Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 00:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ny kælderbio - a work in progress (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

sHaCk_kO skrev:
kommer der spot ude i siden?

Jep - 7 stk i hver side og 2 på bagvæggen. 16 i alt. De kan kippes og er med IR-dæmper (fjernbetjening).

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2008 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Sejt at du holder humøret oppe.

Flot med loftet. Er der så gips ovenpå det akustik-gips der ses på billederne, så loftet er helt fladt?

Du må jo bare starte op med det grej du har pt.  og så opgradere efterflg.

Her ville jeg starte med billedsiden - det giver det mest markante løft synes jeg. herefter kan receiveren så afkode de nye HD-formater når du får råd til at skifte den også..

Bare klø på.

Mvh. Offcourse

Der er føst monteret et helt lag alm gips, dernæst et lag akustik gips (kombineret med alm gips, da akustik gipsen ikke går helt ud til kanterne) - loftet er helt fladt, dog med akustik-hullerne i gipsen forstås.

Eftersom jeg slet ikke har noget billede p.t. er dét helt klart først prioritet; projektor, lærred og Blu-ray. Og hvis opsparingen rækker til det - receiver og buttshakers (måske).

/Bellini

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

har du valgt 230 eller 12v spot?

jeg arbejder mest med 12v spot, men det er nået fandens nået da man skal kunne komme til trafoér. men det er mere lækkert ang. lys. 

(er elektriker derfor en interrese med hva du vælger af lys, glæder mig til respons med hvordan du synes om dit valg af spot, til når jeg engang selv skal igang med at lave rum. )

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

I biffen er det 230 volt - en model fra Daxtor. Kravet var at de skulle være f-hat godkendte (kassen langs loftet er bl.a. fyldt med isolering foruden kabelrør m.m.), kipbare og dæmpbare med IR-fjernbetjening. 

I resten af kælderen er det udelukkende 12 volt der bliver brugt, men der var kravene også nogen andre (bl.a. ultra-lav indbygningshøjde).

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Havde en forventning om at stukken omkring kassen under loftet, stuk-listen midt på væggen og fodpanelet skulle males i guld farve... men er nu kommet i tvivl. Fandt følgende billede som jo stort set er det, jeg har tænkt mig at lave - men her er de malet sort. Og det ser sgu også godt ud....

/Bellini

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hold da op det ser godt ud.

Kan godt være guld skinner mere også.. men ved ikke om det overhovedet kan blive et problem.

Selv om du "nøjes" med sort som på det fine billede, er det stadig meget flot - så det er nok i sidste ende et smags-spørgsmål, og hvad man lige forsøger at ende med. Det minder lidt om noget "old-school"-biograf look med guldet, og er også flot og nostalgisk må man sige.

Begge dele er flot - hvad vil du selv helst have?

Mvh. Offcourse

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Begge dele er flot - hvad vil du selv helst have?

Sort - er bange for guld skinner FOR meget. Jeg hader genskin...  Skal til varvehandleren og hente filt, stuk m.m. i dag. Så kigger jeg lidt på valgmuligheder af guld.

/Bellini

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

nu skal du huske at du skal have "varme-kasser" over spotne, med mindre der self. er "langt" til rockwul og andet gøjl, med "langt" mener jeg 10-20cm, l**tet bliver nemli varmt  har været ude og set hjemme fuskeren som ikke har taget højde for det, og det var tæt på at gå galt.

Det ser kanon godt ud med det billede, giver en flot stemning!

du må da også snart have malet Bellini  vi kan ikke vente

power watt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

hold da op jeg kan li det loft selv om det ikke er færdig med at male det bliver spænde

projekt at følge  men jeg vil stæmme på at male uden gul eller guld

Til top Vis power watt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power watt Besøg power watt's Websted

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

sHaCk_kO skrev:

nu skal du huske at du skal have "varme-kasser" over spotne, med mindre der self. er "langt" til rockwul og andet gøjl, med "langt" mener jeg 10-20cm, l**tet bliver nemli varmt  har været ude og set hjemme fuskeren som ikke har taget højde for det, og det var tæt på at gå galt.

Det ser kanon godt ud med det billede, giver en flot stemning!

du må da også snart have malet Bellini  vi kan ikke vente

F-hat godkendte spots må placeres direkte i isolering, så længe lyskilden er med sølvskærm og på max 20 watt. Jeg skal køre med 10 watt.

Se evt. http://www.daxtor.dk/easy2light.htm

/Bellini

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
F-hat godkendte spots må placeres direkte i isolering, så længe lyskilden er med sølvskærm og på max 20 watt. Jeg skal køre med 10 watt.

Se evt. http://www.daxtor.dk/easy2light.htm

/Bellini

ja det ved jeg godt  men mener bestemt der stadig er nogle forbehold, og det med F-hat er jo om de må sidde i eventuelt træ loft

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået indhentet alle de screen duge prøver, som jeg vil mene er påkrævet for en lille test. Ud over de 5 her, har jeg yderligere 1 som jeg ikke har noget billede af p.t.

Jeg har jo ingen projektor i øjeblikket, så at spore mig ind på hvilken screen dug der er bedst at kigge videre på, er temmelig svær. Det handler for mig først og fremmest om, bare at få projekteret et billede på prøverne - det kan jo være de falder til jorden med det samme (moiré, color distortion, etc.). Hvis de med det blotte øje er nærmest identiske, så må der noget mere research til. Hvem melder sig til at ligge hus og (fixed pixel - helst dlp) projektor til en lille test...?

Billederne nedenfor lider kraftigt under 35k grænsen, så tag dem med forbehold - man kan dog se dug-strukturen og vævningerne. Billede 2,3 og 5 har samme type vævning (twill), som SMX Screen bruger i deres dug (SMX Screen er et nyere amerikansk firma, hvis dug er installeret hos en række af de førende filmselskaber, og forhandles af Sim2 UK i Europa - desværre er prisen omtrent den samme som Clearpix2 ). Ifølge en række tråde på avsforum, er en openness faktor på 5% generelt det bedste kompromis mht hvor akustisk transparent lærredet er, og hvor meget lys det æder. 3% er for lukket i lyden, og 10% æder for meget lys. Jeg gætter på dug 2 og 3 vil performe bedst... men lad os nu se. Den prøve jeg ikke har billede af her, minder lidt om vævning i Clearpix2 og har en openness faktor på 5% - den kan også blive en god performer tror jeg.

1. Til en pris af 6000-10.000 kr pr kvadratmeter færdigt lærred, har vi på tronen Screen Research Clearpix2:

Herefter kommer der en række billige alternativer, men ingen med en kvadratmeter-pris højere end 150 kr (ekskl. ramme).

2. 5% openness:

3. 5% openness:

4. 5% openness:

5. 3% openness:

6. Og så lige et klassebillede:

/Bellini

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Vil det sige, at fx- 3% openness er bedre, hvis centeren IKKE står bag lærredet, men fx. neden under? Så kan det jo være tættere ifht. overfladen som pixrls projekteres op på...?! eller hvad?

Ser ellers flot ud. Kan det købes i metermål med faste bredder,eller hvordan foregår det med de "ikke dyre" løsninger?

Og hvad med ramme - skal du have særlig mat absorberende alá den Ingeniøren har fået?

Mvh. og god jagt - har desværre ingen projektor, så det må være en anden der melder sig til testen.. som jeg glæder mig til at se herinde

Mvh. Offcourse

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Vil det sige, at fx- 3% openness er bedre, hvis centeren IKKE står bag lærredet, men fx. neden under? Så kan det jo være tættere ifht. overfladen som pixrls projekteres op på...?! eller hvad?

Ser ellers flot ud. Kan det købes i metermål med faste bredder,eller hvordan foregår det med de "ikke dyre" løsninger?

Og hvad med ramme - skal du have særlig mat absorberende alá den Ingeniøren har fået?

Mvh. og god jagt - har desværre ingen projektor, så det må være en anden der melder sig til testen.. som jeg glæder mig til at se herinde

Mvh. Offcourse

Hvis centeren står under lærredet, er der ingen idé i at have et AT lærred. Et massivt lærred vil så altid være at foretrække, da det som udgangspunkt vil performe bedre.

De billige alternativer købes i metermål, og typisk er bredden omkring 2.5 meter.

Rammen bliver, hvis jeg vælger een af de billige duge, en DIY ramme med sort velour monteret - der er et utal af muligheder for at lave en sådan. Jeg overvejer dog at lave et manuelt masking sytem så jeg kan få ramme omkring et 2,35:1 billede, men den idé er stadig noget umoden.

/Bellini

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Var der ikke en herinde der har brugt akku-skrue-maskine-motorer og noget relæstyring til et halv-automatisk system der ikke kostede mere end.. måske en tusse og noget kabel?Så kunne det fjernstyres og køre masken ind og ud.
Synes jeg er rendt over det et sted.. men kan ikke huske hvor / hvem.!

Blot endnu et "umodent" indspark der måske kan få mere substans over tid.

Lyder smart med det sorte velour - det suger lys til sig må man sige.

God vind i jagten på "proving-ground" til din mini-stor-test.

Offcourse

smølf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Bellini.

Det ser meget lovende Ud.

hivs man må komme med nogen erfaringer eller gode råd!

med hensyn til maling i din bio, brug maling med lav glans især på loftet.

jeg bruger selv AT-lærred i min bio og du vil opleve at billedet kan virke lidt "grumset" ved helt klare farver mest ved helt hvidt billed. men det er dog sjældent man ser det i film og sidder man en 4m fra lærredet ser man det ikke under film.

vælg den lærred type der er mest lystæt man kan bruge en alm maglite og lyse gennem og se på den anden side hvor lys der skinner  igennem, den er dog lidt primitiv!

husk at der bag lærredet ikke må være nogle blanke flader, det kan nemlig lave genskin. evt. hæng noget mørkt stof op bagved.

med hensyn til lyden, sæt dine lærred prøver op foran mellemtone og diskanten og lave en vurdering af hvor meget de spiser.

brug flere penge på projektoren end på lærredet (min erfaring)

nu er jeg selv gået fra lcd (sanyo Z3) til DLP (infocus in82) og de penge den DLPén er dyrere, er alle pengene værd. (på samme lærred)

Og får din egen skyld køb et rigtigt godt billed kabel til din projektor.  

Det var bare lidt af mine erfaringer som jeg lige ville dele.

Det bliver spændende at se det færdige resultat.. og forsat god arbejdsløst

Mvh Simon

P.S. skynd dig lidt vi kan næsten ikke vente 

Til top Vis smølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smølf

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

smølf skrev:

Hej Bellini.

Det ser meget lovende Ud.

hivs man må komme med nogen erfaringer eller gode råd!

Alt er velkomment.

smølf skrev:
med hensyn til maling i din bio, brug maling med lav glans især på loftet.

Væggene bliver glans 1 (mørke grå og rød), loftet glans 5 (sort).

smølf skrev:

jeg bruger selv AT-lærred i min bio

Hvilket??

smølf skrev:
og du vil opleve at billedet kan virke lidt "grumset" ved helt klare farver mest ved helt hvidt billed. men det er dog sjældent man ser det i film og sidder man en 4m fra lærredet ser man det ikke under film.

vælg den lærred type der er mest lystæt man kan bruge en alm maglite og lyse gennem og se på den anden side hvor lys der skinner  igennem, den er dog lidt primitiv!

Jeg havde nok tiltænkt en lidt mere grundig aftestning af valgte lærred, men dit forslag er noteret.

smølf skrev:

husk at der bag lærredet ikke må være nogle blanke flader, det kan nemlig lave genskin. evt. hæng noget mørkt stof op bagved.

Det er nemlig også tanken - ALT skal være mat sort bag lærredet (vil helst undgå brugen af black backing). Regner endvidere med noget akustiks dæmpning på væggen dag den falske væg - beklædt med sort stof.

smølf skrev:

med hensyn til lyden, sæt dine lærred prøver op foran mellemtone og diskanten og lave en vurdering af hvor meget de spiser.

Jep, hvis jeg kan komme til det, vil jeg forsøge med nogle målinger også.

smølf skrev:

brug flere penge på projektoren end på lærredet (min erfaring)

nu er jeg selv gået fra lcd (sanyo Z3) til DLP (infocus in82) og de penge den DLPén er dyrere, er alle pengene værd. (på samme lærred)

Og får din egen skyld køb et rigtigt godt billed kabel til din projektor.  

Det var bare lidt af mine erfaringer som jeg lige ville dele.

Det bliver spændende at se det færdige resultat.. og forsat god arbejdsløst

Mvh Simon

P.S. skynd dig lidt vi kan næsten ikke vente 

Jeg iler jeg iler - har dog et ½ hus der er på samme stadie som bioen, og ½ hus mere der venter på jeg er færdig.  

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Var der ikke en herinde der har brugt akku-skrue-maskine-motorer og noget relæstyring til et halv-automatisk system der ikke kostede mere end.. måske en tusse og noget kabel?Så kunne det fjernstyres og køre masken ind og ud.
Synes jeg er rendt over det et sted.. men kan ikke huske hvor / hvem.!

Blot endnu et "umodent" indspark der måske kan få mere substans over tid.

Lyder smart med det sorte velour - det suger lys til sig må man sige.

God vind i jagten på "proving-ground" til din mini-stor-test.

Offcourse

Jo, kan godt huske selvsamme Storm-P bio. Så sofistikeret er jeg dog ikke. HVIS det bliver til noget, bliver det helt manuelt - så svært er det heller ikke ar bruge et rulle gardin inden filmen starter.

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted

peter_biofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 August 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

Havde en forventning om at stukken omkring kassen under loftet, stuk-listen midt på væggen og fodpanelet skulle males i guld farve... men er nu kommet i tvivl. Fandt følgende billede som jo stort set er det, jeg har tænkt mig at lave - men her er de malet sort. Og det ser sgu også godt ud....

Jamen det ser jo rigtig 'Stort' ud... noget af det fedeste jeg har set.... Men hvis det er Centerhøjttaleren jeg kan se ligge der under lærredet KAN du så få kastet dig noget af en Moppedreng nedenunder i stedet for den du har!! Det er lidt synd selvom den sikkert har en go' stemmegengivelse med sådan en stor flot Hjemmebiograf og så en relativ 'lille' Center.. Man ser det desværre mange steder.. Jeg har selv en Center på godt 50 liter den er godt nok stor, men det er lyden osse og ska' være og det betyder jo ik' noget når jeg som dig har en decideret Hjemmebif, så er der jo ingen kone til at klage over størrelsen .. Men det er en super flot Biograf

Mvh
Peter Biofreak

/Bellini

Til top Vis peter_biofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter_biofreak

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes