Emne: Polering af sikringer gir’ bedre lyd ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P : hvis du læser lidt efter, ville du forlængst have forstået, at jeg ikke anser blindtests for "en sand god vare". Dog har jeg været deltager i en sådan for mange år siden og denne viste (og gentager påny) at alle 4 deltagere i denne blindtest ingen problemer havde med at finde de 3 bedstlydende kabler(der var testobjektet). Dette har dog ingenlunde ændret mit syn på, at blindtests netop betjener sig af psykoakustik og således arbejder jeg ikke .Jeg arbejder bevidst og med langtidsevaluering, hvilket for mig at se er den enste farbar vej.
Håber det blev fuldstændigt klart hermed, at ingen kan tillade sig at stille et spørgsmål for dernæst efter nogen tid selv at svare herpå, for til sidst at konkludere , at dette så skulle være et bevis for noget som helst (udover bekræftelsen af egne værdi -og fordomme)
Fortsat god aften. (det blir så aftenen hvor helt nye tweaks skal afprøves- om der opnåes noget interessant, vil de selvsagt blive fremlagt her.)
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om bevisgyldighed:
Antisilver skrev:
| Håber det blev fuldstændigt klart hermed, at ingen kan tillade sig at stille et spørgsmål for dernæst efter nogen tid selv at svare herpå, for til sidst at konkludere , at dette så skulle være et bevis for noget som helst (udover bekræftelsen af egne værdi -og fordomme) |
|
|
@Antisilver: Undskyld, men det er da lige præcis det, du selv gør. Du argumenterer blot ud fra, hvad dine sanser fortæller dig?
__________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antisilver: Du skriver at blindtests er behæftet med psykoakustisk fejlkilde (ret mig gerne, hvis jeg tolker dig forkert). Men jeg vil mene, at du også i det daglige, og over længere tid er påvirket psykoakustisk. Eller med andre ord: Længere tid nedtoner ikke nødvendigvis psykoakustik - efter min mening.
(Se evt. mit indlæg nederst på forrige side) __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
Håber det blev fuldstændigt klart hermed, at ingen kan tillade sig at stille et spørgsmål for dernæst efter nogen tid selv at svare herpå, for til sidst at konkludere , at dette så skulle være et bevis for noget som helst (udover bekræftelsen af egne værdi -og fordomme)
|
|
|
Hvis det du siger er, at "den endegyldige sandhed findes ikke", så er jeg tilbøjelig til at give dig ret. Men jeg vil gerne påpege, at selv under en videnskabsteoretisk socialkonstruktivistisk tilgang til det metodiske felt, så findes begreber som objektivitet, troværdighed, og pålidelig altså stadigvæk  __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun blindtest der reelt kan afgøre om noget virker eller ej eller hvilke forskelle der er på noget ogom der er forskelle.
For det er den eneste metode der tager forudtagenhed og forventning til et kendt produkt ud af "ligningen"
Man kan eveluere i evigheder! men hvis man VED hvad man lytter til og bevist eller ubevist har forventninger i en og anden retning, vil disse påvirke hvad man oplever, om man vil det eller ej! det KAN man IKKE styre.
Har du to produkter og du på intet tidspuknkt ved hvilket du lytter til, vil de forskelle der er på A & B opleves UDEN indflydelse af forventninger, fordomme, ønsker, forudtagenhed, pris forventning og ens underbevisthed mm.
Man lytter med rent "sind" om man vil!?..
Får man på forhånd at vide at eks. nogle kabler koster 10000 kr. og de ser sjofel lækre ud, vil men bevist eller især ubevist få et posetivt indtryk, og mange vil forvente at det lyder bedre end et man får at vide koster 1000 kr. og ser knap så lækkert og stilet ud mm.
Her vil det at de dyre ER dyre og ser dyre ud, spille ind i underbevistheden, og medmindre de er decideret redselsfulde i lyden? så vil man ubevist forvente dem at outpreforme de billige..
Og så GØR de det ofte.
MEN! ved man ikke hvilket man lytter på kan man reelt set opleve at nogen kan vælge det billige frem for det dyre som det bedste. (medmindre det billige er MEGET! dårligt i sammenligning?)
Få mennesker MEGET! få er istand til at sætte sig ud over det jeg her beskriver.
Derfor ER blindtest det mest relle.
At påstå andet er at fornægte visse psykologiske facts og at udvise ringe forståelse for vigtigheden af underbevisthedens indflydelse.
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg ser det kan en blindtest verificere en ændring, men den kan ikke falsificere denne.
At en givent testperson ikke kan høre forskel, er ikke det samme som at forskellen ikke kan høres af nogen eller ikke er der. Det betyder bare at denne personen ikke under testen, og under testens rammer, kunne høre forskellen.
Det er jo egentlig simpel logik, men så er det sagt.
Dermed ikke sagt at jeg tror på polering af sikringer. 
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
Kurt har derimod faktisk gjort forsøget reelt og jeg fik uventet støtte derfra, hvilket får mig til at konstatere, at kurt åbenbart også har et setup, der vitterligt kan vise forskelle, små som store. Og det er jo et sandt privilegium at have sådan et setup, for de af os, der lægger vægt herpå.
For til sidst lige at slå fast, hvor dette tweak befinder sig proportionalt i forhold til andre tweaks, så mener jeg klart at have givet udtryk for, at vi netop med dette tweak er nede i de helt små forskelle. Men jeg har samtidigt sagt, at enhver ændring af setup'et, der kan generere en forbedret evne til at visse forskellene i musikinformationen, til hver en tid er yderst velkomne.
fortsat god dag |
|
|
I modsat rækkefølge: Ja så tror jeg det er et marginalt tweak med en ekstrem nørdfaktor. Og ja - jeg har gjort forsøget, det er jo gratis, såfremt man ellers har rød egern i huset - don´t drink that sh*t, man bliver end ikke ordentlig stegt af det  . Mht. de lydmæssige gevinster af at polere sikringerne, så er jeg nødt til at vende tilbage senere med en ordentlig vurdering. Jeg har nemlig fået ændret rimeligt meget i min el-installation for ganske nyligt, og det er nødt til lige at sætte sig lidt og jeg er nødt til at vænne mig lidt til det. Ellers er det måske noget helt andet jeg beskriver. Men til alle skeptikerne inkl. undertegnede, kan jeg da kun anbefale, at man lige prøver det. One never knows. Men jeg kan da lige sige, at hvis det jeg hører er rigtigt, så er der en påvirkning af sibilance. Men som sagt, så skal det efterprøves nærmere.
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Antisilver: Kan du ikke præcisere dit videnskabsteoretiske udgangspunkt lidt nærmere?
http://www.leksikon.org/art.php?n=1726
Mit eget udgangspunkt er (primært) positivistisk. __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Der er kun blindtest der reelt kan afgøre om noget virker eller ej eller hvilke forskelle der er på noget ogom der er forskelle.
For det er den eneste metode der tager forudtagenhed og forventning til et kendt produkt ud af "ligningen"
Man kan eveluere i evigheder! men hvis man VED hvad man lytter til og bevist eller ubevist har forventninger i en og anden retning, vil disse påvirke hvad man oplever, om man vil det eller ej! det KAN man IKKE styre.
Har du to produkter og du på intet tidspuknkt ved hvilket du lytter til, vil de forskelle der er på A & B opleves UDEN indflydelse af forventninger, fordomme, ønsker, forudtagenhed, pris forventning og ens underbevisthed mm.
Får man på forhånd at vide at eks. nogle kabler koster 10000 kr. og de ser sjofel lækre ud, vil men bevist eller især ubevist få et posetivt indtryk, og mange vil forvente at det lyder bedre end et man får at vide koster 1000 kr. og ser knap så lækkert og stilet ud mm.
Her vil det at de dyre ER dyre og ser dyre ud, spille ind i underbevistheden, og medmindre de er decideret redselsfulde i lyden? så vil man ubevist forvente dem at outpreforme de billige..
Og så GØR de det ofte.
MEN! ved man ikke hvilket man lytter på kan man reelt set opleve at nogen kan vælge det billige frem for det dyre som det bedste. (medmindre det billige er MEGET! dårligt i sammenligning?)
Få mennesker MEGET! få er istand til at sætte sig ud over det jeg her beskriver.
At påstå andet er at fornægte visse psykologiske facts og at udvise ringe forståelse for vigtigheden af underbevisthedens indflydelse.
mvh.
|
|
|
Hele denne debat balancerer på et knivsæg for ikke at ende i en meget alvorlig og tidkrævende diskurs om ganske grundlæggende menneskelige eksitentielle forhold, herunder indsigter i hvad der styres og ikke styres af neurologi/psykologi.
Når Miju således, vanen tro, plæderer for blindtests og subjektivitet, så må jeg erklære mig fuldstændig uenig heri. Alene af den grund at en blindtest, der er designet til at efterprøve en bestemt persons sansemæssige troværdighed, til hver en tid må betragtes som en slags "psykoakustisk, psykologisk betinget støj", der med sikkerhed skaber et bestemt psykologisk/forudindtaget indhold, hvorefter det faktisk ikke længere er muligt, som miju også pointerer senere(og her er jeg mere enig) at lytte med "åben sind".
Problemet for miju er så blot, at der ingenlunde kan "sættes en scene" hvor man lytter frit (åben sind)undtaget, når man gør det selv under eget tag med kun een selv som perceptionsmodtager uden forpligtigelser til at skulle igennem en større "træk og faktor" spørgerunde.
At iscenesættelsen er den, der her må sættes lig med psykoakustiske forhold forekommer mig naturligt om end jeg nok aner, at en masse her desværre ikke har tilstrækkelig blik herfor. Således kan der gøres gældende, at vi altid er under psykoakustisk pres/forvrængning. Dette erklærer jeg mig komplet uenig i, om end jeg tidligere har erklæret, at nogle er mere svingende end andre i deres lytteformåen.
Jeg betragter psykoakustiske forholds indvirkning for ophørte, når jeg igennem mere end 1 måned har hørt nøjagtig den samme ændring af et indgreb fra evaluering til evaluering. For at gøre det endnu mere sikkert, kan det jo korreleres med andre lyttere og når også de hører nøjagtig samme ændring fra skift til skift, så eksisterer psykoakustikken ganske enkelt ikke reelt i konteksten.Den har følgelig alene akademisk interesse.
*træk og faktor* er en bestemt metode til at udspørge på.En metode jeg er skarp modstander af
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne jeg godt.Men belært af fortiden undlader jeg, da jeg mener det ligger udenfor hvad vi bør beskæftighe os med i et forum for ALLE. Men positivist er jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Antisilver: Nej, det er jo sådan set fair nok, men jeg mener ikke, du har fremlagt noget som helst, der begrunder, at et eller flere af følgende tre tweaks skulle være mere/mindre meningsfuldt/meningsløst end de andre:
1. Polering af sikringer (som foreslået af dig selv).
2. Maling af havelåge, som foreslået af MRC_Hans.
3. Mikroovns-"behandling" af CD-plade før spilning: http://www.electricstuff.co.uk/cdzap.html.
Og bemærk, det er, selvom vi accepterer din egen måde at argumentere på. Jeg vil helt sikkert ikke turde udføre nr 3 selv, så jeg kan altså heller ikke afvise, at DET virker - hvis vi følger din tankegang.
For god ordens skyld: Jeg tror IKKE på nogen af de tre tweaks selv.
Jeg kunne dog hævde, at man ikke skal give CD' en 5 sek. i mikrobølge-ovnen, men kun 0,01 sek. Så får man simpelthen alletiders lyd - måske ikke helt korrekt, men mange mennesker vil blive imponeret. Problemet er blot, at hvis man giver CD'en 0,02 sek., bliver den ødelagt. Hvordan vil du bevise eller modbevise det? (Tallene er kun ment som eksempler).
Jeg kunne også vælge et simpelt argument imod blindtests (i denne sammenhæng): En blindtest har som helt afgørende forudsætning, at folk svarer ærligt på, om de mener, sikringen er poleret eller ej. Mon det vil være tilfældet her? Et sådant argument imod en blindtest (her) ville være meget simplere at forstå for alle end nogetsomhelst, du har skrevet i denne tråd.
Jeg viste iøvrigt et par kolleger det indlæg på side 16, hvor du meget udførligt (med lilla) kommenterede et indlæg fra MRC_Hans. Begge kolleger rystede opgivende på hovedet. Det er altså meget lettere at debattere, når man vælger argumenter, der kan forstås af ALLE - især, når man skriver i et forum for ALLE... __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Jeg er såmænd udmærket klar over, hvad strømforsyningerne laver i et set-up. Spændingstilpasning, ensretning, udglatning og filtrering, men jeg har kunnet konstatere, at der er forskel på netkabler. Det tror jeg såmænd rigtig mange vil bakke mig op i. Forklaringen på det fænomen kan jeg absolut ikke finde i, at et tykt netkabel bare skulle være det bedste, fordi det skulle bringe mere strøm hid . Den forklaring køber jeg overhovedet ikke. Det må være noget andet der bevirker forskelle på netkabler. |
|
|
Præcis! Og det er altså min påstand, at forklaringen findes inde i hovedet på lytteren. Dette bliver desværre ofte opfattet som, at jeg tror folk er dumme eller tossede, men det er slet ikke tilfældet. Det er en naturlig del af vores sanseapparat, at det fortolker alle indkomne stimuli. Det er simpelthen en biologisk nødvendighed fordi hvores hjerne slet ikke kan behandle den enorme mængde data, som vores sanseapperat opfatter.
Citér:
I øvrigt mht. støj på nettet, så har jeg med egne øjne set den sinus der leveres på et scoop. Hvor er støjen spørger jeg? Da jeg så den var den så smuk som den burde være. Jeg har aldrig set al den støj der tales om. Men måske jeg blot er heldig at bo i et gammelt villakvarter i Århus, kun omgivet af 290.000 andre mennesker der bruger strøm og hægter SMPSér på nettet. |
|
|
Næh, men når du skal se på kurven fra 230V er du jo også nødt til at sætte scopets følsomhed til omkring 50V/cm, og så ser man ikke ret meget. Prøv at sætte et højpasfilter ind og skru op for følsomheden, så skal du se løjer. Men sjovt nok kan et gammelt net være mere rent end et moderne, netop fordi det har en høj induktans og derfor er dårligere til at transmittere høje frekvenser.
Mvh Hans |
|
|
Well! Jeg vil mene din opfattelse er en opfattelse helt i stil med opfattelsen af, at det modsatte er tilfældet. Jeg mener sagtens der rent videnskabeligt kan argumenteres for forskelle på netkabler og disses egenskaber, at det så ofte resulterer i, at de meget store heftige og typisk dyre netkabler ikke lige er sagen, er så en helt anden sag. Hvis din påstand om, at højfrekvent støj kommer igennem nettransformeren, så underbygger det i endnu højere grad det ovenstående. Jeg tror dog næppe det er tilfældet. Overføringen af den slags sker ikke særligt effektivt i tunge transformere med store jernkerner. Ringkerner måske. I øvrigt burde det faktum, at EI kerner, UI kerner og Ringkerner har helt forskellige egenskaber både elektrisk og lydmæssigt, burde da nok øge interessen for primærsiden og de elektriske parametre for alle involverede elementer en del.
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
lol, må sige at den er ret sjov den her tråd - selvom jeg har meget svært ved at tro på den historie  Det lyder godt nok langt ude, men hvis det virker for nogen er det vel som det skal være hehe... Intet angreb herfra, men forundringen blomstrer dog  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er det vel lige sent nok - men sålænge forskellen på højtaleres responsevne er så udtalt forskellig,og singleendede forstærkere lyder markant bedre - hvorfor så beskæftige sig med flueknepperi,al den stund impulsægthed er et fremmedord i almindelige setups?
poul er ikke en gud,men satyrer har en egen eksistensberetigelse!
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
Svend P : hvis du læser lidt efter, ville du forlængst have forstået, at jeg ikke anser blindtests for "en sand god vare". Dog har jeg været deltager i en sådan for mange år siden og denne viste (og gentager påny) at alle 4 deltagere i denne blindtest ingen problemer havde med at finde de 3 bedstlydende kabler(der var testobjektet). Dette har dog ingenlunde ændret mit syn på, at blindtests netop betjener sig af psykoakustik og således arbejder jeg ikke .Jeg arbejder bevidst og med langtidsevaluering, hvilket for mig at se er den enste farbar vej. |
|
|
Så har du totalt misforstået blindtests. De modvirker netop psykoakustik. Med andre ord, de forhindre, at du hører det du forventer at høre, fordi du ikke får mulighed for en bestemt forventning.
Citér:
| Håber det blev fuldstændigt klart hermed, at ingen kan tillade sig at stille et spørgsmål for dernæst efter nogen tid selv at svare herpå, for til sidst at konkludere , at dette så skulle være et bevis for noget som helst (udover bekræftelsen af egne værdi -og fordomme) |
|
|
Øh ja, det kan jeg da kun ærklære mig enig i, men ... er det ikke netop det du gør? Du spørger (dig selv) om mon ikke lyden bliver bedre, hvis man polerer sikringene. Derefter bekræfter du dig selv i, at det er tilfældet, hvorefter du stædigt fastholder, at det må være sandt.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
| Der er kun blindtest der reelt kan afgøre om noget virker eller ej eller hvilke forskelle der er på noget ogom der er forskelle.
Og så GØR de det ofte.
mvh. |
|
|
100% enig! Det er da klart, at hvis man synes at de vildt dyre kabler ser dejligt sexede ud, og derved får en feel-good fornemmelse, der bevirker at man nyder musikken bedre, så er det, som nogen nævner (vist i en anden tråd) nøjagtig ligeså legitimt som at købe sig en lækker sportsvogn. Det kunne heller ikke falde mig ind at skose folk for at sige, at det giver en dejlig følelse at vide at sikringerne ude i målertavlen skinner flot (selvom jeg nok vil grine lidt, helt for mig selv ). Det er når man påstår, at det giver en objektiv forskel, at jeg stejler.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
|
Som jeg ser det kan en blindtest verificere en ændring, men den kan ikke falsificere denne.
|
|
|
Korrekt. Man kan principielt ikke føre et negativt bevis. Alligevel, hvis en passende omfattende blindtest ikke har givet noget positivt resultat, kan man godt tillade sig at konkludere, at det testede ikke kan forventes at fungere.
Men der er ingen endegyldige sandheder i videnskab. Dem overlader vi til religionerne.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke rigtigt, Kurt, måske har jeg udtrykt mig utydeligt. Det ser i hvertfald ikke ud til, at du har forsået hvad jeg mener. Jeg prøver lige igen.....
Kurt von Kubik skrev:
Well! Jeg vil mene din opfattelse er en opfattelse helt i stil med opfattelsen af, at det modsatte er tilfældet. |
|
|
En tredobelt negering? Mmmmm, den spriger vi bare over .
Citér:
| Jeg mener sagtens der rent videnskabeligt kan argumenteres for forskelle på netkabler og disses egenskaber, at det så ofte resulterer i, at de meget store heftige og typisk dyre netkabler ikke lige er sagen, er så en helt anden sag. |
|
|
Man kan godt argumentere for, at der er forskelle på netkabler. Men det er meget vanskeligt, at argumentere for, at disse forskelle kan påvirke lydgengivelsen i en forstærker.
Citér:
| Hvis din påstand om, at højfrekvent støj kommer igennem nettransformeren, så underbygger det i endnu højere grad det ovenstående. Jeg tror dog næppe det er tilfældet. Overføringen af den slags sker ikke særligt effektivt i tunge transformere med store jernkerner. Ringkerner måske. |
|
|
Æhhh, min påstand var jo netop, at filtreringen IKKE tillod alt dette at komme igennem, i hvertfald ikke i en grad, der påvirkede lyden.
Citér:
| I øvrigt burde det faktum, at EI kerner, UI kerner og Ringkerner har helt forskellige egenskaber både elektrisk og lydmæssigt, burde da nok øge interessen for primærsiden og de elektriske parametre for alle involverede elementer en del. |
|
|
Hvilket faktum? Ja, de forskellige kernetyper har lidt forskellige elektriske egenskaber, men jeg anerkender det bestemt ikke som et faktum, at de har forskellige lydmæssige egenskaber.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
Med fare for at blive rubriceret som landsbytosse, skal jeg kundgøre, at jeg netop hat poleret mine sikringer i eltavlen med et uventet stort resultat. Jeg havde regnet med, at det i bedste fald ville være hørbart, hvis man anstrengte sig.
Men nej. Forskellen er betydelig. Langt bedre mikrodetaljering. Musikken opstår meget mere af sig selv. Langt bedre kontrol i basområdet. Basgange og luftflytteri er meget nemmere at høre.
Opløsning i mellemtone er generelt hævet. Opløsning i diskant er præget af noget mere luft.Og basområdet er vægtigere i betydningen større autoritet.
Jeg er klar over, at det er nogen, der mener, dette er det rene nonsens. Men jeg lever fint med, at nogle mener det. Men det her er da ret nemt at tjekke. Har man et tilpas følsomt setup (læs high-end), der evner at vise forskelle, vil man uden videre kunne høre dette tweak. Så det er bare ud og tage sikringen ud af eltavlen og finde noget polermiddel og så ind med den igen..og lyt så
|
|
|
Hej Mr. Antiblindtest
Jeg har fremhævet nogle sætninger i dit første indlæg i denne tråd. Har du lyst til at omformulere dette i dag, nu du har erkendt, at du ikke kan høre forskel, hvis du ikke ved hvilken sikring der sidder i?
Og jeg forstår stadig ikke hvordan du kan hævde at være et totalt "neutralt sansende" væsen, men bliver påvirket helt vildt af en blindtest. Er det ikke meget modstridende oplysninger?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Citér:
| Jeg mener sagtens der rent videnskabeligt kan argumenteres for forskelle på netkabler og disses egenskaber, at det så ofte resulterer i, at de meget store heftige og typisk dyre netkabler ikke lige er sagen, er så en helt anden sag. |
|
|
Man kan godt argumentere for, at der er forskelle på netkabler. Men det er meget vanskeligt, at argumentere for, at disse forskelle kan påvirke lydgengivelsen i en forstærker.
Citér:
| I øvrigt burde det faktum, at EI kerner, UI kerner og Ringkerner har helt forskellige egenskaber både elektrisk og lydmæssigt, burde da nok øge interessen for primærsiden og de elektriske parametre for alle involverede elementer en del. |
|
|
Hvilket faktum? Ja, de forskellige kernetyper har lidt forskellige elektriske egenskaber, men jeg anerkender det bestemt ikke som et faktum, at de har forskellige lydmæssige egenskaber.
Mvh Hans
|
|
|
At argumentere for en anden eller bedre lyd er jo ikke helt nemt, man kan vel snarere argumentere for eller imod betingelserne for at opnå bedre eller anderledes lyd. Om det så sker IRL kan man jo næsten kun bruge ørerne til at finde ud af.
Det med de forskellige transformere, kan man jo faktisk også nok kun afgøre med empiri, og så er spørgsmålet så om man rent faktisk synes det så er afgjort. Jeg har prøvet det lidt, og der er ikke alene lydmæssig forskel som følge af principperne, men faktisk også som følge af størrelsen (VA). I det hele taget har PSU nærmest utrolig indflydelse på det lydmæssige resultat.
Hvorfor at noget der så sidder på primærsiden af transformeren skulle have indflydelse på lyden, kan være svært at forstå. Mange har gennem tiderne sagt, at en god tyk netledning giver lavere modstand ud mod nettet . Det gør den i princippet også, men man skal da lige huske alukablerne der ligger ude under fortovet. Men den lavere modstand mod nettet angår nok i højere grad de øvrige apparater der er tilsluttet nettet og jo tættere de er placeret, jo mere må de se hinanden. Jeg ved ikke præcist hvad der sker, men 2 reaktive belastninger i parallelkobling, kan sikkert nok få ét og andet til at synge et par oktaver over og under. Men det er jo faktisk meget nemt at efterprøve.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|