Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kan man høre en sikring??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at høre forum'ets mening og holdning til dette emne?

Som tidligere skrevet, mødes vi et par gange årligt, i vores lille "private" hifi-klub, for at dele oplevelser, diskutere grej og teste udstyr, kabler og tweaks.

Tidligere har vi oplevet store forskelle på kabler (selv kørte jeg med SAT6G antenne kabel på mine S/P-DIF forbindelser, men de er nu erstattet med Supra kabler, pga. den store forskel vi oplevede under en A/B blind-test).

Denne gang er emnet så, kan man høre en fin-sikring i sine produkter??????

Vi er inspirede af HIGHfidelity's anbefaling om tweaks, hvorfra jeg har saks'et dette:

Umiddelbart, må jeg indrømme jeg ikke kan lade være med at trække på smilebåndene
- men omvendt kan jeg jo tage grueligt fejl  
Og heldigvis kan alt med musik og hifi ikke gøres op i "simpel fysik", med 2 streger under facit....

Er der nogen fra forum'et, som har eftervist virkningen? Eller har andre erfaringer med emnet?

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 August 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Der vil altid kunne opstå korrosion, på de anlægsflader der ikke er forgyldte.
Men mon ikke sikringsholderen skal skiftes til en type med guldbelagt terminering også ?
Det bruges f.eks. en del i bilstereo, men der er det også store strømme, der skal passere.

Sammenligningen imellem netkabler og sikringer, er dog lidt ulogisk, hvis det er forgyldningen der giver den største forskel.

At selve tråden skulle have betydning, har jeg svært ved at se, da den jo i sagens natur er strømbegrænset på samme målbare værdi.

Det er jo netop dens opgave at begrænse strømmen.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 August 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Den eneste jeg kan mindes der har eksperimenteret med sikringer er JRGW:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18429

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 August 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg så godt denne tweak og trak også på smilebåndet og kunne heller ikke lade være med at smile. Hvis nogen kan høre forskel er det meget interessandt

Jeg kan ikke huske om den var i april nummeret, men sikringerne findes faktisk på hjemmesiden der refereres til.

Min første tanke var: Skal sikringer spilles til?

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2006 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Tænk på at netstrømmen er blevet transporteret utallige kilometer igennem store kabler af rå industrikobber, igennem en del store sikringer i diverse tavlerum og transformerrum før den kommer til forbrugeren. det tangerer i det sindssyge at montere specielle hifi-grupper og sikringer i håb om at kunne høre en forskel...

men man kan da godt købe skidtet for at kunne blære sig overfor vennerne med det...

- Jamen, det ryger!

- Jaja, Hold nu kæft og hold den inde!!
Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 18 August 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Det er simpelthen for meget det her!!

Er der ikke snart nogen der kan se et mønster i HiFi galskaben??? Så snart nogen har gjort en forretning ud af at sælge et eller andet tweak, går man straks i gang med at finde på noget andet man kan lave et tweak ud af. Man løser ikke konkrete problemer, men i stedet opfinder man nye problemer som man så påstår at have fundet løsningen på.

Når vi snakker sikringer, så er man helt fri for at bekymre sig om udstråling/insdstråling, der er et af argumenterne ved netkabler.
Med en sikring drejer det sig kun om hvor let strømmen passerer sikringen.

Jeg kan sagtes følge ideen i, at en forgyldt sikring ikke er udsat for korrosion. På den anden side ved jeg, at INGEN af mine sikringer i mit nuværende setup er korroderede. Og er man bange for at det skal ske, kan man jo vælge at udskifte dem en gang om året. Alternativet kunne være, at man lukkede dem til. Man kan faktisk købe små covers til sikringsholdere, der lukker stort set 100% tæt, og en smule silikone kan helt sikkert gør jobbet færdigt. Så er man i øvrigt også ud over det problem, at sikringsholderen korroderer. Hvad nytter det i øvrigt, at sikringen ikke korroderer, hvis sikringsholderen gør?? Og sælger firmaet også fyrgyldte sikringsholdere.

Hvad gør man i øvrigt ude i sit elskab??? Her er strømmene typisk noget større, fordi der skal leveres strøm til resten af huset. Så her er korrosionsproblemet jo endnu større. Typisk er kontaktfladerne noget grimmere her, end hvis man kigger på sikringsholderen i sit HiFi setup. Og de er hverken forgyldte eller på anden måde forfinet med andet snake-oil.

Spørgsmålet er også, om de mange kilometer kabler fra el-værket er korroderede. I så fald kan man jo næsten ikke gengive musik, med den strøm man får leveret. De må el-værket altså lige få kontrolleret, så vi kan finde ud af om musikken lyder godt, for vi kan nok ikke høre det i en lyttetest.

Ang sikringstråden, der angiveligt skulle være af det reneste kobber... Det er da fornemt. Men dette ultra fine kobber sidder DIREKTE i serie med transformatorens primærvikling, der består af en del meter kobbertråd, der næppe er af ultra ren kvalitet. At ca 25 mm kobbertråd fin kobbertråd i serie med eks 20 meter normal kobbertråd skulle give nogen markan forskel, skal man vist være religiøs for at tro på. En endnu bedre løsning kunne i øvrigt være, at man helt undlod sikringen... Det er selvfølgelig lidt risikabelt, men under kontrollerede forhold, kunne man godt teste det. Prøv at lodde en kobbertråd direkte over sikringen. Det må være ULTRA meget bedre, da man samtidig undgår kontaktflader.

Jeg kan simpelthen ikke tage det her seriøst. Når man læser testen fra HF lyder det jo som en KÆMPE forbedring. De skriver bl.a. "at lyttevinduet blev mere åbent, større perspektiv og mere sort baggrund. SOm om baggrundsstøjen var fjernet med et viskelæder".
Ja, det lyyder meget imponerende. Men hvor mange gange har vi hørt det før??? Stort set hver gang de tester et eller andet tvivlsomt tweak, bliver baggrunden meget mere sort og de fjerner alt baggrundsstøjen. Altså.... Enten har de virkelig haft problemer med støj, eller også er deres baggrund efterhånden ved at være temmelig sort!!! Hvad vil de skrive næste gang de tester tweaks?? Vil de igen påstå, at de har fjernet baggrundsstøjen?? Den er jo allerede fjernet adskellige gange. Og hvis ikke jeg tager fejl, har de vist selv udtalt, at lydbilledet på en Gryphon Mikado står på en kulsort baggrund... Hvad er det for baggrundsstøj de snakker om???

Det er simpelthen bare for langt ude. Men ord som større perspektiv, mere åbent lyttevindue, sort baggrung og mindre baggrundsstøj er bare så taknemmelige. De kan bruges i flæng, og det lyder meget overbevisende.
Men tænk jer nu om... Hvor mange gange kan man blive ved at fjerne den støj, som fra starne slet ikke er på ens udstyr???

Jeg er endnu en gang MEGET villig til at deltage i en blindtest. Som fagudannet vil jeg meget gerne stå for udskiftningen af sikringer, så det sker på forsvarlig vis.
Hvem tør stille op som blindtester?? Måske nogen fra lytteholdet hos HF vil deltage??? Så stort som deres lyttevinmdue blev, og med så sort en baggrund de opnåede, må det være ufattelig let at udpege i en blindtest .
Jeg glæder mig allerede til at høre woodoo-manerne komme på banen og fortælle, hvorfor man altså ikke ka høre denne KÆMPE forskel i en blindtest. Hvorfor støj og sort baggrund ikke kan høres hvis man ikke ved om man tror den er der .

Skal vi ikke snart begynde at tage vores hobby seriøs??? Når jeg kigger 15 år tilbage, er der ikke grænser for hvor meget sortere baggrunden er blevet efter alle branchens påståede tweaks og nye teknologier. Der er heller ikke grænser for hvor stort et lyttevindue producenterne har opnået, eller hvor musikalsk produkterne er blevet.
Ikke desto mindre er det MEGET sjældent jeg hører noget, der kan måle sig med min 15 år gamle DOXA forstærker. Så enten har alverdens andre producenter virkelig lavet noget ekstremt dårligt udstyr for 15 år siden, eller også er alle disse påståede landevindinger det pure opspind. Hvad er folks holdning til dette??

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 August 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

jensby skrev:

Denne gang er emnet så, kan man høre en fin-sikring i sine produkter??????

Ikke i alle anlæg...

Umiddelbart, må jeg indrømme jeg ikke kan lade være med at trække på smilebåndene

Det kunne undertegnede ej heller, men så må man jo prøve istedet for at mene...

- men omvendt kan jeg jo tage grueligt fejl  
Og heldigvis kan alt med musik og hifi ikke gøres op i "simpel fysik", med 2 streger under facit....

Ohms love rækker som den berømte "fagmand i smedediglen", men ingen tvivl om at meningerne er delte, som med så meget andet. Måske de kvantitativt overivrige får lyst til at afprøve tweaket, inden der konkluderes, og da især inden de får travlt med at diagnostisere alle andre

Er der nogen fra forum'et, som har eftervist virkningen?

Vi er et par stykker som har afprøvet disse hifi-sikringer, og efter en del skift frem og tilbage, må konklusionen være: De gør en forskel, og de bliver siddende.

/Jensby

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Vi er et par stykker som har afprøvet disse hifi-sikringer, og efter en del skift frem og tilbage, må konklusionen være: De gør en forskel, og de bliver siddende.

[/QUOTE]

Hej gk.jas,

Det lyder fantastisk! Desværre nåede vi ikke så langt, at vi fik eftervist effekten ved en stribe dobbelt blind-test.

Hvordan har I verificeret deres forskel? Sat dem i, og så lyttet, eller ved kontrollerede blind-test, hvor der med statistisk sandsynlighed kan høres forskel?

Hvis jeg selv satte dem i, ville jeg sikkert også kunne høre forskel, simplethen fordi hjernen ved det skal være blevet bedre, men jeg er mere kritisk på det kan eftervises i en stribe blindtests...

/Jensby

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg kan simpelthen ikke tage det her seriøst. Når man læser testen fra HF lyder det jo som en KÆMPE forbedring. De skriver bl.a. "at lyttevinduet blev mere åbent, større perspektiv og mere sort baggrund. SOm om baggrundsstøjen var fjernet med et viskelæder".
Ja, det lyyder meget imponerende. Men hvor mange gange har vi hørt det før??? Stort set hver gang de tester et eller andet tvivlsomt tweak, bliver baggrunden meget mere sort og de fjerner alt baggrundsstøjen. Altså.... Enten har de virkelig haft problemer med støj, eller også er deres baggrund efterhånden ved at være temmelig sort!!! Hvad vil de skrive næste gang de tester tweaks?? Vil de igen påstå, at de har fjernet baggrundsstøjen?? Den er jo allerede fjernet adskellige gange. Og hvis ikke jeg tager fejl, har de vist selv udtalt, at lydbilledet på en Gryphon Mikado står på en kulsort baggrund... Hvad er det for baggrundsstøj de snakker om???

Enig Hurtig!

Jeg må også selv indrømme at min respekt for HighFidelity faldt en anelse, da jeg læste artiklen. Nu er det jo desværre Danmarks eneste tilbageværende fag-blad for os "hifi nørder", men vi må jo sortere lidt i det vi læser :-)

/ Jensby

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 18 August 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Man får de samme gloser hver gang nogen tester tweaks:

- lyden er mere åben

- instrumenterne står mere klart

- stereoperspektivet er blevet bedre

- bla. bla. bla.Dead

Nogle tweak har en effekt, men der er grænser for galskaben. I de fleste tilfælde vil jeg mene, at der er tale om en psykologisk effekt. Jeg har sagt det før og jeg gentager gerne. Det er præcis det samme man oplever når man vasker, støvsuger og pudser sin bil. Man synes lige pludselig at den kører bedre, men da der ikke er lavet noget ved motoren eller andre bevægelige dele, kan det jo ikke lade sig gøre.

Ting jeg selv har konstateret:

- kabler har absolut en indflydelse på lyden, og det gælder både signalkabler og højttalerkabler. I den forbindelse har jeg også konstateret, at kabler skal tilspilles. Det har dog været mest iørefaldende ved højttalerkabler.

- kork under f.eks. cd-afspiller er absolut nonsens, det gi'r ingen mening.

- det bedste tweak jeg kender er at være i godt humør, så lyder alting straks meget bedreSmile.

Mvh Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Kan kun være enig med Hurtig om det her og MANGE andre tweaks som der findes, det er dybt useriøst. Ved ikke om jeg skal le eller græmmes hver gang jeg læser om endnu et nyt vidunder tweak.  Galskaben må da snart høre op.

Hvad HF angår, så springer jeg deres artikler med tweaks over de få gange jeg køber bladet. Jeg kan bare ikke fatte at det eneste hifi blad tilbage i danmark kan have så lav en standard angående tweaks. Tag jeg dog sammen.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Det er påfaldende hvor mange der sabler et produkt ned uden rent faktisk at have prøvet det efter i praksis.

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

second skrev:
Det er påfaldende hvor mange der sabler et produkt ned uden rent faktisk at have prøvet det efter i praksis.

Er det ikke oftest sådan det foregår?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

second skrev:

Er det ikke netop de kunder, der bare skal prøve produktet én enkelt gang, som egentlig skal skabe omsætningen ?
Det er jo sådan mange af vidunderprodukterne indenfor pletfjerner sælges.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

second skrev:

Ja... men vend det om. Hvis man naivt farer ud og køber produktet, fordi man jo ikke kan vide om det virker før man prøver... Ja, så er man allerede blevet snøret. Producenten har jo netop lokket dig til at købe hans produkt, og han kan grine hele vejen til banken.

Nu er disse sikringer jo trods alt ret så overkommelige. Men stadig... Jeg har et problem med at skulle købe et produkt for at konstatere at jeg havde ret i, at det ikke virkede. Bl.a. derfor har jeg købt min sidste franske bil !!

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

jensby skrev:

Hvordan har I verificeret deres forskel? Sat dem i, og så lyttet, eller ved kontrollerede blind-test, hvor der med statistisk sandsynlighed kan høres forskel?

Citerer lige mig selv, da jeg er interesseret i at høre mere, ikke bare for at "sable" produktet ned, uden at have hørt det...

Der kunne jo ligge et guldkorn her

/Jensby

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Bl.a. derfor har jeg købt min sidste franske bil !!

Den lå da ellers lige for: De kan ikke lave andet end vin og baguettes  Det er de så til gengæld også gode til.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Hurtig skrev:
Bl.a. derfor har jeg købt min sidste franske bil !!

Den lå da ellers lige for: De kan ikke lave andet end vin og baguettes  Det er de så til gengæld også gode til.

Det med vinen kan vi også diskutere  - Gerne en aften med masser af go musik på anlægget!!

/Jensby

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 August 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
second skrev:

Ja... men vend det om. Hvis man naivt farer ud og køber produktet, fordi man jo ikke kan vide om det virker før man prøver... Ja, så er man allerede blevet snøret. Producenten har jo netop lokket dig til at købe hans produkt, og han kan grine hele vejen til banken.

Nu er disse sikringer jo trods alt ret så overkommelige. Men stadig... Jeg har et problem med at skulle købe et produkt for at konstatere at jeg havde ret i, at det ikke virkede. Bl.a. derfor har jeg købt min sidste franske bil !!

Jeg mener ikke der er noget galt i at prøve en ny idè. Men naturligvis kan man bruge sin sunde fornuft eller lytte til omtale.

ps: har i øvrigt også købt min sidste franske bil.

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

second skrev:
Jeg mener ikke der er noget galt i at prøve en ny idè.

Så har jeg sådan en pap-talisman, som jeg gerne vil sælge dig, som du skal gå med i lommen.

Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes