Forfatter |
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 12 August 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ok, så sige vi at "tilspillet", er lige med slid, og når en forstærker lyder beder efter et stykke tid, er defor at den er ved at blive slid  |
|
|
En forstærker lyder ikke bedre med tiden.
Citér:
Kabler kan slet ikke "tilspillet", hvorfor er der så lyd forskl mellem et "tilspillet" kable og et ikke "tilspillet" , igen måske fordi at kablet er slidt |
|
|
Der er der heller ikke.
Citér:
Et er teori og noget er det vad man oplever i den virklig verden, man kan læse sig til meget, men ikke til alt  |
|
|
Dine boglige færdigheder taget i betragtning, tillader jeg mig at betvivle, at du er istand til at læse dig til nogetsomhelst.
Citér:
Der er mange HIGE-END mærker, hvor forstærker er lavet til kan at værre tændt hele tid, hvor mon det kan værre  |
|
|
Det er, hvis de indeholder radiorør. De har ikke godt af hele tiden at blive varmet op og kølet af.
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 12 August 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Hvor ved du fra at elektronik i rumfærgen ikke er "tilspillet"
Så vide jeg ved så komme alt elektronik i rumfærgen på en langtide test, som jo er det samme som en "tilspillet" for at se om der er noget der er defekt, og så få det skifte ud før at det ende i rumfærgen.
Det samme glæder også for hjemme elektronik, det skal "tilspillet" for at yde sit beste og på samme tjek for defeket ting, som netop viser sig ved opvarmetning, selfølige skal en forsærker ikke bliver varmer en sin arbejds temp. |
|
|
Terma er en ret god virksomhed . og jeg kan love dig for at det elektonik ikke er brugt før man sender ud, det er til gengæld nogle meget afprøvet konstruktioner som man sender ud. Der er bare det ved det at det ikke har noget med tilspilling at gøre.
Og hvad sker der så ret fysik når man tilspiller en konstruktion?
Og lige meget hvordan du vender og drejer det jo varmer ting bliver jo mere vil det støje, det er rigtigt at man kompensere for meget af det. men det gælder stadigvæk __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 12 August 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Ok, så sige vi at "tilspillet", er lige med slid, og når en forstærker lyder beder efter et stykke tid, er defor at den er ved at blive slid
Kabler kan slet ikke "tilspillet", hvorfor er der så lyd forskl mellem et "tilspillet" kable og et ikke "tilspillet" , igen måske fordi at kablet er slidt
Et er teori og noget er det vad man oplever i den virklig verden, man kan læse sig til meget, men ikke til alt
Der er mange HIGE-END mærker, hvor forstærker er lavet til kan at værre tændt hele tid, hvor mon det kan værre  |
|
|
Lige en rettelse elektronik bliver ikke slidt på den måde som du forstår, det eneste der gør det er elektrolyter (kondensator), især hvis man sender stor firkant strømme igennem, men det er en hel anden sag.
Vil gerne vide hvordan du kan vide om kabler i virkelighed lyder bedre når de er "tilspillet" er du sikker på det ikke bare er din fantasi? hvordan kan du overhovedet huske hvordan det helt præcist lød før du tilspillet det?
Et godt agument er hvordan kan du bevise at gud er der/ikke er der?
Alle forstærker og alt elektronik er lavet til at det er bedst ved at beholde en temperatur og overhovedet ikke skifte den, så måske derfor. __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
Devastator Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 12 August 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
keep the good stuff comming ! :D det gør en ellers rimelig tam søndag noget sjovere, kom med flere guldkorn venligst: startrek
|
Til top |
|
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
Sendt: 05 September 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er egentlig lidt synd at trådstarterens tråd er blevet hijacket. han spurgte vist om hvordan man skal tilspille sin reciever. svaret er vist at det behøver man ikke! højtalere er det eneste der kan tilspilles, netop pga bevægelige dele. men der er altid nogen der VIL tro. og ligemeget hvad man kommer med af argumenter og blindtets så vil de sige at testen ikke gælder fordi: jordens rotation magnetfeltet på det givne område forstyrrede der var lav frekvent støj fra en boreplatform personens voodoo dukke var blevet væk --sæt selv flere eksempler ind- nogen tror. nogen tror ikke faktum er at jeg ingen faktiske beviser har set. og ikke kan høre forskel. så jeg tror ikke
|
Hurin Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg husker første gang, jeg læste en her på forum der skrev om at tilspille sine kabler, jeg troede, det var en talemåde. Men så blev jeg klar over, at han i virkeligheden kom fra en anden planet
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 05 September 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort og god, en forsærke og kable skal ikke tilspilles kun højtale (måske), og så er vi blivet en lille smule kloger (eller er vi)
Bl.a. tilbyder NO at indbrænde, deres kabler, alså rent reklame gas, man kan ikke høre forskel om kablet er blivet indbrænd eller ikke
|
Til top |
|
|
Mighty-boy Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 316
|
Sendt: 05 September 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
StarTrek skrev:
Ok, så sige vi at "tilspillet", er lige med slid, og når en forstærker lyder beder efter et stykke tid, er defor at den er ved at blive slid  |
|
|
En forstærker lyder ikke bedre med tiden.
Citér:
Kabler kan slet ikke "tilspillet", hvorfor er der så lyd forskl mellem et "tilspillet" kable og et ikke "tilspillet" , igen måske fordi at kablet er slidt |
|
|
Der er der heller ikke.
Citér:
Et er teori og noget er det vad man oplever i den virklig verden, man kan læse sig til meget, men ikke til alt  |
|
|
Dine boglige færdigheder taget i betragtning, tillader jeg mig at betvivle, at du er istand til at læse dig til nogetsomhelst.
Citér:
|
|
Det er, hvis de indeholder radiorør. De har ikke godt af hele tiden at blive varmet op og kølet af.
|
|
|
Hovhov, manden kan være ordblind, og hans manglende lingvistiske evner behøver derfor ikke at have nogen som helst sammenhæng med hans boglige og/eller praktiske viden inden for feltet, så gå efter bolden og ikke manden, tak.
Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke ved tilstrækkeligt omkring elektronik til at give en teoretisk forklaring - eller konstatere at den ikke findes - på hvorfor en forstærker (hvad enten den er rør- eller transistorbaseret; siger min erfaring) lyder bedre efter at have fået tæsk et par dage. Min oplevelse er dog, at lyden klart ændrer sig - kald det bare adaption, det rager mig en høstblomst om det er mentaltbetonede fænomener der får mig til at synes det lyder bedre, for om det er det, lyder det jo stadig bedre for mig, og så kan jeg være ligeglad med alt andet. Dog kan jeg også falsificere sidste teori, da jeg i en a/b/c test mellem tre ens forstærkere med 10 andre måtte erkende at forstærker B, hvilken der havde spillet et par uger, lød betydeligt bedre end de to andre, der var right out of the box.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 05 September 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
Som rødvin, blir bedre med alderen, især når den er blevet godt gennemvarm. |
|
|
Lige på nær det med gennem varm, det har vinen sku ikke så godt af
|
Til top |
|
|
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
Sendt: 05 September 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
  __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

|
Sendt: 05 September 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mighty-boy skrev:
Hovhov, manden kan være ordblind, og hans manglende lingvistiske evner behøver derfor ikke at have nogen som helst sammenhæng med hans boglige og/eller praktiske viden inden for feltet, så gå efter bolden og ikke manden, tak. |
|
|
Pladder, ordblind er jo bare et ord man har fundet på, fordi det ikke længere er politisk korrekt, at kalde folk der ikke kan læse og stave for dumme, hvad de jo er. Det er det samme med idioter, de blev så til åndsvage, så blev de til evnesvage, og nu er de udviklingshæmmede. Men de bliver jo ikke mere normale af den grund.
Citér:
Jeg indrømmer gerne, at jeg ikke ved tilstrækkeligt omkring elektronik til at give en teoretisk forklaring - eller konstatere at den ikke findes - på hvorfor en forstærker (hvad enten den er rør- eller transistorbaseret; siger min erfaring) lyder bedre efter at have fået tæsk et par dage. Min oplevelse er dog, at lyden klart ændrer sig - kald det bare adaption, det rager mig en høstblomst om det er mentaltbetonede fænomener der får mig til at synes det lyder bedre, for om det er det, lyder det jo stadig bedre for mig, og så kan jeg være ligeglad med alt andet. Dog kan jeg også falsificere sidste teori, da jeg i en a/b/c test mellem tre ens forstærkere med 10 andre måtte erkende at forstærker B, hvilken der havde spillet et par uger, lød betydeligt bedre end de to andre, der var right out of the box.
|
|
|
Jeg har aldrig opevet den slags. En computer bliver ikke hurtigere med tiden, og jeg kan ikke tro at en transsistorbaseret forstærker bliver bedre med tiden.
|
Til top |
|
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
Sendt: 05 September 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter Så er det sidste grimme ord om ordblinde skrevet i den her tråd. Jeg kan også se at tråden, som andersena har bemærket er på vej væk fra det oprindelige emne, så tilbage til det nu. Prøv denne søgning, hvis i har noget andet på hjertet omkring tilspilning end trådens emne. Fortsat god debat. Med venlige moderator hilsner Zorglub
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 06 September 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom en gang til_at_spilde noget Cola i min receiver. Det hjalp ikke på lyden
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 06 September 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
tilspilning af receiver? det kan man vel godt kalde det, men jeg tror nu det man i virkeligheden tilspiller er sine ører. Jeg tror helt fast på at der lige går ikke stykke tid inden man har vænnet sig til en anden lyd. Hvor lang tid det så tager, er vel ret individuelt
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
Sendt: 06 September 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
tilspilning af receiver? det kan man vel godt kalde det, men jeg tror nu det man i virkeligheden tilspiller er sine ører. Jeg tror helt fast på at der lige går ikke stykke tid inden man har vænnet sig til en anden lyd. Hvor lang tid det så tager, er vel ret individuelt |
|
|
tror jeg du har helt ret i, og ligeledes for dem der siger tilspilning af kabler er et must. jeg har sågar diskuteret med nogen der har påstået lyden i et kabel kommer an på isoleringen og at det er denne der tilspilles  __________________
|
Til top |
|
|
Mighty-boy Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 316
|
Sendt: 06 September 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Jeg kom en gang til_at_spilde noget Cola i min receiver. Det hjalp ikke på lyden
|
|
|
Haha ja den er god med dig SvendP, men nu må du huske at der gælder helt andre meta-fysiske fænomener ved en tilspildning end en regulær tilspilning. At du væskekøler forstærkeren med en kulsyreholdig væske må virke godt på oxidationen af køleprofilerne og skabe god varmeoverførsel? Hvad har du fundet at ideal temperaturen er for kl A/B transistor forstærkere?
|
Til top |
|
|
Mrhviid Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 214
|
Sendt: 07 September 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
|
|
Jeg puttede mønter i min fars og mors fjernsyn da jeg var helt lille... igennem de der små luftrevner som billedrørsfjernsyn havde lige over selve billedrøret... det hjalp heller ikke på billedet... ;-)
Desuden så er det HELT forkert at højtalere er det eneste der skal have en go' gang massage før det yder bedst. Ser i... sofaen skal nemlig også siddes til før den yder optimalt. Gode anlæg lyder nu engang bedst når man sidder i sit homer-corner i sin sofa, gerne med øl i hånden (hvis venner er på besøg) eller en drink (hvis man har pige besøg)... 
Mvh.
Mrhviid... 
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 07 September 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
Mighty-boy skrev:
Hovhov, manden kan være ordblind, og hans manglende lingvistiske evner behøver derfor ikke at have nogen som helst sammenhæng med hans boglige og/eller praktiske viden inden for feltet, så gå efter bolden og ikke manden, tak. |
|
|
Pladder, ordblind er jo bare et ord man har fundet på, fordi det ikke længere er politisk korrekt, at kalde folk der ikke kan læse og stave for dumme, hvad de jo er. Det er det samme med idioter, de blev så til åndsvage, så blev de til evnesvage, og nu er de udviklingshæmmede. Men de bliver jo ikke mere normale af den grund.
Fatter ikke at en der kommer med så rabiate udtalelser, burde efter min mening ekskluderes fra hifi4all.dk øjeblikkeligt, det hører ganske enkelt ikke hjemme her.
Ved det er offtopic, men det der får mig altså helt op i det røde felt, jeg forstår ikke moderator ikke griber hårde ind, der er da folk herinde som er blevet ekskluderet, for hvad ved jeg ikke, men som skrevet dette udfald burde medføre det.     
|
|
|
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 07 September 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig. Hvis det så bare havde været rigtigt, så kunne man da forstå at der blev kigget til den anden side, men det er ganske enkelt noget vrøvl. Nogen af de mest intelligente mennesker jeg kender, er ordblinde (herunder er en af dem også den rigeste person jeg kender)
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 07 September 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bak to topic.
Jeg tror/håber ikke en moderne reciever skal spilles til, hvis den ændre lydbilledet i forhold til det man har prøvelyttet til, ville det jo være noget skidt.
Så vidt jeg ved, skal rørforstærkere først blive varme, inden de spiller rigtigt, men det er jo pga rørerne eller er jeg helt på sidespor ?
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|