Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2024 | 09:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dief Speakers (nu med video) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 06 November 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

OK.

Som lovet kommer her billeder af dagens episode. Har fået lagt bitumen og lydisolermateriale indvendigt i begge højttalere. Tror dog lige jeg mangler lidt mere af sidst nævnte, skal have skaffet lidt mere.

Nederst på billedet ovenover, i den venstre højttaler ses delefilteret til bassen, der var lige plads til dem i kabinettet nederst. Mellemtone og diskant filter kommer op øverst, hvor der ligger en masse lydisolermateriale. Basserne og fødderne er skruet på i bunden, for at se om der er nok luft, og det virker det til.

Lige et billede af fødderne og bassen i bunden, og nedenunder ses den fine "ranke" holdning af de to kabinetter:

Der mangler stadigvæk en smule udvendig slibning, og bagpladerne mangler også at blive finéret i kanterne. Det arbejdes der videre på imorgen, hvor der nok kommer et billede eller to

Hyg jer

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 06 November 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud .

Skulle mellemtone ikke sidde i eget kammer, det ser ud som om der er hul imellem øverste og nederste del ?


__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 06 November 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Tak Hans

Det er der skam også, men der blev monteret en væg af et tykt lag (5 cm) styrolit, da mellemtone-kammeret var for stort. Monacor selv foreslog mig det store volumen, men WinISD pro foreslår et mindre kammer, så derfor prøver jeg. Jeg borede derfor hullerne, så bas-kammeret fik mere volumen (det kan endda bruge endnu mere).

Så må vi se om det er godt på den måde?? Det vil vise sig, der er ikke langt tid til første prøvelytning   blir det skidt, kan det let laves om.



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 06 November 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Altså Dief - elsker din ligefremme måde at undgå / omgå problemer på- Så digter vi lige en løsning - og vups får vi to fluer med et smæk.. mindre plads til mellemtonen, og samtidig mere til bassen - det er sku god indstilling til tingene.

Meget praktisk - meget godt.

Glæder mig at det skrider så flot fremad - og hvor ser det fedt ud med fødderne nu - de står i en god og flot vinkel - så er det op til bassen at afgøre, om der er plads nok.. ellers må du djeje et par "fod-støtter" som de der tallerkner man kan placere under spikes etc.. og så lave dem f.eks. 1-2 cm. høje.

Igen - praktisk - kvadratisk -god.. som vi plejer at sige om både Ritter Sport og mænd i min familie

God vind med det sidste - glæder mig til at høre om første prøvelytning.. der er jo lidt langt til sdr.jyll...

Mvh Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 07 November 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Offcourse-> Tak for rosen, nu må vi se om det er en løsning, men er nu nok den type der prøver mig frem. Fx ved jeg ikke en dyt om, hvor godt det lyder at have en styrolit-væg i kabinettet??? Men jeg vil ikke give en mening omkring det før jeg har prøvet det.

En Hifi-entusiast ville nok krumme tæer over sådan en løsning, og ville skrive at det ikke duer, det skal være MDF-plade, men den var lidt svær at kringle ind i kabinettet.

Hehe.... Synes også det er langt at køre til KBH for at få smæk i møllen af din sofa  Gad vide om jeg så overhovedet kunne køre hjem igen pga ømheder

Til dagens billeder. Har endelig fået finéret kanterne på bagpladerne. Var igen lidt nervøs for hvordan samlinger ville blive, da det jo er meningen bagpladen skal kunne afmonteres. Men det gik vist fint:

Samlingen kan næsten ikke ses på lang afstand

Men kommer man tættere på ses den, men synes det er OK.

Har desuden slebet alle kanter til, men mangler kanten på toppen af bagpladen, som i dette øjeblik bliver limet.

Det var alt for nu.

Dief

 



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 08 November 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  


Ser også godt ud tæt på  - intet problem at spore.

Mht. styrolit.. det er vel ikke så meget "bevægelse" der skal tøjles i diskant-rummet. Men bassen puster lidt mere.. så måske kommer der påvirkning derfra? Måske et samlesæt af 2 MDF-plader der skrues sammen inde i kabinettet.. måske grimt, men ses ALDRIG efter montering af bagvæg!.

Blot en tanke?

Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 10 November 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Mht. styrolit.. det er vel ikke så meget "bevægelse" der skal tøjles i diskant-rummet. Men bassen puster lidt mere.. så måske kommer der påvirkning derfra? Måske et samlesæt af 2 MDF-plader der skrues sammen inde i kabinettet.. måske grimt, men ses ALDRIG efter montering af bagvæg!.

Blot en tanke?

Offcourse

Ja det kunne da være en idé, da man jo alligevel ikke skal ind og kigge i kabinettet hvar dag. Det var bare langt lettere at gøre det hele luft tæt med styrolitten, da kabinettet jo buger i siden. Men det vil da komme til mine overvejelser...... godt forslag.

Jeg har monteret enhederne og loddet alt til delefiltrene, jeg mangler nu bare et sæt skrueterminaler til højttalerne. Jeg har også bestil basreflex-porte, men vil dog først prøve at lægge øre til dem uden. De skulle dog kunne spille dybere med, ifølge WinISD-pro. Det er et spændende øjeblik, selvom jeg kender enhederne fra mit gamle system.

Billeder kommer nok først i næste uge.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 12 November 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

De første lytte-tests er nu gennemført, og der måtte gøres en del før jeg var tilfreds med lyden.

Der blev først lyttet til dem i lukket kabinet, og her må jeg give MONACOR ret, det er de ikke bygget til de enheder. Det gav en ubehagelig nærmest rungende lyd, jeg slet ikke kunne lide. Først troede jeg det skyldtes for lidt lydisolerende materiale i kabinettet, at der måske reflekterede lydbølger uhæmmet rundt i kabinettet. Men efter noget tid, gav jeg basprotene en chance for at rette op på sagen, og det gav pote. Bassen er mere "boom boom" nu, og ikke "rumle rumle". Ifølge WinISD-pro skulle forskellen mellem basreflex og lukket kabinet se sådan her ud:

Vi kommer dybere (og renere) ned med bas-reflexport 30Hz (hvid kurve) og uden kommer vi kun ned på 41 Hz (gul kurve). Mellemtone og diskant, lyder ikke meget anderledes, sammenlignet med det gamle projekt. Jeg elsker stadig den silke-diskant, for gengivelsen af bløde "silkede" stemmer og mellemtonen, som også kommer godt med i dybden, gør det rigtig fint. Det jeg ikke er så glad for, er at den bedste lytteposition opnåes, når man står op, og ikke når man sidder i sofaen. Det skyldes jo hældningen på højttalerne, og jeghavde da tænkt på at det kunne ske, men havde nu regnet med at lyden ville sprede sig bedre. Der med ikke sagt, at lyden er dårlig når man sidder ned. Synes stadig højttalerne egner sig bedst til film, hvilket måske godt kan skyldes min reciever. Jeg får jo en ny om en uges tid (Onkyo TX-SR805).

Her et billede af porten i kabinettet:

Og her et billede med enhederne monteret. De spiller faktisk i det øjeblik billedet er taget. Kan i se de spiller

Tror jeg vil til at ryde op, få støvsuget grundigt i stuen, måske endda to gange inden jeg går igang med at bejdse kabinetterne. Der vil selvfølgelig komme en prøve inden jeg starter med the real ones.

Hyg jer

Dief

 



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 November 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

De ser ret voldsomme ud på billedet (størrelsesmæssigt)... Men ganske nydelige.

Mangler du bare en måling på dem

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 12 November 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

De er også 1,4 meter høje og bassen kræver 100 L volumen.

Ja jeg burde egenligt måle dem, men er nu tilfreds med lyden.



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 12 November 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Flotte er de

Er der ikke mulighed for at "tune" enhedernes placering lidt ifht. lydbilledets spredning?
Ved ikke om det er helt "fy fy", men tænkte at du evt. kunne vinkle diskanten / mellemtonen lidt ned ifht. lytepositionen, ved at undersænke dem "forneden" og ikke foroven.. det drejer sig vel ikke om mere end 5-10 mm.. Hvor tyke er den front-plade i MDF.. kan ikke lige huske det?



Du har stadig en tidsmæssig (afstand) forskydning, men samtidig peger diskanten og mellemtonen mere direkte hen - ikke op.. jeg ved dog ikke hvor meget frontpladens geometri betyder for den slags...

Det er dog ikke fedt at skulle stå op til musikken!

Nå - man kan jo prøve med en "mellemskive" som forsøg - hvis det ikke er for skidt. (IStedet for at fræse noget af kabinettet kan du lave en skæv skive som kan skubbe enheden ud i toppen"!? måske i messing som fødderne?..

Blot endnu flere måske tåbelige ideer..


Mvh. Offcourse








__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 12 November 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej Offcourse, gode idéer, som du jo er fyldt med, de er ikke tåbelige.

Den med skiverne synes jeg er bedst. Som du selv nævner, bliver fronten nok for tynd til yderligere fræsning af enhederne. Fronten er 22 mm tyk og der er fræst 6 mm ind til mellemtonen.

Jeg ved bare ikke om jeg kan få det til at se godt ud med mellemskiver??? Men så kan de jo bare tages ud igen. 

Til at starte med vil jeg leve med det, det lyder jo ikke dårligt som det er nu, men det kan blive bedre. Jeg må ind til videre bare bede folk om at stå ret over for mine højttalere, af respekt for det hårde arbejde .

Tak for input Offcourse.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 14 November 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Har endelig fået ryttet op i stuen, og ik nok med det. Konen (og jeg) mente der skulle flyttes lidt rundt på tingene, hvilket endte med at fjernsynet kom op og hænge, istedet for at stå på det lille skrøbelige møbel, det ellers har stået på. Ved denne lejlighed fik jeg, sneget alle højttalere ind (uden at hun opdagede det ), så anlægget nu endnu engang er i "surround-mode". Så kunne jeg nemlig også lige teste de nye hjembyg-højttalere i samspil med det gamle hjembyg. Her et billede:

Det eneste jeg mangler, er et nyt større møbel til recieveren, centerhøjttaleren, DVD-afspilleren og alt kabelrodet. Det er forresten et godt billede af statsministeren, som jeg også selv har valgt at give 4 år mere.

Hyg jer.

Dief  



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 14 November 2007 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Har endelig fået ryttet op i stuen, og ik nok med det. Konen (og jeg) mente der skulle flyttes lidt rundt på tingene, hvilket endte med at fjernsynet kom op og hænge, istedet for at stå på det lille skrøbelige møbel, det ellers har stået på. Ved denne lejlighed fik jeg, sneget alle højttalere ind (uden at hun opdagede det ), så anlægget nu endnu engang er i "surround-mode". Så kunne jeg nemlig også lige teste de nye hjembyg-højttalere i samspil med det gamle hjembyg. Her et billede:

Det eneste jeg mangler, er et nyt større møbel til recieveren, centerhøjttaleren, DVD-afspilleren og alt kabelrodet. Det er forresten et godt billede af statsministeren, som jeg også selv har valgt at give 4 år mere.

Hyg jer.

Dief  



Din smag i højttalere er bedre end din politiske .


__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 14 November 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Det tager jeg som et kompliment, for synes min smag for politik er rigtig god (faktisk så god at flertallet var med mig)....... Hvordan er den så ikke for højttalere  (Tak Hans )

Fik også købt bejdse idag, det er den samme som CKN har givet sit gamle projekt... Mahogni:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56695&P N=1&TPN=3

Se anden sidste indlæg på linket ovenover.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 14 November 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Det tager jeg som et kompliment, for synes min smag for politik er rigtig god (faktisk så god at flertallet var med mig)....... Hvordan er den så ikke for højttalere  (Tak Hans)

Fik også købt bejdse idag, det er den samme som CKN har givet sit gamle projekt... Mahogni:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56695&P N=1&TPN=3

Se anden sidste indlæg på linket ovenover.

Dief



Jamen får og køer er også nemme at få til, at løbe samme vej . (Ikke mere off-topic).

Glæder mig til at se dem bejdset (højttalerne ikke regeringen (selvom de kunne trænge til det også)). (Helt slut med offtopic).



__________________
Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 14 November 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 14 November 2007 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det med at du skal stå op har mere med fasen at gøre end hvordan enhederne pejer.

Det er filteret du skal have ændret. De faser åbenbart mere på den stigende akse, istedet for ud mod lyttepos.

Få noget måleudstyr på, så skulle det nemt kunne rettes.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
C K N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 771
Sendt: 14 November 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Kunne du forestille dig hvor godt MINE højttalere ville gøre sig i det billede....  



__________________
Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
Til top Vis C K N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C K N Besøg C K N's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 16 November 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

C K N skrev:
Dief skrev:

Kunne du forestille dig hvor godt MINE højttalere ville gøre sig i det billede....  

Ja..... Det ville da ikke se tosset ud...... Kom da over med dem CKN

Kunne ikke klare synet af det "rack" jeg havde, så tiden i går og idag gik ikke så meget til højttalerprojektet, men nærmere et nyt rack. Jeg ledte hele Sønderborg igennem for at finde et billigt mørkbejdset rack. Det var ikke dem der var så mange af her i Sønderborg, faktisk var der kun et enkelt i Biva, hvor recieveren ikke kunne komme ind i hylden. Så jeg måtte finde en anden løsning. Jeg fandt denne tråd som "Visca Blaugrana" har lavet, hvilket inspirerede mig

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52987&P N=1

Her er mit, knap så pænt synes jeg, men det kan der arbejdes på. Ind til videre kan jeg leve med det, i forhold til det gamle:

Og forresten, kan i se en anden forandring i setup'et? Har da fået min nye Reciever:

En tung sag (23,3Kg), den gamle vejede kun det halve. Og saft og kraft har den nye også, det kan høres. Det med Audyssey mikrofonen til indstilling af recieveren, er genialt og meget enkelt, så snart man tilslutter mikrofonen, spørger den automatisk om man vil lave en måling. Glæder mig på et tidspunkt til at kunne teste de nye lydformater engang + opskalering af billede-delen.

Alt for nu.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes