Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tandberg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 August 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Til Himself:

Jeg kan ikke finde ud af at uploade billeder her på sitet.Der er lidt blondine over det,ved det Surt,for I må godt se mit anlæg

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 August 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Til Tube:

Har du lavet din egen mellembølgesender?Hvis ja,så er det sejt!: )Jeg bøjer mig i støvet,for du har alt det Tandberg jeg selv er vild med.
Nu ved jeg ikke om du er klar over det,men rækkefølgen på apparaterne er som følger: TR2025,2040,2055,2075 og 2075mkII.De har alle blåt display.De blev bygget mellem 1976 og 1978.Fra 1978 hed de: TR2030,2045,2060 og 2080.De havde alle gul/sort display.Og her er en lille tommelfingerregel:Tag altid en blå,fremfor en med det gule display.Min egen blå TR2025 sparker TR2045 godt og grundigt af banen.
Havde en TR2045.Min kammerat kunne selv vælge om han ville have en TR2025 eller en TR2045.Konen kunne bedst lide den gule,og det er derfor jeg har min TR2025.Jeg var ligeglad,da jeg lige havde fået en TR2055 Men den er også videre i teksten,og jeg jubler dagligt over min TR2025.

Ja MB  (500Khz-1500Khz) senderen står fix og færdig og er selvfølgelig brygget på gamle rør og en FM stereo-sender er på trapperne ifald de skulle blive så åndsvage at lukke FM til fordel for det ligeså åndsvage dab. Det ka bare dab A.H.T.

Jeg har alle nævnte med blå display . Det er de flotteste. Har ikke nogen 2055 i kíkkerten udover men egen og den er ikke til salg. Og tak fordi du kommenterer mine indlæg. Det jeg ikke vant til herinde. Jeg er vist for speciel. Jeg har ikke målt effekten på dem da jeg ikke finder det så vigtig med WAT, men jag kan let  gøre det hvis du vil have det. Din teori desangående lyder ikke helt ved siden af og kender jeg Tandberg ret er deres opgivelser underdrevne.

Forresten har jeg engang været på kursus på fabrikken, men det er så længe siden at jeg næsten ikke kan huske det. Dog kan jeg huske at jeg kørte på slidte sommerdæk om vinteren for min daværende mester ville ikke ofre nye dæk og det var ikke rart. De rystede lidt på hovedet af det kan jeg tydeligt huske og  det var hamrene ulovligt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Til Tube:
De kan lige prøve på at slukke for FM i den æterbårne udgave!Jeg har pillet kablet fra væggen af min mors TR220.Hun var helt afskåret fra hendes favorit-radiostationer,som ud over P1 er en masse obskure lokalstationer.Så nu har hun en rigtig stueantenne og hun kan høre alle de stationer hun måtte ønske Kan godt forstå at din TR2055 ikke er til salg.Men jeg vil godt høre din mening om TR1055........den er vel 'pendant' til TR2055?Altså på 55Watt?Jeg er enig med dig,at Watt-angivelser ikke er så afgørende.Og slet ikke når vi taler Tandberg.Jeg skal stadig ha' samlet underkæben op,efter at have hørt min Sølvsuper10 på mine Trapez'er.......utroligt,at det lille apparat spiller så godt på de store højttalere.Det havde jeg ikke forventet!Den yder,så vidt vides,i omegnen af 10 Watt.Den er bare så sk... flot!!: )Rigtig retro med stor lyd!Min mor så den igår,og hun er fyr og flamme Hun ved ikke noget om hifi,men hendes ører fejler ikke noget.Hun tør godt at lade mig vælge for hende,da hun nu er i besiddelse af en rigtig flot og vellydende TR220.

På min Sølvsuper 10 er der en skala der hedder FB.Kan se at det må være noget med skibe(fiskeri?).Hvad står FB for,og er det noget der kører idag?Jeg har desværre ikke en stueantenne til den endnu.Nogen der ved noget?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Lækkert med ubegrænset taletid,om mit yndlingsemne:Tandberg.

Grunden til at jeg er så vild med Tandberg,er så klart lyden.Jeg vil ikke ha' noget andet.Det skal være Tandberg.Og så kommer Tandberg med 'bonus'.Det er betjeningskomfort i verdensklasse og designet er bare så flot!! Det er tre ting på een gang.Det er ikke mange mærker der udmærker sig i de tre dicipliner:

1.Lyd..... -masser af lyd!
2.Betjeningskomfort
3.Design/udseende

Og man kan åbenbart gå LANGT tilbage i tiden,uden at sætte nogen af de tre punkter over styr.Dog vil man opdage at mulighederne for tilslutning af alle eens apparater fra vore dage,er begrænsede på gamle modeller.De er jo fra en tid hvor man bare havde en pladespiller som det vildeste.Kun de allermest sofistikerede havde også en båndoptager Dette faktum gør dog bare de gamle recievere endnu mere historisk interessante,i min opfattelse.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 August 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej Tube

Det er mig der er kammeraten som Tante Berg snakker om (og hej Tante Berg :-) , og har en 55'er på vej. Hvordan lyder den sammenlignet med 2025 og 2075? Er meget spændt på om den lige giver det sidste i forhold til den 2060 jeg har .

Ved du forøvrigt om den har samme transistorer som 2060'eren? Så vil jeg nemlig beholde den også, så jeg har lidt reservedele i baghånden hvis det engang skulle blive aktuelt. Slides transistorer egentlig hvis apparatet ikke er i brug?

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Med rimelig følsomme højtalere er det nok lige meget om man har ën 2025 eller 2075. 2055'eren er stor nok til mindre effektive højtalere. Jeg synes ikke der særlig forskel i lyden på dem. Tandbergs lydfilosofi skinner igennem dem alle. Nej der er ikke slid på transistorer i hvile. Det er faktisk kun opvarming og afkøling som slider på dem(termisk bevægelse). Jeg kan ikke huske hvilke transistorer de er bestykket med.

Model 10 er bare den flotteste radio nogensinde. Jeg samler dog også på Marantz og meget andet.

mvh

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Tak Tube!

Jeg tager et kig på transistorer når jeg får dyret hjem. Gammelt Marantz skulle efter hvad jeg har læst mig til også være godt - men jeg tror nu jeg nøjes med et godt anlæg !

S.R 

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Til Himself:

Jeg kan ikke finde ud af at uploade billeder her på sitet.Der er lidt blondine over det,ved det Surt,for I må godt se mit anlæg

Kan du komme i gang!
Upload-guide

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

øre alle de stationer hun måtte ønske Kan godt forstå at din TR2055 ikke er til salg.Men jeg vil godt høre din mening om TR1055........den er vel 'pendant' til TR2055?Altså på 55Watt?

------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------

Her er lidt data. Håber du kan bruge det.

DATA for 1055

Det er en 2055 uden forstærker.

Derfor  læs data for 2055

DATA for 2055

Stereo FM receiver med 2 x 55W (FTC).

Byggeår (year):
Halvledere (semiconductors):
Bølgelengder (freq/band):
FM-stereodekoder:
Forsterker (apmplifier):
Høyttaler (speaker):
Kabinett/treverk (cabinet):
Spenninger (voltage):
Fysiske mål (dimension):
Vekt (weight):
Pris (cost):
Antall produsert (prod. volume):
Anmerking (comment):

1977 ?

FM:(87.5-108)MHz.
Ja
2x 80W i 4 ohm (DIN 45500)
ingen
Aluminiums front med palisander kabinett.
120, 220, 240 Volt AC.
B (51) x H (15,3) x D (35,3+2,4)
13 kg
Kr.

Samme gode FM-del som TR 2075MkII

Her er min favorit

Modellen er berrgnet for bruk sammen med 2 Tandberg Hi-Fi høyttalere.

Byggeår (year):

1967-70

Rørbestykning (tubes):

ECC85, ECH81, EF89, EM84, 16 transistorer

Bølgelengder (freq/band):

L(150-350), M(510-1610), F(1610-5850), K(5.85-22.0), FM(87.5-104)

Høyttaler (speaker):

ingen

Kabinett/treverk (cabinet):

Palisander, teak eller eik.

Spenninger (voltage):

220 V AC

Fysiske mål (dimension):

Pris (cost):

SS10-71: B(37) x H(13) x D(23) cm.

Kr. 995 (teak), kr.1050 (palisander)

Antall produsert (prod. volume):

Varianter (deviations):

Finnes med 3 typer knapper. Noen har separat av/på bryter.
Sølvsuper 10-70: mono med en høyttaler
Sølvsuper 10-71: stereo uten høyttalere
Sølvsuper 10-72: stereo med to høyttalere
Sølvsuper 10-TV-73: mono radio og TV4 s/hv i kabinett

mvh

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Til Sveske:

Jeg lover at kigge på det.Er bare lidt ophængt p.t.Men jeg skal nok

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 August 2006 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Mit eneste minde om Tandberg er fra folkeskolen, hvor vi havde en Tandberg båndoptager med højttaler stående. Allerede i en ung alder kunne jeg se, at det var kram i forhold til det Philips skrammel vi havde stående derhjemme.

Jeg tror det må have været denne model vi havde stående:

http://www.nrhf.no/TB-TCR-222.html

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 August 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:

På min Sølvsuper 10 er der en skala der hedder FB.Kan se at det må være noget med skibe(fiskeri?).Hvad står FB for,og er det noget der kører idag?Jeg har desværre ikke en stueantenne til den endnu.Nogen der ved noget?

FB er den lave del af kortbølgeområdet.  Tandberg oplyser Fb:(4.35-10.4)MHz, og Kb:(10.2-24.2)MHz, hvor sidstnævnte er den normale KB.  Jeg er ikke radioamatør, men det er meget muligt at det anvendtes af fiskerbåde.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 August 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

I Tandberg fans skulle kigge lidt i vintageforummet oppe i Norge, der er mange oplysninger at hente.

http://www.hifisentralen.no/ og så ind i forumdelen og så vintageforum.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Til Walin:
Takker.Jeg må ha' mig nogle gamle antenner: )Har som sagt pillet vores kabelnet af min mors TR220,da hun var helt afskåret fra hendes lokalradioer.Nu kan hun høre det hele.Og det vil jeg også gerne kunne.Lige nu står min Sølvsuper 10 i soveværelset,med et sæt Fasett'er.Det ser rigtigt hyggeligt ud,og hold da k... hvor er der bare lyd i!!: )
Til Tube:
Også tak til dig.Har selv været inde på Norsk Radiohistorisk Forenings side.Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre en TR1055.Alene vægten af den indikerer at kassen ikke er helt tom(13 kg).....: )Desværre var den TR1055,som jeg havde i kikkerten,ikke funktionsdygtig så jeg leder videre.Og med hensyn til min Sølvsuper 10...... den betragter jeg nu som mit hidtil største fund.Jeg er helt solgt.Den spiller fantastisk,og den er bare så flot!Tube,vi er 100% enige,det er noget af det ypperste.
Til SvendP:
Det er jo ren nostalgi du der disker op med.Vi havde også Tandberg båndoptagere i folkeskolen.Jeg kunne allerede dengang se at det var kram og kvalitet,uden dog at interessere mig for hifi overhovedet.Men jeg husker dem.De facinerede mig åbenbart.Og sikkert det eneste der kunne holde til alle de mange forskellige lærer der skulle betjene dem(og ungerne).
Til Mellemhjulet:
Tak for tippet,den er bogmærket

Sidste nyt:
Jeg erhvervede mig en TR200 igår.I rigtig flot stand.Lys i alle lamper og ikke andet end brugsspor.Den spiller fantastisk,både med min PC,CD og min lækre TT5000(pladespiller).Dog spiller den kun radio i højre kanal,når den spiller i stereo.Når jeg trykker på 'mono',så spiller begge kanaler(i mono).Nu gør det ikke så meget,da jeg udelukkende hører P1,som er 97% taleradio.Men det er jo ikke meningen at den kun kan i mono.Nogen der ved hvorfor og hvad der kan/skal gøres?Hvis jeg selv finder ud af noget,så skal I få det at vide: )Og så er det jo den vildeste luksus at ha' en TR2025 i baghånden

Og allersidste nyt:
Postbudet har lige været her,med min fede Tandberg transistorradio(TP41).Desværre har jeg ikke en ledning med omformer til den,så den kører på batterier lige nu.Men den er rigtig flot,med lys i(når man trykker på volumeknappen) og original antenne Den er købt i Norge,og jeg var lidt nervøs for om jeg skulle betale told og moms.....Men jeg slap.Måske fordi apparatet trods alt er over 35 år gammelt,eller måske fordi sælger havde skrevet at det var en gave.Men hvor er det FEDT at ha' Tandberg i køkkenet også.Iøvrigt er der tilslutning for bånd,en ekstern højttaler og selvfølgelig hovedtelefoner.Mangler bare den ledning.Nogen der ligger inde med en ledning til min TP41,og vil sælge den?Jeg er lydhør

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Tante Berg skrev:

FB er den lave del af kortbølgeområdet.  Tandberg oplyser Fb:(4.35-10.4)MHz, og Kb:(10.2-24.2)MHz, hvor sidstnævnte er den normale KB.  Jeg er ikke radioamatør, men det er meget muligt at det anvendtes af fiskerbåde.

FB Betyder fiskerbølger. Jeg har selv lyttet med i 60'erne indtil de gik på VHF og sattelit og jeg er idag den glade ejer af en ægte SAILOR (Simon Pedersen. Ålborg. SP radio)  som sad i alle fisker kuttere. Dette firma eksisterer stadig,men  blev grundlagt ca1925 med produktion af alm radio.

mvh

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Tube Mania: har brug for lidt hjælp her, hvis du ellers har tid til at gi' det  !

Jeg indleverede for over 5 uger siden min tr 2055 til reparation, men værkstedet hænger i bremsen, og jeg begynder at tro, jeg selv må kigge lidt på den. Kontakter kan jeg da selv rense, og så alligevel - for du skriver "ikke kontakt 60". Er der en kontakt man endelig ikke må rense, eller hvordan?

Hvad med alt det andet du nævner, som skal til for at holde liv i sådan en gammel dame - er det noget en ikke særlig elektronikkyndig har en chance for at gøre/lære? Kunne man måske endda lokke dig til at henvise til et par links på nettet, eller forklare hvordan man gør? Kunne dog forestille mig at det er et kæmpe arbejde at forklare det hele, så hvis tiden ikke lige er til det, forstår jeg det naturligvis godt !

mvh S.R

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Kontakt Chemie 60 er et alm kendt rensemiddel, men det ødelægger kontakterne på længere sigt (oxidering). Istedet skal man bruge Berner eller imangel af bedre WD40. Det skader ikke. Mht. at reparere sådan en tjah. Jeg mener man skal være nogenlunde rutinereret for at slippe godt fra det.

mvh

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Spørgsmål fra en uvidende:

Hvad er "Berner" og hvor kan man skaffe det?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 September 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Her er et par billeder af min gamle PreFix!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 September 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Mine minder om Tandberg er følgende: Da jeg var 10 år gammel anskaffede mine forældre en del hifi udstyr, der i blandt en Tandberg 9100X Crossfield.

Jeg var som besat. Den lyd som der kom ud var magisk Da jeg var 14-15 år, lykkedes det mig med hiv og sving at vriste den fra dem. Den blev smækket sammen med Luxman & B&W. Det var gyldne tider. Tror aldrig jeg har oplevet så god analog-lyd siden. Desværre holder alt ikke evigt. Den led senere en kummerlig tilværelse i et kælderrum, og så opstod der også en vandskade Træet blev ikke så kønt. Dog virkede den stadig. Den kom for et par år siden i hænderne på en studerende, og jeg regner med at den måske stadig kører/lever

Men jeg savner den

Sådan så en Crossfield ud

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum