsning og trådtrækning. Jeg tilslutter mig woodoo-teorien
Mvh.
NB er der nogen der kan overbevise mig om andet, er de velkommen til at prøve
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo for så vidt sagtens finde ud af om denne påstand er sand eller ej, da man jo kan bede pænt om et stykke gammelt brugt højspændingskabel fra sin nærliggende elforsyning......
På dette skulle man jo så under microskop kunne se et vist mønster i metallets struktur på langs, hvis man skar det igennem.....
Det skulle ikke undre mig da kablet jo her får en gang bank, måske som når smeden varmere sit jern op og banker løs på det, det må jo efter nogle år få en finhed i strukturen som må kunne spores.... -men som sagt det tager jo sin tid, før det bliver målbart......
Hokus pokus...........og så blev woodoo sådan set skabt........
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ-hæ, Neanderthaleren har ikke levet forgæves: Hvis ikke lige vi kender det, så dunk det oven i hovedet med en kølle! Bare sådden for en sikkerheds skyld
Nuvel, der skal lidt mere end et almindeligt mikroskop til at se, hvad der sker i et kabel.
I lederen sker der en række tingene på molekylært og atomart plan, som vel egentlig bedst kan beskrives som værende af rent mekanisk art, når vi kommer langt nok ned i processen.
Problemet med at finde den slags information er, at forklaringen på processen indvolverer tre forskellige videnskabsgrene (se tråden med beviset for, hvorfor kabler skal tilspilles), hvoraf metallurgi kun er en lille, men ikke uvæsentlig, del af emnet.
En enkelt faggren alene kan derfor ikke give hverken svaret eller forklaringen på emnet, kun dunke med førnævnte kølle
Mht. målbarheden, så har John Curl, som det måske er nogle bekendt, målt også direktionel forvrængning i kabler. Hans målinger og beskrivelser hænger (i hvert fald indtil videre) forbavsende godt sammen med de kemiske og mekaniske processer der forekommer i en leder, når denne udsættets for strøm.
Så måske jazzmanden (eller andre?) kan/vil forklare lidt omkring hvorfor phononer ikke umiddelbart har noget med pladespillere at gøre, samt disse hersens TEM-fiduser, please?
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også stillet en del spørgsmål ved de målinger John Curl har foretaget da hans opstilling vist ikke er ideel og muligvis indeholder nogle fejl kilder! Jneutron og Steve Eddy er nogen af em der er kommet med rigmeligt velbegrundet kritik som John Curl vist har haft lidt svært ved at svare på og istedet gået i alle er imod mig mode ;o) Men eller interessant!
Jeg mener det var Steve Eddy der fik sendt nogle kabler til bla en fyr i Østrig og til John Curl for at få varificeret målingerne og østrig fyren på det helt vilde/dyre måle udstyr kunne ik emåle de ting John Curl kunne selv efter John's anvisninger... Det beviser jo ikke at det ikke findes, men det er bare ikke ordentligt valideret og videnskabeligt bevist.
Søg evt på audio asylum for at finde de gamle diskutioner, men vær forberedt på en masse mudderkastning ;o)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Så måske jazzmanden (eller andre?) kan/vil forklare lidt omkring hvorfor phononer ikke umiddelbart har noget med pladespillere at gøre"
Nemt: phononer refererer til mekanisk vibration i faste stoffer. Så det har nok noget med energitransport i grammofoners mekaniske dele at gøre. Men vi snakker strøm, og Suhr har stadig ikke forklaret, hvordan vekselstrøm, der er et symmetrisk fænomen, skulle kunne fremvise retningsbestemte egenskaber.
Vekselstrøm går begge veje - hele tiden - hvor er retningsbestemmelsen??
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det bare fantastisk med alle de teorier der kan opstå, når folk prøver at forklare noget de intet aner om!

Tænk jer nu lidt om! For det første: Det magnetfeldt der er omkring kablet når strømmen løber er IKKE polariseret i en bestemt retning. Husk på, at det er rene AC-signaler der overføres, og der løber således nøjagtig samme antal elektroner den ene vej, som der løber den anden vej. Ellers ville elektronerne ophobe sig i højtaleren. Og det kan jeg med sikkerhed sige at de IKKE gør.
Magnetfeltet skifter altså i takt med signalet. Ved de højeste diskanttoner på 20kHz skifter magnetfeltet altså polaritet 40.000 gange i sekundet! Frem og tilbage og så frem igen! Så snart du slukekr for musikken, er magnetfeltet væk.
Den eneste måde du kan lave et magnetfelt i den samme retning konstant, er hvis du tilfører et DC-signal. Eks sætter et lille batteri fra + til - på kablet. Men så snart du fjerner batteriet, er magnetfeltet væk.
Glem derfor alt om disse woodoo torier. De har kun et formål: De skal skabe mystik over kabel-markedet, således kabel-firmaerne kan tillade sig at tage endnu højere priser for det de kalder specialkabler, men som ofte bare dækker over et standardkabel, hvor der er påtrykt et nyt smart navn.
Hvis nogen er uenige i teorien omkring dette, vil jeg meget gerne høre mere! Vi snakker nemlig ikke om noget uforklarligt... det er ren videnskab... Der er bare en masse producenter, der ser lyset i at blande woodoo ind i billedet. Og tænk... de fleste hopper i med samlede ben!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
For det første: Det magnetfeldt der er omkring kablet når strømmen løber er IKKE polariseret i en bestemt retning. Husk på, at det er rene AC-signaler der overføres, og der løber således nøjagtig samme antal elektroner den ene vej, som der løber den anden vej. Ellers ville elektronerne ophobe sig i højtaleren. Og det kan jeg med sikkerhed sige at de IKKE gør.
|
|
|
D.v.s at sendte man et DC signal ind, ville elektronerne blive ophobet i højttaleren?
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Så måske jazzmanden (eller andre?) kan/vil forklare lidt omkring hvorfor phononer ikke umiddelbart har noget med pladespillere at gøre, samt disse hersens TEM-fiduser, please?
|
|
|
Sikke nogle fine ord. Jeg har vist lidt rigeligt phononer, min mus hopper lidt.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hurtig skrev:
|
For det første: Det magnetfeldt der er omkring kablet når strømmen løber er IKKE polariseret i en bestemt retning. Husk på, at det er rene AC-signaler der overføres, og der løber således nøjagtig samme antal elektroner den ene vej, som der løber den anden vej. Ellers ville elektronerne ophobe sig i højtaleren. Og det kan jeg med sikkerhed sige at de IKKE gør.
|
|
|
D.v.s at sendte man et DC signal ind, ville elektronerne blive ophobet i højttaleren?
|
|
|
Jeps, energien fra kilden/batteriet vil blive brugt til at holde enheden i én position. Prøv selv.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Jeps, energien fra kilden/batteriet vil blive brugt til at holde enheden i én position. Prøv selv.
|
|
|
Betyder vel ikke at elektronerne akkumulerer.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej selvfølgelig ikke.... Men elektronerne løber kun den ene vej.. Måske lidt dårligt formuleret. Men ikke desto mindre, så løber elektronerne lige meget begge veje når musikken spiller. Ergo er magnetfeltet ens uanset hvordan kablet vender.
Det er ikke nødvendigt at blande woodoo ind i billedet, for her har vi noget der er ret let at forklare rent fysisk! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nemmeste vil egentlig være at sige iforhold til dc i ht. at spændingen virker som endnu en plus-pol som rent magnetisk skubber enheden udaf i henhold til enhedens magnetiske polarisering.....
"Hurtig" kan godt virke lidt for hurtig men jeg kan lide hans kritiske sans!!
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samtidig vil jeg sige at lyd ikke nødvendigvis SKAL være AC før den når højttaleren, her tænker jeg på single-end konstruktioner som kan være opbygget med DC spænding i forstærkere, som i højttaleren blot skubber til enheden.....
Kl.A rørforstærkere er jo netop single-end systemer men baseret på AC.....
Push-pull konfigurationer henholdsvis skubber og hiver i enheden, altså også "rene" AC systemer.....
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er for så vidt enig i at det burde være ligegyldigt med, hvad med
faktorer som induktion og kapacitet i kabler - spiller det ikke ind?
Hvis f.eks. kablet er flettet eller har en anden opbygning der kan påvirke disse faktorer.
Voodoo er fantastisk og i stand til at ændre fornuftige menneskers opfattelse af sund fornuft
Jeg har selv et highend kabel hvor der ikke er retningsangivelse, fordi
det iflg. producenten er ligegyldigt, hvilken vej det vender og det er
det, jeg har prøvet.
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |