Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Trends TA-10.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 April 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Spencer skrev:
AM-E skrev:
Spencer skrev:
AM-E skrev:
Vil det egentlig være muligt at bruge sin Squeezebox som forforstærker og koble 2 stk TA-10.1 på?

Ja, det kan du sagtens!
Hvis dine højttalere kan biampes, er det en oplagt ide.

EDIT: Hvis du bedst kan lide de manuelle volumenkontroller, kan du være hardcore, og tape to stk. TA-10.1 sammen med gaffatape, og smide en postelastik omkring volumenknapperne, så de er forbundne.

Haha! Genial idé!

Men før de kan fungere som monoblokke, så skal jeg vel pille lidt ved dem - en jumper eller lignende? Jeg troede egentlig også, at vol.kontrolleren blev deaktiveret så snart man satte dem til som monoblokke

Der er ganske rigtigt en jumper på printet, som flyttes, når man kører udenom potmeteret.
Der skal man altså have låget af, men det er kun de øverste fire skruer, der skal fjernes, når låget skal af.

Aha, ok. Det virker da ret overskueligt.

Nu er det et stykke tid siden, jeg har rodet rundt med hifi-begreber, men bi-amping kræver vel 4 stk TA-10.1? Eller? Mine ht har 4 termernaler hver.

Der sidder også 4 terminaler på en TA-10.1 forstærker, da det jo er en stereoforstærker.
Så du kan nøjes med et stereotrin pr. højttaler, hvor den ene kanal forsyner bassen, og den anden diskanten.

EDIT: Jeg ville dog starte med at købe én enkelt TA-10.1 først, da den er meget afslørende for hvilke signalkabler der sidder tidligere i kæden (og også højttalerkabler). Man skal jo lige se om det er et godt match, og det kan jo være nødvendigt at gemme lidt penge til kabler.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
AM-E skrev:
Spencer skrev:
AM-E skrev:
Spencer skrev:
AM-E skrev:
Vil det egentlig være muligt at bruge sin Squeezebox som forforstærker og koble 2 stk TA-10.1 på?

Ja, det kan du sagtens!

EDIT: Hvis du bedst kan lide de manuelle volumenkontroller, kan du være hardcore, og tape to stk. TA-10.1 sammen med gaffatape, og smide en postelastik omkring volumenknapperne, så de er forbundne.

Haha! Genial idé!

Men før de kan fungere som monoblokke, så skal jeg vel pille lidt ved dem - en jumper eller lignende? Jeg troede egentlig også, at vol.kontrolleren blev deaktiveret så snart man satte dem til som monoblokke

Der er ganske rigtigt en jumper på printet, som flyttes, når man kører udenom potmeteret.
Der skal man altså have låget af, men det er kun de øverste fire skruer, der skal fjernes, når låget skal af.

Nu er det et stykke tid siden, jeg har rodet rundt med hifi-begreber, men bi-amping kræver vel 4 stk TA-10.1? Eller? Mine ht har 4 termernaler hver.

Der sidder også 4 terminaler på en TA-10.1 forstærker, da det jo er en stereoforstærker.
Så du kan nøjes med et stereotrin pr. højttaler, hvor den ene kanal forsyner bassen, og den anden diskanten.

EDIT: Jeg ville dog starte med at købe én enkelt TA-10.1 først, da den er meget afslørende for hvilke signalkabler der sidder tidligere i kæden (og også højttalerkabler). Det kan jo være nødvendigt at gemme lidt penge til kabler.

Jeg er dog stadig en smule skeptisk mht, om den kan levere tilstrækkelig lydtryk...og om den kan styre de nedre toner. Synes min SDAI 2175 klarer det fortræffeligt med stram, præcis og kontrolleret bas. Lydtryk (læs: power) er der også masser af. Der er tilstrækkelig "umph!". Har svært ved at tro, den lille tripath-baseret amp kan følge nogenlunde med. Fortæl mig Spencer, undervurderer jeg den?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 12 April 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

AM-E hvorfor er det du vil skifte din Tact ud til fordel for en Tripath?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Spencer skrev:
AM-E skrev:
Spencer skrev:
AM-E skrev:
Spencer skrev:
AM-E skrev:

Ja, det kan du sagtens!

Haha! Genial idé!

EDIT: Jeg ville dog starte med at købe én enkelt TA-10.1 først, da den er meget afslørende for hvilke signalkabler der sidder tidligere i kæden (og også højttalerkabler). Det kan jo være nødvendigt at gemme lidt penge til kabler.

Jeg er dog stadig en smule skeptisk mht, om den kan levere tilstrækkelig lydtryk...og om den kan styre de nedre toner. Synes min SDAI 2175 klarer det fortræffeligt med stram, præcis og kontrolleret bas. Lydtryk (læs: power) er der også masser af. Der er tilstrækkelig "umph!". Har svært ved at tro, den lille tripath-baseret amp kan følge nogenlunde med. Fortæl mig Spencer, undervurderer jeg den?

Om du undervurderer den, har jeg lidt svært ved at svare på.
Jeg har ikke prøvet at 'holde kollegiefest' med den, forstået på den måde, hvor høj vedvarende effekt trækkes i meget lang tid. Den har en temperatursensor, der skulle lukke den ned, og også mulighed for at montere et egentligt køleprofil ovenpå chippen.

Måden den forvrænger på, når den overbelastes, skulle være mere ørevenlig end 'normale transistorforstærkere' - hvad det så betyder. Jeg mener ikke selv at jeg har været ved klippegrænsen, men kan måske tage fejl her. Jeg mener at kende musikken godt, da jeg bruger hovedtelefoner ekstremt meget, og nok ville opdage markante forskelle, hvis de var tilstede.

Hvis dine højttalere ikke er meget mystiske i deres belastning, så giver forstærkeren indtryk af at være gigantisk, når den ikke presses over evne. Den har en meget uimponeret og letflydende måde at spille på, og meget gennemsigtig og krævende, overfor signalkilde og kabler.
Den tillægger ikke en masse farvelade, som f.eks. EL84 røret ville gøre. Så det er jo op til én selv, hvilken lyd man vil have frem. Bassen kan ingen rørforstærker på planeten matche.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Den kan godt virke noget rå i det, når den rigtig for lov at arbejde. Men det kan jo heller ikke være +er det hele

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Den kan godt virke noget rå i det, når den rigtig for lov at arbejde. Men det kan jo heller ikke være +er det hele

Når forvrængningen overgår momsen, så lyder den ikke helt rent længere.
Jeg tror du skal have et sæt af de linesourcehøjttalere, der er i én af anmeldelserne, med følsomhed 110dB. I forhold til dem, lyder Regaerne nok lidt som en lille prut, man forsøger at skjule.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har sat min gamle Luxman til igen. DAMM DET VAR GODT  Efter en uges tid med Trends, som jeg både synes er meget overraskende god, men den kan også være overraskende rå. Meeen, jeg kan godt fornemme, at jeg personligt, gerne vil kunne spille HØØØØØØJT

Jeg køber 1 stk. Trends. Så er der en god lille forstærker til børneværelset

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Jeg har sat min gamle Luxman til igen. DAMM DET VAR GODT  Efter en uges tid med Trends, som jeg både synes er meget overraskende god, men den kan også være overraskende rå. Meeen, jeg kan godt fornemme, at jeg personligt, gerne vil kunne spille HØØØØØØJT

Jeg køber 1 stk. Trends. Så er der en god lille forstærker til børneværelset

Hehe - så får junior et rigtig godt setup, hvor farmand hele tiden er inde og lytte.
Hvis det er mørt bankekød man vil have, så skal der nogle af de følsomme højttalere til.
De koster desværre kassen, i den gode ende.

EDIT: Inden længe ønsker junior sig et sæt Hørning horn.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Aaaaa, jeg skal bare have fat i et par Dali 202 eller noget

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hehe, ja godt spørgsmål. Jeg har en dum idé om, at den lille TA 10.1 lyder ligeså godt eller bedre end min SDAI . Er dog ikke helt sikker...synes bare jeg mangler et eller andet i mit setup...Måske burde jeg prøve med en god DAC?? (bruger Squeezebox'ens  nu).

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Svend P skrev:

Hehe, ja godt spørgsmål. Jeg har en dum idé om, at den lille TA 10.1 lyder ligeså godt eller bedre end min SDAI . Er dog ikke helt sikker...synes bare jeg mangler et eller andet i mit setup...Måske burde jeg prøve med en god DAC?? (bruger Squeezebox'ens  nu).

Det tror jeg helt ærligt ikke du skal regne med. I hvert fald ville jeg ikke sælge Lyngdorf'en INDEN jeg havde prøvet Trend'en. Ellers kunne du jo overveje en TDA2200

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Der kan faktisk løbe en del strøm, i den lille chip.
Dette er sakset fra TA2024 chippens dokumentation:

Ove r - c u r r e n t P r o t ect i o n
An over-current fault occurs if more than approximately 7 amps of current flows from any of the
amplifier output pins. This can occur if the speaker wires are shorted together or if one side of
the speaker is shorted to ground. An over-current fault sets an internal latch that can only be
cleared if the MUTE pin is toggled or if the part is powered down. Alternately, if the MUTE pin is
connected to the FAULT pin, the HIGH output of the FAULT pin will toggle the MUTE pin and
automatically reset the fault condition.

------------

Det med at nogen tænker, at forstærkeren skulle være svag, skyldes nok synet af de 8 type AA batterier, som den første T-Amp har. Med den medfølgende strømforsyning til TA 10.1 (3A), kommer den noget længere.

Hvad forskellen til TacT helt præcis er, må man dybere i dokumentationen, for at se.
Tripath-chippen bruger firkantkurver til at skabe lydsignalet med, hvor TacT vist bruger trekantsignaler

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Gad virkelig godt at høre 2 stk TA 10.1 på en Music First pre-amp - som jo går for at være "verdens bedste forforstærker" (?)...sikke en ufarvet combo det vil være.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Gad virkelig godt at høre 2 stk TA 10.1 på en Music First pre-amp - som jo går for at være "verdens bedste forforstærker" (?)...sikke en ufarvet combo det vil være.

Om ufarvet så er godt eller skidt, er jo så lige det...
Jeg tænker lidt i rørbaner og farvelade, hvis min forforstærker skal skiftes (NAD s100).

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 April 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

.... Eller en Luxman C-03, som jeg selv lige har købt. Det er heller ikke en ringe preamp. Den er uden IC kredse, og har indbygget en god MM/MC RIAA

C-03 inde i maven: http://img143.imageshack.us/img143/2240/pict6109zh4.jpg

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 April 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke må fylde så meget, så er her måske den perfekte signalkilde, til en miniforstærker.

http://ekstrabladet.dk/flash/livsstil/article290918.ece

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

En lille sød historie om Trends TA-10:

Jeg købte Rock's Trends forstærker for en veninde, der skulle bruge den til at trække hendes B&O CX40 højttalere (en meget lille reolhøjttaler), da hendes ældgamle Sony brummede lidt.

Efter at have installeret den fik jeg flg. mail dagen efter:

"elsker min nye forstærker, mener faktisk at kunne høre en forskel, men det kan også være det er overtro"

Der vil jeg blot tilføje, at den lød markant bedre end den gamle Sony, og havde de sædvanlige ICE dyder, med at lyde uanstrengt og klart, og have godt styr på bassen.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Det hjælper på dens evner, hvis man bruger 2, i mit tilfælde til biamping. Jeg har relativt følsomme højttalere, desvære eller heldigvis rækker de ret langt ned i det subsoniske område her kan man godt høre Trends'en begrænsning ved et relativt lydtryk, men det er næppe noget flertallet vil komme til og opleve.

Nogen der ved om man man brokoble dem?

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Den er allerede brokoblet. Se www.michael.mardis.com

Mvh

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Det hjælper på dens evner, hvis man bruger 2, i mit tilfælde til biamping. Jeg har relativt følsomme højttalere, desvære eller heldigvis rækker de ret langt ned i det subsoniske område her kan man godt høre Trends'en begrænsning ved et relativt lydtryk, men det er næppe noget flertallet vil komme til og opleve.

Nogen der ved om man man brokoble dem?

Hvis de kan, skal man i hvert fald nok være lidt pernitten med DC-offset på udgangene.
Om sikkerhedskredsløbet lukker ned i tide, er jo aldrig helt let at vide.

Brokobling er populært med Gainclones, så mon ikke der rodes lidt med det på Tripath også ?
Ved Gainclones bruger mange en balanceret forforstærker, og et simpelt samlekabel.

EDIT: Hvis ovenstående link er sandt (indlægget lige over dette), så kan den ikke brokobles yderligere.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes