Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 18:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Flames of Fire
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Flames of Fire skrev:

hvordan kan det være anlæget lyder dårligt i et lyddødt rum... skulle det ikke være godt hvis der overhovdet ikke er nogen reflektion af lydbølgerne?

Det er egt. et meget godt spm  Det korte svar er, at et normalt anlæg er designet til at virke i et normalt rum.

Det lange svar bliver med noget psykoakustisk mumbo jumbo - og det er vist den forkerte tråd

hehe vil du så henvise til den rette tråd... eller et link måske

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Jeg ved godt at den er langt dyrere end en PEQ, men man kan få den samme elektronik som sidder i Velodyne's subber seperat og det er altså smart.

....

Jeg har en bekendt herinde som har prøvet at lave sit sub-system med et billigt elektronisk delefilter og det giver støj i højttalerne. Desuden kræver et normalt elektronisk delefilter en tonegenerator eller en testplade med toner samt en lydtryksmåler for at kunne programmesres korrekt. Meeeen der er også stor forskel i prisen, selvom jeg tror den kan erhverves formindre end 7K. Blot mine "5 cents".

Den ser bestemt smart ud, men desværre også alt for dyr .

Jeg er lidt forvirret over det sidste, hvor passer et delefilter ind i billedet? Er det ikke noget man bruger når man har en skæringfrekvens og vil adskille frekevnserne der ligger over fra dem der ligger under?

Eller er det bare mig der er forvirret på et højere plan

Meier skrev:
Meier skrev:

Nu kender jeg ikke lige en PEQ, men det kunne da godt være løsningen. Det kunne også være en akustisk løsning.

LOL  PEQ er jo bare en parametrisk EQ - jeg troede det var en speciel dims...

Man bliver hele tiden klogere

Det er jo det man gør

Og mon ikke også jeg er lidt klogere når jeg har læst alle de links du har postet (stor tak)

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Så kom der også et sæt 602 S3 hjem i kælderen, det er nu nogen søde små baghøjtalere .

Desværre lykkedes det mig at trykke en ordentlig bule i den ene diskant under hjemtransporten , så jeg splittede højtaleren ad og fik den rettet ud igen (det var faktisk ret sjovt ). Man kan fortsat godt se at den har været bulet men jeg kan ikke høre forskel.

Desværre er de ikke blevet hængt op endnu, kobinationen af sene arbejdstider, sovende børn og lyden af en borehammer i en betonvæg, gør at de ikke kommer op før weekenden .

Har dog haft dem sat til som fronthøjtalere, og det er altså imponerende hvad der kan komme ud af de 'små' kasser . Kan ikke vente med at få dem sat op....

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Den ser bestemt smart ud, men desværre også alt for dyr .

Ja

Ingeniøren skrev:
Jeg er lidt forvirret over det sidste, hvor passer et delefilter ind i billedet? Er det ikke noget man bruger når man har en skæringfrekvens og vil adskille frekevnserne der ligger over fra dem der ligger under?

Jeg troede at en PEQ var et elektronisk delefilter, men det er så en parametrisk EQ og det er jeg ikke stærk ud i

Ingeniøren skrev:
Eller er det bare mig der er forvirret på et højere plan

Det er vist lige så meget mig.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Og mon ikke også jeg er lidt klogere når jeg har læst alle de links du har postet (stor tak)

Jo, bestemt.

Du kan jo også "nøjes" med at bruge onlineværktøjerne på:

http://www.hunecke.de/english/calculators

Så kommer du hurtigt til nogle (beregnede) resultater.

Hvis du får blod på tanden kan du jo altid måle med ETF.

Når du har resultaterne, så post dem her, så kan vi jo hjælpe med fortsættelsen

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Tjaaa.... Så fik jeg alligevel smidt dem op på væggen

Der er noget større end mine tidligere 2002 højtalere, men ikke så store at det er et problem (hvis man ser sig for når man skal forbi ).

Lyden er blevet bedre, det er ligesom at den gode lyd er kommet tættere på. Til at starte med syntes jeg ikke forbedringen var så markant som forventet, men så skiftede jeg indstillingen til LARGE og så kom der ellers liv og fylde i surround kanalen .

Glæder mig til de næste kommer  (men ved ikke hvornår).

Og "Moulin Rouge!" er pludselig kommet ind blandt demo dvd'erne (når der kommer gæster), det lyder bare så meget bedre nu .

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Nice, rigtig flot.

Tillykke med dem

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

uhhh det ser sku godt ud  det er rart med noget mere knald bagi

Fronten matcher jo perfekt med vægfarven  og så de der gule kevlar membraner uha de ser bare flotte ud

KeeP Up THe GooD Work...

/Kristian

P.S Hvordan gik den med din evt. kommende sub?

Til top Vis Kristian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian T

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Kristian T skrev:
P.S Hvordan gik den med din evt. kommende sub?

Jeg skal først have skiftet alle højtalerne, derefter starter projekt "subwoofer".

Men planen er at få fat i en PEQ og evt. bygge en resonator der dæmper de 25Hz. Herefer vurderer jeg hvor langt jeg er nået, og om jeg evt. skal have en ny sub.

Jeg mener ikke det er fair at bedømme min nyværende SWA 15 når den har så dårlige betingelser at arbejde under.

Det bliver måske også lidt mindre kritisk når alle højtalerne er skiftet da de alle skal køre LARGE, så subben skal KUN trække LFE kanalen. Dermed ikke sagt at jeg vil finde mig i peaks i 25/50 Hz....

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

En PEQ er en Parametrisk EQualizer, dvs. at det er en box hvor du sender et signal ind. Herefter kan signalet modificeres ved fx. at angive at 25Hz skal dæmpes 2dB, 50Hz dæmpes med 2,5 og at 63 skal hæves med 1,5 dB. På den måde kan man kompencere for svaghedder i rummet/placeringen/subben. Men man skal selvfølgelig passe på med at hæve niveauet for meget. Et eksempel (og den jeg ønsker mig) kan findes i selv samme butik:

http://www.lsound.se/index.php?side=info&group=502&i d=1547

Det er nok ikke "super Hi-Fi" men i bas regionen og på et LFE lydspor er jeg sikker på det er til det bedre.

Jeg overvejer dog seriøst omgå om man skal lave en Helmholtz-resonator til 25/50Hz og så prøve PEQ'en til at fintrimme det hele.

Fin lille sag  Den skal nok kunne trimme frekvensgangen - du skal bare være opmærksom på, at en EQ (og PEQ) "kun" ændrer på frekvensgangen dvs i frekvensdomænet. Den ændre ikke på noget i tidsdomænet (fase, efterklangstid, RT60 og hvad vi nu ellers kalder det)

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

PS -

Hvad er egt. målene på rummet?

Det var 7 meter langt, ik?jeg gætter på ca. 2m til loftet  og måske 4 meter bredt?

Men hvad er de præsice mål?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Som tidligere nævnt er rummet 3,90x6,50 m med 2,10 til loftet.

Desuden har jeg opdaget at jeg målte forkert sidst, så loftshøjden er nu hele 235 cm .

Så måtte jeg lige tilbage til side 4 og 5 - det er sku blevet en lang tråd

Holder disse mål? altså 390x650x235 cm? Du har jo bygget noget om

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Fin lille sag  Den skal nok kunne trimme frekvensgangen - du skal bare være opmærksom på, at en EQ (og PEQ) "kun" ændrer på frekvensgangen dvs i frekvensdomænet. Den ændre ikke på noget i tidsdomænet (fase, efterklangstid, RT60 og hvad vi nu ellers kalder det)

Ret mig hvis jeg tager fejl, men er eneste problem med stående bølger ikke kun at man får en peak?

De øvrige ting som efterklangstid syntes jeg ellers er på et fornuftigt niveau.

Meier skrev:
Holder disse mål? altså 390x650x235 cm? Du har jo bygget noget om

Væggene står dog fortsat de samme steder , så de mål holder fortsat.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Meier skrev:

Ret mig hvis jeg tager fejl, men er eneste problem med stående bølger ikke kun at man får en peak?

De øvrige ting som efterklangstid syntes jeg ellers er på et fornuftigt niveau.

Jo, peaks er den værste synder ved stående bølger. Den alleværste er selvfølgeligt, hvis der opstår stående bølger i flere dimensioner (l/h/b) - så kommer der store peaks

Hvis efterklangstiden er fornuftig, så skal du heller ikke gøre noget ved det  (Du skal bare ikke måle den, for den er med garanti ikke perfekt, men det er der jo heller ikke nogen der siger, at den SKAL være )

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

Lyden er blevet bedre, det er ligesom at den gode lyd er kommet tættere på. Til at starte med syntes jeg ikke forbedringen var så markant som forventet, men så skiftede jeg indstillingen til LARGE og så kom der ellers liv og fylde i surround kanalen .

Lidt OT, men hvad er egentlig forudsætningen for at man skal køre LARGE? Jeg burde vel egentlig også køre LARGE på mine baghøjtalere så?

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem mellem SMALL og LARGE er om man lader selve højtaleren eller subwwoferen håndtere de dybeste toner.

Har du din højtaler stående til SMALL så spiller højtaleren de høje toner og subwooferen de dybe, man kan indstille hvor gænsen mellem de høje og dybe toner går, typisk er det ved 80Hz.

Ved LARGE indstillingen spiller højtaleren alle tonerne selv, og subwofferen overlades til sig selv. I sagens natur lyder det bedre når selve højtaleren spiller alt det så burde komme fra den.

MEN inden man bare ukritisk stiller sine baghøjtalere (og center) til LARGE, så kræver det at de KAN spille bas, ellers går lyden bare tabt... Og det er langt de færreste center- og baghøjtalere der faktisk kan spille bas!
Selv mine tidligere Dali 2002 (som er nogle OK reolhøjtalere) havde jeg stående som SMALL, først her ved skiftet til B&W 602 S3 syntes jeg at de kunne 'bære' LARGE indstillingen.

Håber det gav mening .

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Det gav helt fint mening! Men man kan vel stadig stille baghøjtalere til LARGE og så LFE til 60HZ, hvor subben så køre alt under 60HZ?
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Nej, det giver ikke meget mening. Hvis du har alle dine højtalere indstillet til LARGE så spiller subben KUN lyden fra LFE sporet på DVD'en, og subben spiller hele LFE sporet og det kan sagnens gå højere op end 60 eller 80 Hz.

Subwooferen spiller altså HELE LFE sporet plus alt hvad der ligger under delefrekvensen fra de højtalere der er indstillet til SMALL.

Derfor er delefrekvensen ligegyldig hvis alle højtalere står til LARGE.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du stiller alle/ nogen af dine højttalere til Large, skal du være opmærksom på flere ting.

Først og fremmest skal dine højttalere ( og forstærker ) kunne håndter den dybe bas - i en del film, er der temmelig voldsom bas i alle kanalerne, nogen steder ( Hulk, Ringenes Herre, De utrolige, Matrix 3 og bas ynglingen  the Haunting, osv. ) og hvis du godt kan lide at spille lidt ( eller meget  ) højt, skal du passe på, at du ikke overbelaster/ødelægger dem.

Som en anden ting, kan det blive utroligt svært, at få bassen god/ homogen (jævn ), da højttalerne og subben typisk vil udfase hinanden nogen steder og andre steder øge "peaket" da de jo så vil spille de samme frekvenser i området ca. 20 - 120 hz og typisk ikke står samme sted = tids/faseforskydninger. Det kan være utrolig drilagtigt

Sidst, men ikke mindst, kan specielt små og mellemstore højttalere profiler af, at blive "fritaget" for at håndter den allerdybeste bas - dette vil øge deres belastbarhed, en "fastere" og mere kontant øvre bas, en mere fri, ren, klar og kontrolleret mellemtone og renere diskant - selvfølgelig gælder det også forstærkeren, som bliver aflastet for det tungeste/hårdeste og mest effektkrævende arbejde ( dybe bas ) .

Men det er altid en god ide, at prøve begge (alle) muligheder og så vælge den, som lyder bedst og passer mest ind i ens behov/ønsker/prioteter/temperament

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes