Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 00:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Rum Måling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 03 April 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg er i den situation jeg godt kunne taenke mig at maale mit lytterum/stue.

jeg kan umidelbart se 2 loesninger.
1) xtz room analyzer
2) REW med maale mikrofon

jeg helder en hel del til loesning 2, nummer 1 virker for nemt og jeg nyder at fidle lidt med ting. og saa virker det ogsaa til at RAW har en del mere funktioner, om jeg saa har brug for det er et andet spoergsmaal

men for at faa det til at virke skal det koebes lidt hardware.

umidelbart ligner en Behringer ECM8000  mikrofon et godt valg

efter hvad jeg kan finde paa internettet om emnet skal jeg ogsaa brugen en form for mixer, her har jeg kigget paa en Behringer UB802 den fremstilles dog ikke mer saa jeg er noed til at finde en anden loesning

ydermere skal jeg bruge et externt lydkort til min pc? er dette korrekt?

naa men for at goere en lang historie kort. jeg vil maale mit lytterum - Hvad skal jeg bruge? hvad er andres erfaringer.

Jeg er sprit ny paa dette omraade men har planer om at laere en del.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

efter lidt yderlig googling og forum laesning kan jeg see at en M-Audio MobilePre virker som et godt valg til at erstatte baade mic amp og lydkort

nogle der har erfaring med enten REW eller xtz room analyzer

det hele kan faaes for omkring £150 + kabler

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Kan anbefale Arta: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/

Eneste begræsning i demo udgaven er at du ikke kan gemme målinger.

Ellers kost en licens 79 € - Efter min mening er der ikke behov for andet SW ;-)   
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 06 April 2011 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Den Behringer mic er ikke direkt jævn frekvensgang så jeg vil anbefalle en bedre mic, f eks den jeg selv bruger:

http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php ?cPath=21_23&products_id=59

De sælger også kalibrerede EMC800 http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php ?cPath=21_23&products_id=76

Selv bruger jeg software fra Autolense og en TASCAM lydkort.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 06 April 2011 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

Den Behringer mic er ikke direkt jævn frekvensgang så jeg vil anbefalle en bedre mic, f eks den jeg selv bruger:

http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php ?cPath=21_23&products_id=59

De sælger også kalibrerede EMC800 http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php ?cPath=21_23&products_id=76

Selv bruger jeg software fra Autolense og en TASCAM lydkort.

Hvis man bruger REW, kan man finde kalibreringsfiler til Behringer mikrofonen som tager højde for frekvensgangen.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Jo men skal det var nogen mening med en kalibreringsfil så skal den vara for just den mic der har målets, specielt då produkten har så store variationer som den Behringer mic.

Men som sagt så kan man købe en sån mic med kalibreringsfil for just den mic du køber fra bland andet IBF Akustik.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

nu siger du at ECM8000 ikke har en helt linier frekvensgang, samt at der er store variationer fra mic til mic.

hvor store udsving taler vi om? dette skal ikke bruges pro men kun til hjemme brug, jeg vil naturligvis bruge de extra penge hvis der er grund til det, men husk paa dette er foerste gang jeg vil proeve dette.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 April 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Sendt: 07 April 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hvis opgaven udelukkend er måling af rummet dvs stående bølger, efterklang, mv. så er der efter min mening ikke behov
for en kalibreret mikrofon. De stående bølger skal nok vise sig og om toppen er +- 2 db betyder intet. Efterklangs målinger
er stort set uafhængige af mikrofonens frekvensgang.

Hvis du også vil måle højttalere så er det en anden sag - Her er de store afvigelser ved høje frekvenser et betydeligt
problem - Så der bør du have en kalibrering på plads til den specifikek mikrofon - generelle korrektioner kan du ikke bruge.

Ps. bruger selv ECM8000 uden korrektion(SIC!) men den har jeg målt så meget foreskelligt at jeg er sikker på den ligger
indenfpr +-1 db fra 20-20kHz. Rigeligt fint til mit brug ;-)

Et godt check er en måling på en Vifa XT 25 - hvis den forløber uden hæv i højfrekvensen så har du en af de gode Behringer
- alternativt kan du bruge målingen til at vurdere det hæv din specifikke mic måtte have.

Morten
Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Visca:

Hvor meget vil du så ændre med hensyn til dæmpning, som du kan se her skal der en del til for at jævne en frekvensggang ud...

Sig frem hvad du egentlig vil gøre efter du så har målt, og hvor langt vil du gå for at få den perfekte frekvensgang man nu kan opnå?

Stereophile

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
nu siger du at ECM8000 ikke har en helt linier frekvensgang, samt at der er store variationer fra mic til mic.

hvor store udsving taler vi om? dette skal ikke bruges pro men kun til hjemme brug, jeg vil naturligvis bruge de extra penge hvis der er grund til det, men husk paa dette er foerste gang jeg vil proeve dette.

Det kan røre sig om op til 10 dB i de ovre frekvensområde.

Forksel i pris til en med Behringer kalibrering er nogle 100 kroner så jeg synes det er vel investert penger. Den mic jeg linkede til, der har bedre frekvensgang end +-1dB fra 20 -20k Hz uden kalibrering, koster under 1500 DKK så det er ikke store penger vi taler om for at få en meget mer nøjagtig måling.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:
Hvis opgaven udelukkend er måling af rummet dvs stående bølger, efterklang, mv. så er der efter min mening ikke behov
for en kalibreret mikrofon. De stående bølger skal nok vise sig og om toppen er +- 2 db betyder intet. Efterklangs målinger
er stort set uafhængige af mikrofonens frekvensgang.

Hvis du også vil måle højttalere så er det en anden sag - Her er de store afvigelser ved høje frekvenser et betydeligt
problem - Så der bør du have en kalibrering på plads til den specifikek mikrofon - generelle korrektioner kan du ikke bruge.

Ps. bruger selv ECM8000 uden korrektion(SIC!) men den har jeg målt så meget foreskelligt at jeg er sikker på den ligger
indenfpr +-1 db fra 20-20kHz. Rigeligt fint til mit brug ;-)

Et godt check er en måling på en Vifa XT 25 - hvis den forløber uden hæv i højfrekvensen så har du en af de gode Behringer
- alternativt kan du bruge målingen til at vurdere det hæv din specifikke mic måtte have.

Morten

De jeg prøver at sige er at for nogle 100 kroner ekstra har men en mic med kalibrering og der er ikke nogen ulæmpe med at man får mer nøjagtige målinger.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej og mange tak for hjaelpen.

maalet er i foerste omgang at laere saa meget som muligt, derefter at korrigere saa meget som muligt og saa billigt som muligt (fortrinsvist noget bygge selv virker det ikke ja saa maa jeg jo bruge lidt flere penge)

men i begyndelsen er det et spoergsmaal om at laerer dog vil jeg ikke smide penge efter noget der ikke er praecist nok naar jeg bliver lidt baedre til det.

Jeg har nogle hoejtalere jeg godt kunne taenke mig at maale men det er ikke det primaere den skal bruges til.

som jeg kan se det saa er holdningen at det billigste jeg kan komme afsted med er en kalibreret ECM8000 naar jeg gerne vil have noget der er bare nogenlunde noejargtigt.

aendre mic'en sig over tid eller er den noejargtig (med kalibrerings filen) de naeste 20aar?

mange tak for hjaelpen

hvad med den "M-Audio MobilePre" virker det som et godt valg med en ECM8000 og REW?

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge en M-Audio Fast Track Pro istedet då den kan optage i 96 kHz og MobbilePre kun klarer op til 48 kHZ, desuden har Fast Track Pro digital ind og  ud.

Et andet alternativ er Tascam US 144 mk2.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Johan,

alle de funktioner du naevner er vel ikke noedvendigt for akustik maalinger

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
Johan,

alle de funktioner du naevner er vel ikke noedvendigt for akustik maalinger

Du klarer dig uden dem men de kan vare gode at have og TASCAM lydkortet koster kun 200 DKK mer.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Top of Form

Bottom of Form

Hej, 

de penge som jeg havde bestemt skulle gå på af måle mit rum blev brugt på en billig Onkyo 876, men det ligger så op til mit n
æste spørgsmål. kan det betale sig at ændre pa akustik i rummet når audyssey er indbygget i recieveren? 
eller er det bedste at: 

måle rummet, 
ændre hvad man kan komme til 
og så lade audyssey klare resten/manuelt EQ? 

jeg har enligt bestemt mig for hvilket udstyr jeg vil bruge. 

REW 
M-Audio Mobile Pre, (der kan g
øres nogle rigtig gode handler brugt) 
Beheringer EMC8000 calibreret fra Cross-Spectrum. 

men hvad mener i? er der f
ørst og fremmest meget at hente, og hvor meget er forskellen mellem EQ og rum optimering

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 August 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det bedste er nok altid at sørge for et så optimalt rum som man overhovedet kan , derefter er det en opgave at få setuppet tilpasset så godt som muligt

Man kan equalize sig vej ud af meget -  og overse at man rigtigt får ballade med fasedrej etc.

Om der er mest at hente ved rumoptimering, kontra EQ ?   Klart rummet,  det kan ingen vel være i tvivl om :)

( og så er man jo slet ikke begyndt at kigge på lydgiveren i sig selv )

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

saa det bedste maa vaere.

reset alt EQ/audyssey.
maale rummet.
rum optimereing saa vidt muligt. - med kontrol maalinger og maalingere fra flere positioner
koere audyssey (efter foreskrifterne fra AVSforum) frem for manuel EQ - for at optimere lyden for flere positioner frem for en.

men som du selv er indepaa, naar det hele bliver integreret saa meget i rummet, kunne det maake vaere interesant at pille ved delfilteret i hoejtaleren, det ligger nok ude af mit kompetance omraade.

kan man erstatte et delfilter i en hoejtaler med et DSP? eller er det tabeligt?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
kan man erstatte et delfilter i en hoejtaler med et DSP? eller er det tabeligt?

Overhovedet ikke tåbeligt. jeg, og mange andre har allerede gjort det.

http://groundsound.com/customer.php

Det virker rigtig godt. Og giver dig muligheden for at rette op på mange småfejl i en given konstruktion. Men som andre
også er kommet ind på... så er det stadig meget vigtigt at det grundlæggende arbejde er udført korrekt. Dvs. selve
højttalerkonstruktionen, lytterum og valg af enheder.
Jeg koblede det passive filter fra i et sæt Dali Evidence 870. Og det hjalp vildt meget. især på bassen og meget mere hul
igennem på både mellemtone og diskant. Men jeg er en krævende hifi-tossse. så jeg koblede det passive filter til igen....
solgte dem, som standard. og begyndte at købe lækre enheder hjem til en stor og vellydende diy konstruktion, med god
hjælp fra nogle af de dygtigste mennesker på området, som jeg har snakket ørene af, for at få de bedste råd, som der
kunne drives op
Er derfor over halvvejs med min egen personlige konstruktion nu. som efter min egen og også andres mening, lyder bedre
end man turde håbe på.
Men al respekt for højttalerproducenterne... de bruger mange timer på deres arbejde. dog skal det siges at du sagtens selv,
med lidt flid og gåpåmod. kan opnå meget mere, for færre penge. end hvis du blot går frem til skranken og hiver kortet
frem. træerne vokser dog ikke ind i himlen. og man skal gide at bruge tid på at lede efter de gode tilbud, fordi de gode
enheder er slet og ret møgdyre, hvis man skal købe dem fra nye.

Og husk især at lave noget budget over hvad dine ønsker vil komme til at koste. det er vigtigt at man visualisere projektet
for sig. og har tålmodighed. ellers kommer man nemt til at købe noget, som man ikke kan komme af med igen... eller
simpelthen ikke er brugbart til det som man ønsker. start blidt. Tro også på din mavefornemmelse, såvel som din fornuft.
lad dig ikke drive af smarte bemærkninger og lovprisninger. Det er nogle helt simple og grundlæggende principper, som får
dig tættest på bedre hifi. F.eks kan du glemme alt om kabler, hvis du ikke har brugt tiden på at sætte dit system ordenligt
op. således at der f.eks er taget højde for lytterummets akustik og højttalernes placering.
Nogle mener f.eks at DSP er snyd. og ja det er det måske lidt. Men hvis man ikke overdriver og respektere de
grundlæggende fysiske/akustiske og elektriske regler. Så er en DSP, som er fornuftigt bygget. et kanon værktøj til at gøre
lyden en tand bedre. Ydermere er der den fordel. at du justere lyden i det digital domæne, hvilket giver en del færre
problemer - og flere muligheder end passiv filtrering. Desuden sider filtret foran de enkelte effekttrin til den enkelte enhed.
således at forstærkerne har direkte fat i hvert enkelt enhed. på denne måde får man meget bedre kontrol over hvad den
enkelte enhed laver. Og i sidste ende kan du meget nemmere få dem godt integreret. og komme tætte på at få de
forskellige enheder til at spille godt sammen, så det kommer så tæt på at lyde som en samlet enhed. Vi skal jo netop undgå
at bassen lyder som noget seperat. eller at diskanten sidder og skriger for sig selv på toppen. hele ideen med en højttaler er
nettop at få de enkelte enheder til at lave det arbejde som de er bedst til, uden at forstyre de andre. på den måde kommer
du tættest på muligt på en "punktformig" lydkilde, og lydbilledet vil bedst muligt bidrage til en god lydoplevelse.

Dette er - tro det eller ej - en meget kort forklaring på hvilket område du er på vej ind i . Lad dig endelig ikke skræmme, for
hvis du har lidt tid, penge og håb i overskud, så kan du virklig lave et fedt anlæg, som ikke kan købes færdigt i butikken.

Hvis du vil vide mere... eller blot er nysgerrig. så skriv. jeg skal gerne vise links og forklarer. så du kan få noget inspiration.

Meningerne er mange... men lyd er sgu personligt. grunden til at jeg bruger aktiv drift til mine højttalere. er simpelthen fordi
at det er de konstruktioner, som jeg har hørt, der lyder bedst.
Spørg blot dig selv. hvad har du råd til?, hvad har du lyst til? evnerne skal nok komme, det kræver bare lidt gå-på-mod
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes