Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ingeniørens biokælder - Nu er det SLUT! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 86
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

-jan- skrev:
Hvordan kan du spå ind i fremtiden?... Tror du selv på at fremskridtet er stoppet her ved DTS og hvad du ellers nævner -  det er det 100% ikke, der vil altid komme nye formater mv. Men gid det var så vel som du skriver; da ville man ikke tabe xxxK på f.eks. en blue-ray afspiller

Ja i hvert fald i en periode!

Der er en klar fordel ved de nye formater, 8 (7.1) diskrete kanaler der bit for bit er helt identisk med det originale studio mix og gemt helt tabsfrit (hvis producenten ønsker det).

Og hvilken væsentlig forbedring skulle de finde på efterfølgende, jeg tror ikke på at der kvalitetsmæssigt er mere at hente, og at øge antallet af kanaler vil i mine øjne ikke være væsentligt nok til et skift. Desuden understøtter formaterne allerede mere end 8 kanaler (men receiveren vil nok ikke).

Når man kan se et nyt format indenfor kort tid (1-2 år) og det eksisterende (DTS og DD) har eksisteret i mere end 10 år, samtidigt med at man med de nye formater har mere end svært ved at argumentere for at det skulle blive væsentligt bedre (og ikke bare flere smarte brands). Så venter JEG!

Jeg kunne heller aladrig drømme om at ofre 5000-10.0000 på en DVD afspiller på nuværende tidspunt, derfor har jeg en Denon 1910 .

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

-jan- skrev:
Hvordan kan du spå ind i fremtiden?... Tror du selv på at fremskridtet er stoppet her ved DTS og hvad du ellers nævner -  det er det 100% ikke, der vil altid komme nye formater mv. Men gid det var så vel som du skriver; da ville man ikke tabe xxxK på f.eks. en blue-ray afspiller

Ja i hvert fald i en periode!

Der er en klar fordel ved de nye formater, 8 (7.1) diskrete kanaler der bit for bit er helt identisk med det originale studio mix og gemt helt tabsfrit (hvis producenten ønsker det).

Og hvilken væsentlig forbedring skulle de finde på efterfølgende, jeg tror ikke på at der kvalitetsmæssigt er mere at hente, og at øge antallet af kanaler vil i mine øjne ikke være væsentligt nok til et skift. Desuden understøtter formaterne allerede mere end 8 kanaler (men receiveren vil nok ikke).

Når man kan se et nyt format indenfor kort tid (1-2 år) og det eksisterende (DTS og DD) har eksisteret i mere end 10 år, samtidigt med at man med de nye formater har mere end svært ved at argumentere for at det skulle blive væsentligt bedre (og ikke bare flere smarte brands). Så venter JEG!

Jeg kunne heller aladrig drømme om at ofre 5000-10.0000 på en DVD afspiller på nuværende tidspunt, derfor har jeg en Denon 1910 .

ja, du har nok ret i at der ikke sker noget helt vildt inden for 1 år, personligt ville jeg heller ikke bryde mig om et 11.2 system. specielt ikke hvis man ønsker de samme HT i hele setuppet..$$

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Marts 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

D.J. skrev:
Der må testes

Og det var lige hvad jeg har fået gjort .

Smed lige DVE skiven på at afspillede en bas-response test hvor den køre en tone fra 20-150 HZ KUN i LFE kanalen. Og jeg kunne høre lyd HELE TIDEN, det kan kun betyde at LFE kanalen IKKE bliver beskåret ellers ville lyden have været aftagende fra 80Hz og opefter!

Om det skyldes at en 2803 høre til i den dyere ende og beskæringen kun finder sted i 1000,- kroners receivere eller om "historien" slet ikke holder vand skal jeg lade være usagt .

Jeg prøvede lige de andre kanaler nu jeg var igang, og der var absolut ingen lyd i nogen af højtalerne under 40 Hz. Så jeg må nok hellere prøve at sætte dem alle (inkl. mine 604'ere) til SMALL og så skære ved 40Hz, det burde jo lyde bedre i teorien....

Endnu engang blev man klogere af Hifi4all  (perfekt ).

Tak for testen - nu kan jeg sove roligt igen og vide at jeg ikke går glip af noget LFE

Og ja, prøv at sætte alle HT til "small" - det "burde" være bedst. Du kan evt. prøve at veksle mellem 40 og 60Hz skæring, for at teste om dine 604/602 måske vil være glade for at blive aflastet i bunden i forhold til subben. Desuden kan en højere cross-over måske giver en mere glidende overgang end hvis du skærer lige der hvor højttalerne "stopper".

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
...Desuden kan en højere cross-over måske giver en mere glidende overgang end hvis du skærer lige der hvor højttalerne "stopper".

Har lige fået testet lidt igen , og overgangen er mere flydende med skæringfrekvensen sat til 60Hz. Der er jo netop ikke tale om en "brickwall" men højtalerne skær til gengæld ret hårdt ved 40Hz, så det ender med de 60Hz og ALLE højtalere er sat til SMALL .

Jeg har egentlig altid haft den ide at det optimale måtte være at køre alt i LARGE, men det giver jo ikke mening da ingen (generaliseret) har højtalere hele vejen rundt der spiller liniært ned til 20Hz. Lige nu undre jeg mig over hvad LARGE indstillingen egentlig skal bruges til .

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg så blev jeg lige om muligt endnu mere forvirret, for som du selv skriver....hvad skal LARGE så bruges til? Det virker jo næsten som en religion, hvad man skal indstille højtalerne til.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:
Jeg så blev jeg lige om muligt endnu mere forvirret, for som du selv skriver....hvad skal LARGE så bruges til? Det virker jo næsten som en religion, hvad man skal indstille højtalerne til.
hvis du har store fronter og en sub der har rigeligt at se til med LFE sporet, så kan Large være en fordel. Men generelt set så er small og cut ved. 50-80Hz det jeg har bedst erfaring med. Hvis subs er placeret mellem fronterne kan det være en fordel at bruge large til rear (forudsat at de er "large" forståes)
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Så kommer der et andet spørgsmål/overvejelse frem.........hvad er så bedst : at man skærer sine htere højt oppe - så man mister 70 - 120 hz fra alle kanalerne  ( som nogen mener, er retningsbestemt og essentielt for det ultimative surround - bla. Widescreen Review - og feks . i "the Haunting" har man fuldt bevidst indspillet dyb bas på skift i samtlige kanaler )  og så "fører" alt under 100- 120 hz til en enkel sub.

Eller man kanaliserer den bas fra sin respektive kanal ud til den aktuelle kanal ( som typisk ikke er gearet til den dybe bas ) og hvis den kan håndterer det, så får man det fulde og korrekte placerede bas ud af sine 5-6 kanaler, men må til gengæld undvære lidt af den "øvre" bas fra LFE kanalen/sporet ( hvor, det er meget sjældent, at man har lagt særlig megen bas) .

........hmm...........det er sgu ikke nemt ...

Eller for at vende det helt på hovedet  - hvis man har 5-6 kanaler, der alle er i stand til at håndterer dyb bas nok og med højt nok niveau (typisk muligt til en hjemmebio, ikke i en stor biograf ), så havde/har man slet ikke brug for en "LFE" kanal

Der må testes

det er ikke nemt at finde højttalere der kan gengive 10-30Hz, men man kunne jo selvfølgelig bruge en motherf**** sub til hver kanal. Desværre så mister man jo fordelen ved at kunne placere subberne der hvor de er bedst integreret i lydbilledet, men OK det er jo faktisk det jeg gør med mine fronter/subs 

LFE kanalen tilgodeser ikke lyden i rummet som sådan, men sporet giver bedre dynamik til subben, således at man kan begrænse dynamikken i de andre kanaler. Hvis vi bare fik 4-6 kanaler uden dynamikbegrænsning, så var der ikke brug for et LFE spor! Det er jo en let opgave at dele subinformationerne fra og sende disse til 1,2..... eller 6 subs!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hej Ingeniøren

Der bliver sku vendt nogle langhårede emner i din tråd ......På den fede måde.

Kan det ikke passe at du kørte center kanalen, med to center højtalere + en sub ??

Hvad er din erfaring, med to center højtalere, giver det et lydbillede der er mere centreret på lærredet, eller er det bedre med en "dobbelt" så god center. evt. placering af centeren bag lærredet

Fik subben noget at lave....var der frekvenser i centerkanalen under det centerhøjtaleren kunne magte

MVH

Gyzz

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Ja, så er jeg tilbage en en lille uges ferie med familien (NU trænger jeg til ferie ). Men bedre sent end aldrig som man siger, så jeg håber stadig at svaret kan bruges...

Gyzz skrev:
Kan det ikke passe at du kørte center kanalen, med to center højtalere + en sub ??

Nej, ikke længere men det har jeg gjort (lige nu køre jeg helt uden center, men det er kun fordi jeg er ved at skifte højtalere).

Gyzz skrev:
Hvad er din erfaring, med to center højtalere, giver det et lydbillede der er mere centreret på lærredet, eller er det bedre med en "dobbelt" så god center. evt. placering af centeren bag lærredet

Det gav helt klart et mere centreret lydbillede at køre med to frem for en centerhøjtaler. Om det så er bedre med en dobbelt så god centerhøjtaler i stedet, skal jeg nok svare på når jeg får fingrene i en LCR600, men jeg satser da på det, regner kun med at skulle have en enkelt centerhøjtaler.

Gyzz skrev:
Fik subben noget at lave....var der frekvenser i centerkanalen under det centerhøjtaleren kunne magte

Bestemt, men det kan bedre svare sig at lade den "rigtige" sub tage sig af det. Tror egentlig også kun jeg brugte den løsning fordi jeg lige havde en sub 'til overs'.

Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

pu-ha så fik jeg endelig læst hele tråden igennem, men det var da godt nok også spændende læsning.

Det er godt nok en flot og meget gennemført bio du har lavet,
hvor der virklig er tænkt på detaljerne .

Denne bio bliver helt klart mit forbillede, når jeg selv engang får mulighed for at lave min egen bio.

Jeg glæder mig rigtig meget til at se en masse nye billeder, når du engang får udskiftet alle dine højtallere.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen

Flames of Fire
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hej Ingensinør!

Nu har jeg fået den lydmåler, som du også har.... Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan man kan få nogle data ind på pc´en??.... hvad er det for et program du har brugt her forneden?

-jan-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Flames of Fire skrev:

Hej Ingensinør!

Nu har jeg fået den lydmåler, som du også har.... Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan man kan få nogle data ind på pc´en??.... hvad er det for et program du har brugt her forneden?

dette program er ganske gratis, og let at gå til. Jeg har brugt det til forbedring af akustikken i mit rum. Læs først "kom godt igang" for at sikre at det hele bliver kalibreret korrekt. Der er en lang tråd om programmet på avsforum http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=529224

link til programmet:  http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/

Til top Vis -jan-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -jan- Besøg -jan-'s Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Flames of Fire skrev:

Hej Ingensinør!

Beklager det sene svar, men arbejder job og "køkken projektet" tager alt tiden lige nu . Men det er et regneark som kan findes på www.lsound.no jeg har vist linket direkte til det tidligere i tråden.

Flames of Fire
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:
Flames of Fire skrev:

Hej Ingensinør!

Beklager det sene svar, men arbejder job og "køkken projektet" tager alt tiden lige nu . Men det er et regneark som kan findes på www.lsound.no jeg har vist linket direkte til det tidligere i tråden.

Det er bare helt iorden og tak... Også til Jan, meget godt program endtil videre må jeg sige, tager bare noget tid at finde helt ud af det.

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Så er "Køkkenprojektet" snart ved at nærme sig sin afslutning, så mon ikke der igen er lid tid til kælderen .

Men jeg har dog fået købt lidt ind i den forgange periode .

Først en fødselsdagsgave fra ingeniørkonen :

Det en en parametrisk equalizer, og den er ikke mindre end genial til at fjerne stående bølger. Men det er langt fra en plug-and-play løsning. Men resultatet taler for sig selv:

Hele subwooferen er efterfølgende skruet mere op, og lyden er blevet klasser bedre, det hørbare frekkvensområde er blevet meget større. Og de yderst væmmelige stående bølger er nu helt væk .

Faktisk er jeg nu så tilfreds med min SWA15 at jeg har besluttet at beholde den alligevel, men jeg var dog lidt ked af at den ikke var sort. Så jeg fandt lige en i sort i stedet:

Som det ses er der også kommet en rack sektion mere (den er dog endnu ikke malet), det er meningen at de to effektforstækere til fronthøjtalerne (der skal bi-ampes) skal stå i dette. Receiveren skulle så gerne ned i det allerede eksisterende rack.

Den opmærksomme læser vil måske undre sig over hvad der er sket med min 'gamle' SWA 15... Tja, jeg læste en artikkel omkring det optimale antal subwoofere og deres placering og konklusionen var en centreret forrest og bagerst i rummet. SÅ det skal da prøves :

Ved godt at udførslen ikke er så pæn, men tiden er pt. knap. De foreløbige tests er dog yderst overraskende (positivt), der er virkelig massere af punch og en (efter min hørelse) meget liniær frekvensgang. Og selv om man ikke kan retningsbestemmen en subwoofer, så er det nu alligevel som om at lyden er bedre fordelt i rummet.

Men jeg har endnu ikke lavet målinger eller kalibreret (PEQ'en) med de to subwoofere, det syntes jeg er spild af tid så længe den er tilsluttet med et 10 meter langt tyndt lakridskabel (der bare ligger og flyder på gulvet).

Så lidt sker her da alligevel... selv om det lidt ligner et tilbageskridt med løse kabler og et 4.2 setup (har solgt alle mine Dali højtalere), men det skal nok blive godt. Nogen gange skal det jo være galt før det blir godt .

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Det er sku altid dejligt med nogle hifi gaver

Tillykke med føsdagen

Jacob AN
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
Til top Vis Jacob AN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob AN Besøg Jacob AN's Websted

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

ser lækkert ud,
Til top Vis sHaCk_kO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sHaCk_kO

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Det var dog en yderst interessant dingenot

Betyder det, at den kan hjælpe på en subwoofer, som får det til at "runge"?

Er den købt i dk?

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ja, det er lige netop hvad den kan . MEN den er ikke særlig brugervenlig.

Den er købt hos www.lsound.no men er nu erstattet af en nyere version.

Jeg kan anbefale følgende læsestof inden man giver sig i kast med det:

http://www.hometheatershack.com/bfdguide/

http://www.lsound.se/index.php?side=omoss&group=648& art=2921

Bemærk at man også skal have en lydtryksmåler og god tid .

<< Forrige Side af 86 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes