Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 06:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Du burde måske høre en spille først, inden du køber noget.............man ved jo aldrig om, det lige er din smag  

Folk har jo altid en tendens til, at synes, at netop deres egen sub, spiller bedst i verden - men vi har jo ikke alle samme smag og preferencer, så et lyt må være et must  ( regner jeg nu også med, at du vil gøre - du er jo ikke ingeniør, for ingenting  ).

Jokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

F**k, er du GAL mand noget lækkert grej, det må jeg sige, WOW SYG bio :D

Chario Delphinius
Jamo Cornet 175
Jamo D6/7 DIY sub
URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34879&P N=1]Se mit udstyr HER[/URL]
Til top Vis Jokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jokke

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Baseret på ovenstående er jeg mest varm på 2 stks. PB10-ISD kombineret med en Behringer DSP1124P (PEQ). Først og fremmest fordi jeg gerne vil køre med to subwoofere for at få en mere ensarted lyd, og dernæst tror jeg faktisk at PB12-Plus er for stor til at komme ned af min kældertrappe (min SWA15 kunne kun lige komme ned).

Det er derfor et godt råd til folk, som bygger deres kælderbio helt fra bunden af, at vælge deres udstyr med omhu, inden de sætter væg og loft op

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Du burde måske høre en spille først, inden du køber noget.............man ved jo aldrig om, det lige er din smag  

Folk har jo altid en tendens til, at synes, at netop deres egen sub, spiller bedst i verden - men vi har jo ikke alle samme smag og preferencer, så et lyt må være et must  ( regner jeg nu også med, at du vil gøre - du er jo ikke ingeniør, for ingenting  ).

Ja, det har du ret i. Men jeg kunne være fristet til at tage chancen i dette tilfælde. Man (jeg) kan ikke finde en person eller anmeldelse der ikke skamroser den, og det virker meget veldokumenteret. Men nu må vi se, det kan være jeg finder en venlig sjæl der giver en demo...

Jokke skrev:
F**k, er du GAL mand noget lækkert grej, det må jeg sige, WOW SYG bio :D

Ja, jeg tror der er et par familiemedlemmer der syntes jeg er GAL

Clive skrev:
Det er derfor et godt råd til folk, som bygger deres kælderbio helt fra bunden af, at vælge deres udstyr med omhu, inden de sætter væg og loft op

De skulle hellere vælge deres dør/trappe med omhu. Den holder nok længere end udstyret alligevel...

Hvis alt går glat kommer der et sæt 602 (baghøjtalere) på mandag

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Hvis alt går glat kommer der et sæt 602 (baghøjtalere) på mandag

Wow, du har valgt den helt store model i deres DM 600 bag-/reolhøjttaler serie! Det glæder vi os til at "høre".. Eller i hvert fald høre nærmere om

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

hmmm, ingeniør, hvad med lidt flere 604ére ............de ville da pryde dit rum fint

var det S3 modeller ?

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:
Wow, du har valgt den helt store model i deres DM 600 bag-/reolhøjttaler serie! Det glæder vi os til at "høre".. Eller i hvert fald høre nærmere om

Ja, det skal jo ikke være for småt .

D.J. skrev:

hmmm, ingeniør, hvad med lidt flere 604ére ............de ville da pryde dit rum fint

var det S3 modeller ?

Nej, der kommer ikke flere 604'ere, beklager . Centeren bliver en LCR600 S3 og alle baghøjtalerne bliver 602 S3.

Du (D.J.) vil nok hade farven på baghøjtalerne . Kun højtalere i den sorte ende bliver sorte, baghøjtalerne bliver "sorento" (dvs. lys træ med grå front), det syntes jeg matcher bedre og kommer (forhåbentlig) til at se mindre klodset ud.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Har lige leget lidt med min sub. Satte DVE (Digital Video Essentials) på og kørte en bas response test hvor der spilles en tone der stiger fra 15 til 300 Hz med konstant volumen.

Jeg har ikke målt, men det var MEGET tydeligt at ved omkring 44Hz går hele rummet nærmest i selvsving og volumen er virkelig markant højere end de øvrige områder . De svare nøjagtigt til det jeg høre i intro scene i Underworld og Podracer scene i Start Wars, hvilket er ganske forfærdeligt (alt er relativt ).

Konklusionen må være at min subwoofer sikkert er kalibreret til at spille for lavt, eftersom de 44Hz også vil optræde under kalibreringen. Men skruer jeg højere op bliver 44Hz problemet endnu større .

Jeg har lige skrevet en PEQ på min ønskeseddel, så må jeg håbe der er nogen der forbarmer sig til min fødselsdag om et par måneder . Jeg tror uden tvivl at det er vejen at gå... Og det kunne tænkes at det endte med at jeg beholdte min SWA15 hvis PEQ'en løser problemet.

Men lige nu glæder jeg mig bare til at få et par 602 S3'ere hjem .

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

citat: "kaliberet til at spille for lavt !!?????????"  ikke forstået

Det er med garanti ikke din subwoofer, men dit rums akustik med subben placeret netop der, hvor den står nu, der gør, at du får et "peak" omkring 44 hz ( i mit rum er det ved 55hz ) - prøv bare for sjov, at flytte den et helt andet sted hen og test igen

Hvis du vil optimerer, så stil den på din siddeplads og fræs så rundt og mål/lyt de steder, hvor du har mulighed for at have den stående, der hvor du har den mest homogene og evt, højeste jævne basrespons over hele frekvensområdet ( mindst mulige "peak og deap" udsving ) bør du stille den.

Din SWA15 kan absolut godt lave en god, fast, jævn  og dyb bas - det er kun et spørgsmål om placering i rummet ( og selve rummets akustik ) , justering af skæringsfrekvens og output level.

Flames of Fire
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej Ingeninør

Jeg kunne godt tænke mig at vide om du er tilfreds med din lydtryksmåler?, og hvor du købte den.... kunne da godt lige bruge sådan en dB måler.. 

p.s kanon bio

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Jeg har ikke målt, men det var MEGET tydeligt at ved omkring 44Hz går hele rummet nærmest i selvsving og volumen er virkelig markant højere end de øvrige områder .

Kan du så komme igang med at måle!  En ingeniør der kun bruger noget så useriøst som ørerne... Hvad vil de ikke tænke ude på DTU?

Ingeniøren skrev:

Konklusionen må være at min subwoofer sikkert er kalibreret til at spille for lavt, eftersom de 44Hz også vil optræde under kalibreringen. Men skruer jeg højere op bliver 44Hz problemet endnu større .

Jeg er med på, hvad du mener, men jeg er ikke enig - det er ikke subben der spiller for højt, du har problemmer med akustikken i rummet.

Du kan nu gøre et par forskellige ting - du kan dæmpe signalet (EQ) og her kan man arbejde både i tids- og frekvensdomænet. Du kan også angribe probelemt ved kilden og prøve dig frem med div. Helmholtz-resonatorer etc. her er f.eks en online: http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Når du har fjernet problemet, så er jeg enig - en ny kalibrering vil sikkert ligge højere nu, hvor du har dæmpet problemet ved 44Hz

Ingeniøren skrev:

Jeg har lige skrevet en PEQ på min ønskeseddel, så må jeg håbe der er nogen der forbarmer sig til min fødselsdag om et par måneder . Jeg tror uden tvivl at det er vejen at gå... Og det kunne tænkes at det endte med at jeg beholdte min SWA15 hvis PEQ'en løser problemet.

Nu kender jeg ikke lige en PEQ, men det kunne da godt være løsningen. Det kunne også være en akustisk løsning.

Under alle omstændigheder, så tror jeg, at du vil blive glad for en akustisk regulering af rummet. Hvis du vælger denne løsning, så er det en god ide, at måle rummet inden du går i gang, så du har en ide om hvad/hvor du skal dæmpe/diffuserer.

venlig hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
citat: "kaliberet til at spille for lavt !!?????????"  ikke forstået

Det er med garanti ikke din subwoofer, men dit rums akustik med subben placeret netop der, hvor den står nu, der gør, at du får et "peak" omkring 44 hz ( i mit rum er det ved 55hz ) - prøv bare for sjov, at flytte den et helt andet sted hen og test igen

Pointen var at når jeg kalibrere min sub, så er denne peak (som vi er enige i skyldes kombinationen af subben, placeringen og rummet) med til at sætte niveauet for lavt, eftersom den for subben til at fremstå som spillende højere end den egentlig gør.

Dette resultere i at jeg i de fleste scener (hvor de 45Hz ikke er med) mangler bas, og at jeg i de scener der har 45 Hz har alt for meget. Og det forklare nok hvorfor jeg altid skiftevis kalibrere den op og ned igen (om og om igen...)

D.J. skrev:
Hvis du vil optimerer, så stil den på din siddeplads og fræs så rundt og mål/lyt de steder, hvor du har mulighed for at have den stående, der hvor du har den mest homogene og evt, højeste jævne basrespons over hele frekvensområdet ( mindst mulige "peak og deap" udsving ) bør du stille den.

Din SWA15 kan absolut godt lave en god, fast, jævn  og dyb bas - det er kun et spørgsmål om placering i rummet ( og selve rummets akustik ) , justering af skæringsfrekvens og output level.

Pga. rummets indretning (og de mange andre ting der skal være plads til) så har jeg ikke de store mulighedder for at for at flytte den. Jeg har forsøgt at flytte den indefor den meter den har i breden, en halv meters penge frem og tilbage i rummet og drejet den i forskellige vinkler. Men det bliver bare ikke meget anderledes...

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Flames of Fire skrev:

Hej Ingeninør

Jeg kunne godt tænke mig at vide om du er tilfreds med din lydtryksmåler?, og hvor du købte den.... kunne da godt lige bruge sådan en dB måler.. 

p.s kanon bio

Jeg er yderst tilfreds, det er et uundværligt stykke værltøj. Den er købt hos tapeconnection.

p.s. Takker .

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Ingeniøren skrev:

Jeg har ikke målt, men det var MEGET tydeligt at ved omkring 44Hz går hele rummet nærmest i selvsving og volumen er virkelig markant højere end de øvrige områder .

Kan du så komme igang med at måle!  En ingeniør der kun bruger noget så useriøst som ørerne... Hvad vil de ikke tænke ude på DTU?

He he, har jeg allerede gjort:

Desværre var det værre end først antaget, ud over de 50Hz (og ikke 45) så er der også et ordentlig peak ved 25 Hz. At de lige er 25 og 50 tyder jo på at der er tale om stående bølger i rummet .

Desuden er der også nogle 'pæne' dyk ved 63 og 80 Hz. De to kurver er to forskellige placeringer.

Meier skrev:
Ingeniøren skrev:

Jeg er med på, hvad du mener, men jeg er ikke enig - det er ikke subben der spiller for højt, du har problemmer med akustikken i rummet.

Du kan nu gøre et par forskellige ting - du kan dæmpe signalet (EQ) og her kan man arbejde både i tids- og frekvensdomænet. Du kan også angribe probelemt ved kilden og prøve dig frem med div. Helmholtz-resonatorer etc. her er f.eks en online: http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Når du har fjernet problemet, så er jeg enig - en ny kalibrering vil sikkert ligge højere nu, hvor du har dæmpet problemet ved 44Hz

Det er nok et spørgsmål om (måske dårlig) formulering, for jeg er faktisk meget enig i det du skriver.

Tak for linket, det vil jeg kigge nærmere på .

Meier skrev:
Ingeniøren skrev:

Nu kender jeg ikke lige en PEQ, men det kunne da godt være løsningen. Det kunne også være en akustisk løsning.

Under alle omstændigheder, så tror jeg, at du vil blive glad for en akustisk regulering af rummet. Hvis du vælger denne løsning, så er det en god ide, at måle rummet inden du går i gang, så du har en ide om hvad/hvor du skal dæmpe/diffuserer.

venlig hilsen

Thomas

Men jeg tror nok jeg mest hælder til PEQ løsningen, det er trods alt noget mere fleksibelt og nemmere at finjustere. Desuden kan man også give et lille gain i de frekvenser der er for lave.

Og tak for et meget konstruktivt indlæg .

Flames of Fire
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Flames of Fire skrev:

Hej Ingeninør

p.s kanon bio

Jeg er yderst tilfreds, det er et uundværligt stykke værltøj. Den er købt hos tapeconnection.

p.s. Takker .

Okay tak, men kunne jeg bede om hvad den heder... da det ikke er til at finde nogen på tapeconnections hjemmeside.

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Flames of Fire skrev:
Ingeniøren skrev:
Flames of Fire skrev:

Hej Ingeninør

p.s kanon bio

p.s. Takker .

Okay tak, men kunne jeg bede om hvad den heder... da det ikke er til at finde nogen på tapeconnections hjemmeside.

Prøv dette link

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Flames of Fire
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

biojensen skrev:
Flames of Fire skrev:
Ingeniøren skrev:
Flames of Fire skrev:

Hej Ingeninør

p.s kanon bio

p.s. Takker .

Prøv dette link

tak, tak

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Meier skrev:
Ingeniøren skrev:

Desværre var det værre end først antaget, ud over de 50Hz (og ikke 45) så er der også et ordentlig peak ved 25 Hz. At de lige er 25 og 50 tyder jo på at der er tale om stående bølger i rummet .

Desuden er der også nogle 'pæne' dyk ved 63 og 80 Hz. De to kurver er to forskellige placeringer.

Hej Ingeniøren,

Ang. overstående billede=/program: Hvad hedder det program du anvender, eller i det hele taget: hvor får man sådanne programmer henne og skal de bare suppleres med en mikrofon til pc'en?
Jeg er - efter at have læst om dit sub. problem - selv gået i gang i min egen kælderbio, og har fundet frem til (ved at lytte), at ved 33 Hz går hele mit rum nærmest i selvsving, når det altså kun er subben., der spiller. Nu er det sådan, at min sub. er placeret mellem mine biostole (så det virkelig kan mærkes). Disse stole står for enden af mit rum, og når jeg kører denne tonetest forsvinder al bas når jeg bevæger mig helvvejs gennem mit rum - altså mod tv'et. Herefter opstår de igen.
Derfor kunne jeg godt selv tænke mig, at gøre det hele mere proffesionelt med et sådan program, som du bl.a. benytter

Ingeniøren skrev:

Hvad er helt præcist en PEQ?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Tak for linket, det vil jeg kigge nærmere på .

Men jeg tror nok jeg mest hælder til PEQ løsningen, det er trods alt noget mere fleksibelt og nemmere at finjustere. Desuden kan man også give et lille gain i de frekvenser der er for lave.

Og tak for et meget konstruktivt indlæg .

wow - de bakker ville jeg end ikke turde at stå styrtløb ned ad

Jeg kan godt forstå, hvis du mener, at det kan blive bedre

Sig endeligt til, hvis du vil vide lidt mere om akustikken - jeg har også flere links

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Det eneste det kræver er en Radioshack Lydmåler og Exel, resten kan læses her:

http://www.lsound.se/index.php?side=omoss&group=648& art=2921
(Fantisk service fra en online shop )

En PEQ er en Parametrisk EQualizer, dvs. at det er en box hvor du sender et signal ind. Herefter kan signalet modificeres ved fx. at angive at 25Hz skal dæmpes 2dB, 50Hz dæmpes med 2,5 og at 63 skal hæves med 1,5 dB. På den måde kan man kompencere for svaghedder i rummet/placeringen/subben. Men man skal selvfølgelig passe på med at hæve niveauet for meget. Et eksempel (og den jeg ønsker mig) kan findes i selv samme butik:

http://www.lsound.se/index.php?side=info&group=502&i d=1547

Det er nok ikke "super Hi-Fi" men i bas regionen og på et LFE lydspor er jeg sikker på det er til det bedre.

Jeg overvejer dog seriøst omgå om man skal lave en Helmholtz-resonator til 25/50Hz og så prøve PEQ'en til at fintrimme det hele.

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes