Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 03:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Digitale kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 August 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har en Densen B-400+ cdafspiller hvor jeg går digitalt ud og så direkte ind i mine Beolab 5 højtalere også digitalt.

Jeg bruger bare noget kabelt med modstand i på nuværende tidspunkt, Men hvordan er det nu lige med det og digitale lyd overførlser, behøver jeg egentlig noget top tunet kabel når det er digitalt eller er det bare en skrøne? Vil jeg få betydligt bedre lyd ved at ofre nogle tusiende på andre kabler?

Pierre Roland

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 August 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

dit kabel skal holde 75ohm når du køre med digitalt signal
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 August 2006 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

"Digitale" kabler er også påvirkelige overfor støj.

Grunden til at jeg skriver digitale i " " er at selve signalet der sendes er et analogt signal, men detekteringen og fejlkorrektionen på modtagersiden er digital, og alt afhængig af hvor god denne er kan kvaliteten af kablet have afgørende betydning.

Derfor skal du prøve om du kan låne nogle forskellige kabler i forskellige prisklasser med hjem fra en butik.

Start så med det billigste og lyt dig frem indtil du finder et godt komprimis mellem pris og lydkvalitet.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 20 August 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
"Digitale" kabler er også påvirkelige overfor støj.

Grunden til at jeg skriver digitale i " " er at selve signalet der sendes er et analogt signal, men detekteringen og fejlkorrektionen på modtagersiden er digital, og alt afhængig af hvor god denne er kan kvaliteten af kablet have afgørende betydning.

Derfor skal du prøve om du kan låne nogle forskellige kabler i forskellige prisklasser med hjem fra en butik.

Start så med det billigste og lyt dig frem indtil du finder et godt komprimis mellem pris og lydkvalitet.

Dette er forkert. Det eneste der kan tænkes at gøre en forskel er jitter - det vil sige om signalets timing, altså afstanden imellem de enkelte bit (eller rettere bytes/words) bliver forskubbet. Denne forringelse er i alle almindelige tilfælde af fuldstændig ubetydelig størrelse, blot man bruger et "fornuftigt" kabel (ét, der overholder den karakteristiske impedans og ikke er vanvittigt langt).

Desuden er det en usandhed, at der ikke kan rettes op på dette i modtager enden. Hvis blot modtageren har en tilstrækkelig god PLL, kan denne jitter fjernes fuldstændig. (digital = digital)

Du skal i hvert fald ikke (hvis du spørger mig, altså) begynde at lytte på forskellige kabler og "finde et kompromis mellem pris og lydkvalitet". Det er en ren invitation til at falde i placebo-fælden. Stensikkert. Hvis du endelig vil lytte til forskellige kabler, så gør dig selv den tjeneste, at lave en blindtest, hvor du ikke selv ved hvilket kabel, du lytter til hvornår.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 21 August 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Et "digitalt" signal kan, på samme måde som et analogt signal, påvirkes af støj udefra, da det i begge tilfælde rent faktisk er analoge bølge der sendes gennemkablet.
Som tidligere skrevet er forskellen på digital og analog, indkodningen og dekodningen på hhv. sender- og modtagersiden.
Hvis signalet tilføres så meget støj at det oprindelige signal ikke kan genskabes på modtagersiden, vil man, ganske logisk, ikke få det ønskede signal på modtagersiden.

Hvor meget der skal til for at signalet "ødelægges" så meget så det ikke kan genskabes korrekt på modtagersiden kommer an på mange parametre, bl.a. kablet. Kablet fungerer som et filter som påvirker signalet på den ene eller anden måde.

Jeg har ikke selv testes forskellige elektriske digitale kabler, så jeg skal ikke kunne sige hvor stor forskel (hvis der er nogen), der er.

Derfor foreslår jeg den oprindelige spørger selv prøver sig frem.
Jeg siger ikke at han kan høre forskel - men er det ikke værd at undersøge om der?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 August 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Det er jo korrekt, at der ikke findes digital strøm (endnu da, vent på kvantum computeren), så et digitalt signal overføres ved hjælp af analoge værdier. Dvs, en høj spænding fortolkes som 1, og en lav som 0 (eller omvendt, afhængigt af kodningen, men det kan vi være ligeglade med). Hvis signalet derfor påtrykkes så meget støj, at dene afkodning ikke kan ske sikkert, så påvirkes resultatet.

Imidlertid er digitale signaler overordentlig robuste. Hvor al støj, der måtte forkomme på et analogt kabel, så at sige lægges til signalet, og derfor forringer kvaliteten, så bliver al støj, der ikke er kraftig nok til at give en kodningsfejl, simpelthen ignoreret af det digitale system. Og ikke nok med det, men den digitale kodning er normalt forsynet med en form for fejlkorrektion. Udover de digitale tal, som ræpresenterer signalet, sender man nogle kontrolcifre. Hvis disse ikke passer, har modtagesystemet en mulighed for at regne ud, hvor det gik galt, eller i det mindste ignorere den fejlagtige værdi.

Da selve teknologien med at overføre signaler via kabler fungerer ganske tilfredsstillende med analoge signaler, kan man slutte, at de lagt mere robuste digitale signaler ikke stiller særlige krav til kablerne. Det eneste punkt, hvor de er lidt mere kritiske, er frekvensområdet: Digitale signaler indeholder en del højere frekvenser end analoge, på den anden side er de ikke ret høje, sammenlignet med hvad vi ellers sender igennem kabler, så heller ikek dette er noget problem.

Kablernes impedans (fx 75 ohm), er i princippet af betydning, fordi mistilpassede kabler giver nogle reflektionsfænomener (det er nok det, nogle kalder jitter), men igen kommer den forholdsvis lave transmissionsfrekvens os til hjælp, og hvis kablerne ikke er meget lange (mange meter) har det næppe nogen betydning.

Endelig: Hvis man vil undersøge digitale kabler, skal det ikke gøres ved at lytte. Man kan måle objektivt, om signalet er godt nok.

PS, hvis du vil have en idé om robustheden af digitale signaler så se på skærmen lige foran dig: Ser der ud til at være mange bitfejl i internetsiden? Nej vel? Faktisk kan man downloade milliarder af bits, ganske uden fejl. Men den kommer til dig med over 100kHz (hvis du har en virkelig gammeldags opkobling, ellers meget hurtigere), og det kommer igennem er gammeldags snoet-par kabel, der er sømmet fast på muren udenpå dit hus, fra en telecentral, der kan ligge flere kilometer væk. OK, signalprotokollen er noget mere avanceret end den man bruger i lydanlæg, men alligevel.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 21 August 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Prøv med en toslink.....den er ligeglad og lyden kontra Coax er ikke milevidt. En blindtest kan få de dygtigest til at tage fejl. Er der toslink (lysleder) på dine produkter?

Mvh  

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 21 August 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Men et anlæg i den prisklasse, ville jeg prøve diverse digital kabler i flere forskellige prisklasser.

Jeg er ikke et sekundt i tvivl om at det kan blive hørbart bedre at skifte dine kabler ud.

Glæder mig til at høre hvad du finder ud af.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 21 August 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Men et anlæg i den prisklasse, ville jeg prøve diverse digital kabler i flere forskellige prisklasser.

Jeg er ikke et sekundt i tvivl om at det kan blive hørbart bedre at skifte dine kabler ud.

Bradford skrev:

Prøv med en toslink.....den er ligeglad og lyden kontra Coax er ikke milevidt. En blindtest kan få de dygtigest til at tage fejl. Er der toslink (lysleder) på dine produkter?

Mvh  

Dette er håbløst.

"En blindtest kan få de dygtigste til at tage fejl"....måske er der en konklusion at drage her?

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 21 August 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
mhansen skrev:

Bradford skrev:

Mvh  

Dette er håbløst.

"En blindtest kan få de dygtigste til at tage fejl"....måske er der en konklusion at drage her?

Stemer

Har du selv prøvet diverse kabler?????

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 August 2006 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Hejsa

Jeg har en Densen B-400+ cdafspiller hvor jeg går digitalt ud og så direkte ind i mine Beolab 5 højtalere også digitalt.

Jeg bruger bare noget kabelt med modstand i på nuværende tidspunkt, Men hvordan er det nu lige med det og digitale lyd overførlser, behøver jeg egentlig noget top tunet kabel når det er digitalt eller er det bare en skrøne? Vil jeg få betydligt bedre lyd ved at ofre nogle tusiende på andre kabler?

Pierre Roland

Hej...

Nu har du sikkert læst de forskellige indlæg ovenfor. Og der er både crap og kanel! Faktum er, at "digitale" kabler udviser lige så store lydmæssige forskelle som analogkabler gør! Om det så er kablerne per se der gør det, eller om de bare får de tilsluttede apparater til at 'yde' anderledes - vil jeg lade stå åbent...

Afprøv nogle forskellige kabler og vælg det du synes lyder bedst. Så enkelt er det! Det behøver ikke at være dyrt.

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 August 2006 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Her er en tråd, hvor der anbefales billige digitale kabler fra Belden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp? fTID=35522

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes