Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Projektor stue- TEST af Z1 temperatur 5/4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Lyder også til at være det mest optimale i forhold til pæren.
Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Afkobling af højtalere fra gulv

Gulvet i vores lejlighed er et gammelt trægulv, som resonansmæssigt bedst beskrives som en 55kvm stor kontrabas. Dette medfører at bassen spiller op til dans i tide og utide - mest utide. Højtalerne står på spikes oven på 50 øre, hvilket ifølge kloge folk medfører at resonansen (stående bølger?) overføres direkte ned i 'kontrabassen'  - som stolen i violin forplanter strengens svingninger ned i violinens krop.

Gode råd er dyre, men det lader til at folk generelt er enige om at SD-fødder er vejen frem hvad gælder en prisbillig løsning på afkoblingen af højtalere fra gulv. Jeg besøgte hifi-klubben for at høre om de havde sådan nogle på lager. Ekspedienten sagde ja ja og viste mig nogle der mindede om dem ved navn Valhalla

VT Feet

Vibrationsdæmpende højttalerfødder.

Jeg var hurtigt overtalt og købte sådan 8 i den store model til en samlet pris af 400,- kroner. Derefter tog jeg ned i www.hififorum.dk og forhørte mig om han (Sonny?) havde nogle SD fødder - det havde han ikke, men viste mig et sæt Pulsar Points. De koster 800 kroner for 8 stk, hvilket måske var i overkanten af mit umiddelbare budget, da jeg i forvejen havde 8 fødder fra Hifi-klubben liggende i posen. Efterfølgende sagde han at jeg var velkommen til at låne dem med hjem gratis og prøve dem. Endnu engang lod jeg min ikke eksisterende rygrad overtale til dette. 

pulsar points

Han spurgte til om at måtte se de skumgummifødder jeg havde fået fra Hifi-klubben og fortalte en lille røver historie om dem. Endvidere fortalte han at han ikke troede på deres version og skulle man have et blødt materiale under højtalerne skulle det være af gummi-karakter, da han foreså at disse vil blive helt flade efter 2 måneder.

Jeg tog tilbage til hifi-klubben og ville have mine penge tilbage. Ingen problemer i det og snakkede med butikschefen Carsten omkring fødder og han anbefalede Holfi fødder (ikke dem som selv samme hifi-klub havde solgt mig). 

Hvor om alting er ser jeg frem til at få skruet pulsar points på højtalerne og høre om forskellen er værd at give 800,- kroner.

Ps. Det var mit første besøg i www.hififorum.dk og jeg blev positivt overrasket over den seriøse behandling og service.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 01 April 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

jeg har selv prøvet pulsar points.  Til mine plankegulve er sd fødder klart bedst!

Diskanten og mellemtonen får en anelse mere "attack" med pulsar points, men bassen går direkte i gulvet og mudrer totalt

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Skuffende

Så er Pulsar Points afprøvet og de er ikke gode nok. Der er måske mindre effekt, men ikke noget der matcher de krav som jeg stiller til 800,- kroners brug. Jeg kan i øvrigt læne mig op af jdg1's erfaringer med pulsar points http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7721&PN =1 

Må hellere finde ud af hvor Audio Art ligger, så jeg kan prøve SD fødderne.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Tak for din kommentar jdg1, du kom mig i forkøbet.   Audio Art kan være vanskelige at finde adressen på, men her er den. De kunne i øvrigt fortælle mig at de havde den billige model på lager 250,- for 8 stk. Den dyre skal special laves til ens højtalers vægt og leveringstiden er ca. 14 dage pris 600,- for 8 stk.

Audio Art

Danasvej 37, kld.
1910 Frederiksberg C

Tlf:
Fax:
Mob:

33253700

Ret oplysninger Vis adresse på kortRuteplanRejseplan E-mail  

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:

Han spurgte til om at måtte se de skumgummifødder jeg havde fået fra Hifi-klubben og fortalte en lille røver historie om dem. Endvidere fortalte han at han ikke troede på deres version og skulle man have et blødt materiale under højtalerne skulle det være af gummi-karakter, da han foreså at disse vil blive helt flade efter 2 måneder.

Dette er helt korrekt. Jeg købte på et tidspunkt de nævnte skumgummifødder, og kort tid efter var de to der sidder under forsiden af højtaleren mast flade. Dette bevirkede af højtaleren let kunne stå og vippe .

Derfor købte jeg et sæt Cold-rays, og det virker. Synes ikke der er kæmpe forskel på lyden, men den er der, og højtalerne står fast!

Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 April 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Har købt de nævnte VT-fødder for 1½-2 uger siden, og er fint tilfreds. Købte den "tunge" udgave. Købet var primært pga. af underboen, men synes også der er kommet lidt mere kontrol over bassen.
Kan ikke udmiddelbart se at de er sunket sammen, men den udgave jeg har er også meget hård. Jeg gav 299,- for 8 stk.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Test af SD-fødder

Jeg har været nede i AudioArt og hente SD-fødder i den billige model (8 stk. 250,-) og det første umiddelbare konstatering er gulvbræderne vibrerer langt mindre og mellem tone og diskant træder mere frem. Bassen synes ikke at 'hænge' i rummet i lige så lang tid  men det er for tidligt at fælde den endelige dom på baggrund af et par numre, men det ser lovende ud.

Planen er at købe den dyre model til 600,- hvis lavprisudgaven viser sig at have en effekt.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Konklusion

Efter at have lyttet nogle flere numre igennem på lavprisudgaven måtte jeg konstatere at jeg netop har fået nogle nye højtalere med de fødder under dem. Hvis princippet virker ved mit setup, så må Pro udgaven til 600,- være endnu bedre, så jeg stadsede ned i Audio Art og købte de dyre til mine 22kg's 1270 (7kg sand i hver). Det var ganske rigtig en yderligere forbedring og hvor er jeg bare en glad mand nu. Selvom det er en kliché må jeg erkende at jeg nyder mine højtalere på ny igen.  

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

tillykke med de nye fødder
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Tak

Sonic DesignEfter at jeg flyttede i den lejlighed vi bor i nu for et halvt år siden har jeg ikke rigtig nydt at lytte til mit anlæg - måske det var derfor jeg købte en projektor? - men nu er det bare dejligt og fy for pyffer et Punch der pludselig bliver leveret af SA1270.

Et billede af rædslerne (hver farve indikere noget med hvilken vægt-kategori de er i - der er 30 forskellige kategorier fra 5-200 kg).

waggy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 April 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Står højttalerne virkelig godt på disse føder? Står de fast og stabilt? Det er vel trods alt gummi? Jeg har selv samme problem med at man flytter, og pludselig lyder højttalerne ikke godt mere.... måske man skulle overveje de grimme fødder

Mvh. Mads

Til top Vis waggy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waggy

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Waggy-> Højtalerne står ikke Fast som de gør på spikes eller almindelige fødder. Lyden får dog ikke mindre attack som man ellers synes at risikere når ikke de er boltet fast i gulvet. Selv når de spiller højere end jeg kan holde ud at høre på, så står de bom stille set fra siden og forfra.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

ja de står og "blævrer" lidt, hvis man skubber til dem.  De står dog klippe fast når man spiller høj musik (prøv at stille et glas vand oven på dem).  Og vigtigst af alt...det lyder skide godt!   Langt bedre end spikes (altså på trægulv)

Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 April 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej Thue...

Sådan en projektor ville også se godt ud i min stue....

Jeg er selv igang med at fininstille mine nyindkøbte SA 1280. Til disse medfølger der både gummifødder og spikes, og gummifødderne synes jeg er at foretrække, bla. for at skåne trægulvet. Jeg har prøvet både spikes og gummifødderne, men jeg kunne ikke høre den store forskel. Måske er jeg mere heldig med mit gulv?!

Med hensyn til sandkammeret her jeg også ekperimenteret lidt. Først spillede jeg uden sand, dernæst halvfyldte og tilslut helt fyldt. Ingen tvivl om at det er et billigt tweek at benytte, hvis ens højttalere har sandkammer. Det giver virklig noget stabilitet i lydbilledet med den øgede vægt. Men hvor meget skal der i??? Jeg er tilbøjelig til at synes mine lyder bedst omkring halvfyldte...! Her er bassen lidt dybere og mere markant, end som når den fyldes helt.

Har du gjort dig nogle erfaringer med dette da du kom sand i dine?!

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Schrammel og velkommen til min 'logbog'.

På mit trægulv var spikes monteret oven på 50 øre, så de ikke prikkede hul ned til underboen. Der fulgte ikke nogen almindelige fødder med til mine SA1270 pga. af at jeg købte dem som demo hos KT-radio, jeg kan derfor ikke kommentere om lydforskellen spikes vs. alm. fødder.

Hvad angår sand, så har jeg ikke eksperimenteret med forskellige mængder sand i højtalerne. Dette burde jeg i bakspejlet nok have gjort og det kan godt tænkes at jeg vil eksperimentere med det senere. årsagen til at jeg valgte at fylde dem næsten helt op skyldes forsøget på at få elimeret den 'rungene' bas, hvilket jeg må sige er lykkedes tilfredstillende efter monteringen af SDfødderne. Det er dog meget musik afhængigt om jeg kan koble equalizeren fra (treble og bas) og lade signalet køre 'direkte' igennem. Til jazz og andet med en naturlig dyb kontrabas er der ikke nogen problemer, men ved bum bum bum musik er jeg nødsaget til at skrue ned for bassen for at der ikke opstår rungene bas.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Z1 temperatur

Min Z1 er monteret med 20 cm afstand til bagvæggen, hvor den anbefalede afstand er 40 cm. Dette giver selvfølgelig grund til bekymring om hvor vidt projektoren kan komme af med den varme som ledes væk med blæseren.

I service menuen (hold Menu + Input inde i 5 sekunder) item 51 fremgår hvilken temperatur der er tre forskellige steder i projektoren. Værdierne fordeler sig således efter 4 timers brug.

Temp A: 32.75 

Temp B: 67.5

Temp C: 43.1

Hvis der er andre med Z1 som har lyst til at finde ud af hvor varm deres projektor bliver må i meget gerne poste jeres resultater i denne tråd.

gadooble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 April 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej!

Her lyder den på: A 34,B 66 og C 46 efter ca. to timers drift.

Hilsner!

understand who's in ruttin' command here.
Til top Vis gadooble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gadooble Besøg gadooble's Websted

Moebius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Mine målinger kan ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8130&PN =1

Bemærk at jeg har ændret i fanspeeden via service menuen!

Morten

P.S. Kan I ikke lige skrive hvad jeres værdier er på punkt [1], tror jeg ved et uheld er kommet til at stille på den værdi?!

Til top Vis Moebius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moebius

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

er du gået helt kold thue?

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes