Emne: SUB - 1 eller flere - plusser & minusser! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 24 August 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv The Haunting DTS ES. Den bruger dynamik og dyb bas til at skabe angst og terror. Filmen er p***e ringe, men lydeffekterne så gode at du bliver bange uanset
Der er feks en langtrukken 20hz tone i en scene, den kan ikke kan høres, men følelsen af den får dig til at svedte
Hvorfor de så nu har bestemt sig for at udnytte dette i stor grad er jeg ikke helt sikker på, men måske vil de gøre HD oplevelsen så god som overhovedet mulig både hvad lyd og billede angår for at forsøge at forhindre at det bliver en flop? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Med teske: 
Talen er sammenlignet med lydeffekterne 6-10db lavere end ved et normalt DD spor. Så om du vil høre hvad der bliver sagt skal du skru lyden op med 6-10db, og da følger også lydeffekterne med og bliver 6-10db højere end på DD sporet
|
|
|
Hej ManicMiner
Nu har jeg eftehånden lyttet til en hel del DD+ soundtracks (ca. 20 stk.) og et par Dolby TrueHD soundtracks og jeg kan ikke helt følge dig mht. at dynamikken i bassen går ud over dialogen?
Jeg kan sagtens følge dig mht. den øgede dynamik og detaljering - men resten kan jeg ikke nikke genkendende til? 
Jeg går ud fra at du ikke henviser til de enkelte "defekte" udgivelser fra WB, hvor dialogen var væsentlig lavere?
Jeg antager at du har egne erfaringer, eller har en kilde?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Hej ManicMiner
Nu har jeg eftehånden lyttet til en hel del DD+ soundtracks (ca. 20 stk.) og et par Dolby TrueHD soundtracks og jeg kan ikke helt følge dig mht. at dynamikken i bassen går ud over dialogen?
Jeg kan sagtens følge dig mht. den øgede dynamik og detaljering - men resten kan jeg ikke nikke genkendende til? 
Jeg går ud fra at du ikke henviser til de enkelte "defekte" udgivelser fra WB, hvor dialogen var væsentlig lavere?
Jeg antager at du har egne erfaringer, eller har en kilde? |
|
|
Jeg er glad for at høre at du hører mere dynamik, det er i tråd med alt hvad jeg har lest så langt (har desværre ikke prøvet DD+ ennu nej). Nu har jeg vistnok aldrig sagt noget om at bassen skulle overdøve dialogen? Jeg har heller ikke sagt noget om at der er mere bas sammenlignet med de andre kanalene, kun at der ser ud til at være 6-10db mere dynamik i alle kanaler. Som jeg har sagt tidligere er grunden for at subwooferen har blevet nevnt spesifikt fordi den tit er det svageste leddet i kæden hos mange. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
jdg1 skrev:
Hej ManicMiner
Jeg antager at du har egne erfaringer, eller har en kilde? |
|
|
Jeg er glad for at høre at du hører mere dynamik, det er i tråd med alt hvad jeg har lest så langt (har desværre ikke prøvet DD+ ennu nej). Nu har jeg vistnok aldrig sagt noget om at bassen skulle overdøve dialogen? Jeg har heller ikke sagt noget om at der er mere bas sammenlignet med de andre kanalene, kun at der ser ud til at være 6-10db mere dynamik i alle kanaler. Som jeg har sagt tidligere er grunden for at subwooferen har blevet nevnt spesifikt fordi den tit er det svageste leddet i kæden hos mange.
|
|
|
Du skrev: "Talen er sammenlignet med lydeffekterne 6-10db lavere end ved et normalt DD spor."
Det var dette jeg satte spørgsmålstegn ved - har du en kilde? (det er i hvertfald ikke noget jeg har lagt mærke til, eller læst om, bortset fra de enkelte WB titler der er mastered forkert).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, den film har jeg heller ikke på HD-DVD 
Men helt seriøst - har du andre/flere kilder en anmeldelsen af en enkelt film? (evt. fra Dolby selv ?)
Det er også lidt "bekymrende" at anmelderen henviser til WB's udgivelser, da flere af disse film har indeholdt fejl i masteringen af DD+ sporet - herunder en lydniveau der har været 8-10 db for lavt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for hånden, det resterende er kun baseret på forumfnidder. Men som du selv hører, og siger er der mere dynamik i mange (det virker ikke som om det gelder alle) af titlene. Hvilke titler er det der er fejl med? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Ikke for hånden, det resterende er kun baseret på forumfnidder. Men som du selv hører, og siger er der mere dynamik i mange (det virker ikke som om det gelder alle) af titlene. Hvilke titler er det der er fejl med? |
|
|
Jeg mener at det var hele den første sending fra WB - søg evt. på avsforum - der var en del tråde om det (og det er ret hørbart )
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 25 August 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm nu er det ikke for at være kedelig, men jeg synes vi kommer længere og længere væk fra det oprindelige emne 
D.J. skrev:
Lars99
Fordi du stiller din sub/subber på linie/ samme afstand, som dine fronter, er der absolut ingen ( desværre ) garanti for at de/den spiller i fase med dem ( feks. har jeg haft mine koblet på LFE udgangen og så placeret præcist i samme afstand til lyttepositionen - lige ved siden af fronterne - og der var de faktisk 180 grader ude af fase.
For at gøre alting værre, er der desværre også et voldsomt sammenspil mellem fasen og filter stejlheden og typen af subwooferkonstruktionen ( et lukket system er et typisk 12db/oktav filter med ca. 180 grader fase forskydning - generelt forskyder fasen sig ca. 90 grader pr. ordens´filter - ( 1. ordens = 6db/oktav ca. 90 grader ) og feks. en portet sub er et 4. ordens filter, dvs. 24 db/oktav modsvarende en faseforskydning på 360 grader !
Når man så skal kombinerer det med et highpas filter ( enten externt eller indbygget i SS-recieveren/processeren - typisk, når du definerer dem som "small" ) ) , som jo ruller det nederste bas fra dine fronter ( og positivt aflaster både højttaleren/forstærkeren, minimerer forvrænging i bas/mellemtoneområdet, øger dynamikken osv. ) og desværre også samtidig laver faseforskydninger ( igen afhængigt af filterstejlheden nedefter) begynder det hele at blive lidt "tricky" .
Det er ikke for at tage modet fra dig , men det kan godt være enormt drilagtigt ( omvendt kan det også være skide sjovt at lege/eksperimenterer med ). Personligt har jeg selv rodet/"leget" / "kæmpet" / med det i mange år nu og jeg er ikke færdig ! ( skal altid lige forsøge at få det lidttttt bedre og liiiiige prøve det og det ! )
iIndtil videre har jeg "konstateret/erfaret" ( med diverse subs, i mit rum og en del andres ) , at en´ sub er ( logisk nok ) nemmest at få til at "harmonerer" , i en specifik lytteposition, med et ganske fornuftigt resultat, men at to subber kan give et markant bedre resultat og ubestridt er (ekstra) besværet værd. Tre subber er jeg stadig ikke færdig med at lege med , men til nu, har jeg erfaret, at det giver endnu flere og bedre muligheder for at :
1: kombinerer "optimal" bas til både hifi og surround ( feks. ved at koble to til fronterne og en til LFE - eksperimenterer jeg pt. med )
2: Nemmere at få jævn bas over større område ( hvis det er målet ! - ikke min personlige priotet )
3: større mulighed for at få jævn frekvensgang/output helt ned til lidt ekstreme frekvenser og mere kraftoverskud i alle situationer ( opleves som en ro/ kontrol / "styr over situationen" fornemmelse, der ud over smil på læben giver en oplevelse af, at hele systemet "siger" ; bare rolig, det her er barnemad- bare kom med mere ! .............beklager den måske lidt "sjove" beskrivelse, men kan ikke lige sætte bedre ord på )
4: blive p***e forvirret over alle de muligheder og hvor fa...n man skal gøre af alle de højttalere
Om den/de ekstra sub/subber er den ekstra økonomiske belastning ( læs: udgift...........øhhh...investering ) værd, er nok svært at afgøre for andre, men hvis jeg personligt var på et "forholdvis" begrænset økonomisk budget ( eller hvis konen var en afgørende magtfaktor derhjemme ) og jeg ikke var totalt bidt af området , ville jeg nok købe en kvalitetssub og så optimerer den mest muligt.
Havde jeg lidt friere (økonomiske) hænder og var meget fokuseret på at optimerer mit stereo/musik setup også - og/eller, som jeg personligt nyder , at spille pænt højt, når jeg ser film og hører musik ( I ved, dårlig hørelse og såén ) og hader begrænsninger, ville jeg ubestridt gå efter to subber.
Hvis man har "tiden"/økonomien og dyrker "hjemmebio"/hifi, som hjemmegående husmødre ser "Glamour" ( æder det hele med hud og hår ....just kidding! ) som ens store lidenskab/interesse - jamen så skal man da have tre subber .......ikk´!?
hmm, MWB og andre, det blev sgu en lang smøre og hjalp sikkert ikke en skid , .......men har da lov at håbe, at det kunne bruges til et eller andet 
|
|
|
Ja det var en lang smøre 
Men jeg synes du kommer med nogle spændende betragtninger omkring 1 kontra flere sub'er.
Argumentet for at købe én bedre sub frem for 2 mindre gode, kan jeg sagtens følge, og de fleste af os har vel en øvre grænse for hvor meget vi kan eller må bruge - jeg har i hvert tilfælde 
Problemet er selvfølgelig bare, at man hurtigt når et punkt hvor man betaler forholdsvis meget for små forbedringer, lige som med alle andre komponenter i denne hobby!
Spørgsmålet er jo så, om det er bedre at købe én sub der er bedre, kontra at købe to der ikke er helt så gode, men som så har fodelen af at være 2. Jeg forudsætter selvfølgelig at den "billige" sub lever op til et minimums kvalitetskrav, der er ikke tale om 2 skod-sub's kontra én god, så ville valget jo være nemt 
Eriek skrev:
Hej.
Jeg har haft god erfaring med to hjørneplaceret basser fra gulv til loft med fire 8" pr. side.
Ved denne opstilling får man: stort membranareal = meget lav forvrængning da enhederne ikke skal bevæge sig så meget. Hjørneplacering giver fuld udnyttelse af rummets grænseflader. Det høje kabinet med flere enheder siddende over hinanden udjævner stående bølger.
Så der kan være meget at hente.
mvh.Eriek
|
|
|
Det lyder som en ret spændende løsning, men det er nok ikke alle stuer/rum hvor den er lige nem at få plads til! Det er desværre ikke en mulighed i min stue.
Er det noget du har billeder af? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
Til top |
|
|
lars99 Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Ja det var en lang smøre 
Men jeg synes du kommer med nogle spændende betragtninger omkring 1 kontra flere sub'er.
Argumentet for at købe én bedre sub frem for 2 mindre gode, kan jeg sagtens følge, og de fleste af os har vel en øvre grænse for hvor meget vi kan eller må bruge - jeg har i hvert tilfælde 
Problemet er selvfølgelig bare, at man hurtigt når et punkt hvor man betaler forholdsvis meget for små forbedringer, lige som med alle andre komponenter i denne hobby!
Spørgsmålet er jo så, om det er bedre at købe én sub der er bedre, kontra at købe to der ikke er helt så gode, men som så har fodelen af at være 2. Jeg forudsætter selvfølgelig at den "billige" sub lever op til et minimums kvalitetskrav, der er ikke tale om 2 skod-sub's kontra én god, så ville valget jo være nemt 
|
|
|
Det bedste argument for flere subs er at man måske lettere kan integerre det til resten af anlægget. På den anden side er der mange der har fået det til at fungere med kun een.
Vi har snakket om at det er er forvræning og fasedrej der kan gøre en subwoofer tydelig i lydbilledet. Og det er også hvad min konklusion er efterhånden, efter en del eksperimenteren.
Hvis jeg spiker min subwoofer så vibrerer den en del og den "rasler" fordi den flytter sig på cementgulvet, selv ved ikke særlig stor belastning. Jeg skal ikke skrue særlig højt op for subben eller dele meget over 42 Hz før jeg tydeligt kan høre den.
Hvis jeg sætter den på gulvet uden spikes (tæppe), så kobler den mere rent på rummet og jeg kan egentlig ikke retningsbestemme de selv når den deler ved 60 Hz. Bassen er tilgengæld underligt upræcis, diffus og mudret.
Jeg har derfor søgt efter måder at afkoble subwooferen på. Jeg har i dag købt nogle Valhalla Spike Feet (fra HFK) og selvom de ender på et tæppe, så afkobler de fint subwooferen. Jeg kan mærke at den vibrerer mindre og raslelydene er væk. Bassen er dog stadig stram og præcis som når den er spiked direkte på gulvet.
Derudover er faseforskelle utrolig tydelige. Så man skal endelig købe en subwoofer der enten har variabel fasejustering eller en receiver / forstærker der kan korrigere fasen (typisk ud fra korrektioner baseret på afstand til lytteposition). 10 cm gør en stor forskel.
Fordelen ved at købe en stor sub er at den kan være af bedre kvalitet og gå dybere. Fordelen ved to subs er at de lettere integrerer med resten af højttalerne. Det bedste er selv. to store subs placeret symmetrisk ved fronterne - men det er bare omkostningstungt og svært at placere.
__________________ Mvh. Lars
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
MWB.
snakker vi primært film ? eller primært musik ? - eller begge dele lige optimeret
En ( flere!) god sub(ber) kan selvfølgelig bruges til det hele, men afhængig af ens primære daglige brug, vil jeg mene, at man feks. bedre kan "nøjes" med en enkel sub ved film og stadig få et ganske godt resultat. Ved musik tror jeg, at to lidt mere beskedne ( men som du også nævner - stadig kvalitet/gode) subber er at foretrække. Tre er efter min mening nok det helt rigtige, da det giver mulighed for optimale forhold i både musik og surround forhold ( men skal give dig en melding , når jeg er færdig med at teste den løsning ud - er jo lige præcis det, jeg leger med i bathulen for tiden 
Uden tvivl giver to subber contra en´, en del flere muligheder/fleksibilitet/ fordele bla.
mere jævn bas over et større område
mulighed for større output ( typisk 3 - 6 db ) eller
mindre belastning af hver enkel sub, med den fordel, at de vil være mindre presset, bedre styret = mere præcis bas og større mulighed for at håndterer ( "og udføre") et pludseligt voldsomt baspeak ( = en mere dynamisk gengivelse )
måske en "pænere" symetrisk opstilling ? ( smag og behag )
Flere steder at stille blomster ( nej, personligt får ingen lov til, at stille en skid på mine subber ! ( eller nogen andre højttalere for den sags skyld ) - men tænk på alle de underkuede ................... )
Mulighed for at vælge mellem mono/LFE bas og "stereo" bas ( som kan give bedre mulighed for "anderledes" ( højere op i eller forskellig - ved "rum indblanding" ) skæringsfrekvens mellem sub/front og dermed også bruge mindre stejle filtre ( = mindre fasefejl ).
Ulemper:
fylder mere
koster typisk mere
sværere/mere tidskrævende, at få optimeret pga. mange flere muligheder
flere blomster i rummet
større forklaringsproblem overfor den "udførende" magt 
__________________ dj
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars99 skrev:
Det bedste argument for flere subs er at man måske lettere kan integerre det til resten af anlægget. På den anden side er der mange der har fået det til at fungere med kun een.
|
|
|
Som jeg har læst det rundt omkring, så er en af fordelene ved 2 eller flere sub'er at man nemmere kan opnå et større sweetspot i basområdet.
lars99 skrev:
Vi har snakket om at det er er forvræning og fasedrej der kan gøre en subwoofer tydelig i lydbilledet. Og det er også hvad min konklusion er efterhånden, efter en del eksperimenteren.
Derudover er faseforskelle utrolig tydelige. Så man skal endelig købe en subwoofer der enten har variabel fasejustering eller en receiver / forstærker der kan korrigere fasen (typisk ud fra korrektioner baseret på afstand til lytteposition). 10 cm gør en stor forskel.
|
|
|
Der er ingen tvivl om, at variabel fase er et krav til sub'en hvis man skal kunne interere den ordentligt med de øvrige højttalere, specielt hvis man vil køre dem som small.
lars99 skrev:
Fordelen ved at købe en stor sub er at den kan være af bedre kvalitet og gå dybere. Fordelen ved to subs er at de lettere integrerer med resten af højttalerne. Det bedste er selv. to store subs placeret symmetrisk ved fronterne - men det er bare omkostningstungt og svært at placere.
|
|
|
To store dyre kvalitets sub'er ville selvfølgelig være bedst, og jeg er helt med på den idé 
Men plads og budget spiller jo også en rolle, så det er ikke en mulig løsning på nuværende tidspunkt.
Hvis nu vi tager udgangspunkt i din ASW-750, så kunne du jo i stedet havde købt 2 ASW-650, og endda havde sparet lidt penge. Jeg er ikke i tvivl om, at 750 er bedre og har nogle fordele, blandt andet at den går dybere, men spørgsmålet er om de fordele ville blive opvejet af de fordele der ville være med 2 650'er? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
MWB.
snakker vi primært film ? eller primært musik ? - eller begge dele lige optimeret
|
|
|
Helst begge dele selvfølgelig 
Men udgangspunktet er film. Hvis jeg kan få det til at fungere ordenligt med musik, så er det jo bare helt perfekt, hvis ikke så overlever jeg det. For tiden bliver der alligevel set flere film end der bliver lyttet til musik, og musik gengivelsen er rimelig god, selvom der ikke sker meget under 35 Hz 
D.J. skrev:
En ( flere!) god sub(ber) kan selvfølgelig bruges til det hele, men afhængig af ens primære daglige brug, vil jeg mene, at man feks. bedre kan "nøjes" med en enkel sub ved film og stadig få et ganske godt resultat. Ved musik tror jeg, at to lidt mere beskedne ( men som du også nævner - stadig kvalitet/gode) subber er at foretrække. Tre er efter min mening nok det helt rigtige, da det giver mulighed for optimale forhold i både musik og surround forhold ( men skal give dig en melding , når jeg er færdig med at teste den løsning ud - er jo lige præcis det, jeg leger med i bathulen for tiden 
Uden tvivl giver to subber contra en´, en del flere muligheder/fleksibilitet/ fordele bla.
mere jævn bas over et større område
mulighed for større output ( typisk 3 - 6 db ) eller
mindre belastning af hver enkel sub, med den fordel, at de vil være mindre presset, bedre styret = mere præcis bas og større mulighed for at håndterer ( "og udføre") et pludseligt voldsomt baspeak ( = en mere dynamisk gengivelse )
måske en "pænere" symetrisk opstilling ? ( smag og behag )
|
|
|
Placeringen er helt klart en faktor i mine overvejelser. 2 mindre sub'er kan placeres mellem fronterne og anlægget, hvis det bliver en stor så ender jeg hurtigt i den situation, at det eneste sted der er plads er mellem sofaen og sidevæggen.
Fleksibiliteten ved 2 sub'er tiltaler mig + jeg er tilstrækkelig meget drengerøv til at synes det kunne være fedt med 2 i stedet for en 
D.J. skrev:
Flere steder at stille blomster ( nej, personligt får ingen lov til, at stille en skid på mine subber ! ( eller nogen andre højttalere for den sags skyld ) - men tænk på alle de underkuede ................... )
Mulighed for at vælge mellem mono/LFE bas og "stereo" bas ( som kan give bedre mulighed for "anderledes" ( højere op i eller forskellig - ved "rum indblanding" ) skæringsfrekvens mellem sub/front og dermed også bruge mindre stejle filtre ( = mindre fasefejl ).
Ulemper:
fylder mere
koster typisk mere
sværere/mere tidskrævende, at få optimeret pga. mange flere muligheder
flere blomster i rummet
større forklaringsproblem overfor den "udførende" magt 
|
|
|
Blomster er ikke et problem, kæresten lærte inden vi flyttede samme, at man ikke stiller blomster på højttalere 
Indretning/design er heller ikke en faktor over for den bedre halvdel, jeg har helt frie hænder i Pejsestuen. Den eneste begrænsning er i budgettet, der har jeg ikke frie hænder, men det er også fair nok. Så om jeg vil købe en dyr sub, eller 4 sub'er til en fjerdedel af prisen er helt op til mig. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
lars99 Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
lars99 skrev:
|
|
|
Som jeg har læst det rundt omkring, så er en af fordelene ved 2 eller flere sub'er at man nemmere kan opnå et større sweetspot i basområdet.
lars99 skrev:
|
|
|
Der er ingen tvivl om, at variabel fase er et krav til sub'en hvis man skal kunne interere den ordentligt med de øvrige højttalere, specielt hvis man vil køre dem som small.
lars99 skrev:
|
|
|
To store dyre kvalitets sub'er ville selvfølgelig være bedst, og jeg er helt med på den idé 
Men plads og budget spiller jo også en rolle, så det er ikke en mulig løsning på nuværende tidspunkt.
Hvis nu vi tager udgangspunkt i din ASW-750, så kunne du jo i stedet havde købt 2 ASW-650, og endda havde sparet lidt penge. Jeg er ikke i tvivl om, at 750 er bedre og har nogle fordele, blandt andet at den går dybere, men spørgsmålet er om de fordele ville blive opvejet af de fordele der ville være med 2 650'er?
|
|
|
Jeg er begyndt at tro på at jeg kan få subben integreret til stuen og resten af anlægget. Det var et stort skridt fremad at få sat noget resonnansdæmpning på subben. Jeg kan svagt ane en retning lige nu, hvor jeg deler ved 60 Hz, men det tror jeg faktisk handler mere om volumen end forvræning eller fase - jeg har ikke fin-indstillet noget som helst siden jeg smed VT fødderne under spikesene.
Skulle jeg vælge mellem 2 650'er eller to 750? Det ved jeg snart ikke. Med den viden jeg har i dag tror jeg at jeg ville købe to halvstore - så budgettet ville formentlig blive mere end een 750. Hvis jeg faldt over en 750'er brugt i kirsebær og til en fornuftig pris skal jeg ikke afvise at jeg blev fristet. En anden ting der kan redde det er at hvis man kan placere subben mellem fronterne. Bassen er jo alligevel i mono.
Men mange kan godt integrere een subwoofer, så det er et spørgsmål om fin-indstilling og resonnansdæmpning. Og hvis det primært er film du er interesseret i, så tror jeg faktisk du er bedre tjent med en stor sub der kan gå dybt og med tryk.
Hvis du skal bruge det til stereo er det en god ting hvis du har en mulighed for at skære de dybe frekvenser til fronterne. Ellers er de dels svære at integerre og der vil være et område som bliver forstærket for meget fordi både fronter og sub spiller med. Man kan vælge at dele der hvor fronterne ruller af, men så mister man også muligheden for at "farve" lyden til den varmere side, hvis det er det man vil. __________________ Mvh. Lars
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stor eller 2 mindre - jeg skifter mening ca. 4 gange i minuttet 
Som jeg har nævnt tidligere, så er problemet ved en stor for mig, at der reelt kun er én placeringsmulighed, og hvis jeg ikke kan få det til at fungere fornuftigt der, så er jeg på spanden 
Så lige nu hælder jeg nok lidt mere mod 2 mindre og så må jeg leve med ikke at have så meget output under 20Hz men tilgengæld have mere fleksibilitet. På den anden side, så har jeg skiftet mening 4 gange mens jeg har skrevet dette  __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
1 stor, eller 2 små, det er ikke en nem afgørelse fordi det afhenger også af hvilke 2 små subs vi taler om, og hvilken stor. Om du taler om 2 billige små subs så vil de typisk være meget begrenset for output fra 35-40hz og nedover pga at de bruger elementer med meget kort slaglængde, og om man da sammenligner de med feks PB10 så vil der behøves langt mere end 2 for at matche outputtet, og jo dybere jo flere skal det til.
Så skal subben være lille så bør den også aller helst være en lidt dyrere model, feks Sunfire D12 eller SVS SB12 er de to billigste jeg ville tørre at anbefale. 2 af de burde ca kunne matche en PB10 i de absolut aller dybeste frekvensene, og spille højere i de øvre (>30hz ca).
Noget andet med 2 subs er at om de begge to skal bruges til musik så bør de også ha samme afstand til lyttepositionen. Det er ennu ikke altfor mange receivere der kan justere delay separat for 2 subs, og så langt er det kun de absolut aller dyreste det gelder.
Jeg vil selv køre en løsning hvor kun en sub bruges til musik, men at jeg har en anden bagom sofaen som jeg tænder når jeg skal se film. Siden den ikke skal bruges til musik behøver jeg ikke å købe ennu en Plus for at lyden skal matche, men kan nøje mig med en billigere. For det er også en forudsetning, skal de bruges til musik så bør de være identiske.
Om jeg var dig så ville jeg pladsere den subben du har i dag en den positionen hvor en stor sub kan stå, og måle hvilken respons du får, på den måden vil du kunne se om en sub kan fungere i den positionen.
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
1 stor, eller 2 små, det er ikke en nem afgørelse fordi det afhenger også af hvilke 2 små subs vi taler om, og hvilken stor. Om du taler om 2 billige små subs så vil de typisk være meget begrenset for output fra 35-40hz og nedover pga at de bruger elementer med meget kort slaglængde, og om man da sammenligner de med feks PB10 så vil der behøves langt mere end 2 for at matche outputtet, og jo dybere jo flere skal det til.
Så skal subben være lille så bør den også aller helst være en lidt dyrere model, feks Sunfire D12 eller SVS SB12 er de to billigste jeg ville tørre at anbefale. 2 af de burde ca kunne matche en PB10 i de absolut aller dybeste frekvensene, og spille højere i de øvre (>30hz ca).
|
|
|
Måske skal jeg lige definere hvad der vil være en "lille" subwoofer hos mig. Det kunne være PB10, der er nemlig lige akkurat plads til en PB10 på hver side af anlægget mellem højttalerne. Det skal ikke forstås sådan at jeg mener en PB10 er lille, men så snart vi taler om subs der er større, så er der kun én placeringsmulighed og det er ved siden af sofaen.
Så to små kunne sagtens være 2 stk PB10 og da de også lige kommer inden for det max budget jeg har fået tilladelse til at bruge 
2 stk Monolith fra engelske BK kunne også være en mulighed, men jeg er ikke sikker på at man kan få dem sendt til Danmark.
ManicMiner skrev:
Noget andet med 2 subs er at om de begge to skal bruges til musik så bør de også ha samme afstand til lyttepositionen. Det er ennu ikke altfor mange receivere der kan justere delay separat for 2 subs, og så langt er det kun de absolut aller dyreste det gelder.
Jeg vil selv køre en løsning hvor kun en sub bruges til musik, men at jeg har en anden bagom sofaen som jeg tænder når jeg skal se film. Siden den ikke skal bruges til musik behøver jeg ikke å købe ennu en Plus for at lyden skal matche, men kan nøje mig med en billigere. For det er også en forudsetning, skal de bruges til musik så bør de være identiske.
|
|
|
Som jeg skrev tidligere, så bliver første prioriteten film, hvis jeg kan få det til at fungere godt med musik, så vil det da være dejligt men det er ikke afgørende. Hvis jeg vælger 2 "små" er det dog under alle omstændigheder at vælge 2 ens.
ManicMiner skrev:
Om jeg var dig så ville jeg pladsere den subben du har i dag en den positionen hvor en stor sub kan stå, og måle hvilken respons du får, på den måden vil du kunne se om en sub kan fungere i den positionen.
|
|
|
Nu kan ydelsen fra min nuværende sub slet ikke sammenlignes med de subwoofere jeg overvejer at købe, så jeg tror ikke der er megen idé i at bruge den til at eksperimentere med. Det ville desuden også kræve at jeg skulle investere i et langt kabel og det har jeg ikke meget lyst til, før jeg ved om jeg får brug for det. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 27 August 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Du kan også ha i baghovedet at DD+ sporene har 6-10db mere med dynamik end de gamle DD/DTS lydsporene som din sub snart skal forsøge at gengive. Om du har 1 sub så tilsvarer 6db en sub ekstra og 10db list i overkant af 2 subs ekstra. Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen; AV branchen går lyse tider i møde 
|
|
|
For lige at opsummere denne tråd, så er vi vist efterhånden blevet enige om at ovenstående er forkert, og baseret på en anmeldelse af en fejlbehæftet HD-DVD?
Altså, der er ingen grund til at investere i 2 subs med henblik på fremtidens formater. Hvis din subwoofer er vild nok til dig i dag, vil den også være det i fremtiden, også med de nye surround lydformater.
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
ManicMiner skrev:
Du kan også ha i baghovedet at DD+ sporene har 6-10db mere med dynamik end de gamle DD/DTS lydsporene som din sub snart skal forsøge at gengive. Om du har 1 sub så tilsvarer 6db en sub ekstra og 10db list i overkant af 2 subs ekstra. Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen; AV branchen går lyse tider i møde 
|
|
|
For lige at opsummere denne tråd, så er vi vist efterhånden blevet enige om at ovenstående er forkert, og baseret på en anmeldelse af en fejlbehæftet HD-DVD?
Altså, der er ingen grund til at investere i 2 subs med henblik på fremtidens formater. Hvis din subwoofer er vild nok til dig i dag, vil den også være det i fremtiden, også med de nye surround lydformater.
|
|
|
Overvejelserne om 2 sub'er kontra én har for mig intet med de fremtidige formater at gøre. Når først jeg har en - eller flere - kvalitets sub's så er jeg overbevist om at min anlæg fint kan håndtere de nye formater, så længe der er en ordentlig dekoder i afspilleren. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 27 August 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|