Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ny kælderbio - a work in progress (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde Bellini. Hvem der bare havde dine håndværksmæssige talenter.

Jeg håber også at Oppo'en får tekstflytningsfaciliteten

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
Keywordet var "beregnet" - synes jeg du skal gøre.

Se evt her: Riser height.

Er så småt ved at planlægge sådan et plateau, og har netop beregnet vha. denne Riser Height Calculator - den mener jeg skal 47 cm op - så skal jeg jo næsten have en elevator installeret 

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
Offcourse_dk26 skrev:
Super flot.

Det der afmaskning - kan det ændre størrelse, eller er det fast?

Mvh. Offcourse

Det er såkaldt fixed-width (aka. constant-width) afmaskning. Dvs. lærredet i mit tilfælde er altid 222,5 cm bredt (diagonal ca. 100"), men så kan jeg variere rammen i højden, således at den altid omslutter selve billedet tæt - uanset om det er 1,78:1, 2,35:1 eller 2,40:1 materiale. Det giver en utrolig god effekt, at man ikke skal se de sorte bælker projektoren displayer.

Mit kommer til at køre efte dette princip:

/Bellini

Når man skifter fra 16 x 9 til 185:1 / 235 :1 strækker den så ikke i billede vandret også og ikke kun lodret..?????

Eller har jeg misforstået noget...

Super rum ellers.. især når man selv sidder med stue bio, Damn

Henrik
Til top Vis Henrik 1307's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik 1307

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

fik du ISF kalibreret bioen?

hvad gav det? 

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Citér:

Når man skifter fra 16 x 9 til 185:1 / 235 :1 strækker den så ikke i billede vandret også og ikke kun lodret..?????

Eller har jeg misforstået noget...

Super rum ellers.. især når man selv sidder med stue bio, Damn

Henrik

Du har misforstået noget   Billedet/lærredet er konstant bredde, så det er KUN over- og underligger der flyttes på - det er alene for at undgå, at skulle se på de black-bars projektoren projekterer.

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

fik du ISF kalibreret bioen?

hvad gav det? 

For at gøre en lang historie kort... nej!

Claus (CSO) og Henrik (Bigture) var der begge i går, men efter 2 timers hårdt slid med at få installeret softwaren til at få opgraderet firmwaren (sim2) måtte de opgive. De forsøgte på hver deres bærbar, men begge meldte fejl. De vender tilbage når de har fået det til at virke.

Dog blev favetemperaturen skruet nærmere målet - og alene det gav en forbedring. Billedet var lidt koldt (blåligt) før.

Glæder mig til det er helt på plads.

I øvrigt; firmware opdateringen er nødvendig, idet den eksisterende har en bug der gør den sletter kalibrerings-instillingerne. Smart feature...

/Bellini

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Jep jep, har set det med fast bredde, men har man 100" i 16 x9 er der så ikke et breder billede med 100" i 235:1

Zomer du så ud og ind at efter hvad format der komme igenne din PJ..

Har set flere automatiske løsninger , hvor der ændres på det vertikale plan også, når det blev skiftet imellem formaterne.

I denne video fra avfoum.com

http://www.avforums.com/tv/index.php?videoid=68

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Henrik 1307 skrev:
Jep jep, har set det med fast bredde, men har man 100" i 16 x9 er der så ikke et breder billede med 100" i 235:1

Zomer du så ud og ind at efter hvad format der komme igenne din PJ..

Har set flere automatiske løsninger , hvor der ændres på det vertikale plan også, når det blev skiftet imellem formaterne.

I denne video fra avfoum.com

http://www.avforums.com/tv/index.php?videoid=68

Hvis du har 100" 16:9, så er bredden jo ikke ens med 100" 2,35.... Billedet er konstant 222,5 cm bredt, mens højden ændres efter formatet. Ergo skal der hverken zoomes eller noget på proj.

/Bellini

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

tak

Ja jeg ville bare lige høre omkring hvordan det hang sammen, med hvad jeg hade læst andre steder da jeg aldrig selv har rodet med divers formater på en projector..

Men klart en fed feture hvis der er sådan man ikke skal zoome ind eller noget.

Henrik

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Rigtigt flot arbejde med din hjemmebio!

Har ikke læst alle indæg i tråden, så beklager hvis der er blevet spurgt om det før. Men hvilket stof bruger du til dit lærred?
Og er der en lydmæssig forskel når det er foran højttalerne? Og hvordan ser det ud mht. billedet?

Jeg går selv med tankerne om lignende løsning med højttalere bag et lærred :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hold da Kæp hest det er en fed bio du bygger dig der 
Elsker at sidde og følge de her projekter hvor folk virkeligt går op i detaljen..
Jeg er helt vild med din løsning til at kunne skifte mellem de forskellige størrelser lærred.
Flere billeder...

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Har ikke læst alle indæg i tråden, så beklager hvis der er blevet spurgt om det før. Men hvilket stof bruger du til dit lærred?
Og er der en lydmæssig forskel når det er foran højttalerne? Og hvordan ser det ud mht. billedet?

Tak.

"Stoffet" er en screendug fra Phifer (Sheerweave 4500 hedder den). Jeg har masser tilbage på rullen (købte en hel rulle i sin tid), så sig til hvis du er interesseret. Tror ikke jeg må liste prisen her, så du må lige sende en pb. Rullen er 249 cm bred og regn med minimum 3 meter til et lærred på 100" (dugen skal tiltes omkring 15 grader). Du kan selvfølgelig se dugen i aktion med en Sim2 D60.

Du kan læse mere i denne tråd, som jeg selv oprettede da jeg skulle købe:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66588&P N=1&TPN=1

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
Hold da Kæp hest det er en fed bio du bygger dig der 
Elsker at sidde og følge de her projekter hvor folk virkeligt går op i detaljen..
Jeg er helt vild med din løsning til at kunne skifte mellem de forskellige størrelser lærred.
Flere billeder...

Tak tak .

Bio'en har faktisk været meget tæt på færdig i ½ år, og jeg bruger den i stor stil. Desværre har jeg bare ikke lige kunne tage mig sammen til, at tage de endelige resultatbilleder. Når jeg har fået kalibreret EQ'en endeligt, og har fået ryddet op igen, skal jeg nok tage nogle billeder. Måske allerede i den kommende weekend.

/Bellini

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

Jonas_h skrev:

Tak. "Stoffet" er en screendug
fra Phifer (Sheerweave 4500 hedder den). Jeg har masser tilbage på rullen (købte en hel rulle i sin tid), så sig til hvis du er
interesseret. Tror ikke jeg må liste prisen her, så du må lige sende en pb. Rullen er 249 cm bred og regn med minimum 3
meter til et lærred på 100" (dugen skal tiltes omkring 15 grader). Du kan selvfølgelig se dugen i aktion med en Sim2 D60.Du
kan læse mere i denne tråd, som jeg selv oprettede da jeg skulle købe: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=66588&P N=1&TPN=1/Bellini

Spændende læsning i din anden tråd! Troede faktisk det var meget meget dyrere når vi snakkede AT-lærreder. Men dejligt
at blive positivt overrasket :)

Der går dog lidt tid før det bliver aktuelt for mig - kan ikke rigtigt se hvordan det skal kunne lade sig gøre i min nuværende
lejlighed (statig studerende, så ikke alverdens plads ). Overvejede en periode at "bygge væggen ud" en halv meter
hvor alt udstyret er nu så det kunne stå inde bagved.. Men den idé blev hurtigt trampet ihjel af kæresten .
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Bellini skrev:

Jonas_h skrev:

fra Phifer (Sheerweave 4500 hedder den). Jeg har masser tilbage på rullen (købte en hel rulle i sin tid), så sig til hvis du er
interesseret. Tror ikke jeg må liste prisen her, så du må lige sende en pb. Rullen er 249 cm bred og regn med minimum 3
meter til et lærred på 100" (dugen skal tiltes omkring 15 grader). Du kan selvfølgelig se dugen i aktion med en Sim2 D60.Du
kan læse mere i denne tråd, som jeg selv oprettede da jeg skulle købe: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?

Spændende læsning i din anden tråd! Troede faktisk det var meget meget dyrere når vi snakkede AT-lærreder. Men dejligt

Der går dog lidt tid før det bliver aktuelt for mig - kan ikke rigtigt se hvordan det skal kunne lade sig gøre i min nuværende
lejlighed (statig studerende, så ikke alverdens plads ). Overvejede en periode at "bygge væggen ud" en halv meter
hvor alt udstyret er nu så det kunne stå inde bagved.. Men den idé blev hurtigt trampet ihjel af kæresten .

Det er jo det jeg har gjort... Men det er selvfølgelig i et dedikeret rum.

/Bellini

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Ifht. format-sprøgsmålene.. kan man så ikke forstå det således, at et 16:9 billede er "flere tommer stort" / større ifht. billedareal, end fx. 2.35:1.. bredden er fast, højden forskellig, og derfor er diagonalen også variabel.

Men bredde og zoom / fokus er fast..

Stadig - Lækker løsning. Og relativt overkommelig i pris også ifht. et full-auto-steward setup etc...

Mvh. - og glæder mig til nye billeder

Offcourse

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

Jonas_h skrev:
Bellini skrev:

Jonas_h skrev:

Det er jo det jeg har gjort... Men det er selvfølgelig i et dedikeret rum./Bellini

Hehe, ja det gør en stor forskel om vi snakker dedikeret rum eller stuen i en 2-værelses :)

Men i hvert fald en fed bio du har fået dig! Glæder mig til se se flere billeder.

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Ifht. format-sprøgsmålene.. kan man så ikke forstå det således, at et 16:9 billede er "flere tommer stort" / større ifht. billedareal, end fx. 2.35:1.. bredden er fast, højden forskellig, og derfor er diagonalen også variabel.

Men bredde og zoom / fokus er fast..

Stadig - Lækker løsning. Og relativt overkommelig i pris også ifht. et full-auto-steward setup etc...

Mvh. - og glæder mig til nye billeder

Offcourse

Helt rigtigt - konstant bredde.

Den store gevinst (i mine øjne) er selvfølgelig at man får en sort ramme om billedet. "Giver" dybde og bedre farver. 

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2009 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Lidt billeder.... (sorry, den dårlige kvalitet - jeg kan ikke skyde i "mørke" åbenbart).

Her er kalibreringen i gang af SVS EQ1'eren.

Et par billeder af rummet:

Og til sidst et af en god idé; al udstyret er sluttet til sin egen gruppe i el-tavlen, kører på 2,5 kvmm kabel - OG så har jeg sat én afbrydeer til det hele lige ved døren, og hævet den over de andre afbrydere. Så er der mindre chance for man uheldigvis kommer til at slukke når man tænder lys, og det er dejligt man kan slukke for hele skidtet på sin vej ud.

Ved lejlighed vil jeg prøve at tage bedre billeder (eller få en ven til det). 

God pinse.

/Bellini

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 31 Maj 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Den er blevet super lækker!! flot arbejde

mvh simon

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf