Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: 2 spørgsmål... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 November 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg ikke starte en flamewar/mudderkrig, men der er 2 ting der virkelig undrer mig.

Det handler om kabler (signal og højttaler IKKE digitale).

1. Hvorfor er det at så mange helt afskriver indflydelsen af et kabel på lyden?

Enhver og jeg mener alle jeg har lavet a-b test med ang. Bilka-scart og highend scart-kabel har på de første 2-3 frames kunne se en tydelig forskel. Jeg kan i blindtest sagtens høre forskel på to forskellige kabler, ligesom alle jeg kender kan se forskel på to scartkabler. Hvad er det der gør at den forskel der er på billige scartkabler og dyre ikke også skulle være der når det kun drejer sig om lyd. Jeg snakker IKKE matematik, men hørelse.....

2. Hvorfor er der så mange folk der bruger formuer på highend-udstyr og så iøvrigt udelader at bruge penge på ordentlige kabler til at forbinde delene? Det er som at hælde solsikkeolie i en highperformance bil. Der er en grund til at man på en hifi-messe f.eks IKKE ser 30 krs lakrids delene imellem.

Ja jeg ved godt at det ikke kan måles, men det kan da godt nok høres. Selvfølgelig er det derfor svært for kabelfirmaerne ikke at ty til voodoo lignende udtryk, når de skal beskrive hvad deres kabler kan udrette, men fancy salgsudtryk er jo ligegyldige hvis man får den ønskede forskel.

Jeg forstår heller ikke hvorfor, når mange spørger til "hvilket kabel" på forum, der ALTID skal være mindst én der kommer med "kabler er voodoo" smøren. Hvis du ikke kan høre forskel på 2 kabler, hvorfor så overhovedet blande dig i diskussionen?

Jah det var lidt mere end 2 spørgsmål, men det undrer mig virkelig. Igen vil jeg anmode om en sober debat om dette noget ømtålelige emne

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 November 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Chris Cornell skrev:

Ja jeg ved godt at det ikke kan måles, men det kan da godt nok høres. Selvfølgelig er det derfor svært for kabelfirmaerne ikke at ty til voodoo lignende udtryk, når de skal beskrive hvad deres kabler kan udrette, men fancy salgsudtryk er jo ligegyldige hvis man får den ønskede forskel.

Jah det var lidt mere end 2 spørgsmål, men det undrer mig virkelig. Igen vil jeg anmode om en sober debat om dette noget ømtålelige emne

Jeg kan kun svare for mig selv, men du har allerede givet svaret næsten, det kan nemlig ikke måles, så tror jeg pengene er tusinde gange bedre givet ud på rummet, højttalere samt forstærker for det kan man med garanti måle og jeg kan høre det, end noget umåleligt man måske kan høre forskel på.

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 November 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 November 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

hej

jeg vil sige at kablerne har en del at sige! om det er voodo der sker inde i vores hovder ved jeg ikke, men alle kan da høre forskel på om det er 220v ledning eller gode kabler man har sat til sit anglæg?

så alle dem der ikke kan høre forskel køre vel bare med 220v kabler?? da de ikke koster så meget, det ville jeg gøre, og kan kun være misundelig på dem der ikke kan høre forskel da de må spare en masse penge:D

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

manley skrev:

så alle dem der ikke kan høre forskel køre vel bare med 220v kabler?? da de ikke koster så meget, det ville jeg gøre, og kan kun være misundelig på dem der ikke kan høre forskel da de må spare en masse penge:D

Nej, vi bruger bare det flere penge på højttaler, pladespiller og akustik dimser istedet

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Jeg kan kun svare for mig selv, men du har allerede givet svaret næsten, det kan nemlig ikke måles, så tror jeg pengene er tusinde gange bedre givet ud på rummet, højttalere samt forstærker for det kan man med garanti måle og jeg kan høre det, end noget umåleligt man måske kan høre forskel på.

Hvordan måler man, at f.eks. en forstærker lyder godt?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 November 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Chris Cornell skrev:

Hov, stop lige her!!! Hvem siger man ikke kan måle forskellen på kabler? Det er da bare at lave et frekvenssweep på dem?

Hvis du samtid laver et sweep på hele dit anlæg så burde du også kunne måle forskellen der.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Per N skrev:

man kan måle forvrængning f.eks.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Per N skrev:
Chris Cornell skrev:

Hov, stop lige her!!! Hvem siger man ikke kan måle forskellen på kabler? Det er da bare at lave et frekvenssweep på dem?

Hvis du samtid laver et sweep på hele dit anlæg så burde du også kunne måle forskellen der.

Det kan man selvfølgelig også hvis man vil, desvære er det eksempelvis ikke svært at fremstille det perfekte ht kabel der giver ændringer på 0.1dB til 0,01dB oppe i det højfrekvente område hvor de fleste af os er døve, så bruger jeg glædelig pengene istedet på akusik dimser og ht'ere der giver hørbare forbedringer på typisk mellem 3dB-10dB

Ifølge undersøgelser skal der opmod 3dB i niveau forskel til før vi end opfatter en ændring, så derfor bruger jeg pengen andet steds, også har jeg også tilgode at bare høre en forskel på et velkonstrueret kabel, endvidere og skulle bedømme om det var til den gode eller dårlige side forskellen var puha.

Meen hvae vi prioritere jo nok bare forskelligt

joesch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2008
Sendt: 17 November 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en sjov annekdote - der er utvivlsomt andre, der kan bidrage med lignende: For et års tid siden var jeg ude at købe anlæg med min mor. Valget faldt på Denon mini og Dali højttalere. Altså på ingen måde high end. Jeg monterede det midlertidigt med mine aflagte Kimber-kabler og det lød som det skulle. Min mor gik nogle dage efter op i en 2Tal biks og købte deres tyndeste og sikkert billigste ht-kabel, som erstatning for mine kabler, der ikke ligefrem er diskrete (visuelt). Jeg monterede, konstaterede at der var hul igennem og slukkede. Nogle dage efter kommer min mor og spørger om jeg ikke kan komme forbi og høre, for det lyder ikke særlig godt. Hun har ret - det lyder lettere uldent, musikken lever ikke. På med Kimber igen - alles gut! Og nogle dage senere indkøb og andre gode og mere diskrete kabler. Når min kan høre forskel...

Når det så er sagt, ser I ikke mig stå og rode med kabler til 20.000 kr./meter
Til top Vis joesch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af joesch

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
AkilleuZ skrev:
Per N skrev:
Chris Cornell skrev:

Det kan man selvfølgelig også hvis man vil, desvære er det eksempelvis ikke svært at fremstille det perfekte ht kabel der giver ændringer på 0.1dB til 0,01dB oppe i det højfrekvente område hvor de fleste af os er døve, så bruger jeg glædelig pengene istedet på akusik dimser og ht'ere der giver hørbare forbedringer på typisk mellem 3dB-10dB

Ifølge undersøgelser skal der opmod 3dB i niveau forskel til før vi end opfatter en ændring, så derfor bruger jeg pengen andet steds, også har jeg også tilgode at bare høre en forskel på et velkonstrueret kabel, endvidere og skulle bedømme om det var til den gode eller dårlige side forskellen var puha.

Meen hvae vi prioritere jo nok bare forskelligt

For tak for at du ikke bar ekaster med muder i sådan en diskusion, og faktisk kommer med saglige argumenter

Du har nok ret i at det er nemt at lave det perfekte kabel til en måling. Men jeg er stadig ikke helt overbivst, og bliver det nok aldrig

Jeg ved faktisk ikke om vi priotere forskelligt, jeg tror faktisk du deler din holdning med mange "kabel elskere". Jeg vil også hellere bruge 5000 kr. på nye højttalere i mit setup end 5000kr. på et signal kabel. Men den dag hvor jeg står med et anlæg til 200.000 kr. så tror jeg altså at kablet betyder mere end det gør i det setup jeg spiller med lige nu. Håber du forståt min point.

En anden ting er at den "mer lyd" man for ved dyere kabler er ikke lineær med prisen. Det vil sige at gå fra lakrids til TMC (som jeg har) så er der stor forskel, men fra TMC til dyre Nordost, er der nødvendigvis ikke den samme "mer" forskel i forhold til prisen. Lidt krænglet at forklare, hehe..

Hvad har du selv af snørrebånd mellem fofor og cd-spille? Lakrids eller jordbær?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

joesch skrev:
Jeg har en sjov annekdote - der er utvivlsomt andre, der kan bidrage med lignende: For et års tid siden var jeg ude at købe anlæg med min mor. Valget faldt på Denon mini og Dali højttalere. Altså på ingen måde high end. Jeg monterede det midlertidigt med mine aflagte Kimber-kabler og det lød som det skulle. Min mor gik nogle dage efter op i en 2Tal biks og købte deres tyndeste og sikkert billigste ht-kabel, som erstatning for mine kabler, der ikke ligefrem er diskrete (visuelt). Jeg monterede, konstaterede at der var hul igennem og slukkede. Nogle dage efter kommer min mor og spørger om jeg ikke kan komme forbi og høre, for det lyder ikke særlig godt. Hun har ret - det lyder lettere uldent, musikken lever ikke. På med Kimber igen - alles gut! Og nogle dage senere indkøb og andre gode og mere diskrete kabler. Når min kan høre forskel...

Når det så er sagt, ser I ikke mig stå og rode med kabler til 20.000 kr./meter

Hehe lyder som min mor, da min onkel havde været forbi med nogle kabler han skulle teste på hendes anlæg

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 19 November 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Anda8000 skrev:
Per N skrev:

Relativ høj forvrængning behøver ikke nødvendigvis at betyde dårlig lyd.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 19 November 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

@ CC.

Ad 1:  Det kan vel ikke udelukkes at enkelte ganske enkelt ikke kan høre forskel, men tillige er der en tendens til at inddrage de voldsomme priser der findes på enkelte kabler, og med dette "in mente", tages der notorisk afstand fra forskelle...

Ad 2:  Mon ikke at vores forskellige erfaringer betyder differentieret prioritering, hvorfor kabler for enkelte, ikke får betydende vægt. Det er nu min erfaring, at langt de fleste der ofrer formuer på hifigrej også tilgodeser kablerne, og spenderer det der findes nødvendigt...

PS.  Gad nok vide om akustiske dimser holder i en blindtest.?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 20 November 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Anda8000 skrev:
Per N skrev:

På hvilken måde fortæller det noget om forstærkerens lydsignatur?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 20 November 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

@ CC.

Ad 1:  Det kan vel ikke udelukkes at enkelte ganske enkelt ikke kan høre forskel, men tillige er der en tendens til at inddrage de voldsomme priser der findes på enkelte kabler, og med dette "in mente", tages der notorisk afstand fra forskelle...

Ad 2:  Mon ikke at vores forskellige erfaringer betyder differentieret prioritering, hvorfor kabler for enkelte, ikke får betydende vægt. Det er nu min erfaring, at langt de fleste der ofrer formuer på hifigrej også tilgodeser kablerne, og spenderer det der findes nødvendigt...

Holder? Bestemt, men vel ikke særlig relevant. For vi kan vel næppe blive uenige om at imødekomme de akustiske problemer vi alle har, og evt bruge nogle få hundrede kr på dæmpning, har en dramatisk større effekt end alverdens kabler?

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 November 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

man kan nemt høre forskel på kabler... og det betyder rigtig meget for hvordan dit anlæg lyder, hvis du ikke mener det samme som mig, så ved du ikke hvad du snakker om :D

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
gl.jas skrev:

@ CC.

Holder? Bestemt, men vel ikke særlig relevant. For vi kan vel næppe blive uenige om at imødekomme de akustiske problemer vi alle har, og evt bruge nogle få hundrede kr på dæmpning, har en dramatisk større effekt end alverdens kabler?

Hvad vi kan blive enige eller uenige om er ikke relevant, men har du erfaring med akustiske dimser i en blindtest, så spyt endelig ud......
(Og har du desuden sammenlignet direkte med en bred vifte af kabler bliver det særdeles interessant?)

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 24 November 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Bigmaac skrev:
gl.jas skrev:

@ CC.

Hvad vi kan blive enige eller uenige om er ikke relevant, men har du erfaring med akustiske dimser i en blindtest, så spyt endelig ud......
(Og har du desuden sammenlignet direkte med en bred vifte af kabler bliver det særdeles interessant?)

Blindtest at akustiske dimser? Indrømmet, ikke just. Men jeg prøver blot at slå et slag for den mest effektfulde tweak af alle. Nemlig at imødekomme de akustiske udfordringer vi alle har. Her tænker jeg på så usexet ting som at placerer højttalerene væk fra væggen, flytte sofaen væk fra bagvæggen, dæmpe bag højttalerene, sørge for at lyttepositionen og højttalerene udgør en ligebenet trekant, lægge gulvtæppe osv osv. Ting som ikke får meget lidt omtale her på forum og absolut ingen omtale hos forhandleren og i fagblade, alene af den grund at det langt hen af vejen er helt gratis tweaks. Der er jo ikke mange penge at tjene fordi jeg flytter min sofa væk fra bagvægen, men resultatet er dramatisk og langt større en noget kabel kan præsterer.

Jeg kan ikke lade være med at ryste på hovedet når jeg høre folk herinde snakke kabler i 2-5-10 tusinde kroners klassen, hvis effekt er tvivlsom og mig bekendt ikke er bevist, og samtidig se billeder af de samme personers fine anlæg i stuer holdt i den spartanske stil med 4 hvide væge, plankegulv, glasbord og lædersofa.Punktum. Her kunne nogle af de gratis tweaks og billige "akustiske dimser" skabe resultater der trak bukserne af enhver kabel debat.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hvis vi holder os til en ting af gangen tror jeg vi stiller os bedst.

Du har ikke blindtestet akustiske dimser( ej heller jeg ) men mener de dramatisk overgår kabler når det kommer til forskelle?  Har du afprøvet og erfaret..?

Placeringstweaks overgår også kabler med dramatiske skridt. Har du nogensinde afprøvet kablers indflydelse på dit system, kontra placering af speaker og lytteplads.?

Du mener at placeringstweaks aldrig omtales i bladene, fordi disse tweaks er gratis?
Hvis du brugte lidt tid på at læse de forskellige magasiner, ville du erfare, at det faktisk er et emne der behandles!

Du fastholder, at kabler har tvivlsom effekt, eftersom effekten ikke er bevist. Men er effekten af akustiske dimser bevist?

Vi kan formentlig ikke blive uenige om visse personers tvivlsomme lytterums-indretning, men det ændrer dog ikke på kablers indflydelse. Om den er større eller mindre end et par akustiske dimser, må den enkelte selv afgøre.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes