Emne: Den lidt kedeligere side af vores hobby ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...!!!
Som sagt har jeg sparet en del penge ved at købe brugt, nyprisen for mit anlæg incl. kabler ligger vel på ca. 120-130.000 kr...
Da meget af det er købt brugt har jeg nok ca. givet 45.000 kr. for det (med den gode far-til-søn rabat ). Stadig mange penge selvfølgelig, men jeg føler da også at jeg har sparet en god del penge.
Det er selvfølgelig heller ikke det sidste nye anlæg på markedet.....men det kan jeg godt leve med til den pris.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
| Ronin, kan du ikke bare "trykke" dine egne penge, eller endnu bedre: et nyt anlæg? |
|
|
Du siger sgu noget - det må jeg lige kigge nærmere på! Kommer der ekstremiteter på min profil omkring anlægget har jeg fundet "guldægget"! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb jeres egen bolig, det er den bedste opsparing man kan få. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm,
yderst interessant indlæg, jeg har selv et anlæg med en nypris på ca. 110.000-120.000, og har købt alt brugt...
Jeg har brugt ca. 25.000 over en årerække, og for mit tilfælde ligger hemmeligheden i de gode handeler... sparet lidt her, tjent lidt der.....
det meste er købt i elvetien, så det er ikke fordi jeg har haft noget større økonomisk fundament, efter husleje, sport, byture etc. etc.
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Køb jeres egen bolig, det er den bedste opsparing man kan få. |
|
|
Sludder og vrøvl! Statistisk set er boliger ikke den bedst tænkelige opsparing, hvorfor skulle det være det?? Men den har den fordel, at der rent faktisk spares op, med mindre du vælger afdragsfrie lån, og det er ike så ringe endda. Og så kan den altid bruges som sikkerhed for meget billige lån. Hvad den bedst tænkelige opsparing er, skal du spørge en stinkende rig person om, ikke en alm. fantasiløs dansk boligejer, og for guds skyld heller ike en bankvildleder, de er ikke rige.
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er vi ot Kurt Kubik, men du tager gruelig fejl!!!!
Fast ejendom er lige siden sidste verdenskrig STEGET i værdi. Der var tale om et fald under den hårde og onde (men nødvendige) kartoffelkur. Men den er steget og steget og stiger fortsat.
Endelig består en husejers "husleje" jo af afdrag og i sidste ende en stor langsigtet opsparing på 30 år.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Sludder og vrøvl! Statistisk set er boliger ikke den bedst tænkelige opsparing, hvorfor skulle det være det?? Men den har den fordel, at der rent faktisk spares op, med mindre du vælger afdragsfrie lån, og det er ike så ringe endda. Og så kan den altid bruges som sikkerhed for meget billige lån.
Hvad den bedst tænkelige opsparing er, skal du spørge en stinkende rig person om, ikke en alm. fantasiløs dansk boligejer, og for guds skyld heller ike en bankvildleder, de er ikke rige.
|
|
|
Øhh nånå.....jeg havde næppe haft råd til mit Proceed hvis jeg ikke havde brugt "lidt" af min friværdi...joo, jeg ku selvfølgelig have lånt pengene til 12-13% i banken.
Til trods for det har jeg faktisk stadig en friværdi på omkring 200.000 kroner jeg kan tage af til hver en tid og i øjeblikket til 5% p.a.
Det er muligt de rige har andre metoder, som regel er det nu bare sådan at de stinkende rige du snakker om også er dem med den største gæld. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovedregel omkring financiering af HIFI for mit vedkommende:
Det er luksusprodukter man egentlig ikke har brug for, så derfor
kunne jeg ikke drømme til at låne penge til dem. Enten har man
råd til at købe kontant, ellers må man lade være -- så går det
ikke helt galt :-)
Tag over hovedet, bil o.lign. er nødvendige goder, så dem er det
ok at låne til...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
Hovedregel omkring financiering af HIFI for mit vedkommende:
Det er luksusprodukter man egentlig ikke har brug for, så derfor kunne jeg ikke drømme til at låne penge til dem. Enten har man råd til at købe kontant, ellers må man lade være -- så går det ikke helt galt :-)
Tag over hovedet, bil o.lign. er nødvendige goder, så dem er det ok at låne til... |
|
|
En bil??, ja med mindre du bor ude på bøhlandet, så vil jeg nok sige at man ikke har brug for en bil og her i storkøbehavn var jeg gerne fri for dem, de kan jo heller ikke komme frem, så mange er der.
Og jo, jeg har selv haft 2 biler, men kunne aldrig drømme om at købe een igen, dårligere investering findes faktisk ikke tror jeg.
Men hver sin smag, hifi er en hobby og kan ikke sidestille med en dum dyt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Kurt Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Sludder og vrøvl! Statistisk set er boliger ikke den bedst tænkelige opsparing, hvorfor skulle det være det?? Men den har den fordel, at der rent faktisk spares op, med mindre du vælger afdragsfrie lån, og det er ike så ringe endda. Og så kan den altid bruges som sikkerhed for meget billige lån.
Hvad den bedst tænkelige opsparing er, skal du spørge en stinkende rig person om, ikke en alm. fantasiløs dansk boligejer, og for guds skyld heller ike en bankvildleder, de er ikke rige.
|
|
|
Øhh nånå.....jeg havde næppe haft råd til mit Proceed hvis jeg ikke havde brugt "lidt" af min friværdi...joo, jeg ku selvfølgelig have lånt pengene til 12-13% i banken.
Til trods for det har jeg faktisk stadig en friværdi på omkring 200.000 kroner jeg kan tage af til hver en tid og i øjeblikket til 5% p.a.
Det er muligt de rige har andre metoder, som regel er det nu bare sådan at de stinkende rige du snakker om også er dem med den største gæld. |
|
|
Hej Slips! Hvis din opsparing i stedet havde været placeret i aktier, så havde du ikke behøvet nøjes med Proceed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Kurt Kubik skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
|
Det er muligt de rige har andre metoder, som regel er det nu bare sådan at de stinkende rige du snakker om også er dem med den største gæld.
|
|
|
Hej Slips! Hvis din opsparing i stedet havde været placeret i aktier, så havde du ikke behøvet nøjes med Proceed. |
|
|
Aktier......ved du hvad dem kan man sku godt nok tabe rigtig mange penge på, det kunne jeg aldrig drømme om at investere i, selvom jeg da har med- arbejderaktier.
Penge er ikke noget jeg gider spekulere i faktisk, jeg vil meget hellere bruge dem, livet er for kort til det andet. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
En bil??, ja med mindre du bor ude på bøhlandet, så vil jeg
nok sige at man ikke har brug for en bil og her i storkøbehavn var
jeg gerne fri for dem, de kan jo heller ikke komme frem, så
mange er der.
Og jo, jeg har selv haft 2 biler, men kunne aldrig drømme
om at købe een igen, dårligere investering findes faktisk ikke tror
jeg.
Men hver sin smag, hifi er en hobby og kan ikke sidestille
med en dum dyt. |
|
|
Her en en bil en nødvendighed for at kæresten kan komme på
arbejde. Hifi er ikke nødvendigt på samme måde.
Det kan godt være du kan undvære en bil i Kbh. men så har du jo
til gengæld givet grov overpris for din bolig.
Det er heller ikke vildt let at køre rundt på cykel med haveaffald,
barnevogn, hifi, og hvad man ellers måtte have af emnes der skal
fragtes :-)
Men bortset fra det, så er det da noget sjovere at købe hifi end
at købe bil. Med hifi skal staten jo ikke ha' to 2/3 af prisen :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Slips! Nu begyndte denne trå jo netop med "how do I get the money" Ejerboliger er steget meget gennem de sidste 10 år, deri har du ret, men det har ikke sneet jævnt over hele landet. Folk i Århus og Kbh. er blevet meget rigere, alle andre steder har stigningerne i boligpriserne dårligt kunne følge inflationen.
Aktier derimod giver det samme i Holstebro som inde på stenbroen.
Og aktier er det eneste reelle alternativ. Kig på www.morningstar.dk og check investeringsforeningernes performance og se hvor godt det kunne have været, og kom så lige i gang.
Husk dog, at smalle foreninger er for de hårdhudede og de dumme.
Lær nogle få grundregler før du kaster dig ud i det.
|
| Til top |
|
| |
blaznee Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er efterhånden blevet en underholdende tråd det her :-).. Jeg sidder bare og undrer mig.. Bortset fra at jeg er gået hen og blevte far for nyligt, så gør jeg næsten alle de ting i skriver :-)
Jeg har en pæn løn - uden at den er vildt prangene - er trodsalt i bund og grund ufaglært *S*..
Jeg har eget hus, ingen byture, ingen rejser, ingen dyre sportsklubber og abonnementer og ingen bil :-)..
Tror bare jeg satser på at mit hus stiger lidt i forbindelse med salgsboomet efter de afdragsfri lån er kommet på markedet.. Har trodsalt et lille hus i et attraktivt område som buuuurde kunne stige lidt det næste års tid.. Har kun boet der 1½ år så friværdien er so so lige nu..
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også forskel på folks alder herinde. Det tager tid at opbygge et dyrt anlæg.
Hvis man lige går fra SU og til en almindelig løn, kan man jo godt lægge 10.000 til side i hver måned, indtil man vænner sig til den nye løn . Så går det jo stærkt. Men inden det, gælder der for mig at anlægget langsomt er vokset. De penge man har investeret en gang, kan man jo delvist få igen ved salg. Det vil sige at investeringen langsomt vokser. På eks. 10 år er det jo nemt at skrabe sammen for 150.000 kr. Det kræver bare at man investerer for 1250 kr om måneden....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
En bil??, ja med mindre du bor ude på bøhlandet, så vil jeg nok sige at man ikke har brug for en bil og her i storkøbehavn var jeg gerne fri for dem, de kan jo heller ikke komme frem, så mange er der.
Og jo, jeg har selv haft 2 biler, men kunne aldrig drømme om at købe een igen, dårligere investering findes faktisk ikke tror jeg.
Men hver sin smag, hifi er en hobby og kan ikke sidestille med en dum dyt.
|
|
|
Her en en bil en nødvendighed for at kæresten kan komme på arbejde. Hifi er ikke nødvendigt på samme måde.
Det kan godt være du kan undvære en bil i Kbh. men så har du jo til gengæld givet grov overpris for din bolig.
Det er heller ikke vildt let at køre rundt på cykel med haveaffald, barnevogn, hifi, og hvad man ellers måtte have af emnes der skal fragtes :-)
Men bortset fra det, så er det da noget sjovere at købe hifi end at købe bil. Med hifi skal staten jo ikke ha' to 2/3 af prisen :) |
|
|
Overpris for min bolig....nu udtaler du dig altså om noget du ikke ved noget om, faktisk er det sådan at jeg købte min lejlighed FØR de steg, så det simple regskab ser således ud.
Jeg gav 325.000 for min lejlighed.
Den er for nylig blevet vurderet til 675.000
Og de bliver faktisk solgt for 750.000 kroner.
Overpris???.Nææh nærmere en rigtig god opsparing.
Folks behov er forskelige, så diskutioneen her er jo lidt plat på en måde, for jeg vil meget hellere have et dyrt high-end anlæg end flot hus bil og båd. Musik og hi-fi er livet for mig og har været det hele livet.
Så man ER nød til at priotere, ingen mennekser kan både blæse og have mel i munden. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
husk nu også på beskatningen....
beskatning af fast ejendom er latterlig lav i forhold til f.eks. aktier. (altså hvis din portfølje er over 130.000 kr.)
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha!! det er en lang historie!! men ok! her er den. ( for who ever cares??)
Startede i 1978 med B&O pladespiller samt noget Philips reciver grej og uspecificerede højtalere. ( konfirmations anlæg)
Før dette havde jeg en Phillips transistor med indbygget båndoptager jeg fik i 1976, og fik i den tid interesse for musik!)
Fik komplet B&O i 1980, ( sparede op ved DJ. arbejde startede med dette i 77)
Så / hørte "lyset" hifi lyd og fik smag for det i 1982
Jeg startede "seriøst med hifi med køb af med en Denon PMA777 amp, og en Micro Seki pladespiller samt et par JBL 120 TI. fra hifiklubben i 1983.
Havde selv sparet 15000 kr. op ( var i forsvaret 1982 til 1985) og lånte 15000 kr. i banken ( pladespiller/ arm & pickup var dyrest!!).
Siden skiftede jeg forstærker, efter at have sparet op og så solgt den gamle, det blev så til Denons top pre. amp. & mono trin. ( havde på 2 år sparet 40000 kr. op. brugte næsten ingen penge mens jeg var i forsvaret, boede på kasernen og spiste billigt der og gik i deres tøj/ uniform, samt havde bi job som mobil Dj. ) det var i 1985
Da mit lån var udløbet ( 1986)og så tog jeg et nyt, og købte JBL 240TI.
Forhøjede lånet lidt og købte ny pickup samt et par JBL250, (solgte JBL240 uden tab!)
I 1987 købte jeg nye Denon pre. & power amps. ( Monotrin) ( af opsparede penge og salg af gamle forstærkere)
I 1988 købte jeg et par JBL4412 jeg ikke længere havde plads til 250TI. ( flyttede på minre værelse ) solgte 250 med fortjænste, jeg brugte til den Denon DCD1500 cd.
I 1989 købte jeg en DCD3300 cd. ( opsparet penge) solgte JBL4412 og købte Dali7a.
Mid 1989 udløb lån, og jeg tog et nyt og købte Dali8
Købte Audiovector 4 i 1990 ( solgte de gamle og havde sparet op til med byg udgaven)
Købte DCD2560 i 1991 ( opsparet penge)
Købte Audiolab 8000 C.pre. amp. & 2 x P. Power amps. samt 8000DAC. efter opsparing, salg af gammelt anlæg og forhøjet lån i banken, samt penge tilbage i skat. )
1992 købte Audiovector 3X ( med byg ) efter at atter have fået mindre plads.( penge fra salg af gamle højtalere med fortjenste )
1994. køb af CD transport ( gave)
Begynte at studere højtaler DIY. og højtaler tweak i 1994 efter at have lavet et par med byg projecter, og været på besøg hos DAT. og hjulpet kammerat med at bygge HF275.
1995 Audiolab Q pre. ( gave. )
1996 DIY højtaler project startede efter besøg hos DANSpeak. ( sparede op til stumper, og fik lov til at frit låne og eksperimentere. )
1998 solgte Audiovector højtalere da DIY project nu over gik disse, brugte pengene på endnu bedre enheder mm.
2000 Solgte for første gang et par af mine DIY. højtalere og tjente på det, ( hvad de havde kostet at bygge + lidt ekstra )
2001 solgte Audiolab udstyr og købte LcAudio grej, ( havde sparet havlt op via fortjenste fra højtaler byg & salg og fik det halve ved salg af det gamle udstyr. )
2002 Indtjener nu fuldt ud mine hifi udgifter ved byg og salg af mine højtalere.
I dag har jeg så det jeg beskriver under Mit udstyr.
Gradvis købt ved lån, opsparing, salg af gammelt udstyr.
Kabler har jeg selv altid bare sparet op til og købt brugt!.. har haft kilometervis af forskellige siden jeg fik øjnene / ørene op for vigtigheden af di sse en gang i 1985 - 86.
Sådan har jeg kommet frem til og finansieret det jeg nu har.
Kender kun et par stykker der så`n lige har smidt pengene på bordet på en gang og købt nyt udstyr, og de tjener kassen!... et par af dem har lånt til det en enkelt har blot sparet et par måneder og så ver der penge til det.
Ellers er det lang møjsomligt tusken og handel samt skraben sammen der gør det over en lang årerekke.
Jeg selv har hus, kone og unge på vej og tjener kun 12500 efter skat!.. såååå det atger lidt tid at skrabe sammen til støre ting når det gælder hifi! der er meget andet der skal penge på bordet til.
Jeg har vel ca. 1500 kr. / måneden til hifi (opsparing / køb ) samt musik mm.
Der udover kan jeg selvfølgelig bruge det jeg tjener når en og anden skal have hjælp med en højtaler eller lavet en!.. ( og det sker jo et par gange om året hældigvis!) det finansiere div. højtaler modifikationer, enheds og kabel køb mm.
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
|
husk nu også på beskatningen....
beskatning af fast ejendom er latterlig lav i forhold til f.eks. aktier. (altså hvis din portfølje er over 130.000 kr.) |
|
|
Øhhhhhh! Stempel og afgift ved låntagning Ejendomsværdiskat Ejendomsskat Afgifter på brandforsikringen + div. forbrugsafgifter???? Kalder du det lav beskatning?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det gør jeg!
For den offentlige vurdering er stort set aldrig i nærheden af markedsværdien!! Min kæreste købte for 3 år siden en ejerlejlighed til 400.000 kr. I dag er den knap 900.000 kr værd. Hun kan sælge den i dag...og vupti lige en halv million i lommen....SKATTEFRIT!!!! Den går ikke med aktier!l
Det er det område hvor der virkelig er tale om en skæv skattefordeling! Retsforbundet prøvede i 60'erne at gøre noget ved det (beskatte den faktiske værd, samt beskatte værdistigningen), men det gik (desværre) galt. Siden har ingen haft modet til at prøve på det igen!
Prøv også bare at tænke på de praktiske problemer man ville løbe ind i, hvis alle ejendomme skulle have fastslået deres faktiske værdi....
Og den flodbølge af vrede mennesker, der ville buldre mod told&skat, hvis den beskattigede værdi, eksempelvis et år lå bare et par promiller over den faktiske værdi! uha da...ekstra-bladets læserbrevssider ville syde!!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|