Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 19:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Mini test af akustisk transparent lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Idét jeg ikke tror min bio-bygger-tråd trækker nok opmærksomhed, opretter jeg dette emne.

Jeg har indhentet nogle billige alternativer til de dyre akustisk transparente lærreder, og er nu klar til en lille test, som måske kan udelukke en del af lærrederne. Ud over de 5 her, har jeg yderligere 1 som jeg ikke har noget billede af p.t.

Jeg har jo ingen projektor i øjeblikket, så at spore mig ind på hvilken screen dug der er bedst at kigge videre på, er temmelig svær. Det handler for mig først og fremmest om, bare at få projekteret et billede på prøverne - det kan jo være de falder til jorden med det samme (moiré, color distortion, etc.). Hvis de med det blotte øje er nærmest identiske, så må der noget mere research til. Hvem melder sig til at ligge hus og (fixed pixel - helst dlp) projektor til en lille test...?

Billederne nedenfor lider kraftigt under 35k grænsen, så tag dem med forbehold - man kan dog se dug-strukturen og vævningerne. Billede 2,3 og 5 har samme type vævning (twill), som SMX Screen bruger i deres dug (SMX Screen er et nyere amerikansk firma, hvis dug er installeret hos en række af de førende filmselskaber, og forhandles af Sim2 UK i Europa - desværre er prisen omtrent den samme som Clearpix2 ). Ifølge en række tråde på avsforum, er en openness faktor på 5% generelt det bedste kompromis mht hvor akustisk transparent lærredet er, og hvor meget lys det æder. 3% er for lukket i lyden, og 10% æder for meget lys. Jeg gætter på dug 2 og 3 vil performe bedst... men lad os nu se. Den prøve jeg ikke har billede af her, minder lidt om vævning i Clearpix2 og har en openness faktor på 5% - den kan også blive en god performer tror jeg.

1. Til en pris af 6000-10.000 kr pr kvadratmeter færdigt lærred, har vi på tronen Screen Research Clearpix2:

Herefter kommer der en række billige alternativer, men ingen med en kvadratmeter-pris højere end 150 kr (ekskl. ramme).

2. 5% openness:

3. 5% openness:

4. 5% openness:

5. 3% openness:

6. Og så lige et klassebillede:

Kom frisk!

/Bellini

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

ud over hvad øjne og øre ser/høre,hvordan vil du så teste dem?ellers spændene projekt
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
ud over hvad øjne og øre ser/høre,hvordan vil du så teste dem?ellers spændene projekt

er der nogen grund til det? - altså hvis du ikke kan høre og se forskel på 2 ting, så er det vel den billigste der vinder? Alt andet vil da være spild af penge? Det er vel ikke værd at betale for en teoretisk forskel?

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

Jeg vil i den grad sætte min lid til alle de hjælpsomme H4A-brugere der er.

I første omgang er tanken blot, at skille bukkene fra fårene ved den mest simple billedetest du kan tænke dig - at projekterer en række forskellige billeder og subjektivt vælge den/de bedste. Derefter håber jeg, at mindst 1 prøve kan gå videre til en mere præcis måleprøve på lydsiden. Jeg har jo læst, at flere efterhånden roder med målemikrofoner o.l. så det må være muligt, at lave et setup med en højtaler, lærred og en mikrofon og måle hvor meget de forskellige frekvenser lider under at skulle igennem dugen. Slutteligt kunne man forestille sig, at man på et kalibreret reference setup (fx Studiotek 130 + projektor) sætter den pågældende dug i stedet, og måler hvor meget den forvrænger billedet.

Nu mangler jeg bare et helt hold af frivillige kræfter....

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

p.las skrev:

er der nogen grund til det? - altså hvis du ikke kan høre og se forskel på 2 ting, så er det vel den billigste der vinder? Alt andet vil da være spild af penge? Det er vel ikke værd at betale for en teoretisk forskel?

Du har selvfølgelig en pointe, men jeg finder det er nu mest 'trygt', at støtte sin subjektive vurdering op af objektive målinger. Alternativt ville jeg formentlig være tilfreds med en erfaren persons subjektive vurdering - fx en ISF-kyndig (specielt hvis dennes udfald er ens med mit).

/Bellini

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

Herefter kommer der en række billige alternativer, men ingen med en kvadratmeter-pris højere end 150 kr (ekskl. ramme).

150,-kr. ! Hvis det er rigtig så er det lige før man skal prøve.

Har du fået testet det med lyden ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Bellini skrev:

150,-kr. ! Hvis det er rigtig så er det lige før man skal prøve.

Har du fået testet det med lyden ?

Jeg har ikke testet en skid endnu!!

/Bellini  

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

p.las skrev:

hvad med farvegengivelsen på lærred?kan du ud fra hvad du ser sige om farverne passer?Det er jo netop det som stewart og S R kan.det som eks er rød når det kommer fra projektoren er nødvendigvis ikke rød når det har reflekteret lærred.Hvordan vil du se det?

har engang læst en test af det akustiske lærred fra SR.Hvor de konstatere at der er et lille fald øverst i frekvenz området.Ved at lave en frekvens måling kan man jo konstater om der er forskel.

så kan man jo lytte bagefter.det kunne jo være at der ikke er alle der kan høre forskellen

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
hvad med farvegengivelsen på lærred?

Det kan vel næppe være et problem, med allle de grå-lærreder, folk gladelig køber.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

hvor har du prøverne fra?

specielt 3. og 5. det ligner sheerweave 4500 og 4600

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

Det gør det nemlig - ligner.  Men det er det ikke - produktet (billede 3 og 5) er en Panama på henholdsvis 3% og 5%. Dug 2 og 3 er nærmest identiske. Dug 2 kender jeg ikke producenten på, men det er Lissau der har leveret til mig. Dug 3 og 5 er fra luxbest. Der er (kun muligvis - så lille er den) en mikroskopisk farveforskel på dug 2 og 3, så de er formentlig ikke fra samme producent. Prøverne jeg har, er også klippet forskelligt af en maskine. Dermed kan Lissaus dug (nummer 2) jo godt være Phifer.

Jeg har forespurgt Phifer i US om de vil sælge Sheerweave i dk, men har ikke fået noget svar endnu (skrev i går aftes).

Ellers er der seymourav - han sælger til hele verden, men tager også væsentlig mere end produktet oprindelig koster (omkring 270$ for den mængde jeg skal bruge). Dertil moms, forsendelse osv.

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

p.las skrev:

Det kan vel næppe være et problem, med allle de grå-lærreder, folk gladelig køber.

Jeg er ikke folk.

/Bellini

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

p.las skrev:

et gråt lærred kan da være lige så farveægte som de hvide .Eks stewart grayhawk som jo er ISF godkendt.de bedste lærreder kan man jo bruge som reference,så kunne man jo se på hvor tæt de billigere alternativer kommer på.Det handler da ikke om hvad andre folk gør

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
brasch skrev:

p.las skrev:

hvad med farvegengivelsen på lærred?kan du ud fra hvad du ser sige om farverne passer?Det er jo netop det som stewart og S R kan.det som eks er rød når det kommer fra projektoren er nødvendigvis ikke rød når det har reflekteret lærred.Hvordan vil du se det?

har engang læst en test af det akustiske lærred fra SR.Hvor de konstatere at der er et lille fald øverst i frekvenz området.Ved at lave en frekvens måling kan man jo konstater om der er forskel.

men er det ikke stadig ligegyldigt, hvis forskellen ikke er synlig?

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
phoeniks skrev:

Det gør det nemlig - ligner.  Men det er det ikke - produktet (billede 3 og 5) er en Panama på henholdsvis 3% og 5%. Dug 2 og 3 er nærmest identiske. Dug 2 kender jeg ikke producenten på, men det er Lissau der har leveret til mig. Dug 3 og 5 er fra luxbest. Der er (kun muligvis - så lille er den) en mikroskopisk farveforskel på dug 2 og 3, så de er formentlig ikke fra samme producent. Prøverne jeg har, er også klippet forskelligt af en maskine. Dermed kan Lissaus dug (nummer 2) jo godt være Phifer.

Jeg har forespurgt Phifer i US om de vil sælge Sheerweave i dk, men har ikke fået noget svar endnu (skrev i går aftes).

Ellers er der seymourav - han sælger til hele verden, men tager også væsentlig mere end produktet oprindelig koster (omkring 270$ for den mængde jeg skal bruge). Dertil moms, forsendelse osv.

/Bellini

En update.

SeymourAv som sælger Sheerweave som projektionsdug, har svaret tilbage med en pris og lidt info om materialet. Prisen for materialet er 270$ + 130$ i forsendelse. De 400$ er ca 2000 Dkr, og inkl told og moms er det ca 2800 kr. Det er sgu mange penge for noget der formentlig er det samme som et dansk-solgt produkt til under 500 kr. Jeg har forespurgt om de kan sende en prøve frem.

Derudover har jeg fået svar fra Phifer (producenten af Sheerweave), som beder mig kontakte et Hollandsk firma, som står for distributionen i Europa. Holland er jo med i EU, så det er jo formentlig et posistivt tegn for prisen og forsendelsesomkostninger (ikke mindst). Jeg har forespurgt dem om info - og afventer svar.

/Bellini

Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej har du fundet et sted at teste endnu? Det kan godt være jeg kan hjælpe dig.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hvor får man fat i sådan noget transparant lærred?

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Daloon skrev:
Hej har du fundet et sted at teste endnu? Det kan godt være jeg kan hjælpe dig.

Nej det har jeg ikke. Jeg har et bud på een, men har ikke spurgt endnu.

Lyder godt hvis du kan hjælpe. Må jeg vende tilbage når jeg har skaffet prøven fra Phifer? Hvad projektor har du?

/Bellini

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Hvor får man fat i sådan noget transparant lærred?

HTP, CSO, AV-precision m.fl. sælger det - alt efter hvad mærke du er interesseret i.

De billigere alternativer er "screen duge" - google is your friend. Men om de dur vides endnu ikke.

/Bellini

Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 04 August 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

jeg har en optoma HD73.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave