Forfatter |
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Du kan nu gøre et par forskellige ting - du kan dæmpe signalet (EQ) og her kan man arbejde både i tids- og frekvensdomænet. Du kan også angribe probelemt ved kilden og prøve dig frem med div. Helmholtz-resonatorer etc. her er f.eks en online: http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp |
|
|
Når jeg taster 7m ind i "lommeregneren" (som er længden på mit rum) så siger den at stående bølger vil optræde ved 25 og 49 Hz.
Syntes jeg begynder at se et mønster .
Må hellere læse lidt mere om de Helmholtz-resonatorer . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket. Det må jeg selv prøve. Nu skal jeg bare have fingerne i den længe omtalte Radioshack lydmåler, fra TC.
Ingeniøren skrev:
En PEQ er en Parametrisk EQualizer, dvs. at det er en box hvor du sender et signal ind. Herefter kan signalet modificeres ved fx. at angive at 25Hz skal dæmpes 2dB, 50Hz dæmpes med 2,5 og at 63 skal hæves med 1,5 dB.
|
|
|
Dvs. at signalet fra subwooferen, først skal ind i den box, og herefter ud til subben?
Ingeniøren skrev:
Jeg overvejer dog seriøst omgå om man skal lave en Helmholtz-resonator til 25/50Hz og så prøve PEQ'en til at fintrimme det hele.
|
|
|
Hvad vil det så sige?  EDIT: Jeg tror lige jeg læser flg. link igennem http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp - det kunne jo være svarerne kommer af sig selv
--- Jeg beklager alle de spørgsmål, men jeg troede jeg havde godt fat på sub. området, men der er åbentbart meget mere at tage stilling til
__________________ Mvh. Clive
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clive skrev:
Dvs. at signalet fra subwooferen, først skal ind i den box, og herefter ud til subben? |
|
|
Korrekt!
Clive skrev:
Ingeniøren skrev:
Jeg overvejer dog seriøst omgå om man skal lave en Helmholtz-resonator til 25/50Hz og så prøve PEQ'en til at fintrimme det hele.
|
|
|
Hvad vil det så sige?
|
|
|
Helmholtz-resonatorer bruges til at dæmpe/fjerne de stående bølger i rummet (har jeg lige lært), i mit tilfælde de 25 og 50 Hz. Du kan læse mere på det omtalte link:
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
PEQ'en ville jeg så bruge til at justere de 25/50Hz helt fint ind (man rammer nok ikke 100% med den anden metode), og til at justere øvrige frekvenser 100% ind.
Clive skrev:
Jeg beklager alle de spørgsmål, men jeg troede jeg havde godt fat på sub. området, men der er åbentbart meget mere at tage stilling til |
|
|
Tjaa.. Jeg troede det samme i sidste uge, men så begyndte jeg at læse et eller andet link på nettet . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Helmholtz-resonatorer bruges til at dæmpe/fjerne de stående bølger i rummet (har jeg lige lært), i mit tilfælde de 25 og 50 Hz. Du kan læse mere på det omtalte link:
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
PEQ'en ville jeg så bruge til at justere de 25/50Hz helt fint ind (man rammer nok ikke 100% med den anden metode), og til at justere øvrige frekvenser 100% ind. |
|
|
Nu har jeg selv lige prøvet at lade programmet regne det ud for mig. Mit rum er - i helt tal - 5 meter. Men som jeg skrev tidligere i denne (fantastiske  ) tråd, så forsvinder al bas i midten af mit rum, mendens der ved stolene (som står i den ene ende) og tv'et (som står i den anden ende) er masser af bas. Jeg går derfor ud fra, at det er dér hvor bassen "befinder" sig, jeg skal tage højde for eventuelle stående bølger?
Ingeniøren skrev:
Clive skrev:
Jeg beklager alle de spørgsmål, men jeg troede jeg havde godt fat på sub. området, men der er åbentbart meget mere at tage stilling til |
|
|
Tjaa.. Jeg troede det samme i sidste uge, men så begyndte jeg at læse et eller andet link på nettet .
|
|
|
Ja, det må så være beviset på, at vi er til for at lære  __________________ Mvh. Clive
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clive skrev:
Nu har jeg selv lige prøvet at lade programmet regne det ud for mig. Mit rum er - i helt tal - 5 meter. Men som jeg skrev tidligere i denne (fantastiske ) tråd, så forsvinder al bas i midten af mit rum, mendens der ved stolene (som står i den ene ende) og tv'et (som står i den anden ende) er masser af bas. Jeg går derfor ud fra, at det er dér hvor bassen "befinder" sig, jeg skal tage højde for eventuelle stående bølger?
|
|
|
Ja, hvis jeg forstår dig rigtigt, så har du ikke et problem i lyttepositionen, men derimod midt i rummet? Hvis det er rigtigt, så er du jo heldig - der er ingen grund til at være ked af udfasninger der hvor du ikke kan høre dem .
Prøv evt. at sende dine rummål til:
www.audiovision.dk
De har tidliger haft en gratis service hvor de finder rummets stående bølger.
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ovenstående links, sammen med et par velvalgte bøger, dækker rigeligt de indlendende kurser i akustik på DTU 
Hvis man ligefrem forstår skidtet, så er man nok lidt længere end de indlendende kurser 
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Flames of Fire Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 24
|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Ovenstående links, sammen med et par velvalgte bøger, dækker rigeligt de indlendende kurser i akustik på DTU 
Hvis man ligefrem forstår skidtet, så er man nok lidt længere end de indlendende kurser 
Hilsen Thomas
|
|
|
cool, lyder spændene... det må der kigges lidt på __________________ Er vild med Klipsch Reference serien.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|

Lidt billeder fra andre indlæg:
Første billede viser hvordan man kan undgå/minimere stående bølger i et aflangt rum.
Andet indlæg viser hvor man (som tommelfingerregel) skal sætte hhv. absorbenter og diffussorer i en surround opstilling (live-end, dead-end).
HUSK: pas på med at dæmpe rummet for meget med absorbenter, så bliver lyden kedelig (har man nogen sinde hørt et stereoanlæg i et lyddødt rum, så er man med på, hvad jeg mener )
Jeg tror derimod ikke, at man kan diffusserer for meget, men som med alt andet: brug det med måde.
Her kan man med fordel sætte difussorerne (gælder også loft og gulv!):

Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu en online beregning - nu med stående bølger:
http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm
Dette program giver desværre ikke en grafisk visning, men det er der garanteret andre der gør.
Jeg skal lige prøve at finde et 
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
æv kan ikke downloade den her 
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at den er langt dyrere end en PEQ, men man kan få den samme elektronik som sidder i Velodyne's subber seperat og det er altså smart.
Velodyne SMS1
http://vassagohifi.com/SMS.pdf
http://vassagohifi.com/images/artikel/2_679.jpg
Jeg har en bekendt herinde som har prøvet at lave sit sub-system med et billigt elektronisk delefilter og det giver støj i højttalerne. Desuden kræver et normalt elektronisk delefilter en tonegenerator eller en testplade med toner samt en lydtryksmåler for at kunne programmesres korrekt. Meeeen der er også stor forskel i prisen, selvom jeg tror den kan erhverves formindre end 7K. Blot mine "5 cents".
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
så må det da også være klart bedst at instalere skum overalt i rummet, på nær gulvet... så man undgår reflektioner
__________________ Er vild med Klipsch Reference serien.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
HUSK: pas på med at dæmpe rummet for meget med absorbenter, så bliver lyden kedelig (har man nogen sinde hørt et stereoanlæg i et lyddødt rum, så er man med på, hvad jeg mener )
Hilsen Thomas
[/QUOTE]
hvordan kan det være anlæget lyder dårligt i et lyddødt rum... skulle det ikke være godt hvis der overhovdet ikke er nogen reflektion af lydbølgerne? __________________ Er vild med Klipsch Reference serien.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Nu kender jeg ikke lige en PEQ, men det kunne da godt være løsningen. Det kunne også være en akustisk løsning.
|
|
|
LOL PEQ er jo bare en parametrisk EQ - jeg troede det var en speciel dims...
Man bliver hele tiden klogere 
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flames of Fire skrev:
hvordan kan det være anlæget lyder dårligt i et lyddødt rum... skulle det ikke være godt hvis der overhovdet ikke er nogen reflektion af lydbølgerne?
|
|
|
Det er egt. et meget godt spm Det korte svar er, at et normalt anlæg er designet til at virke i et normalt rum.
Det lange svar bliver med noget psykoakustisk mumbo jumbo - og det er vist den forkerte tråd 
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristian T skrev:
æv kan ikke downloade den her 
|
|
|
Det lader til, at alle sider med Ethan Winer er nede.....?
|
Til top |
|
|