Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 10:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Rum Måling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
 .....Men al respekt for højttalerproducenterne... de bruger mange timer på deres arbejde. dog skal det siges at du sagtens selv, med lidt flid og gåpåmod. kan opnå meget mere, for færre penge. end hvis du blot går frem til skranken og hiver kortet
frem.

Jeg synes det er herligt, der er nogen der selv leger med tingene, og får noget godt ud af det,  og fint nok med betragtningen om højttalerproducenterne kontra "hjemmesløjd"  - det paser jo fint, i og med , man sætter sin egen timeløn = 0

Jeg brugte da selv måneder (mange) før jeg fik en god TL konstruktion på plads,  gud fader bevares om timelønne bare blev sat til en 10'er :)

Overskudstræet kunne jo genbruges til opvarming.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Angående målemicrofon. Jeg har selv en ECM8000. og den virker fint. jo den er lidt ude i skoven ved de lave og de høje
frekvenser. Men det skal du ikke lade dig skræmme af.
Som jeg har forstået det.... så er de fleste målinger under ca 300-400 hz, mere eller mindre værdiløse alligevel. simpelthen
fordi rummet driller for meget og derfor kan du ikke stole på hvad du måler med mindre du havde et lyddødt rum, som f.eks
hos en højttalerproducent. Så er der de høje frekvenser. tja det kan da godt være at den ikke måle helt præcist. Men igen er
det vigtigste område i lyden. omkring mellemtonen. og her måler den ganske fint. især fordi det er her at overgangen er
mellem bas og mellemtone. og mellemtone og diskant. og det er de overgange, som rigtige mange af problemerne er
placeret. Sagt på en anden måde - koncentrer dig om de vigtigste områder... de lavthængende frugter, der hvor du får mest
ud af det.

En ECM8000 og f.eks denne her: http://www.4sound.dk/shop/preamps/behringer/mic800-minimic.h tml

Og så bruger du bare dit indbyggede lydkort(helst audigy eller bedre) i din stationære pc. hvis du har en. hvis du har en
bærbar, så kan det godt betale sig at finde et lille eksternt lydkort. Mener det er den her, som er god... men hæng mig ikke
op på det:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=502900

Så bruger du blot dette gratis måleprogram:
http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Det er gratis og giver dig afsindig masse muligheder, for at blive klogere på hvordan man måler lyd.

På denne måde kan du komme relativt billigt og nemt igang. før du begynder at investere for mange penge   
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Digital_Thor skrev:
 .....Men al respekt for højttalerproducenterne... de bruger mange timer på
deres arbejde. dog skal det siges at du sagtens selv, med lidt flid og gåpåmod. kan opnå meget mere, for færre penge. end
hvis du blot går frem til skranken og hiver kortet frem.

Jeg synes det er herligt, der er nogen der selv leger med tingene, og får noget godt ud af det,  og fint nok med
betragtningen om højttalerproducenterne kontra "hjemmesløjd"  - det paser jo fint, i og med , man sætter sin egen timeløn =
0

Jeg brugte da selv måneder (mange) før jeg fik en god TL konstruktion på plads,  gud fader bevares om timelønne bare
blev sat til en 10'er :)

Overskudstræet kunne jo genbruges til opvarming.

Hehe... præcis    Jeg har da også brændt en del træ af... og revet mig lidt i håret. men hvis man kan lide det. hvilket
jeg kan. så betyder det ikke så meget. Har man haft det godt med den tid man har brugt, så er den ikke spildt. Lige meget
hvad andre tænker. Det handler jo om at nyde rejsen. Hvis vi alle bare kunne hoppe ned i den lokale hifi-shop og være
lykkelige med den beslutning. så eksisterede dette forum slet ikke.
Og som jeg læser mellem linierne. så har du selv erfaret en masse. som nu gør at du kan være glad og tilfreds med det
anlæg du har. det er en rejse. og man skal blot kunne lide at udfordre nysgerrigheden. så kommer resten af sig selv.

Desuden kommer der ny teknologi hele tiden... og som jeg før nævnte så gælder det om at holde hovedet koldt. for der er
også nogen der elsker at tjene penge på vores iver efter at bygge eller købe det ultimative. Så derfor... alting med måde.
Og husk. det skal være en fornøjelse, især musiklytningen
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 August 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
....Hehe... præcis    Jeg har da også brændt en del træ af... og revet mig lidt i håret. men hvis man kan lide det. hvilket jeg kan. så betyder det ikke så meget. Har man haft det godt med den tid man har brugt, så er den ikke spildt.

Tid der er gået godt, kommer jo ikke skidt tilbage :)

Citér:
  Lige meget hvad andre tænker. Det handler jo om at nyde rejsen. Hvis vi alle bare kunne hoppe ned i den lokale hifi-shop og være lykkelige med den beslutning. så eksisterede dette forum slet ikke.

Forummet her er såmænd fint nok, hvis man tager tingene som de er. Her som alle andre steder, tager det jo lidt tid at hitte ud af hvem der egentligt ved noget om det, man udtaler sig om.

Når talen går på akustik, kan jeg blive overrasket lidt over de måder ting angribes på, men hvordan pokker skulle folk da også vide andet ?  Det er jo ikke ligefrem skolelærdom meget af det, og hvor mange har boet så mange steder, eller brugt så mange forskellige rum til at høre musik i, at de på nogen måde kan have tilegnet sig viden om tingene hænger sammen ? 

De første auditorier "vi" designede og arbejdede med, var da godt nok, set i bagklogskabens ulideligt klare lys, ikke specielt velegnede, og dengang var meget rent ud sagt "learning by doing" - en lidt trættende sport,  helt på linie med f.eks TL konstruktioner, som man ikke rigtigt kan regne på.  Jo lidt måske, men specifikationer og lyd følges sjældent ad.  

Citér:
Og som jeg læser mellem linierne. så har du selv erfaret en masse. som nu gør at du kan være glad og tilfreds med det anlæg du har. det er en rejse. og man skal blot kunne lide at udfordre nysgerrigheden. så kommer resten af sig selv.

Jeg ved det ikke - men idag er jeg nået dertil hvor jeg lytter til musikken, da teknikken er så meget på plads at den ikke gør sig uheldigt bemærket.  Nok er det ikke noget superanlæg på nogen som helst måde, men det passer fint til rummet, og kan gengive musikken på en for mig tilfredsstillende måde, både når der spilles højt, og sandeligt også når der spilles dæmpet.

Citér:
Desuden kommer der ny teknologi hele tiden... og som jeg før nævnte så gælder det om at holde hovedet koldt. for der er også nogen der elsker at tjene penge på vores iver efter at bygge eller købe det ultimative. Så derfor... alting med måde.
Og husk. det skal være en fornøjelse, især musiklytningen

Netop !

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 August 2011 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

mange tak for svarene, ang det med at bygge for at faa det man vil er noget der tiltaler mig, maaske ikke lige nu da mine muligher i stuen ikke tillader der 100% man har da i tankerne at naar der paa et tidspunkt skal koebes hus er det et must at der er et rum som kan bruges til home cinema. og Digital_Thor og Jan

Jeg vil altid gerne laere noget nyt, det er vel derfor vi er her. saa kunne du oplyse om hvor det er godt at finde nogle oplysninger vil jeg vaere megeet taknemmelig.

ang EMC8000, saa er planen at koebe den herfra http://www.cross-spectrum.com/measurement/calibrated_behring er.html

regner med at koebe den basic plus kalibreret

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

maaske et dumt spoergsmaal,
hvis jeg vil erstatte delfilteret med et DSP, vil det saa vaere sat op saaledes

Source - Reciever (Pre-Out) - DSP Effekt forstaerker hoejtaler?

mine front & center hoejtaler er 2.5 vejs og mine bag hoejtalere er 2 vejs.

hvis jeg nu bruger miniDSP 2 ind 4 ud

jeg gaar ud fra jeg kan bruge et DSP for begge bag hoejtalereog et for begge fronter, er det korregt?

ydermere saa skal jeg vel bruge en 2 kannals effekt blok for hver hoejtaler?

haaber det giver mening havd jeg skriver, hvis ikke sig til og jeg vil forsoege at meskrive det lidt bedre.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jet har lige købt et billigt tascam us-144 på eBay så glæder mig til at få købt en beheringer ecm8000. Kan dette bruges til at måle højtalere med.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2012 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Efter nu endelig at have lidt tid til at lege med REW, har jeg fundet ud af hvor godt et program det er.

min foerste prioritet, var at finde ud af hvor meget audyssey goer ved frekvensgangen/tidsdomaenet.

nu skal det siges at jeg er meget ny i dette omraade, saa hvis det jeg siger/tror saa ret mig endelig.

men foerst en graf over en maaling fra 20hz til 20khz (jeg har sat delfrekvensen til 70hz da mine stander hoejtalere ikke goer det skide godt i sub omraadet)
og det skal lige siges at all maalinger er blevet sat til smooth 1/12
roed er uden audyssey og groen er med.
jeg har koert audyssey efter disse anbefalinger
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=14456895#pos t14456895

umidelbart ser det jo meget godt ud.

efter at have kigget paa waterfall kurver for baade med og uden, ser det ud til at audyssey ikke har nogen indvirkning, dette skyldes ved at efterklangs tider styres 100% af rummet.

nu er det begraenset hvad jeg kan goere ved akustiken i mit rum. men maalet er som altid at faa det bedste ud af det man har - og saa paa et tid faa et dedikeret rum, hvor der kan goeres noget mere ved det.

rummet er paa ingen maader bart,
gulvtaeppe
stor soft meget tingel tangel paa vaegene (fruens)

men konklutionen er heltsikkert jeg er meget tilfreds med audyssey (men det vidste jeg nu godt :) )

mit udstyr er som foelgende

Room EQ Wizard
tascam us-144
og denne mic http://www.cross-spectrum.com/measurement/calibrated_dayton. html

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

men konklutionen er heltsikkert jeg er meget tilfreds med audyssey (men det vidste jeg nu godt :) )

Springer puklen ved 38-39 Hz i øjnene på dig? For mig at se er det den mest dominerende rumresonans - den ligger i det typiske område og stammer med stor sandsynlighed fra den længste dimension i din stue. Hvis du manuelt kan tilføje en PEQ med parametrene 39Hz, Q=10, -6 til -8dB vil det klart hjælpe på denne rumresonans. Hvis du efterfølgende oplever gengivelsen hælder til den lyse side / mangler bund kan du med fordel tilføje et low-shelving filter med et hæv fra 80-120Hz på 3-6dB...Alt efter smag. Hvis det altså er muligt med Audyssey filtret.

Du kan meget vel også have et "problem" ved 100Hz - du må bare i gang med målegrejet og eksperimentere

Mvh. Robert GS

PS. Jeg tror i øvrigt at der er mange der fravælger gulvhøjttalere med ordentlig basgengivelse pga. de ikke har styr på rumresonanserne der så får det hele til at lyde meget et tonet og bulderende i bassen. Derfor vælges der så nogle baslette højttalere, som netop ikke rækker ned og dermed ikke anslår den dybeste rumresonansen. Problemet er så at det oprindelige optagerums "rummelighedsklang" vil mangle på reproduktionen ved et sådant sæt højttalere / lytterum...

Håber det giver mening?
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Januar 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Heyy,

Her er jeg helt på line med Robert's forklaring. Som jeg ser dine målinger har du "problemer", som nævnt, ved 39Hz og
omkring 100Hz. Men faktisk har du også et bundt omkring de 60 - 75Hz. Disse 3 voldsomme peaks, ca. 10 - 12 dB over dit
middelniveau op til 1700Hz, vil kunne give dig en "fed" lydsignatur, som du formodentligg har vænnet dig til.

Derfor, som Robert foreslår, prøv at dæmpe i det område! Det vil lyde "forkert" i første omgang, men du vil opleve at du får
meget mere nuanceret lyd i bas området!! Er du ved at brække dig over den "lysere" lyd signatur så shelv det lidt!!

Enig med at gulvhøjttalere (og især basrefleks) har et "dårligt" ry i basafdelingen, svampe, svampe, men det er fordi de rent
faktisk har et lineært output der!!

Spændende tråd

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2012 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen, beklager det lidt sene svar,

min plan er at kigge lidt paa det igen, men iden jeg gaar for meget igang har jeg lige et spoergsmaal,

hvis jeg begynder at 1: aendre paa audyssey's kurve 2: manuelt stiller eq'en saa indstiller jeg kun til det ene sted hvor jeg maaler (sweetspot) omendt saa er jeg jo ikke den eneste der ser film.

hvor audessey inderegner flere lytte positioner:

er der nogen der har erfaringer med at manuelt indstille eq'en, jeg mener man er vel noed til at gaa lidt paa kompromi.

jeg har taenkt lidt paa at goere foelgende.

1: slaa audyssey fra
2: maale rummet i de 3 primaere pladser i sofaen
3: finde gennemsnittet af de 3 maalinge
4: manuelt indstille eq'en til en teoretisk linijer kurve baseret paa gennemsnits maalingen
5: maale rummet i de 3 primaere pladser i sofaen
6: finde gennemsnittet af de 3 maalinge
7: kontrolere at intet er helt hen i vejret
8: stille mikrofonen i sweetspot og kontrolere intet er helt hen i vejret

hvad ville i ellers goere (naturligvis gentage 2 til 4 alt efter behov)

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:
Jet har lige købt et billigt tascam us-144 på eBay så glæder mig til at få købt en beheringer ecm8000. Kan dette bruges til at måle højtalere med.

Yep.  Den Tascum burde du kunne bruge. Den har nemlig Phantom power, som behringer microfonen har brug for, ellers virker den simpelthen ikke
Jeg bruger samme microfon og gratis programmet fra Holm:

Det har givet mig et fint billede af hvad der driller i mit lytterum. Måske ikke det mest præcise, men ihvertfald en fin ledetråd, så man ikke render helt skævt

Husk især at det ikke er særlig relevant at benytte "sweeps" til måling. Brug i stedet MLS (det kan nemt vælges i programmet). MLS sender pink-noise ud i hele frekvensområdet på en gang. Det giver et mere præcist billede af frekvensgangen. Det er nemlig sådan at når et målesignal indeholde hele frekvensområdet på EN gang, så opdages evt "dyk" eller "hæv" nemmere - ihvetfald sådan jeg har forstået det. Men søg på emnet, der er tons af materiale omkring på nettet.

Husk også at bruge et mircofonstativ. Ellers får du alt for mange reflektioner fra hvad der evt måtte holde microfonen. Og tro mig, jeg har prøvet med alle mulige kreative løsninger, fordi jeg i starten ikke have et stativ, og det gav nogle helt ude i skoven målinger
Undgå også at benytte en bærbar, medmindre du benytter et nogenlunde externt lydkort. En stationær har typisk et lydkort af bedre kvalitet, f.eks et SB audity eller lignende.
En kæde er ikke stærkere end det svageste led

Hvis du overvejer at lave nogle manuelle indstillinger. så har jeg haft størst succes, med at købe en bas-cd, med en række numre, med frekvenser fra ca 20 til 120 hz. Så sidder du i lyttepositionen med din fjernbetjening, med moderat volumen. Og trykker stille og roligt op igennem numrene. Undervejs skriver du de frekvenser ned, som buldre og irritere mest. Herefter kan du gå ind i dit aktive filter og dæmpe disse frekvenser. På denne måde, tager du mere hensyn til dine egne "behov" for bas, frem for at lade et program vælge for dig. Herefter lytter du til noget musik, med både meget og lidt bas. Og på den måde arbejder du dig hen imod at ramme sådan ca. i midten af hverken for lidt eller for meget bas

Håber det giver mening. ellers spørger du bare - jeg øver mig stadig i selv samme problemstilling

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

tjaa foer jeg begynder at tro jeg kan indstille min frekvens snorelige skulle jeg nok lige have kigget i menuen paa min Onkyo 876

der blev jeg sgu lidt skuffet, men det passer jo meget godt med at audyssey ikke ku faa bugt med den puggel omkring 40 hZ

jeg ville dog lige selv lege lidt med eq'en men det blev meget lig med det audyssey kom frem til.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Jeg bruger samme microfon og gratis programmet fra Holm:

jeg har godt hoert om programmet fra holmacoustics, og har det ogsaa installeret, maa lige lege lidt med det.
Digital_Thor skrev:
Husk især at det ikke er særlig relevant at benytte "sweeps" til måling. Brug i stedet MLS (det kan nemt vælges i programmet). MLS sender pink-noise ud i hele frekvensområdet på en gang. Det giver et mere præcist billede af frekvensgangen. Det er nemlig sådan at når et målesignal indeholde hele frekvensområdet på EN gang, så opdages evt "dyk" eller "hæv" nemmere - ihvetfald sådan jeg har forstået det. Men søg på emnet, der er tons af materiale omkring på nettet.

interesant, det har jeg ikke hoert om foer, det maa jeg lige laese op paa, tak for tippet

Digital_Thor skrev:
Husk også at bruge et mircofonstativ. Ellers får du alt for mange reflektioner fra hvad der evt måtte holde microfonen. Og tro mig, jeg har prøvet med alle mulige kreative løsninger, fordi jeg i starten ikke have et stativ, og det gav nogle helt ude i skoven målinger

jeg koebte et stativ helt i begyndelse, det ert undvaerligt bruger det ogsaa naar jeg en gang i mellem kalibrere mit TV (man er vel noerd - det er bare om at mase det hele sammen i weekenden mens fruen er paa arbejde :) )

Digital_Thor skrev:
Undgå også at benytte en bærbar, medmindre du benytter et nogenlunde externt lydkort. En stationær har typisk et lydkort af bedre kvalitet, f.eks et SB audity eller lignende.
En kæde er ikke stærkere end det svageste led

ja nu bruger jeg mit tascam, og bare jeg ikke har opladeren sluttet til min laptop har jeg ingen problemer, men er oplader tilsluttet, laver den en forbandet masse stoej (Har mit tascam tilsluttet via USB)

Digital_Thor skrev:
Hvis du overvejer at lave nogle manuelle indstillinger. så har jeg haft størst succes, med at købe en bas-cd, med en række numre, med frekvenser fra ca 20 til 120 hz. Så sidder du i lyttepositionen med din fjernbetjening, med moderat volumen. Og trykker stille og roligt op igennem numrene. Undervejs skriver du de frekvenser ned, som buldre og irritere mest. Herefter kan du gå ind i dit aktive filter og dæmpe disse frekvenser. På denne måde, tager du mere hensyn til dine egne "behov" for bas, frem for at lade et program vælge for dig. Herefter lytter du til noget musik, med både meget og lidt bas. Og på den måde arbejder du dig hen imod at ramme sådan ca. i midten af hverken for lidt eller for meget bas

det giver faktisk meget godt mening, nu er min EQ samt at min subwoofer stadig staar i Danmark, saa jeg faar nok ikke mulighed for at goere det lige med det samme, men igen naar/hvis jeg faar et dedikeret rum saa skal der helt sikkert kigges paa det

Digital_Thor skrev:
Håber det giver mening. ellers spørger du bare - jeg øver mig stadig i selv samme problemstilling

jo mange tak, det er nu meget sjovt at lege med :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes