Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Polering af sikringer gir’ bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
-  men fra stærkstrømsingeniøren kunne jeg ønske mig en udredning om "diode"-virkning på en uren overflade, som (?) kunne generere støj..

Så må du uddybe spørgsmålet lidt. Hvis du mener at snavs på en sikring (eller andre kontatkflader) skulle kunne resultere i ensretning af strømmen er det ikke noget jeg (eller min bror...) har hørt om. Det vil alene resultere i en forøget ohmsk modstand, som beskrevet på forrige side.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Dårlige forbindelser resulterer i modstand, der igen resulterer i varme der hvor modstanden er.

Derfor laver man også termografiske målinger af store stærkstrømstavler (svarer til varmesynet i Predator filmene), for at se, hvor problemerne er. De fejl man typisk finder, er skruer og klemmer der ikke er ordenligt spændt, og som derfor er skyld i varmeudvikling, med risiko for afbrænding af udstyr. I gamle dage havde man sikringsgrupper, hvor hovedet til sikringen skulle skrues i. Dette kunne netop resultere i at man ikke fik dem spændt ordenligt, og derfor fik en dårlig forbindelse. Af samme grund er man i dag gået over til udelukkende at have sikringerne i en skuffe, der altid har samme kontaktmoment i forhold til sikringen.

Jeg har aldrig hørt om at man polerede sikringer, ej heller for sikringer der er op til 10 gange så store som de folk bruger derhjemme, og jeg tror ikke på det. Hvis forbindelsen var dårlig, ville der simpelthen udvikles varme der. Er den upolerede sikring varm i forhold til den polerede når I tager den ud af sikringsholderen? 

Jeg er klar over at jeg bare kan tage over til Kubikken, og lave en blindtest der. Men hvis den giver et negativt resultat, d.v.s at der ingen forskel er, så har vi INTET bevist i forhold til Antisilver, og tiden er spildt. Derfor gider jeg ikke det...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Dårlige forbindelser resulterer i modstand, der igen resulterer i varme der hvor modstanden er.

Derfor laver man også termografiske målinger af store stærkstrømstavler (svarer til varmesynet i Predator filmene), for at se, hvor problemerne er. De fejl man typisk finder, er skruer og klemmer der ikke er ordenligt spændt, og som derfor er skyld i varmeudvikling, med risiko for afbrænding af udstyr. I gamle dage havde man sikringsgrupper, hvor hovedet til sikringen skulle skrues i. Dette kunne netop resultere i at man ikke fik dem spændt ordenligt, og derfor fik en dårlig forbindelse. Af samme grund er man i dag gået over til udelukkende at have sikringerne i en skuffe, der altid har samme kontaktmoment i forhold til sikringen.

Jeg har aldrig hørt om at man polerede sikringer, ej heller for sikringer der er op til 10 gange så store som de folk bruger derhjemme, og jeg tror ikke på det. Hvis forbindelsen var dårlig, ville der simpelthen udvikles varme der. Er den upolerede sikring varm i forhold til den polerede når I tager den ud af sikringsholderen? 

Jeg er klar over at jeg bare kan tage over til Kubikken, og lave en blindtest der. Men hvis den giver et negativt resultat, d.v.s at der ingen forskel er, så har vi INTET bevist i forhold til Antisilver, og tiden er spildt. Derfor gider jeg ikke det...

Jeg vil nu heller ikke garantere noget i en blindtest.
Jeg har siddet og fedtet en sikring ind i Røåd egern, for derefter at tørre den ren igen. Herefter har jeg affedtet den med elektronikrens. I med skidtet og så lytte lytte.
Min erfaring (indbildning) siger mig, at man end ikke kan slå en gedigen kålprut i nærheden af et rimeligt følsomt set-up, uden at det har indvirkning.
Om virkningen af poleringen af den hersens 16A sikring er større eller mindre, end hvis jeg f.eks. hev alle netstikkene ud af stikkontakterne og satte dem i igen, ved jeg ikke.
Jeg er ellers meget lidt overtroisk, men i det her nævnte tilfælde, synes jeg, at der skete ét og andet. Jeg finder det heller ikke mærkeligt at der skete noget, jeg ville nærmere have fundet det besynderligt, om der intet skete.
Men jeg kan ikke afgøre lige nu, om det der så skete var noget, som jeg synes er fedt i længden.
Jeg har heller ikke rigtig forsøgt at vende processen endnu, men jeg skal nok gøre det på et senere tidspunkt.
Èn ting jeg dog kan udelukke er, at det skulle være en sikring, som ikke har været rørt i mange år, fordi jeg sprang den sammen med Svend forleden.
Den der sad der var altså ny i forvejen. Den polerede kom fra samme æske, og var nøjagtig magen til.
Jeg tror ikke jeg bliver en fuldtids "fusepolischer" nogensinde. Men jeg tror da én eller anden dag, at jeg prøver stuntet igen.

Ingeniørens afvisning af enhver indvirkning på lyden fra en sikring eller fra whatever, tager et forkert udgangspunkt i forsøget på at afvise eller forklare.
Vejen til el-værket kan umuligt gøres "kortere" med en poleret sikring eller et tykt kabel den sidste meters penge.
Det må ganske enkelt have andre årsager. Primærviklingerne kan ikke undgå at interaktionere pga reaktans, og det gør de så. En bedre forbindelse mod nettet end forbindelsen til naboforbrugeren kan derfor godt have én eller anden betydning - positiv eller negativ.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:

Gnæk-gnæk, det virker sq!

Hvad synes du så er mest rigtigt?
Den blanke eller den matte?
Hvor meget drak du af Rød Egern (Red squirrel på engelsk) flasken bagefter?
Har du prøvet at børste tænder i skidtet?
Amalgam kommer simpelthen til at ligne en hel million

Ja, nu kunne der jo skrives mange og lange sider om vore sundhedsmyndigheders "amalgam-filter", så det skal jeg nok lade være med

Men næj-næj, ingen Red Squirrel her. Kun ren og skær hospice-sprut. Og det rykker, skulle jeg hilse og sige. Langt mere end de dersens forskellige piller, vi får omme på Risskov

Måske et permanent drop med æter er fremtiden...?  Jeg ved det ikke, som en kendt cykelhjelmsenthusiast engang sagde det Men se snarest at få en grossist-aftale med fruen, det kan kun gå godt

Ellers føjda, hvor denne tråd emmer af mangel på praktisk erfaring. Men nok om det.

Lad mig i stedet komme med et særdeles og helt usminket peronangreb:

!. Hvorfor kører din Tomos kun 12 km/t i mellemfed lerjord...?

2. Hvorfor er der ikke firehjulstræk på en Tomos...?

3. Hvordan skjuler du en stesolidcolostomi for omverdenen..,?

4. Hvordan undgår man at kaste op over Bjørn Tidemann...?

Jatakskalduha', svar udbedes

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Daws og godaften i tråden

Ja, jeg kom af vanvare til at sprøjte et prematurt indlæg ind i denne tråd, hvoraf der af indholdet blot femgik, at "det virker sq". Og nøj-nøj, hvor kan man blive forarget over sådan en påstand, ikk'?

Nuvel, efter at kapillærerne nu er blevet fyldt med en blanding af Æter og Arnbitter (stort set det samme), så kunne jeg da godt tænke mig at fremejakulere følgende udgydelse i nærværende internethifisprøjte

Som med stort set samtlige andre "mærkelige" tråde i dette forum, brillerer de "uddannede" ved blindt at hævde, at "der er ikke nogen forskel" - uden selv at have afprøvet påstanden. Se, dét er jo ægte videnskab 

I min ungdom fandtes der et udtryk beregnet netop på "blindhed" relateret til faglig uoplysthed: "Sageligt være de enfoldige". Dette udsagns tyngde synes på beklagelig vis at være sivet nedad i fødekæden. Go figure... 

Så hvad er næsten mere videnskabeligt, end at afprøve tingene selv, sådan in real life og under behørigt opsyn af en ægte dr. med. PhD*4...? 

Nuvelda, nu skal det imidlertid ikke handle om fødekæder eller andet tingel-tangel-emperi, men derimod om nogle ret så interessante observationer, baseret på netop blindtests.

Advarsel: Visse Langsommelige medlemmer af dette forum kan evt. finde resultatet af ægte blindtests decideret ubehagelige

Setup:
CD afspiller på separat 16A EL-gruppe, resten på egen, separat 16A EL-gruppe. Hele anlægget er et high end setup, hvor selv små variationer i detaljer omgående kan høres. Der undskyldes på forhånd for dette

Tre (3) på hinanden følgende aftener, hvor de samme tre (3) musikere (heraf en lærer ved det Kgl. Danske Musik Konservatorium) af høj karat er sat til at vurdere, om der er nogen forskel på en "poleret" (det vender jeg tilbage til) sikring, vs. en "upoleret" sikring.

Som "upoleret" reference er anvendt nøjagtigt samme slags sikringer, blot i "upoleret" tilstand.

Et vilkårligt medlem af panelet står skiftevis for udskiftningen af sikringerne og nærlytning af evt. forskelle. Betingelsen er, at der ikke må kombineres mellem "upoleret" og "poleret" i forsøget. Rotationen af sikringsudskiftende medlemmer af panelet har igennem forsøget været ca. tre (3) skiftninger før lytteposition er indtaget.

Panelet blev bedt om at vurdere resultatet på baggrund af gengivelse af: Stemmer og enkeltstående instrumenters kontur, rumgengivelse, sibliance, evt. uforudsete forbedringer eller problemer. Der var planlgt et A/B skift med en frekvens på 60/aften.

Aften 1: Ud af sammenlagt 60 skiftninger var 60 hørbare i den "polerede" sikrings farvør. Alle er enige herom.

Noter: Noget sibliance konstateret, men også øget konturskarphed (relief). Alle i panelet er enige om, at der er noget at "tygge på" i forhold til forventningerne.

Personlig overvejelse: Udskiftningen af sikringen er årsagen, intet andet tyder so far på andet. Dog er der observeret en øget tilstedeværelse af såvel dynamik som detaljering. Sidstnævnte er panelet enige om.

Aften 2: Alle er inden lytningens start enige om en mindre påvirkning af "hangover". Dette vurderes dog til udelukkende at skyldes en uhæmmet fordybelse i fadlagret whisky *efter* foregående aftens lytte-session.

Sat i perspektiv er her, at såfremt "hangover" er tilstede, er såvel krop som sind er mere modtagelig overfor udefra kommende indtryk af følelsesmæssig (og dermed audiel) karakter. Dette er efterfølgende "in mente" hos panelet.

Nuvel, til aftenens aflæsninger: 58 ud af 60 skift var igen i farvør af den "polerede" sikring. Tvivlerne var her undertegnede + den medvirkende dr. alt-muligt, der diskuterede petitesser med undertegnede. Det endelige resultat endte igen på 60. Altså 100 pct.

Aften 3: Underboerne udtrykker sig kritisk omkring de foregående afteners lydtryk, men forpasser behørigt idet de får stukket førnævnte dr-altmuligt's visitkort i hånden. Alting foregår nu i videnskabens navn

Der er nu enighed i panelet om, at udskiftningen af sikringen i sig selv har en effekt, uanset "poleret" eller ej. Som variabel blev i slutningen af aftene indført en frisk, ikke-tidligere-monteret sikring. Dette var sidst på aftenen.

Forud blev det af et enigt panel konstateret, at den "polerede" sikring tilførte lyden en øget letflydenhed, kombineret med et øget relief (kontur) mellem de udøvende musikere/sangere, ligesom at rumgengivelsen generelt var forbedret.

Overall er denne aftens resultat igen 60 ud af 60 mulige. Personligt er dette overraskende, men ikke til at komme udenom.

Samlet resultat: (60+58+60)/60. Dvs. 59,33 udaf af 60... Altså ret tæt på 100 pct.

Konklusion:

Abstrakt: Med basis i avanceret viden indenfor kredsløbsteknologi er der på forhånd manifesteret et grundlag for, at en forbedring af den elektriske kontakt ved kontaktenderne på en 220V/16A sikring kan manifesteres i en objektivt mere troværdig lydgengivelse.

Konkret: Der er ved gentagne blindtests/lyttetests observeret en positiv forskel på netsikringer, hvor endekontaktpunkterne har været "poleret", vs. "upoleret".

Ved "poleret" forstås alene en forudgående, grundig afrensning i ren alkohol denatureret med æter (hopitalssprit), hvor "upoleret" repræsenterer en sikring taget direkte fra fabrikantens emballage. Afrensning er foretaget med medicinsk sterile vatpinde.

Aflejring af sortbrun karakter er observeret som restprodukt i forbindelse med afrensning.

Efterskrift:
Nu mangler vi så blot at dem, der hårdnakket bliver ved med at benægte forekomsten af ovenstående, kommer med noget noget konkret bevis herpå, udover hæmmet hørelse pga. granatchock o.lign. 

Det kategoriske og obligatoriske udsagn fra forummets "fagfolk" synes desværre at være ren og skær fornægtelse, ligesåsnart emnet går udover Ohm's lov.

Fyføjdaogskammesigmestmuligtogpuhadada! 

I disse tilfælde synes en bevisthedsudvidelse i universformat påkrævet 

Så lad os nu én gang for alle slå fast, at hverken elektrikere, stærk/svagstrømsingeniører eller andet unævnt godtfolk ved absolut ALT om strøm. Nope, baby, det forekommer KUN i Utopia, ikke i den virkelige verden.

Dermed ikke en forklejning af ovennævnte, for hvem jeg har en udmærket respekt - blot en simpel konstatering.

Med høflig senaftenhilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 04:22 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Med høflig senaftenhilsen

Senaften-hilsner lige over og stor respekt. En seriøst tilgang til emnet og praktisk test - det er sejt!!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Et vilkårligt medlem af panelet står skiftevis for udskiftningen af sikringerne og nærlytning af evt. forskelle. Betingelsen er, at der ikke må kombineres mellem "upoleret" og "poleret" i forsøget. Rotationen af sikringsudskiftende medlemmer af panelet har igennem forsøget været ca. tre (3) skiftninger før lytteposition er indtaget.

Huh? Jeg fostår ikke helt hvad du mener.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Lad mig i stedet komme med et særdeles og helt usminket peronangreb:

!. Hvorfor kører din Tomos kun 12 km/t i mellemfed lerjord...? Den er bygget og optimeret 100% til ræs på gangene på Skejby sygehus

2. Hvorfor er der ikke firehjulstræk på en Tomos...? Den egentlige årsag er, at det mest omfattende køretøj den finmekaniske fabrik nogensinde har slupet ud, kun har 3 hjul.
Så 4WD er no go på en Tomos

3. Hvordan skjuler du en stesolidcolostomi for omverdenen..,? Du mener vel mit metadondrop.
Man bilder bare folk ind, at det er livsnødvendig benzin

4. Hvordan undgår man at kaste op over Bjørn Tidemann...? Opskriften er ganske enkel:
Du anskaffer dig en bil med en forholdsvis stejl forrude - en Saab 900/9000 er særdeles velegnet. Så piller du forruden ud, og kaster kortegen ud på den tværfynske motorvej. Omkring 150 km/t, tænder du for CD afspilleren i kareten, med BT´s klare stemme for fulde gardiner.
Og vupti alt ørleri bliver i stedet til drøvtygning

bjorn_tidmand.jpg 3614 bytes

God fornøjelse!

PS!
Don´t do that after McD

Jatakskalduha', svar udbedes

I øvrigt!
Respekt for videnskaben der i landsbyen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Stor respekt til G&S herfra.

En lille strøtanke - jeg vil være meget interesseret i at høre hvad Antisilver mener om G&S' efterprøvning af hans tweak.

Med min indgangsvinkel til alt dette, er jeg klar til at erkende at der udfra denne test ser ud til at være mere hold i Antisilvers påstande end hvad der hidtil har kunnet underbygges.

Men efter at have brugt de sidste 8-9 sider i denne tråd på at fortælle til hudløshed hvor lidt tiltro han har til blindtests, så burde Antisilver vel egentlig afvise G&S' test som ubrugelig, og resultatet som utroværdigt.

Jeg er ikke i tvivl om at dette ville have været svaret hvis testen havde vist at tweaket INGEN påviselig effekt havde.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan nu heller ikke lade være at baske i lufferne af G&S, som jo er en yderst fornuftig fyr, som jeg iøvrigt allerede har drukket dus med i træsprit og lamsekøllesovs

Vi kører sådan omtrent på samme brændstof - den gamle gnavpot og jeg

Super sejt.
Så kom dine Fån Svajgert lige til bunds i det hva´ba´?.
Var det med svitsmåde fiduserne på

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Som med stort set samtlige andre "mærkelige" tråde i dette forum, brillerer de "uddannede" ved blindt at hævde, at "der er ikke nogen forskel" - uden selv at have afprøvet påstanden. Se, dét er jo ægte videnskab 

Tja, for mit vedkommende skyldes det at jeg kan GARANTERE dig for, at jeg ikke kan høre forskel. De 10 min. der går med at skifte sikring og starte pc'en op igen, er nok til at jeg end ikke ville kunne høre forskel på en Dali Gravity og en NAD 3020i. Seriøst. Jeg kan heller ikke høre forskel på en 13 A sikring med 1.5 mm2 og en 16 A sikring med 2.5 mm2 kabler. DET har jeg nemlig prøvet.

Men derfor kunne det jo være facinerende om andre kunne. Derfor også min stædige insisteren på at komme til blindtest hos Imodsølv.

Er der nogen der har en teori omkring, hvorfor sikringsfabrikanten fremstiller sikringen med et lag, der øjensynligt forringer ledevnen?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Ja, det er skam fint nok, at det faktisk er muligt, at "der er noget om snakken."

Men her følger en lille tankevækker vedr. argumenter og deres gyldighed:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45510&P N=1&TPN=1

Kommentarer til dette bedes postet ovre i den anden tråd.

(For god ordens skyld: Jeg kunne ikke drømme om at antyde, at Ghammel og Suhr har "snydt.")

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Tja, for mit vedkommende skyldes det at jeg kan GARANTERE dig for, at jeg ikke kan høre forskel. De 10 min. der går med at skifte sikring og starte pc'en op igen, er nok til at jeg end ikke ville kunne høre forskel på en Dali Gravity og en NAD 3020i. Seriøst. Jeg kan heller ikke høre forskel på en 13 A sikring med 1.5 mm2 og en 16 A sikring med 2.5 mm2 kabler. DET har jeg nemlig prøvet.

Men derfor kunne det jo være facinerende om andre kunne. Derfor også min stædige insisteren på at komme til blindtest hos Imodsølv.

Er der nogen der har en teori omkring, hvorfor sikringsfabrikanten fremstiller sikringen med et lag, der øjensynligt forringer ledevnen?

Ærlig snak der!
Bortset fra det, så mener jeg da du har en udmærket hørelse.
Du er da vist f.eks. kun sjældent blevet kørt over af et tog, fordi du ikke kunne høre klokken ringe

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Ghammel & Suhr skrev:

Der skal skiftes 2 sikringer hver gang, da CD'en kører på én EL-gruppe og resten på en anden. Ved kun at skifte den ene sikring øges mængden af variabler, hvilket ville tage oceaner af tid at afterprøve i forhold til den anvendte fremgangsmåde.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Clifton skrev:
Ghammel & Suhr skrev:

Der skal skiftes 2 sikringer hver gang, da CD'en kører på én EL-gruppe og resten på en anden. Ved kun at skifte den ene sikring øges mængden af variabler, hvilket ville tage oceaner af tid at afterprøve i forhold til den anvendte fremgangsmåde.

De er vel forbundet til samme fase, ellers vil der jo kunne opstå heftige potentialer mellem apparaterne via signalkablerne.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej.

Lige en ting som måske også hører hjemme her...

Idag i forbindelse med at der skulle trækkes en direkt linie fra tavlen til min anlæg har elektrikeren efterspændt alt anden ind i tavlen også.

Det er sjøvt at se, på en del af skruerne som fastspænder ledningerne i sikringsholderne, var det muligt at efterspænde med 2-5 omdræninger.... det må da betyde en del mere for lyden end en pollering af sikringen... hvem ved hvordan tavlen ser ud i de små danske hjem.....

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Stor respekt til G&S herfra.

En lille strøtanke - jeg vil være meget interesseret i at høre hvad Antisilver mener om G&S' efterprøvning af hans tweak.

Med min indgangsvinkel til alt dette, er jeg klar til at erkende at der udfra denne test ser ud til at være mere hold i Antisilvers påstande end hvad der hidtil har kunnet underbygges.

Men efter at have brugt de sidste 8-9 sider i denne tråd på at fortælle til hudløshed hvor lidt tiltro han har til blindtests, så burde Antisilver vel egentlig afvise G&S' test som ubrugelig, og resultatet som utroværdigt.

Jeg er ikke i tvivl om at dette ville have været svaret hvis testen havde vist at tweaket INGEN påviselig effekt havde.

Der bukkes gavmildt herfra. I starten diskuterede vi i "panelet", om det var samme effekt, som når man tager et kabel af og sætter det på igen, vi kunne høre. Det kunne man nemlig umiddelbart godt fristes til at tro. men forskellene var for store til, at dette kunne være tilfældet.

Og her skal jeg måske lige understrege, at der altså ikke er tale om voldsomme forskelle, der vil kunne høres på et hvilket som helst anlæg. Men små, fine detaljer, som ind imellem får een til lige at hæve øjenbrynene en smule. Altså detaljer, der ikke før har været til stede i gengivelsen af velkendt musik i gode optagelser.

@ Kurt von Sovs i Kubikken: Yæps, det var med svitsmåde fiduserne på.

Og yæps igen, de kører på samme fase ude på relæet.

@ Svend P: Du har fat i noget, som vi også snakkede om, da vi sad og lyttede. Nemlig om det ikke ville være mere relevant at undersøge hvorfor nogle ikke mener, der er forskel. Vi var også lidt inde på, at folk "bruger" musik forskelligt, men det kan næppe være hele forklaringen på de forskellige oplevelser.

"...Er der nogen der har en teori omkring, hvorfor sikringsfabrikanten fremstiller sikringen med et lag, der øjensynligt forringer ledevnen?..."
For at andre så kan sælge nogle fine og dyre sikringer med guld og andet tingel-tangel på?

@ Grrrryff: Jo-jo, det er rent snyd det hele, det er kun derfor, vi har brugt så meget tid på det

Der var så også et par tilfælde, hvor vi ikke var helt enige om, hvad vi hørte. Vores fælles "fodslaw" om man vil, var så at vi alle kender hinanden, alle spiller musik og kender de musiske fagudtryk og dermed ikke har haft problemer med at kommunikere hvad det var, vi hørte. Jeg kan udmærket se, hvad du mener i den tråd, du linker til. Men vi er sq ikke nogle fimsede kællinger, der først skal sidde i rundkreds og "føle hinanden" før det går løs  Som musikere har vi nok en anden indfaldsvinkel end dem, der ikke spiller musik. Det er nogle andre ting, der lyttes på, ligesom det ikke er noget problem at holde en nøgtern tilgang til emnet. Det er man ganske enkelt nødt til for at kunne spille på et rimeligt niveau og undervise i det.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

@Ghammel og Suhr: Jeg skrev i et tidligere indlæg i dag:
Gryff skrev:
For god ordens skyld: Jeg kunne ikke drømme om at antyde, at Ghammel og Suhr har "snydt."
og det mener jeg stadig. Jeg har blot påpeget et metodeproblem ved anvendelsen af blindtests.

Har i snakket sammen undervejs om, hvad der spillede?  Det må man skam ikke! Men jeg skulle dog mene, at der helt klart er basis for yderligere undersøgelser.

Nu kan jeg jo se, du og Kurt von Kubik har en særlig indforstået humor indbyrdes. Det er lidt farligt, når I skælder hinanden ud "for sjov" i en tråd som denne, hvor bølgerne har gået lidt højt af og til. Jeg var faktisk lige ved at indberette jer begge to i eftermiddags, indtil jeg opdagede, at det "bare" var jer.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:
@Ghammel og Suhr: Jeg skrev i et tidligere indlæg i dag:
Gryff skrev:
For god ordens skyld: Jeg kunne ikke drømme om at antyde, at Ghammel og Suhr har "snydt."
og det mener jeg stadig. Jeg har blot påpeget et metodeproblem ved anvendelsen af blindtests.

Nu er det lidt svært at lave dobbelt blindtest med kontrolgruppe og andet hurlumhej, når man kun er tre personer om det.

Skal man stille sagen lidt på spidsen, så er testen jo blot et udtryk for, hvad tre individer (der dog er fagfolk udi musik) kunne høre under de givne omstændigheder. Og detvil jeg mene er godt nok som en indikator.

Husk på, at de kredsløbstekniske betingelser for at der skulle være en forskel er til stede. Spørgsmålet er så, om forskellene er store nok til, at de også kan høres med "det blotte øre". Det kunne de.

Gryff skrev:
Nu kan jeg jo se, du og Kurt von Kubik har en særlig indforstået humor indbyrdes. Det er lidt farligt, når I skælder hinanden ud "for sjov" i en tråd som denne, hvor bølgerne har gået lidt højt af og til. Jeg var faktisk lige ved at indberette jer begge to i eftermiddags, indtil jeg opdagede, at det "bare" var jer.

Du må ha' læst forkert. Hverken Kurt von Sovs a la Tomos eller jeg har noget der blot minder om humor.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Puuuuuuhhhhhstahasta!!!!! Har lige travet de 27 sider igennem. Synd at så fin en tråd, er blevet gennempryglet af alt for meget personfnidderfnadder..

Jeg har desværre ikke selv gennemprøvet tweaket, da min stikkontakt til anlægget, enndu ikke, er blevet lagt om til en seperat gruppe, så nedenstående udtalelser vil bygge på formodninger, og personlig logik.....

Der findes tweak som speciale audiosikringsgrupper, som påståes at være helt fænomenale. Der findes forskellige dertilberegnede audio-stik-rensemidler. Alt sammen tweaks, som i nogles øjne simpelthen er uundværlige. Alle påståes at virke - om ikke andet, så bare en lille smule.

I mine øjne er polering af sikring et mindst ligeså godt tweak som alle ovenstående. Hvis man ser logisk på det, så er der ingen grund til dyre netkabler, strømskinner og deslignende, hvis ikke strømforsyningen er i orden. En sikring er i mine øjne også en del af strømforsyningsdelen.

Om jeg selv ville kunne høre en forskel, ved jeg ikke, men jeg vil bestemt ikke gå glip af et tweak, der så oven i købet er 100% gratis, fordi der er nogle der mener at det er utopi.

Et kæmpe skulderklap til antisilver og g&s, der faktisk har gennemtestet tweaket, og turde anbefale det til andre... Prøves det skal det sq, når jeg får lavet en seperat hifi-gruppe..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes