Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: lyd fra pc til reciever spdif ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

hejsa

jeg har ikke brugt så meget tid og energi på at kigge på digital forbindelser.. jeg ved at de er bedre.. men her kommer mit spørgsmål

jeg køre min lyd fra min Pc til min Sony STR-DB930 reciever igennem et optisk kabel

hvad er forskellen på optisk og spdif og ville det give nogen fordel at bruge spdif istedet ?

har prøvet at søge efter spdif men syntes ikke lige jeg kunne finde noget jeg kunne bruge til noget

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Optisk er også SPDIF.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

hmm ok

lad mig omformulere det så med lidt mere info :)

jeg har et SB live 5.1 platinum lydkort med et Livedrive haløj.. ( en kasse man ka sætte i ligsom et cd'rom drev osv så man har lyd stik foran i compen )

på den kasse er der 2 optiske stik og 2 coxiale (rigtigt stavet ? ) tror jeg ihvertfald

de to optiske hedder bare  Optical In/Out

hvor de andre hedder Spdif In/out

og mit spørgsmål er så... hvad betyder spdif.. hvad gør det.. og er der en fordel/forskel i at bruge det istedet for det andet optiske jeg bruger nu ?

sorry hvis det er et dumt spørgsmål.. men hvis man ikke ved besked så er alle spørgsmål jo dumme :)

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

SPDIF betyder Sony/Philips Digital InterFace, da det er dem der har fundet på det.

Optisk er at foretrække fra computeren, da du ikke har risiko for brum/afbrænding af indgange pga. forskellige spændingsniveauer mellem pc og anlæg

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tage SP-DIF signalet direkte fra bundkort, optisk, og så lade recieverens surroundkredsløb klare resten. Svend P har ret angående coax/optisk overførsel!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Auri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2004
Sendt: 01 December 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej

JEg har lige et ? vedreørende dette. hvis man trækker optisk kabel fra PC til surroundreciever får man så lyden ud i surround uanset hvilket lydkort der er i PC´en hvis der afspilles en dvd på Pc´en som skal ses på ilsluttet tv??

Jeg har en yamaha 750 rxv og ønsker at koble PC´en på den men er ikke klar over hvorledes det skal gøres for optimal udnyttelse(skal mest bruges til musik og film)

Håber på respons selvom det er en ældre tråd!

MVH Auri

Til top Vis Auri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Auri

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 01 December 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Auri skrev:

Hej

JEg har lige et ? vedreørende dette. hvis man trækker optisk kabel fra PC til surroundreciever får man så lyden ud i surround uanset hvilket lydkort der er i PC´en hvis der afspilles en dvd på Pc´en som skal ses på ilsluttet tv??

Jeg har en yamaha 750 rxv og ønsker at koble PC´en på den men er ikke klar over hvorledes det skal gøres for optimal udnyttelse(skal mest bruges til musik og film)

Håber på respons selvom det er en ældre tråd!

MVH Auri

S/PDIF er i sig selv kun stereo, men man kan komprimere signalet med div. formater (DD/DTS osv.), men hvis man gør det så skal din receiver være istand til at dekode signalet igen!
I driverne til lydkortet kan du indstille hvilken komprimering osv. for den digitale udgang...

Bare husk på at så snart du komprimere signalet, bliver det forringet! Det er også grunden til at f.eks. Creative har lavet mulighed for at køre flere S/PDIF kanaler parallelt, så hver S/PDIF kun bære et stereo/2kanals signal.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 01 December 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

I forlængelse heraf kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvilket kort der har denne egenskab?

Mit Audigy 2 kan enten sende digitalt via SPDIF (en kanal) eller dekode lyden og sende den via tre kanaler, der så forbindes til recieverens diskrete indgange.

Hvilket vil være at foretrække:

1. Det "komprimerede"?? SPDIF-signal
  2. Det dekodede signal der skal føres i tre analoge kanaler

Jeg har prøvet med begge og foretrak den enkelte digitale forbindelse, pga. kun et kabeltræk og at det var billigere end at købe 3 phonokabler af god kvalitet, hver på 15 meter. Herudover kan der vel også være forskel i resultatet, hvis der er forskel på chippen på lydkortet og i recieveren.

????  

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Her står der lidt om s/pdif, jeg tror at det kan hjælpe lidt:

http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 01 December 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

HamDenFede skrev:

I forlængelse heraf kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvilket kort der har denne egenskab?

Mit Audigy 2 kan enten sende digitalt via SPDIF (en kanal) eller Ja... men i det lille mini-jack stik til S/PDIF gemmder der sig faktisk 3 S/PDIf udgange  du kan nemlig indstille Audigy2 til at køre passtrough, hvor den netop ikke encoder signalet! denne løsning kræver dog at du har 3 eksterne stereo D/A konvertere som du derefter kobler ind på receiverens analoge indgange! Jeg har desværre endnu ikke set andre end lige Creatives egne computer højtalere, hvor det gøres på den måde, og der er vel ikke rigtig nogen der gidder lytte til computerhøjtalere i længden... dekode lyden og sende den via tre kanaler, der så forbindes til recieverens diskrete indgange.

Hvilket vil være at foretrække:

1. Det "komprimerede"?? SPDIF-signal
  2. Det dekodede signal der skal føres i tre analoge kanaler
    Kommer helt an på hvor god D/A konverteren er der sidder i din receiver! Den D/A konverter der sidder på Audigy2 (Wolfson WM8770IFT) er rigtig god, sammenlignet med andre lydkort, men rent hifi messigt er det ikke noget at råbe hurra for!

Jeg har prøvet med begge og foretrak den enkelte digitale forbindelse, pga. kun et kabeltræk og at det var billigere end at købe 3 phonokabler af god kvalitet, hver på 15 meter. Herudover kan der vel også være forskel i resultatet, hvis der er forskel på chippen på lydkortet og i recieveren.

????  

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes